Hebben anderen misschien tips over goede combinaties tussen twee (SM of Blended) whiskies? Ik ben benieuwd
Zelf whisky blenden (tips?)
Zelf whisky blenden (tips?)
Ik heb recent een fles Ardmore Traditional Cask aangeschaft en na een veelbelovend eerste glaasje viel hij mij toch wat tegen (niet mijn smaak, wel een interessante whisky!). Dus in een 'wie-niet-waagt'-moment heb ik een blend gemaakt van ongeveer 60% Ardmore en 40% Black Bottle (in eerste instantie in een glas, zo'n waaghals ben ik nou ook weer niet
). Dit pakte uitstekend uit en nam net dat bittere/rubberachtige dat ik niet kon waarderen weg uit de Ardmore terwijl het tegelijkertijd de Black Bottle iets minder zoet maakte (ook een verbetering vind ik). Kortom, experiment geslaagd!
Hebben anderen misschien tips over goede combinaties tussen twee (SM of Blended) whiskies? Ik ben benieuwd
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: Zelf whisky blenden (tips?)
In de Ardmore zit inderdaad een bittertje / rubberachting in de richting van laurierdrop.
Misschien wil je een Taliban maken?
Zie daarvoor het Whisky Infusion onderwerp!
Misschien wil je een Taliban maken?
Zie daarvoor het Whisky Infusion onderwerp!
0 x
Gheh
Ik kwam op een ander forum ook al variaties op het thema tegen, o.a. de Tell-a-Frog (Tallisker en Laphroaig) 
Maar het is zeker interessant om zelf te gaan blenden (of eigenlijk vatten). Zeker het idee van een 'Living bottle' waar je steeds de restjes van goede flessen bijgooit vind ik erg interessant. Je krijgt een constant veranderende smaak, iedere keer weer een verrassing...
Gisteren maar eens het volgende geprobeerd: 6 delen Jameson op 1 deel Laphroaig 10yo en 1 deel Ardmore TC als bindmiddel. Met alleen de Laphroaig en de Jameson werd de smaak er niet beter op, vrij scherp, maar met de Ardmore erbij werd hij ineens rond, vrij zacht en met een klein beetje rook in de achtergrond. In ieder geval beter dan de Jameson, en dat was de bedoeling
Maar het is zeker interessant om zelf te gaan blenden (of eigenlijk vatten). Zeker het idee van een 'Living bottle' waar je steeds de restjes van goede flessen bijgooit vind ik erg interessant. Je krijgt een constant veranderende smaak, iedere keer weer een verrassing...
Gisteren maar eens het volgende geprobeerd: 6 delen Jameson op 1 deel Laphroaig 10yo en 1 deel Ardmore TC als bindmiddel. Met alleen de Laphroaig en de Jameson werd de smaak er niet beter op, vrij scherp, maar met de Ardmore erbij werd hij ineens rond, vrij zacht en met een klein beetje rook in de achtergrond. In ieder geval beter dan de Jameson, en dat was de bedoeling
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Zeker het idee van een 'Living bottle' waar je steeds de restjes van goede flessen bijgooit vind ik erg interessant. Je krijgt een constant veranderende smaak, iedere keer weer een verrassing...
Ja, ik zag dat een keer bij Mark Connelly / Ralfy. Leuk idee, maar ik 'durf' het niet zo goed
0 x
Matti schreef:Ik heb recent een fles Ardmore Traditional Cask aangeschaft en na een veelbelovend eerste glaasje viel hij mij toch wat tegen (niet mijn smaak, wel een interessante whisky!). Dus in een 'wie-niet-waagt'-moment heb ik een blend gemaakt van ongeveer 60% Ardmore en 40% Black Bottle (in eerste instantie in een glas, zo'n waaghals ben ik nou ook weer niet). Dit pakte uitstekend uit en nam net dat bittere/rubberachtige dat ik niet kon waarderen weg uit de Ardmore terwijl het tegelijkertijd de Black Bottle iets minder zoet maakte (ook een verbetering vind ik). Kortom, experiment geslaagd!
Heb dit al diverse keren gedaan, hoor!
Laphroaig met Aberlour Ab., of Caol Ila met Tomatin Decades(lekkurrrrrrrr!).
Etc.
0 x
Ik heb gisteren ook eens een experimentje uitgevoerd, of eigenlijk twee.
Omdat ik mijn flessen Smokehead en Balvenie Double Wood op zichzelf nogal vind tegenvallen, dacht ik dat het een aardig idee was om deze te blenden tot een vatted malt, vooral omdat de smokehead eigenlijk een beetje zoetigheid mist.
Ik heb 1-op-1 gemengd, dus 20 ml + 20 ml in mijn glas.
Het resultaat is eigenlijk zeer bevredigend, lekkere dram die zeker beter smaakt dan de twee afzonderlijke whiskies.
Experiment geslaagd !
Daarna, Smokehead met Bowmore Cask Strength (56%) 1-op-1
dit resulteerd dus in een vatted Islay malt van ca. 50 % abv, en het resultaat is echt voortreffelijk !!
Die Bowmore is op CS net iets te scherp (in tegenstelling tot die meeste andere CS whiskies die neat heel lekker zijn), maar in deze combinatie vullen de twee elkaar heel mooi aan tot een zachte complexe dram.
Experiment geslaagd !
Omdat ik mijn flessen Smokehead en Balvenie Double Wood op zichzelf nogal vind tegenvallen, dacht ik dat het een aardig idee was om deze te blenden tot een vatted malt, vooral omdat de smokehead eigenlijk een beetje zoetigheid mist.
Ik heb 1-op-1 gemengd, dus 20 ml + 20 ml in mijn glas.
Het resultaat is eigenlijk zeer bevredigend, lekkere dram die zeker beter smaakt dan de twee afzonderlijke whiskies.
Experiment geslaagd !
Daarna, Smokehead met Bowmore Cask Strength (56%) 1-op-1
Die Bowmore is op CS net iets te scherp (in tegenstelling tot die meeste andere CS whiskies die neat heel lekker zijn), maar in deze combinatie vullen de twee elkaar heel mooi aan tot een zachte complexe dram.
Experiment geslaagd !
0 x
Kapre schreef:Omdat ik mijn flessen Smokehead en Balvenie Double Wood op zichzelf nogal vind tegenvallen, dacht ik dat het een aardig idee was om deze te blenden tot een vatted malt
...en anders wil ik ze wel van je overnemen hoor!
0 x
OK, even een heel stom idee in deze categorie. Ik heb (pak 'em beet) een stuk of 40 lege flessen staan, in allerlei smaak- en leeftijdscategorieën. Nu is het zo, dat in de meeste van deze flessen nog wel een bodempje staat. En dan met de nadruk op "pje", want dit zijn echt de restjes die niet uit zichzelf uit de fles liepen bij het inschenken van dat laatste glas. Met wat goeie wil kan ik hieruit vast een glaasje van een paar cl destilleren. Nu vraag ik me af: moet ik dat doen? Ik ben er nieuwsgierig naar, maar sommige van deze flessen zijn al 4 a 5 jaar leeg. Is dat spul nog wel te zuipen? Kan ik er ziek van worden? Of gewoon proberen?
0 x
Dropkick schreef:OK, even een heel stom idee
Stomme ideeen kennen we hier niet; stom vind je het zelf (en is persoonlijk)
Dropkick schreef:Is dat spul nog wel te zuipen? Kan ik er ziek van worden? Of gewoon proberen?
Ja, dat is nog wel drinkbaar. Nee, je zult er niet ziek van worden. Ja, gewoon proberen!
Dropkick schreef:Ik heb (pak 'em beet) een stuk of 40 lege flessen staan, in allerlei smaak- en leeftijdscategorieën. Nu is het zo, dat in de meeste van deze flessen nog wel een bodempje staat. En dan met de nadruk op "pje", want dit zijn echt de restjes die niet uit zichzelf uit de fles liepen bij het inschenken van dat laatste glas. Met wat goeie wil kan ik hieruit vast een glaasje van een paar cl destilleren. Nu vraag ik me af: moet ik dat doen?
Met destilleren zul je bedoelen dat je de flessen uit gaat wringen.
Ik zou het gewoon proberen. Leuk! Ik ken inmiddels genoeg mensen die, als er nog ca. 1 glaasje in de fles zit, deze blenden in een fles met allerhande andere restjes. Zo heb je je eigen unieke blend! Leuk om dan ook op te schrijven hoeveel je telkens van wat erin mikt. Smaak kan geheel veranderen wanneer ineens iets heel peaty ingegooid wordt!Maareh... waarom heb je 40 lege flessen staan...? (in het kader van: rare whisky gewoontes/rituelen)

0 x
JayDie schreef:Ik ken inmiddels genoeg mensen die, als er nog ca. 1 glaasje in de fles zit, deze blenden in een fles met allerhande andere restjes. Zo heb je je eigen unieke blend!
Jup, doe ik ook inmiddels (in een lege Black Bottle fles waar ik het etiket af geweekt heb. Da's een groene fles dus is het ook iedere keer weer een verassing welke kleur er uit komt
En het grappige is dat hij bij iedere toevoeging weer merkbaar veranderd, zo werd hij door de toevoeging van een restje Talisker deze week merkbaar zachter en minder 'spirity'.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Heb een keer voor mijn verjaardag een blend gekregen die ik niet zo geweldig vond. En ik had nog een Smokehead Extra Rare staan die ik bij de eerste keer proeven meteen heel enthousiast gekocht had, maar die me ondertussen erg was beginnen te vervelen. De combinatie (ongeveer 70% die blend en 30% de Smokehead) was in ieder geval een stuk beter dan de blend. Dit was een wilde gok, maar ik kan me voorstellen dat het best iets aardigs op kan leveren als je weet waar je op moet letten.
De eigenaar van een Cadenhead's shop vertelde me overigens dat hij een vat had gekocht om alle 'troep' die van hij mensen onder het mom van 'jij houdt toch van whisky?' cadeau kreeg bij elkaar te kiepen en nog een paar jaar te laten rijpen. Altijd een verrassing wat eruit komt natuurlijk...
De eigenaar van een Cadenhead's shop vertelde me overigens dat hij een vat had gekocht om alle 'troep' die van hij mensen onder het mom van 'jij houdt toch van whisky?' cadeau kreeg bij elkaar te kiepen en nog een paar jaar te laten rijpen. Altijd een verrassing wat eruit komt natuurlijk...
0 x
JayDie schreef:Met destilleren zul je bedoelen dat je de flessen uit gaat wringen.Ik zou het gewoon proberen. Leuk! Ik ken inmiddels genoeg mensen die, als er nog ca. 1 glaasje in de fles zit, deze blenden in een fles met allerhande andere restjes. Zo heb je je eigen unieke blend! Leuk om dan ook op te schrijven hoeveel je telkens van wat erin mikt. Smaak kan geheel veranderen wanneer ineens iets heel peaty ingegooid wordt!
Maareh... waarom heb je 40 lege flessen staan...? (in het kader van: rare whisky gewoontes/rituelen)
1. Ja, met destilleren bedoel ik oneerbiedig gewoon de zooi bij elkaar flikkeren en kijken wat het wordt. "Destilleren" leek mij in deze context een passend vervangwoord.
2. 40, tja... Ik ben een hoarder, en kijkend naar de frequentie van lege-flessenverzamelaars is mijn afwijking niet eens zo heel gek!
En warempel, ik heb er nog wat aan ook want aanstaand weekend wacht mij een gevarieerde blend van 40 bodempjes!
0 x
2/3 Coal Ila 12 yo en 1/3 Talisker 10 yo past ook erg goed bij elkaar.. Maar dat is mijn mening
.
0 x
Mijn nieuwste poging: Boursky!
1/3 Elijah Craig Kentucky Straight Bourbon
2/3 Black Bottle Blended Islay Whisky
Nu al erg interessant en uitermate drinkbaar, benieuwd wat er mee gebeurt als ik hem een paar weken laat samensmelten.
Edit na 2e dram: Heel bijzonder, in de neus en het begin van de smaak krijg je de citrus-kick van de Elijah Craig die vervolgens langzaam overgaat richting het Bunnahabhain karakter van de Black Bottle, en aan het einde nog een klein beetje turf.
1/3 Elijah Craig Kentucky Straight Bourbon
2/3 Black Bottle Blended Islay Whisky
Nu al erg interessant en uitermate drinkbaar, benieuwd wat er mee gebeurt als ik hem een paar weken laat samensmelten.
Edit na 2e dram: Heel bijzonder, in de neus en het begin van de smaak krijg je de citrus-kick van de Elijah Craig die vervolgens langzaam overgaat richting het Bunnahabhain karakter van de Black Bottle, en aan het einde nog een klein beetje turf.
Laatst gewijzigd door Matti op 02 Dec 2011, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Het is niet de bedoeling dat ik uit de school klap, maar ja het is laat, dus toch maar. Gerrit Duit gaat op het WFNN masterclasses geven waarin het blenden een hot item is.
Renie
Renie
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”