Kurk houdbaarheid ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
HenkdeB
Actief lid
Actief lid

Kurk houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor HenkdeB » 18 Sep 2011, 22:31

Hallo,

Ik kwam bij het opruimen van de zolder een oude lege 1,5 liter fles tegen van Jack Daniels.
Aangezien ik dit wel een van de mooiere flessen vind zit ik eraan te denken om deze opnieuw te vullen.
De kurk ziet er nog redelijk uit, maar aangezien de fles toch al zeker wel een jaar of 20 oud is ben ik een beetje bang voor de houdbaarheid van de kurk. Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad en/of suggesties?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Kurk houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Sep 2011, 23:29

Hi Henk.
Ik heb geen ervaring met hetgeen je wilt doen maar wel met kurken zowel van whisky- als wijnflessen en nog wat anderen.

Ik denk dat een goede kurk heel lang mee kan gaan.
Als die kurk er nog goed uitziet, niet vreemd ruikt en stevig aanvoelt, zou ik hem er gerust weer indrukken.
Je kunt hem voor de zekerheid een nachtje in wat van dezelfde whisky zetten om hem wat soepeler te maken zodat hij wat makkelijker schuift. Maar hij gaat daardoor ook weer wat uitzetten. Dus eerst even een stukje zo proberen als hij er goed opgaat niet té los niet té strak, zelfs dat niet eens doen. Als je dan later de gevulde fles even op zijn kop zet kan de kurk weer goed opzuigen en zal die zeker weer goed sluiten.

Kijk ook even door dit bericht of er nog iets nuttigs voor je in staat: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

HenkdeB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HenkdeB » 19 Sep 2011, 23:08

Bedankt Piet. De kurk ziet er nog goed uit en ruikt ook nog goed. Waar ik mee zit is of er wellicht na al die tijd dingen in de kurk zitten die er niet in thuis horen. Maar een nachtje in alcohol zou dat probleem wellicht ook oplossen.
0 x

Ray
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Ray » 28 Sep 2011, 23:18

Waar je mee op moet passen is dat de kurk niet broos is. Het is mij al meerdere keren gebeurd dat ik een mooie whisky in dacht te schenken en de kurk breekt cq uit elkaar valt. Heb daarom altijd een aantal kurken achter de hand.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”