Zeer binnenkort wordt de Dramface top 40 weer aangevuld met de laatste stemmen.
https://www.dramface.com/dramface-top-40
Ik kan me erg inleven in de huidige top 10, maar mijn persoonlijke keuzes liggen net wat anders.
Stemmen de HWF.nl leden ook mee? Ik zag geen eerder topic hierover namelijk. Ik ben benieuwd of dit forum er andere top lijsten op nahoudt en waarom!
Geef mij maar Springbank, Glengyle, Ardnamurchan, Arran, Bruichladdich, Loch Lomond (die range!!), Benromach, Caol Ila en Edradour.
Dramface top 40 2026
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Re: Dramface top 40 2026
Ik denk niet dat Dramface veel gebruikt wordt hier.
“The latest data was collected in a snapshot on 30th September from 1,036 respondents.”
Sowieso niet heel veel gebruikers lijkt het.
Maar de tijd voor lijstjes is wel gekomen, dus prima om met deze af te trappen!
“The latest data was collected in a snapshot on 30th September from 1,036 respondents.”
Sowieso niet heel veel gebruikers lijkt het.
Maar de tijd voor lijstjes is wel gekomen, dus prima om met deze af te trappen!
1 x
2 ∞ & →
Sowieso niet heel veel gebruikers lijkt het
----
Dat vond ik nou ook, al is die '30th September' van 2025 en volgt de nieuwe update van 2026 ieder moment. Elke stem van een hwf goeroe tot lurker kan een hoop betekenen in dit groeiende toplijstje.
Sowieso niet heel veel gebruikers lijkt het
----
Dat vond ik nou ook, al is die '30th September' van 2025 en volgt de nieuwe update van 2026 ieder moment. Elke stem van een hwf goeroe tot lurker kan een hoop betekenen in dit groeiende toplijstje.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Het spul van de Mitchel familie (Springbank & Glengyle) en het Loch Lomond (ook Glen Scotia) concern trekt me beide wel.
De eerste door het ambachtelijke en Loch Lomond door het industriële. Beide met een naar mijn mening goede antenne van wat liefhebbers willen.
De eerste door het ambachtelijke en Loch Lomond door het industriële. Beide met een naar mijn mening goede antenne van wat liefhebbers willen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Ik vind het gehalte Islay wel erg hoog in de top 20. Maar ok, hoort ook wel bij het patroon van de beginnenden whiskydrinker: je start met peated, dan zwaar sherry en je eindigt na een jaar of 10 bij Bourbon-only Speyside, met af en toe nog een nipje sherry en een bodempje peat 

2 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Hier na 10+ jaar gewoon nog een mix van bourbon, naar sherry, en peated. En alles er tussenin. Alle focus op één, dan mis je zoveel uitstekend spul.
8 x
2 ∞ & →
TurboMcKwek schreef:Hier na 10+ jaar gewoon nog een mix van bourbon, naar sherry, en peated. En alles er tussenin. Alle focus op één, dan mis je zoveel uitstekend spul.
Hier ook, juist de variatie houdt het interessant!
En snap ergens wel dat 'peat' zo hoog scoort in deze lijstjes, heb zelf als ik eerlijk ben ook de neiging om een geturfde (van heel subtiel tot zwaarder) whisky iets hoger te scoren. En die Dramface lijst is ongetwijfeld ook gekleurd door wat er 'officieel' gebotteld wordt, door de stokerijen/merken zelf. Dan komt distilleries als Clynelish en vele klasse Speysiders als Benrinnes en Mortlach er bekaaid af, terwijl de keuze bij bijvoorbeeld Springbank, Bruichladdich en Benromach reuze is. En denk ook aan een stokerij als Bowmore, de OB's kun je rustig links laten liggen, de IB's daarentegen...
1 x
Eens met Koning! Verandering van spijs doet eten 
Ik ben benieuwd of we met een grote club HWF.nl stemmers toch deze top lijst wat kunnen aanpassen.
Ik ben benieuwd of we met een grote club HWF.nl stemmers toch deze top lijst wat kunnen aanpassen.
1 x
Ook ik herken me niet in de woorden van mijn naamgenoot. Na al die whisky jaren ligt de verhouding peated èn non peated in mijn bar nog steeds rond de 50/50.
Juist de variatie en keuze opties maken dit wereldje voor mij zo interessant.
Het lijkt de laatste jaren wel mode om sherry en peat als minderwaardig te zien, maar persoonlijk zie ik het uitsluiten van peat en sherry als verarming van de whisky hobby.
Ook aan de gestage verhoging van het abv tijdens je whisky loopbaan doe ik niet echt mee. Ik koop en drink nog steeds het liefst tussen 43 en 48%.
Juist de variatie en keuze opties maken dit wereldje voor mij zo interessant.
Het lijkt de laatste jaren wel mode om sherry en peat als minderwaardig te zien, maar persoonlijk zie ik het uitsluiten van peat en sherry als verarming van de whisky hobby.
Ook aan de gestage verhoging van het abv tijdens je whisky loopbaan doe ik niet echt mee. Ik koop en drink nog steeds het liefst tussen 43 en 48%.
2 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Mijn kast wordt gedomineerd door Turf en Grains.
Semi-beginner na 15 jaar.
(Zware) Sherry, ben ik heel snel overheen gestapt ... en door!
Zal de website eens bekijken ...
Semi-beginner na 15 jaar.
(Zware) Sherry, ben ik heel snel overheen gestapt ... en door!
Zal de website eens bekijken ...
0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”