Ik ben benieuwd of hier ook veel "over de grens shoppers" aanwezig zijn? Zeker in Duitsland liggen de prijzen voor (o.a.) whisky een stuk lager dan in Nederland. Niet altijd, want de welbekende grote webshops bieden (zeker in de aanbieding) ook zeer concurrerende prijzen, maar vaak loont het wel om wat lekkers bij onze oosterburen mee te nemen.
Overigens maak ik er zelf altijd een sport van om een voor mij nog onbekende fles tijdens de vakantie mee terug te nemen naar Nederland. Soms zelfs uit onverwachte hoek, zoals een 20 jaar oude Ben Bracken van de Duitse Lidl (overigens een toepasselijke naam voor waar je uithangt als je de hele fles in 1x hebt opgedronken). Maar ook in Frankrijk vind je bij de supermarkt nog wel eens mooie aanbiedingen. Daar ben ik bijvoorbeeld voor het eerst in aanraking gekomen met een zeer smakelijke Jura voor maar 3 tientjes.
Kortom: ga jij wel eens de grens over voor wat lekkers? En wat neem je mee terug tijdens je vakantie?
Whisky in het buitenland kopen
Re: Whisky in het buitenland kopen
Zeker! Ik maak nog wel eens een tochtje naar Massen in Luxemburg. De prijzen daar zijn gemiddeld genomen wat lager dan hier (wel goed kijken) en zo af en toe zit er een uitschieter tussen die het wel echt interessant maakt. Vanaf hier (Midden-Limburg) in een anderhalf uur enkele reis te doen. Mooie route ook om te rijden, dus vind het op gezette tijden een fijn roadtripje.
Tijdens gezinsvakanties neem ik me vaak voor om eens op whisky-ontdekkingstocht te gaan. Maar, op de één of andere manier kom ik dan toch vaker uit bij lokale lekkernijen (wijn, lokaal bier). Uitzondering hierop is natuurlijk de whiskytrip die we eens per twee jaar maken. Dan gaat er zoveel mogelijk mee terug; vooral handfilled's/ distillery exclusives/ ander niet in NL verkrijgbaar spul.
Tijdens gezinsvakanties neem ik me vaak voor om eens op whisky-ontdekkingstocht te gaan. Maar, op de één of andere manier kom ik dan toch vaker uit bij lokale lekkernijen (wijn, lokaal bier). Uitzondering hierop is natuurlijk de whiskytrip die we eens per twee jaar maken. Dan gaat er zoveel mogelijk mee terug; vooral handfilled's/ distillery exclusives/ ander niet in NL verkrijgbaar spul.
1 x
Jazeker. Kijk altijd wel even rond maar de tijd van goedkoper is wel voorbij. Kon een paar jaar geleden nog wel een Lagavulin 16 of Tormore 16 onder de 50 euro kopen in de Franse supermarkten maar de laatste jaren weinig bijzonders gevonden. Maar dan ga ik toch vaak voor iets uit die regio om te proberen.
0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Jazeker.
Uiteraard koester ik mijn 'vaste dealer' in NL, als hij een gewenste botteling in zijn winkel heeft staan, ook al is deze dan een paar knaken duurder bestel ik toch bij hem.
Maar daarbuiten koop ik af en toe andere bottelingen die hij niet in zijn winkel heeft in Duitsland (of andere (web)-winkels in NL).
Aankopen in Schotland komen tegenwoordig zelden meer voor, alhoewel ik afgelopen kerst wel online heb geshopt bij de Thompson broers. De naheffing van €170 voor 4 flesjes doet me dan toch weer naar de tijd van voor Brexit verlangen toen ik veel meer en vaker rechtstreeks bij de bron kocht.
Na onze jaarlijkse whiskytrips komen we altijd met een koffer vol bottelingen terug dat compenseert wel
Ook tijdens/na mijn wandelvakanties in Schotland wordt er wel iets gescoord bij de een of andere distillery of shop.
Uiteraard koester ik mijn 'vaste dealer' in NL, als hij een gewenste botteling in zijn winkel heeft staan, ook al is deze dan een paar knaken duurder bestel ik toch bij hem.
Maar daarbuiten koop ik af en toe andere bottelingen die hij niet in zijn winkel heeft in Duitsland (of andere (web)-winkels in NL).
Aankopen in Schotland komen tegenwoordig zelden meer voor, alhoewel ik afgelopen kerst wel online heb geshopt bij de Thompson broers. De naheffing van €170 voor 4 flesjes doet me dan toch weer naar de tijd van voor Brexit verlangen toen ik veel meer en vaker rechtstreeks bij de bron kocht.
Na onze jaarlijkse whiskytrips komen we altijd met een koffer vol bottelingen terug dat compenseert wel
Ook tijdens/na mijn wandelvakanties in Schotland wordt er wel iets gescoord bij de een of andere distillery of shop.
1 x
- defeatless
- Moderator

Meestal koop ik gewoon bij mijn vaste slijter. Zeker omdat ik daar vaak eerst kan proeven. Dan is die paar euro extra het wel waard.
Maar voor speciale flessen, waarvan ik zeker weet dat het goed zit, koop ik soms in Duitsland of Frankrijk. Dat is lang niet altijd omdat het goedkoper is, maar omdat het aanbod van zulke flessen daar vaak beter is. Frankrijk is de grootste afzetmarkt voor single malt in Europa, dus daar ligt gewoon wat meer.
Maar voor speciale flessen, waarvan ik zeker weet dat het goed zit, koop ik soms in Duitsland of Frankrijk. Dat is lang niet altijd omdat het goedkoper is, maar omdat het aanbod van zulke flessen daar vaak beter is. Frankrijk is de grootste afzetmarkt voor single malt in Europa, dus daar ligt gewoon wat meer.
0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Geen idee of het hier past maar anders moeten de Mods het maar even 'verschuiven' naar het correcte onderwerp.
In het verleden met enige regelmaat whisky gekocht bij Martin's Whisky-maniac(aal). De laatste toevoeging krijgt hij sinds vandaag van mij.
Het was me al opgevallen dat bij zijn laatste kortingsactie (Crazy-Feb) hij flink wat winkelprijzen opgeschroefd had voordat de korting eraf ging.
Beetje Black-Friday praktijken zeg maar.
Nu had hij bij de uitgave van de Bowmore 2004 DecaDr waar iedereen op los ging deze voorbestelbaar staan voor €379.
Binnen een paar uur weer offline. Bij Whiskybase Shop heeft deze botteling het schap niet eens gehaald.
Maar tot mijn grote verbazing staat de fles nu weer te koop bij de Maniakaal echter voor de 'vriendenprijs' van €479.
Ik heb hem gevraagd of het misschien een typo is maar nee, hij is alleen te verkrijgen via een bundel met een middelmatige Bowmore (deze)waar hij waarschijnlijk anders niet van afkomt.
In het verleden met enige regelmaat whisky gekocht bij Martin's Whisky-maniac(aal). De laatste toevoeging krijgt hij sinds vandaag van mij.
Het was me al opgevallen dat bij zijn laatste kortingsactie (Crazy-Feb) hij flink wat winkelprijzen opgeschroefd had voordat de korting eraf ging.
Beetje Black-Friday praktijken zeg maar.
Nu had hij bij de uitgave van de Bowmore 2004 DecaDr waar iedereen op los ging deze voorbestelbaar staan voor €379.
Binnen een paar uur weer offline. Bij Whiskybase Shop heeft deze botteling het schap niet eens gehaald.
Maar tot mijn grote verbazing staat de fles nu weer te koop bij de Maniakaal echter voor de 'vriendenprijs' van €479.
Ik heb hem gevraagd of het misschien een typo is maar nee, hij is alleen te verkrijgen via een bundel met een middelmatige Bowmore (deze)waar hij waarschijnlijk anders niet van afkomt.
4 x
In het verleden heb ik op vakantie wel eens wat meegenomen uit een Cadenhead winkel (Odense, Salzburg), maar die bottelaar heeft alle winkels op het vasteland al even geleden gesloten. Franse supermarkten kunnen idd wel eens interessant zijn, maar verder valt het me meestal tegen. Tegenwoordig beperk ik me vooral tot Germaansche webwinkels vwb buitenlands aangeschafte whisky.
0 x
- Bartjewhisky
- Actief lid

Nickolaas schreef:Zeker! Ik maak nog wel eens een tochtje naar Massen in Luxemburg. De prijzen daar zijn gemiddeld genomen wat lager dan hier (wel goed kijken) en zo af en toe zit er een uitschieter tussen die het wel echt interessant maakt. Vanaf hier (Midden-Limburg) in een anderhalf uur enkele reis te doen. Mooie route ook om te rijden, dus vind het op gezette tijden een fijn roadtripje.
Vorig jaar ook voor het eerst bij Massen geweest. Ik heb een maatje die een paar keer per jaar heen & weer rijdt, met name om voor een groep vrienden en familie rookwaren in te slaan. Alleen daarvan kan hij de benzine (die ook goedkoper is) betalen. En als je er toch bent dan koopt hij soms ook wat whisky. Ze hebben ook een 'whisky festival' oftewel een aantal weken waarin je - buiten de toch al lagere prijzen - nog eens 10% korting krijgt. Dat is kennelijk de komende weken, dus zal eens polsen of die maat van mij toevallig niet nog nieuwe sigaretten nodig heeft
Verder koop ik ook nog wel eens een paar flessen op de Duitse online whisky veiling: https://www.whiskyauction.com/ en heb ik vorig jaar tijdens de Schotland roadtrip natuurlijk wat mooie whisky's mee naar huis genomen. Ook heb ik in Oostenrijk een keer een flesje whisky gekocht, maar heb (na het proeven) vervolgens besloten dat ik het tijdens mijn geliefde Oostenrijk vakanties vooral ga houden bij het 'importeren' van Gurktaler en lokaal gestookte schnaps
0 x
Sommige merken zijn vooral in Frankrijk een stuk goedkoper, in de hypermarché. Aberlour is bijna altijd 10 tot 15 euro per fles voordeliger, Knockando, Glen Morrangie, Talisker, Japanners etc. Bowmore vaak ook.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”