Favoriete vat

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is je favoriete vattype?

First fill bourbon barrel
5
10%
Refill barrel / hogshead
14
27%
Refill sherry butt
15
29%
First fill sherry butt
9
17%
Port pipe
3
6%
Madeira/marsala/andere versterkte wijn
4
8%
Wijn (rood/wit)
1
2%
Overig (licht toe)
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Favoriete vat

Ongelezen berichtdoor Casketje » 26 Apr 2024, 09:00

defeatless schreef:Ik kan me zo voorstellen bij een distillery als Springbank waar het enige touchscreen een krijtbord is, dat men echt geen idee heeft.

Toch wel - bij Springbank komen hun vaten van bij een broker - nadeel: weinig quality control (zo blijkt uit de vele sherried SB's die behoorlijk wat zwavel hadden). Wat wel is: ze gebruiken een vat 2 maar keer en de 3e fill wordt gebruikt als marriagevaten voor te bottelen batches. Geen wonder dus dat hun whiskies steeds veel smaak hebben.
1 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Favoriete vat

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 26 Apr 2024, 10:36

Plus, met een beetje zwavel is niets mis :smullen ..
2 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 520
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: Favoriete vat

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Apr 2024, 10:39

Dat hangt mijns inziens van de zwavel af, wat vuursteentjes of gunpowder vind ik geen probleem en als het onderdeel is van de spirit (zoals bijvoorbeeld in Mortlach) dan kan ik het persoonlijk zeker waarderen.

Springbank is toch Cadenhead, dus dat zou betekenen dat zij hen vaten ook bij een broker vandaan halen?
In de Wood Range bij Cadenhead heb ik vaak zwavel en inderdaad vind ik Springbank op sherry regelmatig een gruwel.
Tegenwoordig schijnt men te denken dat zwavel bij het Springbank distillery karakter hoort maar wie het spul uit de jaren '90 en ervoor kent heeft daar denk ik een ander idee van.
Plus ik heb het idee dat Springbank vanaf 2000 steeds geturfder is geworden, in zo'n mate dat ik vaak het verschil tussen Longrow en Springbank niet eens meer kan duiden.

Zelf kan ik sommige 4th fill vaten van Glenfarclas wel waarderen en ik zou het kort door de bocht noemen om te zeggen dat alleen 1st fill en 2nd fill vaten de moeite waard zijn.
Bij de SMWS gebruiken ze veel van die vaten en toch komt er dan over het algemeen middelmatige Whisky uit (dat heeft ook met hen selectieprocedure te maken).
Met name als je Whisky langer wil laten rijpen dan vermoed ik dat 2nd, 3rd of 4th fill vaten meestal het optimale resultaat zullen geven maar het proces blijft natuurlijk een wisselvallig iets waar wij mensen maar wat graag onvolledige verklaringen voor zoeken.

Als er een tweede vat wordt gebruikt (re-racking) dan gaat mijn voorkeur meestal uit naar een tweede rijping op een 1st of 2nd fill vat en daarbij zou ik zelf dan als minimum 2 tot 3 jaar aanhouden, 1 jaar is naar mijn mening nog steeds een finish, kleinere vaten zoals octaves, quarter casks en firkins etc. zou ik zelf per definitie als een finish beschouwen.
De ontwikkeling is ook niet lineair volgens mij, het kan best zijn dat je denkt dat een finish of tweede rijping gereed is maar dat er later weer een omslagpunt komt en de Whisky nog beter is geworden.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Favoriete vat

Ongelezen berichtdoor Casketje » 26 Apr 2024, 11:26

Tris schreef:Springbank is toch Cadenhead, dus dat zou betekenen dat zij hen vaten ook bij een broker vandaan halen?

Dat durf ik niet zeggen, heb ik niet gevraagd, maar zou logisch zijn ja. Het was mij eigenlijk meer te doen over wat er gebeurt met hun vaten na die derde fill - en blijkbaar wordt er veel van verkocht om meubelen of andere DYI projecten mee te maken. Toen ik zei waarom verkopen of wisselen jullie geen vaten met andere distilleries hoorden ze het precies in Keulen donderen. Mocht ik een IB zijn of een distillery hebben, ik zou in ieder geval gaan experimenteren. Ze moeten het wel occasioneel doen want Drouin bijvoorbeeld heeft een calvados op een ex-Springbank vat liggen (en volgens de eigenaar vallen de resultaten dik tegen :lol: ).

Tris schreef:Zelf kan ik sommige 4th fill vaten van Glenfarclas wel waarderen en ik zou het kort door de bocht noemen om te zeggen dat alleen 1st fill en 2nd fill vaten de moeite waard zijn.

Ik moet toegeven dat ik er zelf nog geen van geproefd heb, maar sommige van die 4th fill Family Casks lijken inderdaad goed te scoren, en ongetwijfeld zullen daar wel mooie voorbeelden tussen zitten van wat zo'n vat kan doen op lange tot zeer lange termijn - maar laat ons eerlijk zijn: dat zijn IMO toch echt wel de uitzonderingen. Glenfarclas heeft in z'n OBs zo'n gigantische batchvariatie en dat heeft heus wel te zien met het feit dat ze vaak vaten vullen die eigenlijk hun beste tijd al (lang) gepasseerd zijn. Bij zo'n vaten gaat het ook vaak over de oxidatieve rijping en het ontwikkelen van rancio dan over echte vatinvloed.
1 x

Gebruikersavatar
Nederland-paraat
Senior
Senior
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Sep 2013, 18:47

Re: Favoriete vat

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 26 Apr 2024, 12:28

Mijn favorieten zijn 3rd fill Quarter casks en 4th+ fill (voornamelijk oloroso) octaves die ongeveer een jaar of 5-6 gebruikt zijn in de whiskyindustrie.

Maar pin je niet vast op een bepaalde soort (of soorten) vaten voor volledige rijping of finish. Ik heb whisky`s gehad die op papier de bom zouden moeten zijn en dan tegenvallen, en andersom. Wijnvaten bijvoorbeeld kunnen super interessant zijn, maar ook super teleurstellend.
Het gaat uiteindelijk over de combinatie van het vat samen met het profiel van de destilleerderij. Turf op 1st fill (bourbon, frans eiken, sherry) doet het altijd goed, maar een delicate Linkwood kun je snel slopen als die een jaar op 1st fill PX ligt.
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Favoriete vat

Ongelezen berichtdoor Koning » 04 Mei 2024, 11:47

Casketje schreef:
Tris schreef:Zelf kan ik sommige 4th fill vaten van Glenfarclas wel waarderen en ik zou het kort door de bocht noemen om te zeggen dat alleen 1st fill en 2nd fill vaten de moeite waard zijn.

Ik moet toegeven dat ik er zelf nog geen van geproefd heb, maar sommige van die 4th fill Family Casks lijken inderdaad goed te scoren, en ongetwijfeld zullen daar wel mooie voorbeelden tussen zitten van wat zo'n vat kan doen op lange tot zeer lange termijn - maar laat ons eerlijk zijn: dat zijn IMO toch echt wel de uitzonderingen. Glenfarclas heeft in z'n OBs zo'n gigantische batchvariatie en dat heeft heus wel te zien met het feit dat ze vaak vaten vullen die eigenlijk hun beste tijd al (lang) gepasseerd zijn. Bij zo'n vaten gaat het ook vaak over de oxidatieve rijping en het ontwikkelen van rancio dan over echte vatinvloed.

3rd of 4th refill butts kunnen bij Glenfarclas prachtig uitpakken. Heb bijvoorbeeld deze heerlijke 4th fill Family Cask al een tijdje open: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rclas-1994, en die heeft een enorme diepte met veel lagen en smaakontwikkeling. Verwacht alleen geen sherrybom.
Normaal gesproken kiest Glenfarclas alleen de beste vaten voor hun single cask bottelingen uit family casks range, waarbij ze tot max 4th fill gaan. De mindere vaten worden geblend in de reguliere bottelingen. Maar ook de kwaliteit van de Family Cask is recent wat wisselend geworden. Heb er de afgelopen tijd vrij veel in mijn glas gehad, waaronder zes samples uit de S22 release. Zal daarover binnenkort mijn ervaringen eens delen in het juiste topic. Ze zijn de idiote prijsstijgingen in ieder geval niet meer waard, in de nieuwste releases ben ik daarom niet meer geïnteresseerd tegen de huidige prijzen.
5 x
Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior
Berichten: 289
Lid geworden op: 12 Nov 2014, 20:50

Re: Favoriete vat

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 05 Mei 2024, 19:00

Heel leuk om al deze meningen te lezen!
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten