Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskey

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskey

Ongelezen berichtdoor semtex » 24 Jun 2011, 10:02

Ze noemen zichzelf 'the intelligent life on the internet'. Maar de baarlijke onzin die ze verspreiden over whisky, is echt wel om achterover te vallen. Lees en ween zelf:

Irish Whiskey Vs. Scotch Whiskey
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: absolute nonsens over Scotch whisk(e!)y

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Jun 2011, 11:35

Tja, wat kan je daar nog aan toevoegen ... ? Man man toch.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Re: Absolute nonsens over Scotch, whisky en whiskey

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jun 2011, 19:39

Tsja, altijd weer baas boven baas. En dan te bedenken dat we inmiddels met een jonge generatie zitten die het Internet als vertrouwde informatiebron gebruiken :HitHead

Dit is een interessant (ik zal niet zeggen leuk !) onderwerp op zich.

Het "brouwen van whisky" kwam ook al eens ter spraken. Samen met "Whiskey uit Canada" en Irisch whiskey.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Absolute nonsens over Scotch, whisky en whiskey

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 25 Jun 2011, 01:42

Wel grappig dat iedereen zowel als op twitter, Maltmaniacs, facebook over de zeik gaat over deze link.
Dan heb je toch ook wel wat bereikt, toch? :bigsmile
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Over luidende klokken en klepels !

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Jul 2011, 19:50

Ai ai wat een droevenis :Cry

In Beleggen in whisky of whisky belegging of speculeren maakten we al eens melding van Whisky Investments en de site World Whisky Index.

Nu zijn de meningen verdeeld over hoe aanbevelenswaardig dit is, maar als je je als initiatiefnemer neerzet als financieel expert en als whiskyliefhebber dan mag je er toch ook wel echt iets vanaf weten en moet je ook weten wanneer maar even je mond te houden.

In de recente Villa d'Arte (NR.3 juni/juli 2011)staat een artikel "Waardevol levenswater. Beleggen in whisky". Het is een interview met Michel Kappen, de oprichter van bovengenoemde sites en instelling.
Toen ik las: "Single malt wordt gemaakt van gemouten gerst dat wordt uitgedistilleerd en op eiken- of notenhouten vaten rijpt." werd ik al niet vrolijk. Uigedistilleerd is vast een nieuw woord en een Hongaarse kastanje is een soort van noot en zou dus wellicht een notenhouten vat kunnen maken,... hoewel het vooral (of eigenlijk alleen over Schotse single malt gaat), maar okay.

Na het lezen van hetgeen er iets verder wordt geschreven kon ik me niet langer inhouden.
Om een single malt te distilleren, wordt gerst in een koperen pot verhit boven een vuur dat soms turf bevat. Die turf, of het ontbreken daarvan, is van grote invloed op de smaak.
Kappen: 'Turf geeft de Schotse whisky's zijn scherpe randje'. Als het brouwsel eenmaal in de vaten gaat om te rijpen, komt de leeftijd in het spel. Hoe langer een vat rijpt, hoe hoger de opslagkosten.

Gerst in een koperen pot verhit. En als dat gedaan wordt met turfvuur, ga je dat aan het "brouwsel" proeven :Scratch
Turf geeft de Schotse whisky's zijn scherpe randje. Dan weten we dat ook weer, het is het scherpe randje :vies
Het "brouwsel" dat de vaten in gaat ! Neeeeeeeeeeeeeee....
En dan rijpt het vat en wordt het brouwsel whisky :Tongue

Dat gezegd hebbende. Ik geef Michel Kappen het voordeel van de twijfel. Per slot kan het Rene Seghers, de auteur zijn, die dit er van gemaakt heeft. Ik beleg niet in whisky bij deze instelling dus dat scheelt.

Helaas zijn er ook hele volksstammen die denken dat hetgeen hier staat de waarheid en niets dan de waarheid is.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Over luidende klokken en klepels !

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Jul 2011, 13:38

Piet schreef:In de recente Villa d'Arte (NR.3 juni/juli 2011)staat een artikel "Waardevol levenswater. Beleggen in whisky". Het is een interview met Michel Kappen, de oprichter van bovengenoemde sites en instelling.

Jep, ook gezien! Fotokopie'tje hier plaatsen zal copyright-technisch wel niet mogen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Over luidende klokken en klepels !

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 12 Jul 2011, 20:39

Piet schreef:Ai ai wat een droevenis :Cry

Na het lezen van hetgeen er iets verder wordt geschreven kon ik me niet langer inhouden.
Om een single malt te distilleren, wordt gerst in een koperen pot verhit boven een vuur dat soms turf bevat. Die turf, of het ontbreken daarvan, is van grote invloed op de smaak.
Kappen: 'Turf geeft de Schotse whisky's zijn scherpe randje'. Als het brouwsel eenmaal in de vaten gaat om te rijpen, komt de leeftijd in het spel. Hoe langer een vat rijpt, hoe hoger de opslagkosten.

Dat gezegd hebbende. Ik geef Michel Kappen het voordeel van de twijfel. Per slot kan het Rene Seghers, de auteur zijn, die dit er van gemaakt heeft. Ik beleg niet in whisky bij deze instelling dus dat scheelt.

Helaas zijn er ook hele volksstammen die denken dat hetgeen hier staat de waarheid en niets dan de waarheid is.

:o
:lol:
:boos
:Cry
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskey

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Jul 2011, 11:24

En zo verspreidt 'kennis' zich dus...

Een tijdje terug beweerde iemand in de kroeg heel stellig dat Islaywhisky's hun rokerige smaak kregen doordat de vaten aan de binnenkant werden verschroeid. Toch maar even rechtgezet.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 14 Jul 2011, 12:31

En je zal de mensen de kost moeten geven die er van overtuigd zijn dat dit de waarheid
is en het als een evangelie zullen verkondigen!

Even terugkomend op het artikel. Het valt mij op dat sommige schrijvers zich door het
gebruik van dure / samengestelde woorden denken de inhoud van een artikel interessanter
te kunnen maken (Ja, ik zelf zal mij daar misschien ook wel eens aan schuldig maken).
Ook in het dagelijks taalgebruik word ik hier dagelijks mee geconfronteerd. Ik ben maar
gestopt met het continue corrigeren (buiten mijn zoon dan) want het heeft weinig zin.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Jul 2011, 11:50

Het artikel nog even herzien... er staat wel meer 'onzin' in:
Johnny Walker

:Cry
Over Whisky:
...het is gewoon een distillaat van bier

:Cry Wel erg kort door de bocht. Als het echt zo was mag het geen whisky heten, want aan bier is hop toegevoegd...
Single Malt wordt gemaakt van gemouten gerst dat wordt uitgedistilleerd en op eiken- of notenhouten vaten rijpt

Interessante aanvulling, als het klopt, voor: Anders soort hout voor rijping

Over de echtheid van een fles Macallan-Glenlivet van €1.600,-:
Alles oogt echt, maar bij een whisky van die leeftijd verwacht je wat droesem onderin

Is dat zo? Van de kurk ofzo? Of wellicht als hij non-chillfiltered is, maar dan heb je dat in het begin ook al? Of van het vat, non-chillfiltered (maar toch wel filtered?)... :Scratch
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Mar 2012, 09:35

Oh jee.
Weer een nieuwe Nederlandstalige expertise site over whisky.
Eigenlijk wil ik een "flut" site over whisky niet promoten want dit is wel weer heel triest. Iets voor een "Hoeveel onzin over whisky kun je in één zin zetten" contest.

Dus als je toch kijk, zeker niet op de Google advertenties klikken a.u.b. want dat is het enige waar het deze leken om gaat :nono
Wat verdienen is prima maar niet door klinkklare onzin te verspreiden :boos

Het gaat om single-malt-whisky.nl (met opzet geen klikbare-link).
Single Malt Whisky | Uw Single Malt Infodatabase
Single Malt Whisky de beste site voor Schotse Whisky, Ierse Whiskey Japanse Whiskey en Amerikaanse Whiskey.

Kijk dat e-tje kan nog een typo zijn. Maar nu komt het, alleen al op de landingspagina (home):
Single malt whisky wordt overal over de wereld gemaakt, maar het overgrote deel komt uit Schotland.
Als dit laatste het geval is, heet een whisky een single malt Scotch whisky.

Andere plekken op de wereld waar onder anderen single malt whisky gemaakt wordt, zijn Ierland en Japan.
Alleen als de drank gemaakt is van gedeeltelijk ontkiemde granen die gedroogd worden in een oven, is een whisky een malt whisky. Het ontkiemen en drogen van de granen heet het mouten (malting, vandaar het woord malt) van de graankorrels.

Een whisky mag alleen een single malt whisky genoemd worden als het in één distillerij gemaakt is. De whisky mag dus niet gemengd worden met een whisky uit een andere distillerij.

Hoe verzin je het toch allemaal bij elkaar :o :boos :Cry
Geen idee wat of wie hier achter zit. De site staat op naam van:
Mijn InternetOplossing
Annie M.G. Schmidtweg 61
1321JA ALMERE .... met nog een obscure website bovendien.

Ik zou zal maar niet verder lezen want er staat nog veel meer onzin op...... Dit is er weer een voor de Zwartelijst.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Mar 2012, 10:29

Het is anders fantastisch accurate informatie in verhouding tot dat dramatische artikel waarnaar verwezen werd in de openingspost...
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Mar 2012, 10:59

totalatool schreef:Het is anders fantastisch accurate informatie in verhouding tot dat dramatische artikel waarnaar verwezen werd in de openingspost...

fantastisch accurate informatie :HitHead

Misschien moet je het nog eens goed lezen :HitHead :HitHead

"Volledige onzin" wordt niet accuraat, laat staan fantastisch accuraat, omdat er ook "volslagen volledige onzin" bestaat :nono

Ik wil hier overigens niet ingaan op wat er allemaal precies niet klopt en wat het dan moet zijn, dat mogen ze elders opzoeken, maar wellicht moet je het toch nog even goed lezen. Ik vind namelijk niet dat je dit hier af moet zwakken want het is en blijft volslagen nonsens.
Bovendien is dit Nederlandstalig en een .nl-site daar zijn wij hier vooral van.
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 22 Mar 2012, 11:06

Tja, wat wil je...; als zelfs zogenaamde whiskyprofessionals (werkend voor Diageo) op een beurs aan het publiek vertellen: wanneer whisky tweemaal wordt gedestilleerd is hij geturfd, wanneer hij driemaal wordt gedestilleerd is hij ongeturfd.

I kid you not, zelf gehoord op een beurs in Luxemburg waar ik aan 't werk was !
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mar 2012, 11:13

semtex schreef:Tja, wat wil je...; als zelfs zogenaamde whiskyprofessionals (werkend voor Diageo) op een beurs aan het publiek vertellen: wanneer whisky tweemaal wordt gedestilleerd is hij geturfd, wanneer hij driemaal wordt gedestilleerd is hij ongeturfd.

I kid you not, zelf gehoord op een beurs in Luxemburg waar ik aan 't werk was !

:HitHead
Piet schreef:
Single Malt Whisky | Uw Single Malt Infodatabase
Single Malt Whisky de beste site voor Schotse Whisky, Ierse Whiskey Japanse Whiskey en Amerikaanse Whiskey.

Kijk dat e-tje kan nog een typo zijn.

Onderaan de pagina en in het menu staat het (nu?) wel goed.
Laatst gewijzigd door JayDie op 22 Mar 2012, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”