Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Mei 2018, 10:48

caskstrength schreef:
FGG schreef:
caskstrength schreef:Ik ga binnenkort toch voor deze (de 1920's blender's glass), op aanraden van een ervaren proever. Voordeel is dat de aroma's goed worden geconcentreerd door de ui-vorm en de vloeistof blijft ver genoeg van je neus zodat je bij wat dieper snuiven (niet a la Horst Lüning) geen prikkelend gevoel krijgt.
glass_1920.jpg

Ziet er wel erg fragiel uit.

Het is maar net hoe je er mee om gaat. ;) Ik probeer mijn glazen met respect te behandelen, en loop er niet mee te zwaaien. Ook was ik ze het liefst zelf af, zodat ik weet dat ze ook daar goed behandeld worden en schoon zijn. Het zal niet een glas voor iedereen zijn, wellicht meer voor de echte geeks.

Bovendien: het is ook echt bedoeld om te proeven. Als ik in gezelschap ben of rustig wil drinken, dan zal ik ook een ander glas nemen.

Daar ben ik 't wel mee eens: ik heb een aparte kast voor de whiskyglazen, was ze zelf met de hand af en ik heb een aparte theedoek voor de whisky glazen. Proeven doe ik alleen óf georganiseerd, maar niet op een gezellige avond die niet in het teken staat van het proeven, maar een klein tikje tegen een dun en topzwaar glas kan zo maar een keer gebeuren.

Het glas ziet er wel heul gaaf uit! :goedgedaan

edit: €40 per stuk zie ik net! :o
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Mei 2018, 10:52

caskstrength schreef:Ik ga binnenkort toch voor deze (de 1920's blender's glass), op aanraden van een ervaren proever. Voordeel is dat de aroma's goed worden geconcentreerd door de ui-vorm en de vloeistof blijft ver genoeg van je neus zodat je bij wat dieper snuiven (niet a la Horst Lüning) geen prikkelend gevoel krijgt.

Ik geloof direct dat deze vorm het nosen bevordert, maar ik vind het eerlijk gezegd absoluut geen móói glas... die dikke bol op zo'n voetje, echt charmant staat het niet. Maar goed, een mooie fles op tafel staat ook fraaier dan een handbeschreven 'urine' potje en toch belemmert het me totaal niet om veel samples te blijven drinken ;) .
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Mei 2018, 11:16

:offtopic
Dre schreef:een 'urine' potje

Dat hoor je wel vaker, van bv collega's of vrienden, die de sample-flesjes daar mee overeen vinden komen. Totdat het zover is! In december een blaasontsteking gehad en ik moest dus idd wat bij de huisarts inleveren. Dus maar een sample-flesje gepakt. Nou... succes! :lol:
4 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Mei 2018, 11:19

Dre schreef:

Ik geloof direct dat deze vorm het nosen bevordert, maar ik vind het eerlijk gezegd absoluut geen móói glas... die dikke bol op zo'n voetje, echt charmant staat het niet. Maar goed, een mooie fles op tafel staat ook fraaier dan een handbeschreven 'urine' potje en toch belemmert het me totaal niet om veel samples te blijven drinken ;) .

De schoonheid van het glas (of juist niet) boeit me zelf dan weer minder, dus vandaar mijn relatief gemakkelijke instap.

@ Florian: hij kost afgerond 25 pondjes. Mocht ik een keer wat bestellen bij ome TWE dan koop ik het glas er bij.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Mei 2018, 11:23

FGG schreef::offtopic
Dre schreef:een 'urine' potje

Dat hoor je wel vaker, van bv collega's of vrienden, die de sample-flesjes daar mee overeen vinden komen. Totdat het zover is! In december een blaasontsteking gehad en ik moest dus idd wat bij de huisarts inleveren. Dus maar een sample-flesje gepakt. Nou... succes! :lol:

En dan het gezicht van de Laborant zien als je in je enthousiasme je sample Laphroaig hebt ingeleverd.
Of een slecht omgespoelde Cask Strength Sherry Bomb?
Of... :bigsmile
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 05 Mei 2018, 06:02

Dre schreef:

Ik heb hem zelf en vind hem wel mooi. Smaken verschillen gelukkig. Belangrijker natuurlijk is of ie zijn werk doet en voor mij is het tot nu het beste glas wet er is en....ik heb er heel wat haha. :duimop
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 05 Mei 2018, 11:10

Thedge schreef:....ik heb er heel wat haha. :duimop

Je drinkt nog steeds uit meerdere glaasjes tegelijk, Marcel? Ouwe snoeper :lol:
3 x
squaadgras @ whiskybase | 2 ∞ & →

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Mei 2018, 22:40

Thedge schreef:Ik heb hem zelf en vind hem wel mooi. Smaken verschillen gelukkig. Belangrijker natuurlijk is of ie zijn werk doet en voor mij is het tot nu het beste glas wet er is en....ik heb er heel wat haha. :duimop

Ik heb hem inderdaad van jou al geregeld op de diverse FB-groepen langs zien komen. Maar helemaal eens, uiteindelijk is het het belangrijkst dat ie zijn werk doet.
1 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Mei 2018, 12:56

FGG schreef:Ik heb de Tuath nog steeds niet binnen dus de line-up moet nog even wachten.

Vandaag de Tuath binnen gekregen. Even zien of ik vanavond in de gelegenheid ben om ze naast elkaar te proberen: Glencairn, Copita, Tuath, Nosingglass.

:nat
2 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Mei 2018, 18:42

De line-up voor vanavond:

Afbeelding

Op de voorgrond van voor naar achter een standaard nosing-glass, een Copita, een Glencairn en een Tuath.

Op de achtergrond een Edradrour 2006 vW en een Edradour 2008 CS vW.

Ik ben benieuwd
2 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Mei 2018, 21:12

FGG schreef:De line-up voor vanavond:

http://www.fgg.nu/whisky/glazen.png

Op de voorgrond van voor naar achter een standaard nosing-glass, een Copita, een Glencairn en een Tuath.

Op de achtergrond een Edradrour 2006 vW en een Edradour 2008 CS vW.

Ik ben benieuwd

Daar gaan we. Ik heb de glazen vooraf gespoeld met heet water zonder zeep en daarna afgedroogd met mijn schone whiskyglazendoek. Allereerst met de Edradour 2006 vW op 46%:

Afbeelding

Wat opvalt is het oppervlak van de Tuath, waardoor een groter deel van de whisky direct is blootgesteld aan de open lucht.

Nosing-glass: de alcohol ligt mooi op de achtergrond. De afzonderlijke geuren zijn goed waar te nemen

Copita: iets meer alcohol-tonen maar ook meer geuren. De waarneembare geuren zijn vergelijkbaar met het nosing-glass maar nog iets individueler.

Glencairn: De geuren zijn wat moeilijker bereikbaar dan bij de Copita en het nosing-glass, je neus moet er dieper in, maar ze zijn er wel, maar iets meer 'samengevoegd'.

Tuath: Zelfs met de neus volledig in het glas is het zoeken naar geuren. Vlak, geen diepgang.

En vervolgens de Edradour 2008 vW CS op 60,2%. De glazen opnieuw gespoeld op dezelfde manier:

Nosing-glass: een kleine prik van de alcohol, maar niet veel.

Copita: zeer weinig alcohol, minder nog dan de vorige.

Glencairn: de alcohol is merkbaar, niet storend, wel iets meer dan de 2 voorgangers

Tuath: wederom vlak, ook hier weer langer en dieper snuiven om iets te herkennen.

Om te drinken is er weinig onderscheiden de eerste 3 zich weinig, de Tuath, echter, drinkt wat vreemd door de tuitvormige opening.

Mijn uitslag voor beste nose- tastingglass:
1. Copita
2. Standaard nosing glass
3. Glencairn
4. Tuath

Enige voordelen van de Tuath zijn het gemak waarmee je 'm kan pakken door de tuitvormige opening en de chique uitstraling, maar ik vind 'm ongeschikt als nose- en tastingglass.
6 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 18 Mei 2018, 22:10

Hebben ze al gebeld van Tuath? Want ik kan me goed voorstellen dat ze helemaal niet blij zijn met je refjoe.... :o

Is het trouwens een idee om een YT kanaal te openen zodat dit soort zaken met een filmpje en gesproken commentaar? Dat maakt het denk ik wat levendiger...?
1 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 18 Mei 2018, 22:20

Ik meen me te herinneren dat een lid van HWF dit ooit heeft gedaan. Hij had meerde filmpjes op YouTube met uitgebreide notes....

Ben zijn naam kwijt.... :Scratch
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 18 Mei 2018, 22:24

Bram84 schreef:Ik meen me te herinneren dat een lid van HWF dit ooit heeft gedaan. Hij had meerde filmpjes op YouTube met uitgebreide notes....

Ben zijn naam kwijt.... :Scratch

Heette hij niet Brecht?
1 x

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 18 Mei 2018, 22:24

Juist! Brechtvds :goedgedaan
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”