deels geïnspireerd op het Talisker 10 draadje. Ik ben wel eens benieuwd hoe snel ‘we’ een whisky beoordelen op wat voor manier dan ook. Of je nou uitgebreide tastingnotes schrijft, score(s) geeft of alleen lekker/niet lekker bepaald.Ik heb wel eens het idee dat de groep die een dram wil die in het glas gelijk klaar en top is, steeds groter wordt. Met name bij relatief nieuwe liefhebbers. Gevolg is dat veel whisky’s dan nooit hun potentie hebben kunnen laten zien omdat ze al veel te snel zijn afgeschreven op basis van een snelle slok (b.v. bij de lokale slijter). Beïnvloed dit de scores dan niet onterecht (positief of negatief) op WB?
Ff gauw een score geven is ook zo gepiept, maar hoeveel tijd nemen mensen ervoor om tot een conclusie te komen?
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Over de randvoorwaarden waarmee je die smaak bepaald dan weer meer.
Tijd in het glas, handwarmte (of niet), hoeveelheid water (of niet) het zijn allemaal dingen die van invloed zijn op hoe een dram zich ontwikkelt in het glas en dus wat een whisky vrij kan geven over tijd. Cask strength of 40-48% is ook zoiets. Wil je zoeken, spelen en prutsen om je eigen sweetspot te vinden, of wil je een kurk eraf kunnen trekken en vooral niet te ingewikkeld doen? En zo zijn er nog tal van variabelen.
Zelf neem ik voor het beoordelen van een dram eigenlijk altijd ruim de tijd. 60-90 minuten is de standaard. Enkele uitzonderingen dat t sneller gaat, bij b.v. hele jonge spirit gedreven whisky’s of tijdens een tasting maar dan vermeld ik het erbij. Ik houd wel van het spelen, bewerken en proberen met een dram. Zoveel mogelijk kanten ontdekken. Ik ben al te vaak verrast door veel tijd te nemen dus ik overhaast m’n drams niet meer