Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Jun 2011, 19:09

Hoewel het zo nu en dan ter sprake komt misschien ook wel een onderwerp waar voor sommigen een taboe op rust.

In 101 Whiskies to Try Before You Die - Ian Buxton las ik (in het Engels) bij nummer 39, Glenfarclas 21yo:
Enkele van de oudere whiskies zijn excellent ook in verhouding tot de prijs, en zelfs als ze door mijn zelfopgelegde grens van £ 1.000,- per fles gaan

Ian Buxton is een professional. Los van dat hij ongetwijfeld ook een aficionado is moet hij er ook de kost mee verdienen dus kan ik me die grens wel voorstellen. Hij krijgt ook vast wel eens wat. Dit los van het feit dat ook geen enkel inzicht in zijn financiële middelen heb ;)

Op het forum lees je wel vaker over een soort zelf opgelegd maximum fles prijs. De redenen daarvoor kunnen natuurlijk heel divers zijn van principes tot waar voor je geld maar veelal heeft het te maken met een financieel budget.

Ik heb dat zelf ook. Mijn bovengrens is momenteel eigenlijk € 150,-
Dat impliceert nu ook weer niet dat ik per definitie nooit meer uitgeef (los van inflatiecorrecties van tijd tot tijd), maar als ik dat doe moet daar wel een uitzonderlijke reden voor zijn.
Met die bovengrens probeer ik dan ook vrij streng te zijn voor mezelf. Een mooie fles van € 154 is natuurlijk snel gespot. Maar ja ook een die dan maar een tientje duurder is voor € 164,- En dan voor je het weet....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ik zit aan 70€ voorlopig.

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 04 Jun 2011, 19:18

Ik zit aan 70€ voorlopig. ( probeer daar wel steeds ver onder te blijven met aandacht voor prijs/kwaliteit . Bv. PC An Turas Mor kopen ipv de PC 8 )

Moest ik meer hebben dan mijn studenten-job-loontje zou dat waarschijnlijk snel hoger liggen :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Voor mij zelf ligt de grens op 30Euro.

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 05 Jun 2011, 00:07

Voor mij zelf ligt de grens op 30Euro. Ook vanwege de budgetaire redenen maar ook omdat ik het leuk vindt om zo een heel aantal instap modellen dan wel goedkopere reeksen van onafhankelijke bottelaren te proberen.
0 x
Afbeelding

Intrepidity
Actief lid
Actief lid

Ik denk een euro of 60.

Ongelezen berichtdoor Intrepidity » 05 Jun 2011, 00:29

Ik denk een euro of 60. Daar zitten wel wat uitschieters bij zoals de Glenfiddich Snow Phoenix die ik voor 70 euro kocht. Meestal blijf ik er ruimschoots onder en zit ik rond de 40-45 euro.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Mijn prijsgrens nu zo rond de 100 euro

Ongelezen berichtdoor GJR » 05 Jun 2011, 09:52

Tja best lastig, maar ik denk dat mijn prijsgrens nu zo rond de 100 euro ligt (enkele uitschieter daargelaten), maar er zit toch wel verschil in. Voor een fles van een voor mij nog onbekend (smaaktechnisch dan) merk is deze grens een stuk lager (zeg 50 euro). Meestal als een merk mij bevalt, ga ik wel omhoog met de prijsgrens. Tegenwoordig probeer ik wel eerst de duurdere flessen te proeven om dan te beslissen (en gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende samples te bemachtigen, waardoor je tegen een aangenamer bedrag toch een exclusieve (tov je prijsgrens) kan proeven!
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 05 Jun 2011, 10:46

Ik heb nog niet echt een prijsgrens waarboven ik absoluut geen whisky koop. Mijn criterium is hoe breed de grijns op mijn gezicht is als ik een dram drink. Hoe breder de grijns, hoe meer hij mocht kosten. Omdat ik maar pas met whisky bezig ben, moet ik ook nog voor mijzelf uitvinden hoeveel geld nog redelijk is voor een erg lekkere whisky.

Ik hanteer eigenlijk een getrapte grens:
0e - 20e -> oppassen!
20e - 50e -> wil ik nog wel op de gok kopen
50e - 80e -> wil ik wel ongeproefd kopen, mits overtuigende reviews en een distiller die ik al ken
80e - 200e -> wil ik geproefd hebben(*). Hoe duurder de fles, hoe harder de whisky mij moet overtuigen
> 200e -> er kunnen maar beter engeltjes onder jubelend trompetgeschal in mijn keel piesen terwijl gouden zonnestralen het wolkje verlichten waarop ik omringd door met geurige vruchten bedekte diamanten houders extatisch ten hemel zweef. Ja, ik bedoel jullie, Arbeg vintages!

P.S. Het blijst word ik van een goedkope fles die ruim boven verwachting presteert.
*: Die regel heb ik dus al gebroken. Ik geef de schuld aan online jubelreviews en op=op-koorts. Het feit dat ik meer geld dan gezond verstand heb heeft daar natuurlijk niets mee te maken. Zo zit ik nu een beetje angstig naar een Tomatin uit 1976 te kijken die zich nog waar moet maken.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

JayDie
Moderator
Moderator

Ik denk een euro of 60.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Jun 2011, 12:08

Intrepidity schreef:Ik denk een euro of 60. Daar zitten wel wat uitschieters bij zoals de Glenfiddich Snow Phoenix die ik voor 70 euro kocht. Meestal blijf ik er ruimschoots onder en zit ik rond de 40-45 euro.

Mee eens. Maar het is van zoveel zaken afhankelijk. Ook ik ben kijkend naar een fles van 1982/2010. Tsja... dan zal het eerder richting de 150 euro gaan. Daarnaast... prijsgrens van x euro voor een fles van 0.70 of van 1.00 liter? Maw: als dat voor 0.70 is, ligt die prijsgrens dus hoger bij een 1.00 liter?

Er is gewoon zoveel lekkers te vinden onder de 50-60 euro dat ik nog wel even vooruit kan! Op festivals en proeverijen kan je je dan even laten gaan!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Jun 2011, 13:16

JayDie schreef: Daarnaast... prijsgrens van x euro voor een fles van 0.70 of van 1.00 liter? Maw: als dat voor 0.70 is, ligt die prijsgrens dus hoger bij een 1.00 liter?

Met "fles" bedoel ik in elk geval het meest gangbare formaat van 70 cl, 0,70 liter. Van de 80 of zo flessen die ik heb staan is er meen ik één van 1 Liter. Die 70 cl geldt zeker voor de IB-bottelingen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Jun 2011, 13:23

turfsmurf schreef:...
80e - 200e -> wil ik geproefd hebben(*). Hoe duurder de fles, hoe harder de whisky mij moet overtuigen

Als ik aan de hand van beschrijvingen en recensies een fles rond mijn bovengrens zoek, die vaak moeilijk te vinden is, dan is proeven vóór de koop zelden of nooit een optie.
turfsmurf schreef:...
> 200e -> er kunnen maar beter engeltjes onder jubelend trompetgeschal in mijn keel piesen terwijl gouden zonnestralen het wolkje verlichten waarop ik omringd door met geurige vruchten bedekte diamanten houders extatisch ten hemel zweef.

Te zien aan je taalgebruik zou je dit misschien ook wel waarderen: De droom van Poliphilus.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 05 Jun 2011, 13:43

Piet schreef:Te zien aan je taalgebruik zou je dit misschien ook wel waarderen: De droom van Poliphilus.

Ik ben echt geen lezer, maar toch interessant. Het linkje naar de nederlandse vertaling is daar dood.
Piet schreef:Als ik aan de hand van beschrijvingen en recensies een fles rond mijn bovengrens zoek, die vaak moeilijk te vinden is, dan is proeven vóór de koop zelden of nooit een optie.

Inderdaad. In dat geval is het vinden van een betrouwbare recensent met een vergelijkbare smaak erg belangrijk.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Jun 2011, 14:23

:offtopic
turfsmurf schreef:
Piet schreef:Te zien aan je taalgebruik zou je dit misschien ook wel waarderen: De droom van Poliphilus.

Ik ben echt geen lezer, maar toch interessant. Het linkje naar de nederlandse vertaling is daar dood.

Niet handig van uitgeverij Athenaeum ! De links heten perma(nent)links :HitHead
Dit is inderdaad wel een boek voor de liefhebber van historische literatuur en lyriek, en je moet zeker ook een doorzetter zijn.
0 x

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 05 Jun 2011, 18:09

denk ergens rond de 70 80 euro, maar zoals eerder genoemd afhankelijk van omstandigheden. en de afweging koop ik 1 dure of meerdere goedkopere.
0 x

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Voor mij ligt de grens tegen de 40 euro voor 0,7l 43%

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 05 Jun 2011, 18:35

Voor mij ligt de grens tegen de 40 euro voor 0,7l 43% en dus iets erboven voor wat meer kracht of inhoud. De reden is simpelweg dat ik altijd goed moet kijken wat ik met mijn geld doe en naar welke hobby het gaat en dan is bijvoorbeeld 80 euro alleen voor een aantal glazen drank toch wel veel. Daarnaast denk ik dat er nog heel veel lekkers te ontdekken is in die categorie en is dat ook weer een sport op zich. Vermoedelijk zal ik heel veel duurdere whisky minder waarderen dan mijn recent geproefde Longrow CV.

Mocht ik binnenkort uitzonderingen maken, dan zal dat denk ik zijn voor de luxe versies van flessen die al favoriet zijn (een Ardbeg bijvoorbeeld).
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Jun 2011, 20:33

Tja, dat hangt van twee dingen af:

a. om welke whisky gaat 't en wat is zijn prijs
b. heb ik er zoveel geld voor over?

Kijk, als ik 'n fles zie die € 179,- kost en ik wil 'm erg graag hebben(heb er al 't nodige over gelezen en gehoord, misschien ook wel ergens gezien) én ik heb er 't geld voorover, dan koop ik 'm. Houdt wel gelijk in, dat als ik 'n dergelijke fles over 'n week weer zie en de aantrekkingskracht is wederom erg sterk, dan is dat erg jammer en gaat de koop niet door! Ik moet 't ook weer niet te dol maken, hè. Anders moet ik m'n vrouw op zekere morgen 'n whiskietje aanbieden ipv 'n boterhammetje met kaas! Nou, zover komt 't niet hoor, want dan kennen jullie m'n vrouw niet(en da's maar goed ook!)

Vaak zijn dit soort verleidingen voor mij 'n spel, maar meestal hou ik 't hoofd koel.

Mijn prijsgrens ligt ergens in de achterste hersenkwab, denk ik ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Jun 2011, 22:40

Mijn vrouw snapt er ook helemaal niks van :gnif
I_SPEY schreef:...Mijn prijsgrens ligt ergens in de achterste hersenkwab, denk ik ;)

Dus concreet op € 180,- René 8-)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”