In 101 Whiskies to Try Before You Die - Ian Buxton las ik (in het Engels) bij nummer 39, Glenfarclas 21yo:
Enkele van de oudere whiskies zijn excellent ook in verhouding tot de prijs, en zelfs als ze door mijn zelfopgelegde grens van £ 1.000,- per fles gaan
Ian Buxton is een professional. Los van dat hij ongetwijfeld ook een aficionado is moet hij er ook de kost mee verdienen dus kan ik me die grens wel voorstellen. Hij krijgt ook vast wel eens wat. Dit los van het feit dat ook geen enkel inzicht in zijn financiële middelen heb
Op het forum lees je wel vaker over een soort zelf opgelegd maximum fles prijs. De redenen daarvoor kunnen natuurlijk heel divers zijn van principes tot waar voor je geld maar veelal heeft het te maken met een financieel budget.
Ik heb dat zelf ook. Mijn bovengrens is momenteel eigenlijk € 150,-
Dat impliceert nu ook weer niet dat ik per definitie nooit meer uitgeef (los van inflatiecorrecties van tijd tot tijd), maar als ik dat doe moet daar wel een uitzonderlijke reden voor zijn.
Met die bovengrens probeer ik dan ook vrij streng te zijn voor mezelf. Een mooie fles van € 154 is natuurlijk snel gespot. Maar ja ook een die dan maar een tientje duurder is voor € 164,- En dan voor je het weet....