Alternatief voor je favoriete whiskies!

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
L_Gillian
Actief lid
Actief lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 Mei 2021, 16:40

Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 17 Mei 2021, 21:37

Hallo allemaal!

Om niet altijd dezelfde fles aan te schaffen ging ik op zoek naar een nieuw flesje als opwarmer van de avond. Op het web vond ik verrassend weinig "juiste" alternatieven op een toch wel best bekende fles (Balvenie 12 Double Wood).

Bij deze ontstond het idee om een topic te starten waarbij men elkaar een leuk alternatief kan voorstellen op de gevraagde fles!
Vooral tof om de beginnende liefhebbers wegwijs te maken aangezien er toch best wel wat nieuwe gezichten in de hobby opduiken, maar wie weet kent iemand toch een ondergewaardeerd flesje die toch enorm doet denken aan die grote favoriet van jou :D

Natuurlijk is hoe iemand een whisky ervaart vaak zeer persoonlijk en kunnen de meningen wel eens verschillen, het is eerder bedoelt ter inspiratie voor je volgende fles! ;)

Om het allemaal wat overzichtelijk te houden stel ik voor de whisky waar een alternatief op gevraagd wordt in het blauw te typen, en het alternatief zelf in het groen misschien?

Als er al een topic in deze trend bestaat mag deze uiteraard weer verwijderd worden!
5 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Mei 2021, 21:49

Leuk initiatief.

De Balvenie Double Wood is voor mij al een hele tijd geleden en als ik mij goed kan herinneren vond ik hem destijds wel in de smaakfamilie van de Aberlour 12 passen. Uiteindelijk ook een mooi voorbeeld van een Speysider.

Zelf wil ik dan wel de Springbank 10 aandragen om daar een leuk en ook betaalbaar alternatief voor te vinden. Al is de 10 gelukkig ook nog betaalbaar voor zolang het duurt.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
L_Gillian
Actief lid
Actief lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 Mei 2021, 16:40

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 17 Mei 2021, 21:51

Bij deze dus ook een eerste request:
Wie kent er een leuk alternatief op de Balvenie 12 Double Wood in of rond dezelfde prijsklasse?

Deze heeft een tijdje op de plank gestaan als vriendelijke dram die ik graag voor gasten inschonk, maar zeker ook eens op het begin van een avondje proeven in mijn glas zat, Als "opwarmertje". (ook fantastisch lekker in een whisky sour :gnif )
Ik zoek iets wat min of meer in het profiel past qua niet overmatig sherry maar net genoeg om het wat ronder te maken, het hele honing-met walnoten-gebeuren viel ook erg in de smaak!

Ik heb onder andere een Linkwood 2008 op ex-bourbon die net dat tikkeltje sherryfruit en honing mist, een redbreast op vatsterkte die qua notes helemaal in de smaak valt maar dan weer te heftig is voor mijn gasten :lekker
Ooit op een tasting een Glenmorangie Tusail gehad die alle hokjes aanvinkte, alleen kost deze weer het dubbele van zo'n Balvenie..
0 x

Gebruikersavatar
L_Gillian
Actief lid
Actief lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 Mei 2021, 16:40

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 17 Mei 2021, 22:08

Reichenbach schreef:... in de smaakfamilie van de Aberlour 12 passen.

Je was al sneller dan mij met antwoorden :D
Zelf enkel een A'bunadh geprobeerd die dan al stevig naar de sherry leunt, hierdoor had ikzelf Aberlour afgeschreven als te sherried maar inderdaad over het hoofd gezien dat de 12 ook een mix van 2 soorten vaten is, bedankt voor de bijdrage!

Als alternatief op die Springbank 10 denk ik al snel aan mijn favoriete Campbeltown core range, de Kilkerran 12, deze mist dan wel de sherry die ze bij Springbank zo mooi door hun dram weven..

Mocht het nu eentje op vatsterkte mogen zijn vond ik Glen Scotia Victoriana een zeer stevige hoeveelheid van die kenmerkende boerderijlucht hebben! Wie weet brengen ze nog iets uit wat helemaal in het rijtje van de 10 valt, ben ook benieuwd wat anderen als alternatief voor deze dram voorstellen :)
1 x

Gebruikersavatar
L_Gillian
Actief lid
Actief lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 Mei 2021, 16:40

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 19 Mei 2021, 09:48

Reichenbach schreef:En ja, ze kunnen daar wel whisky maken. :D
Zit er in de Kilkerran volgens mij ook wel wat sherry.


Klopt helemaal! Al vind ik de sherry in de Kilkerran wat minder opvallen, de balans van de vaten is wat Springbank net zo speciaal maakt imo, beiden topdrams!
0 x

Gebruikersavatar
goosebumps
Senior
Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 Okt 2018, 15:12

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 19 Mei 2021, 11:29

Voor Glendronach 15 misschien de nieuwere Glenturrent 12 aangezien ze bij glendronach het NCF statement van het label hebben verwijderd (de pannekoeken).
Voor Springbank 10 misschien de Benromach 10. Evt. Glen Scotia Double Cask, hoewel die toch net niet kan tippen aan SB10.
Iemand nog een leuke betaalbare vervanger voor de Arran 18?
1 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Gebruikersavatar
L_Gillian
Actief lid
Actief lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 Mei 2021, 16:40

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 19 Mei 2021, 13:35

goosebumps schreef:Voor Glendronach 15
Misschien ook de Tamdhu 15! Clean en moderne sherry, gebalanceerder, geen sherrybom maar qua kwaliteit en sherried "stijl" zeker te vergelijken.

goosebumps schreef:Iemand nog een leuke betaalbare vervanger voor de Arran 18?
Goh, wat een dram was me dat.. de sherrynoten deden me eerder denken aan de stijl van bv. Glenfarclas, maar dan mis je uiteraard die kust-en mineralen-noot die de Arran wel had.. misschien komt Benromach 15 dan eerder in de buurt?
Laatst gewijzigd door L_Gillian op 19 Mei 2021, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Mei 2021, 18:06

goosebumps schreef:Evt. Glen Scotia Double Cask, hoewel die toch net niet kan tippen aan SB10.
Nee, maar ondanks dat heeft hij mij toch wel positief verrast voor een NAS.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
goosebumps
Senior
Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 Okt 2018, 15:12

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 20 Mei 2021, 07:46

Reichenbach schreef:
goosebumps schreef:Evt. Glen Scotia Double Cask, hoewel die toch net niet kan tippen aan SB10.
Nee, maar ondanks dat heeft hij mij toch wel positief verrast voor een NAS.

Absoluut. Is, zeker een heel lekker borreltje. Ik zou zelfs wagen te zeggen dat ik hem lekkerder vind dan de Glen Scotia 15.
2 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Gebruikersavatar
L_Gillian
Actief lid
Actief lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 Mei 2021, 16:40

Re: Alternatief voor je favoriete whiskies!

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 03 Jun 2021, 22:24

Om even terug te komen op mijn eigen vraag.. blijkt dat Glengoyne 12 ook een tof alternatief op de Balvenie 12 is! Beiden een combinatie van verschillende vatsoorten, beiden mooi gebalanceerd en rond, al is de Glengoyne weer net dat beetje scherper geprijsd.. een aanrader! :duimop
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten