Vervuilde whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1624
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Apr 2021, 20:00

Raymond CS schreef:We dwalen een beetje af.
Wie ken er andere voorbeelden van whisky's met zoveel residu er in? (behalve de echte zelf uit het vat vullers)
Ik was het in ieder geval nog nooit op deze manier tegen gekomen.
Ik ga er een leuk experiment van maken en kijken of er smaak verschil zit in de 2 samples en misschien ga ik wel zelf zo chill als mogelijk filteren en aanlengen tot 40% en kijken wat er met de smaak gebeurd :gnif .


Niet in de zin dat de kleur er door veranderde. Wel ooit deze fles gehad en die zat vol met vlokken (houtdeeltjes) die op de bodem lagen. Pas als je die ging rondklotsen (of wat lomper uitschenken) kreeg je een soort traag snowglobe effect. Duurde dan zeker een kwartier voordat alles weer op de bodem lag. Prima whisky verder overigens.
Laatst gewijzigd door HammerHead op 28 Apr 2021, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Apr 2021, 20:01

Cask1988 schreef:
Raymond CS schreef:Wie ken er andere voorbeelden van whisky's met zoveel residu er in? (behalve de echte zelf uit het vat vullers)

Blackadder raw cask. daar zwengelt een hoop zooi in. Cadenhead bottelingen ook meer dan af en toe en zo zullen er nog wel meer zijn.

Blackadder is dan juist weer een minder goed voorbeeld volgens mij, omdat bij hun het residu een soort van handelsmerk is geworden en ze dit er soms ook gewoon (extra) bij stoppen. Dat is lang niet altijd puur het natuurlijk residu zoals het voorbeeld van Raymond dat wel is.
2 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Apr 2021, 20:09

HammerHead schreef:Wel ooit deze fles gehad en die zat vol met vlokken (houtdeeltjes) die op de bodem lagen. Pas als je die ging rondklotsen (of wat lomper uitschenken) kreeg je een soort traag snowglobe effect. Duurde dan zeker een kwartier voordat alles weer op de bodem lag. Prima whisky verder overigens.

Daarvan heb ik een leuke sherry staan, of Nouja een ‘Montilla’. Das sherry maar niet uit de Jerez regio. Die heeft ook volle bak vlokken in de fles :bigsmile
Afbeelding
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Apr 2021, 20:12

Dre schreef:Blackadder is dan juist weer een minder goed voorbeeld volgens mij, omdat bij hun het residu een soort van handelsmerk is geworden en ze dit er soms ook gewoon (extra) bij stoppen.

Dat ‘verhaal’ heb ik idd ook eerder gehoord. Ik heb het alleen nog nooit ergens bewezen zien worden dát dit zo is. Maar veel van die raw casks worden wel goed mistig in t glas dus ja wat is dan waar..

Arran filtert trouwens ook behoorlijk licht. Vrij vaak ‘last’ van Schotse mist in m’n glas, evenals Glenfarclas. Maar dan draait het echt om mist, niet om ‘troep’.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1624
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Apr 2021, 20:15

Cask1988 schreef:
HammerHead schreef:Wel ooit deze fles gehad en die zat vol met vlokken (houtdeeltjes) die op de bodem lagen. Pas als je die ging rondklotsen (of wat lomper uitschenken) kreeg je een soort traag snowglobe effect. Duurde dan zeker een kwartier voordat alles weer op de bodem lag. Prima whisky verder overigens.

Daarvan heb ik een leuke sherry staan, of Nouja een ‘Montilla’. Das sherry maar niet uit de Jerez regio. Die heeft ook volle bak vlokken in de fles :bigsmile



Bij mij waren de vlokken wel iets subtieler van formaat. Helaas geen foto van en de fles is al lang leeg. Drank met houtvezeltjes, goed voor de stoelgang. :gnif
2 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2474
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Apr 2021, 20:19

Cask1988 schreef:Blackadder raw cask. daar zwengelt een hoop zooi in.


Bij de Raw Casks wordt het bewust en gedoseerd in de flessen gesodemieterd hè?!?

Edit: Oops, had latere en soortgelijke reacties nog niet gezien :bigsmile
Laatst gewijzigd door Fat Bastard! op 28 Apr 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Apr 2021, 20:21

HammerHead schreef:Bij mij waren de vlokken wel iets subtieler van formaat. Helaas geen foto van en de fles is al lang leeg. Drank met houtvezeltjes, goed voor de stoelgang. :gnif

Wat nou movicolon, pruimenmoes, Yakult of magnesiumtabletten. Dit is de mannelijke laxeer :cool:
Afbeelding
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Apr 2021, 20:22

Fat Bastard! schreef:
Cask1988 schreef:Blackadder raw cask. daar zwengelt een hoop zooi in.


Bij de Raw Casks wordt het bewust en gedoseerd in de flessen gesodemieterd hè?!?

Ja je bent de 2e die dat zegt Fat Bastard Friend :bigsmile en daar was dit achteraan gekomen:

Cask1988 schreef:
Dre schreef:Blackadder is dan juist weer een minder goed voorbeeld volgens mij, omdat bij hun het residu een soort van handelsmerk is geworden en ze dit er soms ook gewoon (extra) bij stoppen.

Dat ‘verhaal’ heb ik idd ook eerder gehoord. Ik heb het alleen nog nooit ergens bewezen zien worden dát dit zo is. Maar veel van die raw casks worden wel goed mistig in t glas dus ja wat is dan waar..

Arran filtert trouwens ook behoorlijk licht. Vrij vaak ‘last’ van Schotse mist in m’n glas, evenals Glenfarclas. Maar dan draait het echt om mist, niet om ‘troep’.


Wel opletten hè :gnif

Fat Bastard! schreef:Edit: Oops, had latere en soortgelijke reacties nog niet gezien :bigsmile


Edit: dat is inmiddels gelukt zie ik :P
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2474
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Apr 2021, 20:41

Fles Glen Scotia die ik heb staan:
IMG_3980.jpg
IMG_3980.jpg (176.97 KiB) 838 keer bekeken
IMG_3982.jpg
IMG_3982.jpg (241.4 KiB) 838 keer bekeken


Ook niet echt helder hè? (net als ik met mijn eerdere reactie, jaja Arthur.....)
Laatst gewijzigd door Fat Bastard! op 28 Apr 2021, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Apr 2021, 20:43

Raymond CS schreef:We dwalen een beetje af.
Wie ken er andere voorbeelden van whisky's met zoveel residu er in?...
Ik heb een oudere Springbank waar je kleine houtvezeltjes in ziet zweven.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 28 Apr 2021, 21:09

Cask1988 schreef:
HammerHead schreef:Wel ooit deze fles gehad en die zat vol met vlokken (houtdeeltjes) die op de bodem lagen. Pas als je die ging rondklotsen (of wat lomper uitschenken) kreeg je een soort traag snowglobe effect. Duurde dan zeker een kwartier voordat alles weer op de bodem lag. Prima whisky verder overigens.

Daarvan heb ik een leuke sherry staan, of Nouja een ‘Montilla’. Das sherry maar niet uit de Jerez regio. Die heeft ook volle bak vlokken in de fles :bigsmile
Afbeelding


Dat is schimmel. :oops:
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Apr 2021, 13:05

Zit er onder die parafilm nog wel een kurk?
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Apr 2021, 18:12

Cask1988 schreef:Daarvan heb ik een leuke sherry staan, of Nouja een ‘Montilla’. Das sherry maar niet uit de Jerez regio. Die heeft ook volle bak vlokken in de fles :bigsmile
Afbeelding
Is dat de flor die ze in het vat hebben laten zitten?

Een beetje droesem zou ik nog overheen kunnen stappen, maar dit ziet er toch iets minder aantrekkelijk uit. Maar misschien is het wel lekker aards.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2474
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Apr 2021, 20:22

Cask1988 schreef:Daarvan heb ik een leuke sherry staan, of Nouja een ‘Montilla’. Das sherry maar niet uit de Jerez regio. Die heeft ook volle bak vlokken in de fles


In welk bos heb je deze smerigheid opgegraven? Vraag me serieus af of die drek nog niet gewoon aan de buitenkant kleeft.....
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Vervuilde whisky?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Apr 2021, 20:58

Fat Bastard! schreef:
Cask1988 schreef:Daarvan heb ik een leuke sherry staan, of Nouja een ‘Montilla’. Das sherry maar niet uit de Jerez regio. Die heeft ook volle bak vlokken in de fles


In welk bos heb je deze smerigheid opgegraven? Vraag me serieus af of die drek nog niet gewoon aan de buitenkant kleeft.....

Kan je t niet eens navragen bij David wat dit is? Kurk kan t niet zijn want CWC gebruikt kunststof kurken
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten