Vervuilde whisky?
- Raymond CS
- Senior

Vervuilde whisky?
Forum vrienden,
Wat ik vandaag in mijn fles vond, had ik nog niet eerder meegemaakt.
Ik was wat samples aan het maken van een port finish Caol ila en de eerste samples waren roze zullen we maar zeggen en bij de laatste 4(?) werd het troebel echt bizar en moet echt heel veel bezinksel in de fles hebben gezeten.
Ik heb bijna alles daarna zo weer in de fles gekieperd en paar foto's met de slijter gemaild (nog geen reactie gehad).
Wat denken jullie hiervan? al eens meegemaakt? het laatste uit het vat? Gewoon niet gefiltreerd?
Nee ik heb niet geproefd, maar hij rook normaal in ieder geval.
Hoor heel graag jullie input.
Groeten Ray
download/file.php?mode=view&id=7868
download/file.php?mode=view&id=7867
download/file.php?mode=view&id=7866
Wat ik vandaag in mijn fles vond, had ik nog niet eerder meegemaakt.
Ik was wat samples aan het maken van een port finish Caol ila en de eerste samples waren roze zullen we maar zeggen en bij de laatste 4(?) werd het troebel echt bizar en moet echt heel veel bezinksel in de fles hebben gezeten.
Ik heb bijna alles daarna zo weer in de fles gekieperd en paar foto's met de slijter gemaild (nog geen reactie gehad).
Wat denken jullie hiervan? al eens meegemaakt? het laatste uit het vat? Gewoon niet gefiltreerd?
Nee ik heb niet geproefd, maar hij rook normaal in ieder geval.
Hoor heel graag jullie input.
Groeten Ray
download/file.php?mode=view&id=7868
download/file.php?mode=view&id=7867
download/file.php?mode=view&id=7866
- Bijlagen
-
- 3
- DSC_0828.jpg (100.07 KiB) 2571 keer bekeken
-
- 2
- DSC_0831.jpg (77.88 KiB) 2571 keer bekeken
-
- 1
- DSC_0835.jpg (57 KiB) 2571 keer bekeken
0 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Re: Vervuilde whisky?
Als het de Caol Ila op Port is van Cooper's Choice die onlangs is uitgebracht dan komt dit waarschijnlijk bij alle bottelingen voor. Ik had hier iemand anders ook al over gehoord.
0 x
- Raymond CS
- Senior

Fat Bastard! schreef:Als het de Caol Ila op Port is van Cooper's Choice die onlangs is uitgebracht dan komt dit waarschijnlijk bij alle bottelingen voor. Ik had hier iemand anders ook al over gehoord.
Yep dat was hem inderdaad.
Wel een heel rare gewaarwording ik had het nog nooit gezien dat er zoveel rommel uit het vat mee komt.
Heeft diegene nog wel geproefd?
0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Als het deze is: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... t-smoky-vm dus niet de Peat & Fruit.
Schijnbaar veel residu uit de Port Pipe. Diegene heeft hem geproefd (in ieder geval gescoord op WB) en heeft er ook al samples uit verkocht zie ik.
Ik heb zelf een fles handfilled Glen Scotia staan waar zo'n 3-4 cm drap onderin de fles ligt.
Na openen wordt dat dus schudden voor gebruik zeg maar
Schijnbaar veel residu uit de Port Pipe. Diegene heeft hem geproefd (in ieder geval gescoord op WB) en heeft er ook al samples uit verkocht zie ik.
Ik heb zelf een fles handfilled Glen Scotia staan waar zo'n 3-4 cm drap onderin de fles ligt.
Na openen wordt dat dus schudden voor gebruik zeg maar
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Wat droesem uit het vat? Wil je non chill filtered en zelfs geen barriër filtering, is het weer niet goed.
Ze mogen er geen vislijm, ei of bloed in gooien om het te klaren.
Ze mogen er geen vislijm, ei of bloed in gooien om het te klaren.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Nou ik zou dit fantastisch vinden en zéker niet terug naar de slijter gaan. Er is niets mooier dan wat vatresidu zien. Dat wijst dat er zeer licht al dan niet helemaal niet gefilterd is. En dus vol behoud van smaken, geuren én body. Er is weinig prachtiger dan een whisky die helemaal dicht trekt: Schotse mist. Ook dat wijst op weinig tot geen filtering. Dus ik zou zeggen prijs jezelf juist gelukkig met deze fles! Het moet tegenwoordig vooral cosmetisch mooi ogen. Helder en donker. Maarja dat gaat ten koste van smaak en beleving 
1 x
Haha,
Deze heb ik ook thuis staan, en het was me niet opgevallen.
Maar als je de fles omdraaid en er doorheen kijkt, spookt het idd in de fles.
Grappig, maar mooi en fris vind ik het niet.
Toch maar een sticker erop met "schudden voor gebruik"
Deze heb ik ook thuis staan, en het was me niet opgevallen.
Maar als je de fles omdraaid en er doorheen kijkt, spookt het idd in de fles.
Grappig, maar mooi en fris vind ik het niet.
Toch maar een sticker erop met "schudden voor gebruik"
1 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Tja, als je een mooie en frisse (en saaie) whisky wilt kun je altijd nog voor Dalwhinnie gaan. 

1 x
HammerHead schreef:Tja, als je een mooie en frisse (en saaie) whisky wilt kun je altijd nog voor Dalwhinnie gaan.
Of een Glenlivet 12 die helemaal kapotgefilterd en afgewaterd is op een keurig afgeronde 40%

1 x
- Raymond CS
- Senior

We dwalen een beetje af.
Wie ken er andere voorbeelden van whisky's met zoveel residu er in? (behalve de echte zelf uit het vat vullers)
Ik was het in ieder geval nog nooit op deze manier tegen gekomen.
Ik ga er een leuk experiment van maken en kijken of er smaak verschil zit in de 2 samples en misschien ga ik wel zelf zo chill als mogelijk filteren en aanlengen tot 40% en kijken wat er met de smaak gebeurd
.
Wie ken er andere voorbeelden van whisky's met zoveel residu er in? (behalve de echte zelf uit het vat vullers)
Ik was het in ieder geval nog nooit op deze manier tegen gekomen.
Ik ga er een leuk experiment van maken en kijken of er smaak verschil zit in de 2 samples en misschien ga ik wel zelf zo chill als mogelijk filteren en aanlengen tot 40% en kijken wat er met de smaak gebeurd
.
0 x
- Raymond CS
- Senior

Ruud W schreef:Hij is wel heul lekker trouwens.
Lichte rook op port.
Dat is in ieder geval goed om te lezen.
0 x
Raymond CS schreef:We dwalen een beetje af.
Nee hoor geheel niet
elke reactie is volledig on topic. Zeggen dat je dan voor een dalwhinnie of glenlivet kan gaan als je niet van troep en troebel in je whisky houdt, is alleen een minder rechtstreekse, speelse, manier om te zeggen dat het (de troep) juist positief is als t erin zit Raymond CS schreef:Wie ken er andere voorbeelden van whisky's met zoveel residu er in? (behalve de echte zelf uit het vat vullers)
Blackadder raw cask. daar zwengelt een hoop zooi in. Cadenhead bottelingen ook meer dan af en toe en zo zullen er nog wel meer zijn.
0 x
- Raymond CS
- Senior

Cask1988 schreef:Raymond CS schreef:We dwalen een beetje af.
Nee hoor geheel nietelke reactie is volledig on topic. Zeggen dat je dan voor een dalwhinnie of glenlivet kan gaan als je niet van troep en troebel in je whisky houdt, is alleen een minder rechtstreekse, speelse, manier om te zeggen dat het (de troep) juist positief is als t erin zit
Raymond CS schreef:Wie ken er andere voorbeelden van whisky's met zoveel residu er in? (behalve de echte zelf uit het vat vullers)
Blackadder raw cask. daar zwengelt een hoop zooi in. Cadenhead bottelingen ook meer dan af en toe en zo zullen er nog wel meer zijn.
Kijk daar kan ik al wat meer mee, ben wel benieuwd of er nu lezers zijn die nu deze fles willen gaan kopen, juist omdat er meer dan standaard residu in zit.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”