Beleggen in Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JoachimV10
Senior
Senior
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 Okt 2020, 10:03
Locatie: België

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 28 Feb 2021, 08:53

Koning schreef:


Hahaha, ik krijg echt jeuk van die site. Die ticker alleen al "Ardbeg +78,4%, Bowmore -2,6% enz".

"Ik ben helemaal geen whiskydrinker, maar dat is juist mijn voordeel" :Cry
:domdom
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3200
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Feb 2021, 16:22

JoachimV10 schreef:"Ik ben helemaal geen whiskydrinker, maar dat is juist mijn voordeel" :Cry
:domdom


Dhr. Kappen gaat er prat op dat zeker 80% van zijn klandizie geen druppel whisky drinkt. Zegt genoeg toch?

Maar ze halen wel al jaar na jaar minimaal 15% rendement. Er is niks, op vastgoed na, wat harder gaat volgens mij.
2 x

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 533
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 14:47

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 28 Feb 2021, 16:59

Die zin inderdaad van Lea..
0 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Feb 2021, 23:37

Als je naar m'n collectie kijkt, dan zou je misschien denken dat ik een belegger ben, maar ik ben echt een liefhebber. En ik ben begonnen met kopen van whisky's met de bedoeling om ze lang in de kast te laten staan en pas veel
later open te maken. Want sinds m'n eerste bezoek aan de WB gathering werd ik helemaal verliefd op oude whisky's die 20 of 30 jaar geleden zijn gebotteld en nu pas open mogen. Wat een rijkdom en ook groot verschil met de stijlen van nu.
En natuurlijk kijk ik wel op WB naar de stand van de teller van m'n collectie. En heel misschien zal ik een keertje een peperdure fles verkopen als ik 't geld nodig heb, maar m'n doen is niet om 't verkopen. Ik heb gewoon een hamsteraar :gnif
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor henri » 01 Mar 2021, 00:17

Uridium schreef:Als je naar m'n collectie kijkt, dan zou je misschien denken dat ik een belegger ben, maar ik ben echt een liefhebber. En ik ben begonnen met kopen van whisky's met de bedoeling om ze lang in de kast te laten staan en pas veel
later open te maken. Want sinds m'n eerste bezoek aan de WB gathering werd ik helemaal verliefd op oude whisky's die 20 of 30 jaar geleden zijn gebotteld en nu pas open mogen. Wat een rijkdom en ook groot verschil met de stijlen van nu.
En natuurlijk kijk ik wel op WB naar de stand van de teller van m'n collectie. En heel misschien zal ik een keertje een peperdure fles verkopen als ik 't geld nodig heb, maar m'n doen is niet om 't verkopen. Ik heb gewoon een hamsteraar :gnif


héééél eerlijk.. ik zie helemaal niet aan je collectie dat je OF liefhebber OF belegger bent, ik zie een collectie waar ik heel weinig patroon uit kan halen. een "los/vast" collectie van alles en nog wat, een aantal overpriced dingen en wat spul waarvan ik niet zou weten wat ik er mee moet
patroon is ver te zoeken
dit klinkt heel negatief, zo bedoel ik het niet. maar ik zie wel vooral een collectie waar weinig richting uit halen valt buiten de obvious flesjes die weinig interesessant zijn maar die het wel goed doen bij meerdere mensen die op die zelfde manier kopen wat ze maar kunnnen vinden
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Uridium » 01 Mar 2021, 00:51

henri schreef:
Uridium schreef:
héééél eerlijk.. ik zie helemaal niet aan je collectie dat je OF liefhebber OF belegger bent, ik zie een collectie waar ik heel weinig patroon uit kan halen. een "los/vast" collectie van alles en nog wat, een aantal overpriced dingen en wat spul waarvan ik niet zou weten wat ik er mee moet
patroon is ver te zoeken
dit klinkt heel negatief, zo bedoel ik het niet. maar ik zie wel vooral een collectie waar weinig richting uit halen valt buiten de obvious flesjes die weinig interesessant zijn maar die het wel goed doen bij meerdere mensen die op die zelfde manier kopen wat ze maar kunnnen vinden


Klopt! Het is inderdaad een allegaartje. Sowieso zit er er vanalles aan geopende flessen in de collectie die zijn overgebleven van werkreisjes naar Straatsburg en 'even wat voor bij de koffie' halen uit de supermarkt. En flessen die overbleven van een cocktail-mix-workshop. En dan een breed scala aan whisky's die we cadeau hebben gekregen, vooral bij ons huwelijk. En whisky die ik tegenkwam op luchthavens (de GlenDronachs en Glenmorangies). En die wat duurdere Japanners, die zijn het resultaat van een ruil voor een Macallan 18 y/o uit 1972. Dus die zijn eigenlijk ook vreemde eenden. Dus inderdaad: weinig lijn in de collectie tot dusver.
Wat er wel steeds meer in gaat doorschemeren, is mijn liefde voor Islay en andere eiland-whisky. Ik probeer om van Islay een brede collectie op te bouwen. En als ik andere eiland-whisky's tegenkom, neem ik die ook mee, incl. Orkney.
Ik wil me steeds meer gaan toeleggen op de eiland-whisky's, en de laatste tijd komen er steeds vaker cask strengths bij.

De rest van de 'collectie' ga ik de komende tijd openmaken en opdrinken (m.u.v. de Japanners; dat blijft een zij-collectie), zodat de eilanders overblijven.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1624
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Mar 2021, 10:08

Welke lijn zit er eigenlijk in jouw collectie Henri? Ja, kwaliteitsspul kopen en alles open trekken... maar verder? Waar zijn alle exclusieve Ardbegs, Macallans en Japanners? :lol:
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor henri » 01 Mar 2021, 10:13

HammerHead schreef:Welke lijn zit er eigenlijk in jouw collectie Henri? Ja, kwaliteitsspul kopen en alles open trekken...


Voilà..

HammerHead schreef:maar verder? Waar zijn alle exclusieve Ardbegs, Macallans en Japanners? :lol:


:? :Scratch
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1927
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Mar 2021, 10:17

henri schreef: :? :Scratch


Is een grapje denk ik, Henri. Vond em wel aardig. Jij niet?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1624
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Mar 2021, 10:18

Pun intended uiteraard. :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor henri » 01 Mar 2021, 10:41

Nickolaas schreef:Is een grapje denk ik, Henri. Vond em wel aardig. Jij niet?


HammerHead schreef:Pun intended uiteraard. :bigsmile


ook mijn smiley's hadden genoeg moeten zeggen
ja ik vatte de grap en dacht zelf ook leuk terug te reageren met die :? :Scratch
moet ik dat hier alsnog toelichten? Stumpers!! :gnif
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1927
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Mar 2021, 10:56

henri schreef:ook mijn smiley's hadden genoeg moeten zeggen
ja ik vatte de grap en dacht zelf ook leuk terug te reageren met die :? :Scratch
moet ik dat hier alsnog toelichten? Stumpers!! :gnif


Altijd deze :bigsmile erbij doen, Henri. Anders vat ik niet dat jij de grap vat. Zeker op maandag.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor henri » 01 Mar 2021, 11:01

Nickolaas schreef:Altijd deze :bigsmile erbij doen, Henri. Anders vat ik niet dat jij de grap vat. Zeker op maandag.


ga me nou niet vertellen wat ik moet doen zodat ook jij het kan begrijpen..
gewoon niet reageren dan ;) :P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Mar 2021, 11:07

Had iemand deze passage trouwens gelezen op de site van WWI?
Vond het tamelijk opvallend (en zeer negatief eigenlijk):

Op de World Whisky Index bestaat de mogelijkheid om flessen te laten verzenden. Echter, sommige flessen zijn zo bijzonder dat wij adviseren om die voor de beurs te behouden. Whiskyparels als een Springbank 1919 en Black Bowmore maken het platform tot een unieke plek waar u als belegger de vruchten van plukt. Daarom zijn sommige flessen geborgd. In dat geval stemt de koper ermee in dat hij/zij noch feitelijk, noch juridisch kan en zal beschikken over de fles(sen) whisky (waaronder doch niet uitsluitend: verkopen, overdragen, bezwaren, verplaatsen en consumeren), behoudens de bevoegdheid de fles(sen) whisky te verhandelen via de WWI.

Kortom, je koopt vaak de fles niet eens, want je krijgt hem nevernooitniet te pakken. WWI wil deze "behouden voor de beurs".
Enorm triest. Niemand zal genieten van die flessen, ze gaan nooit meer open.
Wat ik me eigenlijk ook afvraag: behouden ze het recht een op het platform geïntroduceerde fles achteraf alsnog te borgen?
Want dan ben je denk ik helemaal de sjaak op zo'n site.
Denk wel een bevestiging dat het absoluut niet voor de liefhebber bedoeld is.

Net als met Bitcoin : "not your keys, not your crypto" geldt hier blijkbaar "not your bottle, not your whisky".
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1927
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Mar 2021, 11:15

henri schreef:
Nickolaas schreef:Altijd deze :bigsmile erbij doen, Henri. Anders vat ik niet dat jij de grap vat. Zeker op maandag.


ga me nou niet vertellen wat ik moet doen zodat ook jij het kan begrijpen..
gewoon niet reageren dan ;) :P


Haha, yep, misschien vraag ik het onmogelijk :lol: :lol:
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten