Moet ik whisky met sherry maar opgeven?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Plr
Actief lid
Actief lid

Moet ik whisky met sherry maar opgeven?

Ongelezen berichtdoor Plr » 12 Dec 2020, 19:34

Hallo. Ik ben me sinds krap een jaar wat meer in whisky aan het verdiepen en ik heb nu al een aantal whiskys met imo wat sherry invloeden geproefd (o.a. Glenfarclas 105, Highland Park, Naked Grouse, Jameson Black Barrel, Amrut Fusion, Glen Garioch Founders reserve). Soms is het lekker, vaak niet zo. Als ik de sherry teveel proef dan is dat voor mij een enorme afknapper. Highland Park 10/12 bijv zit nog net tegen wat ik aan sherry lekker vind. ;)

Ligt dat dan aan mij of aan de desbetreffende whisky? Vaak zaten ze ook wel in het lagere segment want ik wilde m'n geld er niet aan vuilmaken. Wat is nou een echte typische klassieke whisky met sherry invloeden waarna je zeker weet of je sherry in je whisky nu wel of niet lekker vindt. Een glendronach 12 misschien? Of moet ik whisky met sherry maar in het geheel gewoon links laten liggen? Zou ik ergens toch jammer vinden. Ik sta open voor tips. :Proost
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Moet ik whisky met sherry maar opgeven?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 12 Dec 2020, 19:38

Smaak is heel persoonlijk dus daar kan ik niet echt advies in geven wat veel of minder sherry invloeden heeft. Maar om zomaar flessen te kopen en proberen lijkt me niet handig. Gewoon beginnen met samples....veel samples.
2 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 12 Dec 2020, 19:42

Ik zou zeggen vlieg even in de samples. Een first fill GlenSherry op 70% zal niet je ding zijn maar er is nog zoveel anders. Een mooie Glendronach single cask, of een revival/allardice met wat bonusjaren. Gewoon van alles wat proberen, zeker ook wat refills. En last but not least, probeer eens een topper! Een speyside jaren 70, een Glengoyne 25,... Dan ga je zien hoe mooi het kan zijn. Er zal vast wel iets voor je tussen zitten!
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 12 Dec 2020, 19:48

Sherry whisky zomaar opgeven zou ik zeker niet doen.
Ik denk dat je, met wat je tot nu toe gedronken hebt ook nog niet echt toppers hebt gedronken.
Om een voorbeeld te noemen, van de Highland Park 12 was ikzelf op zijn zachts gezegd geen fan, maar de 18 vind ik heerlijk.
Gewoon doorgaan met je ontdekkings reis. En ja dat gaat het beste door veel te proeven, het goedkoopst is dat via de vele sample aanbieders hier op het forum.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Dec 2020, 20:25

Dan ga je toch voor bourbon?
Tenminste, dat is mijn voorkeur of een combinatie van bourbon en sherry.
Probeer eens een Springbank 10 of de CS.
Hele volksstammen lopen warm voor Glendronach. Behoorlijk in de sherry, voor mijzelf is dat ook niet het whisky walhalla.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 12 Dec 2020, 20:29

Probeer eens een glengoyne!

Trouwens o.b.v. jouw voorbeelden kan je niet per se zeggen dat je niet van sherry houdt. Dus ook eens een echte sherry bom proberen. Sample glendronach 18 als je die kan vinden bijv.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Dec 2020, 20:31

Sherry whisky bestaat (in principe) niet. Je hebt whisky gerijpt op een high quality ex sherry vat en (zeker momenteel) veel whisky die op een relatief jong ex sherry vat gekieperd wordt waarbij er nog een liter of 20 sherry in het vat zit. Kenmerken van de eerste; subtiele tonen, weinig hout ‘in je bek’ en veel diepgang. Kenmerk van die goedkope meuk; als iemand sherry in je whisky heeft gegooid, vaak veel hout, opdrogend gevoel waar je muil van samentrekt.
Alleen kost een goed ex sherry vat 3-4 X zoveel als een flut vat, dus kom je automatisch in de hogere prijs range uit...
Ik zie wat ‘probeer eens...’, in de basis is het probeer niet voor 3 tientjes klaar te zijn. Budget tips; Glenfarclas 105 of de Aberlour A’Bunahd.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 12 Dec 2020, 20:36

What the dude says! Klop gewoon bij 1 van de gasten hier aan en laat je adviseren.

Het gevoel is snel ja maar van die samples had ik een fles kunnen kopen. Ja oké maar dan heb je 1 iets staan.

Het fijne aan samples in tegenstelling tot een relatie je mag van de ene naar de ander gaan. Even aan die ruiken en even van die proeven.
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Dec 2020, 20:56

Neeeeee joh niet bannen die sherried whisky ! Probeer eens te zoeken naar rijpingen op refill sherry casks of 2nd fill sherry casks. Die zijn véél subtieler dan al die moderne seasoned sherry vaten met een tiental liter transport sherry erin.

Vuistregel kan vrij simpel zijn. Kijk naar de kleur en de info. Zie je sherryvaten staan maar zie je dat in de kleur niet overduidelijk terug, dan heb je dikke kans dat dit een whisky is die je wel kan waarderen ;)
5 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Dec 2020, 21:21

Nou Arthur..., da’s een advies wat echt niet klopt. Want kleur koppelen aan vat zoals je nu doet is echt niet zoals het zit. Maak dan ook het onderscheid tussen fino, Oloroso, PX, Amontillado.
Ik ken whisky op 2nd of zelfs 3rd fill die diep op kleur waren en toch niet overheersend, dat kan ook bij bijvoorbeeld een 50 yo Solera Oloroso vat, die zijn grandioos, ook qua kleur, maar nooit overheersend.
Of een 35 yo op fino sherry die er uit zag als een bourbon matured, maar die toch geweldig subtiele sherry invloed had.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 12 Dec 2020, 21:31

Alle sherrywhiskies gewoon even overslaan.
Waarom jezelf nu een bepaalde richting in dwingen?
Er zijn zoveel mooie whiskies die alleen op bourbonvaten hebben gerijpt.

Of probeer eens een op port vaten gelagerde whisky.
Vaak net ff wat zoeter.
Ik ben daar de afgelopen jaren echt helemaal verlekkerd op geworden.
3 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Dec 2020, 21:57

Oogadal schreef:Nou Arthur..., da’s een advies wat echt niet klopt. Want kleur koppelen aan vat zoals je nu doet is echt niet zoals het zit. Maak dan ook het onderscheid tussen fino, Oloroso, PX, Amontillado.
Ik ken whisky op 2nd of zelfs 3rd fill die diep op kleur waren en toch niet overheersend, dat kan ook bij bijvoorbeeld een 50 yo Solera Oloroso vat, die zijn grandioos, ook qua kleur, maar nooit overheersend.
Of een 35 yo op fino sherry die er uit zag als een bourbon matured, maar die toch geweldig subtiele sherry invloed had.

Hij is wat kort door de bocht, dat klopt. Daarom zei ik ook ‘kan’. Uitzonderingen altijd daar gelaten uiteraard :goedgedaan Als je ziet wat er tegenwoordig voornamelijk uitgebracht wordt, klopt die vuistregel wel redelijk naar mijn idee ;)
1 x
Afbeelding

Plr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Plr » 12 Dec 2020, 23:03

Thanks allemaal, dat was snel. Dan ga ik toch nog even door met het proeven! Zoals gezegd vind ik whisky met een vleugje sherry in enige mate soms wel lekker bijv bij de Glenfarclas 105, Amrut Fusion en op zich ook wel Highland Park. Ik heb hier wat whisky voorbij horen komen waar ik wel geinteresseerd in was (Glendronach, Springbank, Glengoyne), dus die zet ik wat hoger op de agenda. Iets meer geld uitgeven aan iets hoogwaardigere whisky op ex-bourbon of ex-sherry vaten, ja dat gokje wil ik nog wel wagen. Ik hoop echt dat ik een topper voorbij kom en voor mezelf van die negatieve associatie met sherry af kom die ik nu een beetje heb. Goede tips van die samples ook! Ik ben blij dat er nog wat rek in zit in dit onderdeel van m'n whisky avontuur. Nogmaals dank! :Proost :D
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Dec 2020, 23:11

Ik zou eerder zeggen: richt je tot de sampelaars ;) Je kunt nu met dichte ogen wat flessen gaan kopen maar ik zou toch eerder 3-4 tientjes aan diverse samples uitgeven met whisky op sherry vaten. Voor minder geld veel meer verschillende samples en als je t niet lekker vindt hoef je maar door 3 ipv 70 cl heen te bijten ;)
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Dec 2020, 02:44

Oogadal schreef:Nou Arthur..., da’s een advies wat echt niet klopt. Want kleur koppelen aan vat zoals je nu doet is echt niet zoals het zit. Maak dan ook het onderscheid tussen fino, Oloroso, PX, Amontillado.

Dat klopt allemaal, maar we hebben hier te maken met een beginner hè!? Die gaat dat geld echt nog niet uitgeven (mag ik aannemen).

Over het algemeen gaat die stelregel in het goedkopere segment zeker op.
Persoonlijk hou ik wel van wat stevigere sherry gerijpte whisky. Maar wat er de laatste tijd op de markt komt.... Salmiak, trekdrop en een droge bek.

Wat mijn advies zou zijn: refill sherry vaten. Of een goede mix. Springbank, Glengoyne, Diverse variaties van Arran (al is de sherry cask dan waarschijnlijk net iets té), Aberlour, Glenrothes en een Glen Scotia. Dat zijn over het algemeen de merken die wat subtieler zijn.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”