Instap set ja/nee?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
braamr
Senior
Senior

Instap set ja/nee?

Ongelezen berichtdoor braamr » 11 Dec 2020, 07:39

Afgesplitst van What's next? (Tip de Whisky)

Het zou best leuk zijn als er op basis van de mening van een grote groep een soort "startpakket" van samples zou zijn waar elke "nieuwe" whiskyliefhebber mee aan de gang zou kunnen gaan. Dat je na die reis door de verschillende OB's goed weet in welke richting je verder wilt. Hoor de meeste whiskys hier regelmatig wel langskomen. Maar ja. Het is altijd makkelijk roepen als je zelf niks met samples maken doet :D
3 x

BarryM
Senior
Senior

Re: What's next? (Tip de Whisky)

Ongelezen berichtdoor BarryM » 11 Dec 2020, 07:53

braamr schreef:Het zou best leuk zijn als er op basis van de mening van een grote groep een soort "startpakket" van samples zou zijn waar elke "nieuwe" whiskyliefhebber mee aan de gang zou kunnen gaan. Dat je na die reis door de verschillende OB's goed weet in welke richting je verder wilt. Hoor de meeste whiskys hier regelmatig wel langskomen. Maar ja. Het is altijd makkelijk roepen als je zelf niks met samples maken doet :D

Oh! Super interessant idee! Ik ben voor :bigsmile
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Dec 2020, 08:08

braamr schreef:Het zou best leuk zijn als er op basis van de mening van een grote groep een soort "startpakket" van samples zou zijn waar elke "nieuwe" whiskyliefhebber mee aan de gang zou kunnen gaan. Dat je na die reis door de verschillende OB's goed weet in welke richting je verder wilt. Hoor de meeste whiskys hier regelmatig wel langskomen. Maar ja. Het is altijd makkelijk roepen als je zelf niks met samples maken doet :D

Op zichzelf staand een goed idee. Degene die dat zou gaan doen neemt echter wel een behoorlijk risico. Want niet elke nieuwe aanmelding heeft behoefte aan zo’n starterpakket, de meeste bestaande leden zullen ook geen afnemer zijn en het loopt ook geen storm op nieuwe aanmeldingen. Zoiets zou dan eerst een peiling nodig hebben denk ik. Anders blijft diegene met wel heel veel open instapflessen zitten, naast de financier injectie die dat vraagt. Voorheen zijn er wel eens dergelijke sample pakketjes geweest, die zijn gestopt met een rede ;)
2 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 11 Dec 2020, 08:28

Dat zou dan wellicht iets voor mij kunnen zijn.
Juist vanwege de beperkte beschikbaarheid van OB samples hier op het forum ben ik een paar jaar geleden met de Range Share begonnen.
Deze invalshoek van een diverse set instappers was echter nooit in mij opgekomen.
Bij voldoende belangstelling zou ik het wel willen oppakken, maar ik onderschrijf de risicos die Cask1988 beschrijft zeker.
9 x
Afbeelding

braamr
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor braamr » 11 Dec 2020, 08:39

Ja ik snap duidelijk wat de "problemen" kunnen zijn inderdaad. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Vind die range shares al een super leuk initiatief. Heb ook geen zicht in hoeveel mensen er nog nieuw beginnen en het charmante uitzoeken van een aantal samples bij verschillende aanbieders heeft ook wel iets. Moest er vooral aan denken door het boek dat werd genoemd met whiskys die je eens geprobeerd moet hebben. Zie de meeste klassiekers hier wel voorbij komen als er wordt gevraagd om advies. Zou het zelf wel heel leuk hebben gevonden om 10 - 20 whiskys te hebben kunnen proeven waar alle verschillende smaakrichtingen in terug komen.

Ben me trouwens wel bewust dat ik het topic van Barry een beetje aan het "vervuilen" ben. Heb helaas geen tip voor je volgende whisky.
1 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 11 Dec 2020, 08:42

Freezeroz schreef:

Dat zou dan wellicht iets voor mij kunnen zijn.
Juist vanwege de beperkte beschikbaarheid van OB samples hier op het forum ben ik een paar jaar geleden met de Range Share begonnen.
Deze invalshoek van een diverse set instappers was echter nooit in mij opgekomen.
Bij voldoende belangstelling zou ik het wel willen oppakken, maar ik onderschrijf de risicos die Cask1988 beschrijft zeker.

Dat zou geweldig zijn. Niet alleen voor mijzelf, maar ik ken een tweetal mensen in mijn omgeving die ook aan het aftasten zijn binnen de wondere wereld van Whisky. Ik zou het dus wel gaaf vinden hun dan een pakketje te geven :bigsmile
Als je hulp nodig hebt bij eventueel een leuk stukje drukwerk met informatie (een kaart met wandelroute door de samples), laat het even weten, dat is namelijk waar mijn bedrijf een mooie toevoeging kan zijn!

Hoeveel 'starterspakketjes' zouden gemaakt kunnen worden uit één set flessen?
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Dec 2020, 08:46

Als je uitgaat van 3cl-samples, haal je 23 samples uit een fles. Iemand die dit aan zou bieden, moet dan in bijv een (half) jaar dus zo’n 20 setjes kunnen afzetten. Anders blijf je inderdaad lang met een boel geopende instappers zitten.
1 x
Afbeelding

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 11 Dec 2020, 08:47

Harrie schreef:Als je uitgaat van 3cl-samples, haal je 23 samples uit een fles. Iemand die dit aan zou bieden, moet dan in bijv een (half) jaar dus zo’n 20 setjes kunnen afzetten. Anders blijf je inderdaad lang met een boel geopende instappers zitten.

Dank! Wat zijn ongeveer de kosten gok je? Glaswerk etc?
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 11 Dec 2020, 08:58

Ik plaats straks wel even een rekenvoorbeeld. Eerst nog even wat doen hier.
2 x
Afbeelding

braamr
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor braamr » 11 Dec 2020, 09:24

Ik denk dat het van belang is welke flessen je waar en op welk moment koopt.

Op het ideale moment koop ik bijvoorbeeld een Clynelish 14 voor 31.50 Euro. De normale prijs ligt op de 39 Euro.

De Springbank 10 is nu voor 38 Euro te krijgen maar de "normale" prijs ligt op de 45-48 Euro.

Conclusie is dus dat als je alle OB's zou kunnen inkopen voor de ideale prijs dit enorm zou schelen in de uiteindelijke kosten.

Lijkt mij het grootste probleem dat iemand er tijd en energie in moet steken. Vind altijd wel dat daar iets tegenover moet staan.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Dec 2020, 09:32

Slim inkopen is idd nooit verkeerd. Veruit de meeste OB instappers zijn doorgaans goed verkrijgbaar via D12 voor snaarstrakke prijzen. 80% van de tijd ook nog wel in de aanbieding.
Neemt niet weg dat je het nog steeds over een aanzienlijke financiële injectie hebt ;) Als je een set van 10-20 OB instappers wilt (wat vrij fors is) en je doet dat maal een gemiddelde prijs van zeg €35-40 dan loopt het bedrag behoorlijk op. Ik zou mn vingers er niet aan branden zolang ik geen zekerheid van afzet heb :bigsmile

Waar je over na kan denken is om dit idee zelf op te gaan zetten en vorm te geven braamr ;) Je weet hoe je slim inkoopt en waar, en je weet waar de behoeftes liggen t.a.v. zo’n set omdat je deze behoefte zelf nog niet al te lang geleden had. Het idee is leuk dus ik zou zeggen: Go for it! :goedgedaan
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 11 Dec 2020, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 11 Dec 2020, 09:38

Leuk onderwerp, blijf het volgen. Ik heb zelf vaak meegedaan aan de range share series van Freezeroz veel proberen van 1 distilleerderij. Staan nog wat sets te koop zie ik. Zijn echt de moeite waard om mee te beginnen en een distilleerderij beter te leren kennen via meerdere OB.
2 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 11 Dec 2020, 09:56

braamr schreef:Ik denk dat het van belang is welke flessen je waar en op welk moment koopt.

Op het ideale moment koop ik bijvoorbeeld een Clynelish 14 voor 31.50 Euro. De normale prijs ligt op de 39 Euro.

De Springbank 10 is nu voor 38 Euro te krijgen maar de "normale" prijs ligt op de 45-48 Euro.

Conclusie is dus dat als je alle OB's zou kunnen inkopen voor de ideale prijs dit enorm zou schelen in de uiteindelijke kosten.

Lijkt mij het grootste probleem dat iemand er tijd en energie in moet steken. Vind altijd wel dat daar iets tegenover moet staan.

Ik moet zeggen dat ik niet altijd wacht tot er een fles in de aanbieding staat. Ik koop ongeveer iedere maand een fles, en ik heb al in mijn hoofd welke ik wil en dan kijk ik gewoon rond op het internet en zoek ik waar hij het voordeligst staat..

BarryM schreef:
Bedankt! Ik heb momenteel ook de Talisker Port Ruighe 9pen staan, weet je of die lijkt op de 10 qua profiel?

Ik heb er een sample van staan denk ik, maar die heb ik nog niet geproefd. Wel vind ik de 10 een stuk beter dan de Storm en Skye.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Dec 2020, 11:31

BarryM schreef:
Harrie schreef:Als je uitgaat van 3cl-samples, haal je 23 samples uit een fles. Iemand die dit aan zou bieden, moet dan in bijv een (half) jaar dus zo’n 20 setjes kunnen afzetten. Anders blijf je inderdaad lang met een boel geopende instappers zitten.

Dank! Wat zijn ongeveer de kosten gok je? Glaswerk etc?

Onder, maar in de buurt van €2,50 per sample van 30ml. Gemiddeld dan hè?
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 11 Dec 2020, 11:34

Ik heb even een reken voorbeeld uitgewerkt voor een instap set.
Ik ben hierbij uitgegaan van de 25 meest genoemde flessen in het BFYB topic.
Voor de prijs heb ik gekeken naar de verkoopprijs bij D12, als ik op dit moment deze set zou kopen. De uiteindelijke prijs zou dan dus een stuk lager uitvallen, omdat ik die flessen pas zou kopen als ze in de aanbieding zijn.
Verder ben ik uitgegaan van 3cl nieuw glaswerk met zegeldop.

Een sample set bestaande uit deze 25 meest genoemde BFYB flessen uit het BFYB topic:
Clynelish 14
Kilkerran 12
Glenallachie 12
Glenrfarclas 15
Tamdhu 15
Springbank 10
Ardbeg Uigeadail
Lagavulin 16
Glendronach 12
Glenmorangie Quinta Ruban
Talisker 10
Aberlour A'Bunadh
Bunnahabhain 12
Laphroaig Quarter Cask
Redbreast 12
Craigellachie 13
HighlandPark 12
Aberfeldy 12
Four Roses Single Barrel
Ledaig 10
Benromach 10 CS
Caol Ila 12
Aultmore 12
Edradour 10
Deanston 12

Zou dan 58.90€ moeten kosten excl verzending.

Ik zou dit best willen organiseren, maar probleem van dit soort sets is natuurlijk wel dat hij alleen voor beginnende whisky drinkers interessant is. En de kans is natuurlijk erg groot dat ook beginnende drinkers van dit lijstje al een aantal flessen gehad hebben.
Laat ik zeggen dat als 15 man zich hier melden met belangstelling voor een set zoals genoemd in dit voorbeeld, dat ik het wel durf op te pakken :hoedaf.
9 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”