Nog slechts 1 Distillery

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Casketje
Senior
Senior

Re: Nog slechts 1 Distillery

Ongelezen berichtdoor Casketje » 31 Aug 2020, 18:35

Vanuit welke optiek bekijken we dit hier?

Distilleries die gewoon alles kunnen maken ongeacht de kwaliteit of distilleries die goede spirit maken? Want het verbaast me enorm dat Loch Lomond hier al zo vaak naar voor geschoven is - op uitzondering van enkele goede vaten die, met reden, het destillaat volledig overtreffen heb ik daar nog niks zelfs maar middelmatig van gedronken. Smaken verschillen natuurlijk maar ik dacht dat het een welgekend gegeven was dat de spirit van Loch Lomond eerder "challenged" is. Dan liever een Benriach of Tobermory, die hebben ook een grote variatie beschikbaar.

Of distilleries die goede, grote, oude(re) stocks hebben? Geef me dan maar Glenfarclas.

Of distilleries die uitblinken in hun niche? Doe dan maar Springbank of Bunna.

Of distilleries die gewoon goed zijn in wat ik persoonlijk graag drink? Dan toch eerder Glenburgie, Glen Elgin, Blair Athol of Glen Keith. Work horses voor de blends die zelfs jong heel wat in hun mars hebben, en al helemaal als ze meer gezegende leeftijden bereiken.
3 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Aug 2020, 19:03

Casketje schreef:Vanuit welke optiek bekijken we dit hier?

Vanuit welk optiek jij het maar bekijken wilt of het zwaarst vindt wegen. Het gaat om jouw persoonlijke voorkeur/beredenatie. Niets is goed of fout :)

Ik had ook niet verwacht dat Loch Lomond zo vaak langs zo komen, maar zo had ik al helemaal niet verwacht dat Invergordon langs zou komen. Dat maakt t mijns inziens een geinige ‘stel dat’
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Aug 2020, 19:41

Ik denk dat de meeste liefhebbers hier een breed smaakpallet hebben met her en der voorkeuren. Als de vraag wordt gesteld als er maar één overblijft denk ik dat de inschatting welke distilleerderij het brede pallet kan leveren Loch Lomond een goede kans maakt, misschien geen uitblinker in een bepaalde stijl, maar van alle markten thuis. Kies je er voor om voor de rest van je leven je voorkeur te drinken dan is het antwoord vast anders.
1 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 31 Aug 2020, 19:44

Reichenbach schreef:Kies je er voor om voor de rest van je leven je voorkeur te drinken dan is het antwoord vast anders.

Indien ik de rest van m'n leven Loch Lomond moet drinken dan schakel ik wel over naar rum. :bigsmile
2 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 31 Aug 2020, 19:46

Distilleries die gewoon alles kunnen maken ongeacht de kwaliteit of distilleries die goede spirit maken? Want het verbaast me enorm dat Loch Lomond hier al zo vaak naar voor geschoven is - op uitzondering van enkele goede vaten die, met reden, het destillaat volledig overtreffen heb ik daar nog niks zelfs maar middelmatig van gedronken. Smaken verschillen natuurlijk maar ik dacht dat het een welgekend gegeven was dat de spirit van Loch Lomond eerder "challenged" is. Dan liever een Benriach of Tobermory, die hebben ook een grote variatie beschikbaar.

Of distilleries die goede, grote, oude(re) stocks hebben? Geef me dan maar Glenfarclas.

Of distilleries die gewoon goed zijn in wat ik persoonlijk graag drink? Dan toch eerder Glenburgie, Glen Elgin, Blair Athol of Glen Keith. Work horses voor de blends die zelfs jong heel wat in hun mars hebben, en al helemaal als ze meer gezegende leeftijden bereiken.

Over smaak valt inderdaad niet te twisten. Ik denk dat Loch Lomond een love-it-or-hate-it distillery is. Niet echt uitgesproken qua smaak zoals Ledaig of de Islay jongens. Daarnaast ziet het er, laten we eerlijk wezen, ook niet heel fancy uit daar. Geen mooie oude gebouwen, geen pagode-daken en gelegen op een niet bepaald nostalgisch industrieterrein. Het is gewoon een werkpaard waarvan de whisky je bevalt of niet. Ik moet eerlijk bekennen dat na de hartelijke ontvangst vorig jaar tijdens de tour, Loch Lomond bij mij een puntje extra scoort.
Laatst gewijzigd door Erik1908 op 31 Aug 2020, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 31 Aug 2020, 19:57

Als er maar één distillery open kan blijven dan is het juist heel makkelijk! GlenDronach natuurlijk!

Dan zul je zeggen: ja logisch Daan, jij met je GlenDronach. Maar het heeft een goede reden:

Het is de enige nog open distillery. Dus Billy Walker kan terug komen. Daanaast kunnen de allerbeste sherryvaten alleen nog verkocht worden aan GlenDronach. Dat gaat toch een feestje worden.. :yes

Maar serieus, juist de verscheidenheid maakt de whiskywereld zo leuk. Dus beter dat het een gedachte-experiment blijft..
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 31 Aug 2020, 20:10

Haha Daan, natuurlijk Dronach, goeie! :lol:
Gelukkig is dit inderdaad maar een "wat als" situatie.
Laatst gewijzigd door Tris op 31 Aug 2020, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 31 Aug 2020, 20:11

Precies dit gevoel heb ik ook, liever echt lekker dan van alles wat. :bigsmile :P
0 x
Afbeelding

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 31 Aug 2020, 20:20

Cask1988 schreef:Geinig dat tot nu eigenlijk nog geen enkele Speysider overtuigend is genoemd om open te blijven. Too common?

Welke distilleerderij zou dat voor mij kunnen zijn ... :Scratch

Maar even serieus: hoewel Mortlach vooral bekend staat om de sherryrijping, kan de spirit ook heel goed werken op ex-bourbon. En met de 6 verschillende stills kunnen ze wellicht nog veel meer variatie produceren dan ze nu al doen. En dan, i.t.t. bij Loch Lomond, wel een spirit met karakter. ;)
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 31 Aug 2020, 20:44

Cask1988 schreef:Geinig dat tot nu eigenlijk nog geen enkele Speysider overtuigend is genoemd om open te blijven. Too common?

Met 'no less than 30 stills' maakt Glenfiddich een goede kans iedereen van z'n flesje te voorzien:
(En niet allemaal gaan hamsteren, deze doen vrij weinig op de investeringsmarkt...)

Van betaalbaar tot veel te dure Vintages Single Cask's
Van betrouwbare 12 years old of 15 Solera tot Expirimental Series.
Alleen een goede Caoran Reserve (Peat/rokerig) ontbreekt in mijn ogen...

:schotland
2 x
We need a "46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour... That's real life!"
Breedút Genietsje

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Aug 2020, 21:22

Daan schreef:Het is de enige nog open distillery. Dus Billy Walker kan terug komen. Daanaast kunnen de allerbeste sherryvaten alleen nog verkocht worden aan GlenDronach. Dat gaat toch een feestje worden.. :yes

Vanuit dat perspectief bekeken kan Billy dan ook richting Loch Lomond inclusief alle goede vaten. Dan kan je met de eindeloze mogelijkheden (inclusief grains en blends) van daar ook je lol op :bigsmile
0 x
Afbeelding

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 31 Aug 2020, 22:04

Ik zou moeten kiezen tussen Springbank, Bruichladdich (vooral vanwege de vaak geweldige IB Port Charlottes) of Ben Nevis.

Uhm, dan wordt het toch Springbank (Hazelburn en Longrow als stijl er extra bij :goedgedaan ). Moeten ze wel flink uitbreiden qua productiecapaciteit natuurlijk.
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Sep 2020, 08:14

Cask1988 schreef:
Daan schreef:Het is de enige nog open distillery. Dus Billy Walker kan terug komen. Daanaast kunnen de allerbeste sherryvaten alleen nog verkocht worden aan GlenDronach. Dat gaat toch een feestje worden.. :yes

Vanuit dat perspectief bekeken kan Billy dan ook richting Loch Lomond inclusief alle goede vaten. Dan kan je met de eindeloze mogelijkheden (inclusief grains en blends) van daar ook je lol op :bigsmile

Daar heb je een punt, alleen heeft ie zich bij GlenDronach al bewezen (winning team). Bij GlenAllachie vind ik het vooralsnog minder, dus hoe hij bij Loch Lomond zou presteren is ook gissen. zo bedoelde ik het meer ;)
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Sep 2020, 09:31

Hier Springbank. Punt.
0 x
Afbeelding

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 01 Sep 2020, 09:43

Kom op dezelfde opties uit als Hammerhead: Ben Nevis, Springbank, Bruichladdich.
Ik kies voor de laatste vanwege de afwisseling. Met Port Charlottes, Laddies en misschien af en toe een Octomore kan ik zo'n noodscenario wel doorkomen.
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”