Opgelicht/namaak Tobermory 32yo 1972

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Opgelicht/namaak Tobermory 32yo 1972

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Jul 2020, 22:43

Hey allemaal,

Ik wil iedereen via deze weg attenderen altijd goed op te blijven letten wanneer er online flessen van elkaar worden 'overgenomen'. Zeker nu er onlangs in het aanbod-forum een topic liep waar 'lege flessen' werden verkocht. Ik zou het beheerteam dan ook willen vragen dit absoluut niet (meer) toe te staan.

Een kleine 18 maanden geleden een Tobermory 32yo 1972 OB (link) aangekocht via een whiskygroep op Facebook. Helaas blijkt deze nu bij openen een namaak te zijn (goedkope Islay op wijnvat gokken we). Uiteindelijk gaat dit grapje €575,- kosten - toch een behoorlijke smak geld.

De hele verpakking was origineel (fles (incl. metalen hangertje), doos, certificaat). Alleen de wax blijkt (op)nieuw toe te zijn gebracht; dit laatste hebben wij uitgevonden doordat er allerlei messneden rondom de hals van de fles lopen (onder waar de waxzegel zat). Dit is uiteraard ontstaan toen de oplichter de oude waxlaag heeft weggehaald. Geluk bij een ongeluk hadden we een originele tweede fles waarbij dit subtiele verschil in wax te zien (en ruiken) is.

18 maanden later is ook het bankrekeningnr. niet meer in gebruik. Op dit moment probeer ik met de gegevens die ik heb de persoon waarvan ik de fles heb overgenomen te achterhalen.

Na 5+ jaar mijn eerste negatieve ervaring in dit anderzijds zo mooie whiskywereldje - máár wel een leermomentje. Koop alleen van wie je kent, en controleer je waar voor betaling drie-dubbel.

Tips en tricks zijn welkom. Las dat we hier een ex-rechercheur hebben rondlopen :gnif ..

Groet!

Update: naam, telefoonnr., etc. van verkoper weten te achterhalen. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 03 Jul 2020, 11:00, 7 keer totaal gewijzigd.
28 x
2 ∞ & →

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Opgelicht/namaak Tobermory 32yo 1972

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Jul 2020, 22:48

:Scratch :vies Wat jammer.

Laat het een les zijn voor ieder van ons, alle lege flessen/verpakkingen e.d. de glas/vuil bak in :Bye

Succes verder, komt waarschijnlijk niks meer van, maar de schandpaal mag alvast klaargemaakt worden!
Jammer voor de verkoper dat hij aan een liefhebber verkocht ;). Al weet je natuurlijk niet 100% zeker dat hij de echte schuldige is.
Verder onderzoek door de recherche :).
1 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Jul 2020, 22:55

zuur zuur zuur.. we dachten samen wat moois open te trekken, maar dat ging toch even anders :(
ik heb mezelf net maar een 10% biertje ingschonken om de bittere smaak te verdrijven met een ander licht bittertje

ik ga nergens van uit, maar hoop mee dat we de originele aanbieder ooit nog bij de lurven grijpen
de fles ( en ook de lege originele fles die ik al had ) zal ik in ieder geval nog een tijd bewaren als eventueel bewijsmateriaal mits benodigd
3 x
Afbeelding

stefsel111
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor stefsel111 » 03 Jul 2020, 02:03

Jeetje wat triest zeg... door lege flessen te verkopen werk je dit soort praktijken zeker in de hand... gewoon enkeltje glasbak dus.
Laat dit een wake-up call zijn voor iedereen :?

:Slainte
0 x
Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 03 Jul 2020, 07:20

squaadgras schreef:Ik wil iedereen via deze weg attenderen altijd goed op te blijven letten wanneer er online flessen van elkaar worden 'overgenomen'. Zeker nu er onlangs in het aanbod-forum een topic liep waar 'lege flessen' werden verkocht. Ik zou het beheerteam dan ook willen vragen dit absoluut niet (meer) toe te staan.
<knip>

Point taken Sören,
Ik bespreek dit even met collega mods.
1 x
Afbeelding

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 03 Jul 2020, 10:17

De laatste jaren meer actief geweest met rum dan met whisky maar daar speelt dit probleem nu ook en het begint een dramatische omvang te krijgen. Waarschijnlijk veroorzaakt dat vele prijzen de afgelopen 2jaar verviervoudigd zijn.

Het is nu zover ik koop zelden iets van een onbekende.
Persoon moet tenminste referenties hebben die ik kan vertrouwen.

Bij whisky zal het probleem nog groter zijn. Ik verwacht dat sommige zelf niet weten dat ze fake flessen in hun collectie hebben.
Ooit een artikel gelezen dat er wordt geschat dat 30% van de oude whisky’s fake is.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Jul 2020, 10:37

Zo even wat verdieping in het verhaal nadat ik achter NAW gegevens van de desbetreffende persoon ben gekomen.

Ik heb contact met deze persoon gezocht en geef hem de mogelijkheid zichzelf te verklaren en met een (financiële) oplossing te komen, indien dit tot niets leidt zal ik officiële stappen nemen bij de desbetreffende instanties.

In Februari 2019 een fles Tobermory 32yo 1972 overgenomen van een zekere [...] uit [...]. Via de email is er contact geweest en zijn foto's aangeleverd om de echtheid/kwaliteit te controleren. Het label zag er wat versleten uit, maar aangezien het een fles uit 2005 betrof en ik hem toch zou opentrekken, tot koop overgegaan. Zie onderstaand enkele foto's die toentertijd via email zijn aangeleverd:

Afbeelding
Afbeelding
(Blur boven label zelf toegevoegd omdat in de reflectie de desbetreffende persoon te zien is)

De fles heb ik na betaling ontvangen via de post en nadat ik deze even snel heb bekeken (fout, leermoment!!) netjes opgeborgen en bewaard.

Onlangs kwam ik op het idee de fles te openen en zodoende in Henri een goede partner gevonden om dat te doen. Toen een foto gemaakt van de fles om het vulniveau aan Henri te laten weten. Zie foto onderstaand:

Afbeelding

En nu naast elkaar:

Afbeelding

Je ziet duidelijk een andere kleur seal (donkerpaars-zwartig vs. zwart) die ook veel "hoger" op de fles is aangebracht.

Nu steek ik de hand in eigen boezem wat betreft het controleren van de ontvangen fles; deze heb ik nooit naast de gestuurde foto's gezet - en het is mij niet direct opgevallen dat er toch een flink verschil in zit. Kwestie van goed vertrouwen, en blij zijn dat je een gewilde fles 'eindelijk' hebt ontvangen. Maargoed dat is achteraf, oftewel 'een koe in de kont kijken'. Dom, stom, en zoals ik al zei: een goed leermomentje. Ook het vertrouwen in de mens is weer bijgesteld.

[...] met opzet leeg gelaten.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 03 Jul 2020, 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
12 x
2 ∞ & →

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 03 Jul 2020, 10:51

Goed bezig!!
0 x
Afbeelding

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 03 Jul 2020, 11:15

Hoop dat jullie eruit komen. Vervelend om te horen dat dit is gebeurd en fijn dat je het met ons deelt om er zelf ook weer wat alerter op te zijn!

Keep us posted!
0 x

uglyape
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor uglyape » 03 Jul 2020, 11:39

squaadgras schreef:Wordt vervolgd.

Hopelijk wordt die fraudeur vervolgd ja,

Thanx for sharing inderdaad.
(Wat ik altijd doe (bij een onbekende persoon waar ik geen referenties van heb) is melden dat ik de fles zelf in persoon kom ophalen. Als hij/zij dat niet wil, zie ik ervan af, als het wel kan, kan ik me altijd bedenken en alsnog laten versturen. Uiteraard sluit dit niks uit, zeker als het op zo'n (semi-)professionele manier wordt uitgevoerd, maar maakt de kans wellicht iets kleiner.)

Succes, hopelijk krijg je nog geld terug
6 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 03 Jul 2020, 12:17

Bedankt voor het delen! Zou die persoon wel allebei de flessen in huis hebben? Anders kan je altijd nog eisen dat ie de echte fles geeft... goed werk dat je z'n NAW etc. hebt!

Ook de etiketten van beide flessen zijn anders, zie ik. Sowieso wel een beetje apart dat die etiketten er zo verweerd uitzien. Zo oud zijn die flessen toch ook weer niet? 15 jaar... valt nog best mee.

Anyway, goed dat je het deelt, ik denk dat velen de uitkomst met spanning volgen.
0 x

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 03 Jul 2020, 12:33

Ik dacht nog, misschien was de vorige eigenaar niet op de hoogte. Maar ik ben dan ook veel te goed van vertrouwen.
Maar een andere op de foto dan verstuurd, daarmee is het toch wel erg duidelijk. Was het flesnummer wel hetzelfde op de foto en de ontvangen versie?

Balen. Ik hoop dat dit wordt opgelost.
1 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 03 Jul 2020, 12:35

SecondHandPants schreef:Bedankt voor het delen! Zou die persoon wel allebei de flessen in huis hebben? Anders kan je altijd nog eisen dat ie de echte fles geeft... goed werk dat je z'n NAW etc. hebt!

Ook de etiketten van beide flessen zijn anders, zie ik. Sowieso wel een beetje apart dat die etiketten er zo verweerd uitzien. Zo oud zijn die flessen toch ook weer niet? 15 jaar... valt nog best mee.

Anyway, goed dat je het deelt, ik denk dat velen de uitkomst met spanning volgen.

dit is dezelfde fles, het is 1 en hetzelfde etiket met hetzelfde botllenummer, dus weet niet waar jij afwijking in het etiket kan zien
alleen linksboven zit nog iets meer slijtage op het label nu. dat zal gebeurd zijn tijdens het herwaxen van de fles, dus na de 1e foto
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 03 Jul 2020, 12:51

Heb je de originele foto's?
Vaak zitten er gps coördinaten in de exif gegevens.

Zo heb ik al eens kunnen controleren of de verkoper een zelfgemaakte foto verstuurde, gemaakt op het opgegeven adres.
En daardoor 'vertrouwd' kunnen kopen.

Succes met de afhandeling.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Jul 2020, 13:26

Die heb ik, ook heb ik deze fotogegevens bekeken. Echter geen GPS coördinaten and such, jammer. Wel o.a. datum van het origineel e.d.

Wat een verhaal joh... :Protest
0 x
2 ∞ & →

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”