Ik wil iedereen via deze weg attenderen altijd goed op te blijven letten wanneer er online flessen van elkaar worden 'overgenomen'. Zeker nu er onlangs in het aanbod-forum een topic liep waar 'lege flessen' werden verkocht. Ik zou het beheerteam dan ook willen vragen dit absoluut niet (meer) toe te staan.
Een kleine 18 maanden geleden een Tobermory 32yo 1972 OB (link) aangekocht via een whiskygroep op Facebook. Helaas blijkt deze nu bij openen een namaak te zijn (goedkope Islay op wijnvat gokken we). Uiteindelijk gaat dit grapje €575,- kosten - toch een behoorlijke smak geld.
De hele verpakking was origineel (fles (incl. metalen hangertje), doos, certificaat). Alleen de wax blijkt (op)nieuw toe te zijn gebracht; dit laatste hebben wij uitgevonden doordat er allerlei messneden rondom de hals van de fles lopen (onder waar de waxzegel zat). Dit is uiteraard ontstaan toen de oplichter de oude waxlaag heeft weggehaald. Geluk bij een ongeluk hadden we een originele tweede fles waarbij dit subtiele verschil in wax te zien (en ruiken) is.
18 maanden later is ook het bankrekeningnr. niet meer in gebruik. Op dit moment probeer ik met de gegevens die ik heb de persoon waarvan ik de fles heb overgenomen te achterhalen.
Na 5+ jaar mijn eerste negatieve ervaring in dit anderzijds zo mooie whiskywereldje - máár wel een leermomentje. Koop alleen van wie je kent, en controleer je waar voor betaling drie-dubbel.
Tips en tricks zijn welkom. Las dat we hier een ex-rechercheur hebben rondlopen
..Groet!
Update: naam, telefoonnr., etc. van verkoper weten te achterhalen. Wordt vervolgd.

Wat jammer.