Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Jun 2020, 18:34

Omdenken, een sociaal gedachtenexperimentje, nieuwsgierigheid; geef het een naam.

Maar, ... wat is voor jou “gemiddeld genomen” de distilleerderij met de matigste whisky, vatenmanagement, of verpakking.

Wie en waarom? :gnif

Edit: zelf maar een startschot geven. Het zou te makkelijk zijn om Monde Shuzou te noemen (máár is toch de echte winnaar), deze Japanse distilleerderij produceert vloeibare jutezakken (en daar heb je dus vloeibaar helemaal niets aan!). Zowel de Isawa 10yo als de Fujikai 10yo krijg ik beide niet weggehacheld. Als worst nightmare ga ik dan toch maar voor Distillerie Mavela, welke met de P&M Esprit de Corse een ware parel in handen heeft. Dit Franse goedje smaakt als de lucht die de bek van een stokoude Parijzenaar op warme zondagmiddag In Juli ontsnapt nadat hij een uurtje op rotte slakken heeft zitten kauwen, en deze vervolgens heeft weten weg te spoelen met vloeibare Camembert en een inferieur rosétje. Over z’n rotte tanden nog te zwijgen. Een echte aanrader dus!

Wat betreft Schots... even nadenken.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 18 Jun 2020, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
11 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 Aug 2018, 19:27
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Slechtste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 18 Jun 2020, 19:01

M'n ervaring ermee is heel beperkt en er zijn ongetwijfeld pareltjes van te vinden, maar Jura.. Niet mijn ding. Gruwelijk lelijke flessen dat sowieso.
2 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Slechtste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Jun 2020, 19:42

Jura kwam bij mij ook als eerste op.

Verder snap ik nooit dat zoiets als Cardhu of Dalwhinnie verkoopt, maar die mikken op mensen die een soepele zachte whisky zoeken of denken met 3 tientjes een pracht kado voor je te hebben gekocht. Dus daar is zeker markt voor.

En dan heb je nog Bladnoch, die denkt dat wanneer je middelmatige whisky een luxe naam geeft en in een mooie(?) fles doet, je meteen premium prijzen mag vragen.
Gecombineerd met hun geschiedenis van sluitingen, overnames en strubbelingen, vraag ik me oprecht af waarom ze überhaupt nog bestaan.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Slechtste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Jun 2020, 19:48

Schots, o.b.v. de 4 bottelingen die ik dan toevallig heb geproefd: Fettercairn (en dan niet persé slecht, maar vooral onopvallend en voor zover het wel opviel, erg bitter). Maar zoals Lakerfield al aangeeft en dat geldt in Schotland voor vrijwel elke distillery, denk ik: "er zullen ongetwijfeld ook hele goede tussen zitten".

Verder drink ik geen rare whisky uit Japan of Corsica. Ik besteed mijn tijd en geld dan liever aan iets dat wel binnen is te houden. Staat hier ook in iemands signature dacht ik: "life's too short to drink shitty whisky".

Edit: aanvullend op de 2 saaie distilleries die Wouter noemt: Aberfeldy (de 12 yo smaakt vrijwel nergens naar).
2 x

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Slechtste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 18 Jun 2020, 20:51

Nou dan wordt het deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/71120/highlands-whisky-red Voor de gein geproefd met o.a. Defeatless, Macerik en RVDB. Wat een bocht. Het was dringen bij de gootsteen en daarna het toilet. Dus gaan mijn douze points naar Bolanachi distillery. Ik begreep dat deze 4 Euro kostte en de whisky(?) zat verpakt in een petfles.

Lekker man.
4 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Jun 2020, 20:56

“Verpakt in een PET-fles” :lol:, alarm bells ringing!
5 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Jun 2020, 22:49

De enige keer dat ik een whiskey echt vies vond was bij Makers Mark. Daar heb ik verder ook nooit meer wat van geprobeerd.

Als de Wee Beasie mijn eerste Ardbeg zou zijn komt die ook een eind in die richting, maar gelukkig voor Ardbeg (en mijzelf) heb ik ook andere ervaringen met dit merk.

Als een whisky nauwelijks ergens naar smaakt is dat natuurlijk ook jammer. Maar zoals Wouter hierboven ook al aangeeft is er vast een (grote) markt voor "Heerlijk zachte whisky".
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1166
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 18 Jun 2020, 23:41

Heb wel wat "pareltjes" mogen proeven in de loop der tijd. De (An)ijsvogel kon me niet echt/echt niet bekoren, vond t niets, maar braakneigingen kreeg ik er nog niet van. Dan de Mekong whisky uit Thailand.... Zowel puur als homemade spiced whisky.... Hoewel de term whisky dan discutabel is, maar ach, het staat op de fles. Ja, die heb ik aan de rioolratten gegeven. Althans, volgens mij was deze het. Kreeg het te proeven gelijk met een ander walgelijk brouwsel dat whisky zou moeten zijn. Maar daar ben ik de naam van kwijt.
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Jun 2020, 23:49

Ik lees hier steeds dat het bocht in het riool of gootsteen beland. Dat is eigenlijk een milieudelict, je hoort het af te geven bij de milieustraat als klein chemisch afval.
8 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

MartinB
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 Feb 2019, 09:16
Locatie: Delden

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor MartinB » 19 Jun 2020, 09:45

Mijn slechtste ervaring met een zelf gekochte fles whisky is Dalwhinnie Winter Gold. Aanbieding maar weggegooid geld.
Later nog wel eens een glas van hun 15YO gedronken, maar ook dat was niet de moeite waard.
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Slechtste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Jun 2020, 11:50

Erik1908 schreef:Nou dan wordt het deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/71120/highlands-whisky-red Voor de gein geproefd met o.a. Defeatless, Macerik en RVDB. Wat een bocht. Het was dringen bij de gootsteen en daarna het toilet. Dus gaan mijn douze points naar Bolanachi distillery. Ik begreep dat deze 4 Euro kostte en de whisky(?) zat verpakt in een petfles.

Lekker man.


Ken je deze nog?????
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... t-of-lewis

Wij kwamen met z'n allen tot de conclusie dat deze meneer zijn sokken, na een goede twee maanden te hebben gedragen, uitspoelt in de whisky. Wat een ellende.
Sterker nog, ik heb die fles drie jaar geleden meegenomen naar een feest met vrienden, zodat ie in de cola zou eindigen. Dit was een dermate groot succes dat die fles er nog steeds staat en niemand er aan durft.
Niets dan ellende!
2 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 19 Jun 2020, 12:10

Ik ben niet zo'n fan van The Glenlivet & Glendronach :?

Maar het dieptepunt was toch wel de i-Local whiskey ... of wat daarvoor door moest gaan ...

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 3-year-old

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 19 Jun 2020, 12:40

edwinedje schreef:Ik ben niet zo'n fan van The Glenlivet & Glendronach :?

Maar het dieptepunt was toch wel de i-Local whiskey ... of wat daarvoor door moest gaan ...

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 3-year-old

:Slainte


En volgens WB ben je de enige die het toch gelukt is om een fles leeg te krijgen.
Helemaal op eigen houtje? Of heeft de gootsteen je een handje geholpen? :D
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Jun 2020, 13:14

squaadgras schreef:Als worst nightmare ga ik dan toch maar voor Distillerie Mavela, welke met de P&M Esprit de Corse een ware parel in handen heeft. Dit Franse goedje smaakt als de lucht die de bek van een stokoude Parijzenaar op warme zondagmiddag In Juli ontsnapt nadat hij een uurtje op rotte slakken heeft zitten kauwen, en deze vervolgens heeft weten weg te spoelen met vloeibare Camembert en een inferieur rosétje. Over z’n rotte tanden nog te zwijgen. Een echte aanrader dus!

Als we het hebben over de slechtste whisky ooit gedronken, dan sluit ik me hier volmondig bij aan. Ik heb het destijds vergeleken een vochtprobleem, heb ooit eens mijn badkamer moeten slopen en opnieuw laten maken vanwege een flinke lekkage. Bij het weg beitelen van de tegels en het wegnemen van douchebak en toiletpot kwam zo'n typerende geur los van vocht, nat cement en zo.
Dit is exact wat die Esprit de Corse ook in zich had, zowel in geur, smaak alsook de finish (je zou dus wel kunnen stellen dat ie in balans was, helaas...). Hoe goed ik mijn best ook deed, ik werd de rest van de avond niet meer helemaal van deze smaak verlost.
Zou dan ook de distillery mogen verdwijnen? Ach, het is vast een ambachtelijk gebeuren op dat eiland, leuk voor een verdwaalde toerist, zie zelfs af en toe nog iemand op FB pronken met een fles en altijd weer die vraag: "Iemand bekend met deze?". Ik wens ze dan vooral veel sterkte.
Dus alleen hiervoor al zou die distillery dus nog best even mogen blijven bestaan :bigsmile .
0 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 19 Jun 2020, 13:32

Wouter1981 schreef:
edwinedje schreef:https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/98522/saense-whisky-03-year-old

En volgens WB ben je de enige die het toch gelukt is om een fles leeg te krijgen.
Helemaal op eigen houtje? Of heeft de gootsteen je een handje geholpen? :D

Technisch gesproken is hij niet leeg ... maar ben door mijn vrienden heen aan wie ik hem kan slijten :bigsmile

Saense.jpg
Saense.jpg (24.37 KiB) 1695 keer bekeken


Niet allemaal tegelijk ...
6 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten