Het jaar 2019 bracht mij:

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Het jaar 2019 bracht mij:

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 28 Dec 2019, 11:44

Een jaarlijks terugkerend oudejaarstopic. Zo aan het eind van het jaar is er altijd wat tijd om te reflecteren op wat is geweest.. en wellicht op wat komen gaat... m.a.w.:

Wat heeft whisky/het whiskywereldje jou dit jaar gebracht?

Voor mij een jaar van herontdekking geweest! Na een whiskysabbatical dankzij wat samples mijn voorliefde voor Port Charlotte, Ledaig en GlenDronach herontdekt. De FOMO-instelling die ik vroeger nog wel eens had de deur gewezen en vooral veel specifieker gaan proeven. Je kan immers niet alles proeven, en zoals een welbekend iemand alhier in z’n onderschrift heeft staan: “Life is too short for shitty whisky”. Kwaliteit voor kwantiteit - minder proeven, meer genieten! Oh, en ik mag natuurlijk de eerste 2 bottelingen van de Whiskydudes niet onbeschreven laten.. :goedgedaan

Paar kleine statistiekjes:

Hoogste score: 93 pt. voor GlenDronach 27yo 1992/2019 link
Laagste score: 76 pt. voor Bowmore 13 yo 1989/2002 SV link
Meeste drams op van: Bruichladdich Distillery (voornamelijk door Port Charlotte)
10 x
2 ∞ & →

Demas
Senior
Senior

Re: Het jaar 2019 bracht mij:

Ongelezen berichtdoor Demas » 28 Dec 2019, 12:06

Dit jaar heeft me dit forum gebracht :hoera
.. En een aanslag op men bankrekening daar bovenop als gevolg van de casqueteers shares, namelijk 10 sinds april =). Fomo gets you real bad.. Dus daar moet ik ook leren om afstand van te kunnen nemen.
Welke ontdekking ik heb gedaan op vlak van whiskies zelf. Voornamelijk de glenlivet 12yo van daily dram.. Denk dat dat zowat het beste is wat ik al heb geproefd in de categorie fruitig / sherry.. Proeft alsof ie meer dan 2 keer de leeftijd heeft en zonder bitter nootje in zicht. Direct ook 2 flessen van gekocht en wil eigenlijk nog meer van hebben..
Ballechin ook ontdekt dit jaar en heeft beetje de leiding genome in sherry peat category. De ardbeg uigedael die ik dit jaar open heb vond ik namelijk te clean (raar genoeg)..
En wa ik nog onthouden heb is dat ik een nieuw flesje big peat moet gaan halen.. Een lekker 'vuile' peat bom.. Heerlijk =)
5 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 28 Dec 2019, 12:30

Altijd lastig dit soort reflecties...

Maar dit jaar heb ik de Single Grains ontdekt ...
In 2018 heb ik meegedaan met de Grain tasting, en heb ik Grains "leren drinken" ... 't is een kwestie van ademen, wachten en geduld.
Maar in 2019 heb ik via een Girvan, Port Dundas en Cameronbridge een tweede liefde naast de Peated Whisky's gevonden.

Daarnaast heb ik twee hele mooie rondleidingen bij Springbank en Loch Lomond mogen volgen, op de voet gevolgd door een rondleiding bij Glen Scotia.

Wat betreft statistieken ...
Nadat ik in 2018 [65x] minder had gekocht dan in 2017 [85x], heb ik in 2019 [110x] weer beduidend meer gekocht.
Echter is de stijging voornamelijk aan de samples te danken [2019-75x vs. 2018-29x] daar ik maar 3 flessen meer heb gekocht.

Ongeveer 200 nieuwe drams geproefd ... tov de 144 van 2018, wat het totaal bij benadering op 990 brengt.

De open dag bij Cor was een leuke middag met een hele hoop nieuwe gezichten en een enkele bekende.
Bij voorbaat excuses als niet alle namen en gezicht (combinaties) zijn blijven hangen en ik je bij een volgende ontmoeting wat glazig aankijk.

Op naar 2020...
9 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 28 Dec 2019, 12:35

2019 bracht me vooral heel veel gezellige momenten met medeliefhebbers. dit in de vorm van proeverijen, festivals, winkelbezoeken, byobs, maar ook gewoon hele gezellige bezoekjes thuis of bij iemand anders thuis. het aantal hele leuke contacten groeit nog steeds en dat vind ik naast het heel veel kunnen proeven nog altijd 1 van de leukste dingen, het aangename contact met andere liefhebbers. en dat contact is er buiten de momentjes in levende lijve ook gewoon dagelijks, via pbtjes, chats e.d. met een heel divers scala van whiskybuddies. ik kan daar erg van genieten.
klein mijlpaaltje nog net zo in 2019 is ook dat ik mn 5000e whisky heb geproeft, totaal niet belangrijk natuurlijk, maar wel gewoon heel leuk.
op gebied van de whisky zelf zijn de interesses buiten mooie PC's ledaigs mortlachs, e.d. nog meer dan in 2018 ook heel erg uit gegaan naar de wat rondere fruitigere whisky en heb daarmee ben nevis, benrinnes, glenturret, glen elgin etc nog meer en beter ontdekt. Echte geniet momentjes whisky waar de kast dan ook steeds voller mee komt te staan.
ik hoop dat al het voorgenoemde dan ook in 2020 met dezelfde vaart door gaat.
Time flies when you're having fun, en fun heb ik in 2019 heel erg veel mogen hebben.. :)
6 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 28 Dec 2019, 12:53

Het was wederom een mooi whiskyjaar.

Maar vooral ook een duurder jaar omdat ik de whisky uit de jaren 60 - 70 en 80 enorm ben gaan waarderen en aankopen.

Ook dit jaar weer een geweldige Schotland reis gemaakt, met prive tours bij Glen Scotia, Ardnamurchan, en een warehouse tasting bij Cadenhead.

Eindelijk de Whisky-fair in Duitsland bezocht, wat tot op heden het beste festival is wat ik heb bezocht.
Dit komt vooral omdat je op het festival zelf ook mooie flessen kan kopen, dat mis ik in ons land wel.
Maar ja wetgeving...

Ook voor mij was er een mijlpaal qua tastings met de registratie van mijn 1000e op Whiskybase.
5 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Dec 2019, 13:50

Mijn voornemen begin dit jaar om minder flessen te kopen en in plaats daarvan alleen nog voor kwaliteit te gaan is maar deels gelukt. Wel meer kwaliteit, niet minder flessen: dus vooral hogere uitgaven.

Ook een aantal erg mooie drammetjes geproefd, met name op de Gathering en dankzij en de TWm Guitar Label set + Port Charlotte set van Bram.

Top vijf geproefd in 2019:

1. Caperdonich 1972 Duncan Taylor cask 7419
2. Tomatin 1976 Full Metal Dram The Whiskyman
3. Inchgower 1974 The Single Malts of Scotland cask 8787
4. Lagavulin 12 yo White Horse Distillers
5. Littlemill 1988 Sympathy for the Whisky The Whiskyman

Middelmaatjes van het jaar:
- Highland Queen Majesty Classic Single Malt - Erg jong, ruw en scherp, gewoon niet lekker
- Dalwhinnie Winter's Gold - Niet persé vies, maar ik denk wel de saaiste single malt die ik ooit heb gedronken.
4 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 28 Dec 2019, 19:10

Op whiskygebied bracht 2019 mij:

1. Naar Schotland voor een onvergetelijke whiskyreis inclusief de Cadenhead warehouse tasting (Defeatless heeft dat hier uitgebreid beschreven).
2. Een uitbreiding van het aantal Cadenhead bottelingen in mijn collectie.
3. Een vintage tasting waarvan ik niet eens kon dromen, omdat ik geen idee had van hoe de "oude" whiskies zouden kunnen smaken (Defeatless heeft dat uitgebreid beschreven). In hier een eerste kennismaking met Brora.
4. Het besef dat punt 3 geen regelmatig terugkerende ervaring zal zijn, en dat de Springbank 10y ook gewoon een heel goede dram is!
5. Een definitief afscheid van het Pot Still festival. Gezellig maar de kwaliteit van het gebodene wordt met het jaar minder. Dus moeten we door op deze whiskyreis.
6.Mooie thema-tastings.
7. Het besef dat je iemand op HWF gewoon blij kan maken met het doorschuiven van een fles tegen winkel- (lees aankoop) prijs.Gewoon omdat het kan.
8. Een kennismaking met enkele leden hier, in de winkel bij Cor bij de Glentauchers "meeting".
7 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 28 Dec 2019, 20:55

Meer bier, minder whisky.
Minder alcohol, een betere gezondheid.
Minder tijd online en meer tijd voor mijn lief.
Meer centen op mijn bankrekening.
Een geweldig metal jaar.
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 28 Dec 2019, 21:49, 4 keer totaal gewijzigd.
10 x
Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Dec 2019, 21:05

een aantal vatdeeltjes bij de casqueteers, waaronder ook een paar gedeelde deeltjes - met dank aan Oogadal, squaadgras en defeatless :hoedaf
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Dec 2019, 22:09

Opmerkelijke prijs voor een whisky met die leeftijd. Maar goed dat het een topwhisky is.

Ik zie het al; het is al een wat ouder flesje.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

david_ve
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor david_ve » 29 Dec 2019, 07:17

de "her"ontdekking van de whisky,

we haalden ervoor ook wel al eens een fles, maar dan wel zonder al te veel te weten wat we hadden.
een tasting gedaan, met een paar vrienden omdat we op reis gingen naar schotland (virus nu helemaal actief :P )
dees forum
van 1 fles naar 20-30 flessen gegaan, met een beetje van alles
een paar distillerys bezoch en nen tour bij talisker en dalwhinny
bezoek aan macallen maakte toch nen ferme indruk (tour lukte niet, de kids waren mee en te jong)

2020 zal waarschijnlijk rustig verder zoeken zijn naar wat we graag drinken, en nog meer leuke whisky's proeven.
en misschien ook een een caskshare proberen op de kop te tikken via casqueteers
1 x

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 29 Dec 2019, 10:06

- Een mooie vakantie in Schotland; met bezoekjes aan distilleries en tastings in Campbeltown, Islay en Speyside
- Meer controle op de FOMO en het besef dat de unieke bottelingen elkaar in rap tempo zullen blijven opvolgen
- Leuke ontmoetingen tijdens Whisky Weekend Twente, Whisky by the Sea en natuurlijk tijdens de Dudes/Glentauchers middag bij Cor
- Een paar gedeelde vatdeeltjes van de casQueteers (met dank aan Dre)
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 29 Dec 2019, 10:10

ovanpuyvelde schreef:Meer bier, minder whisky.
Minder alcohol, een betere gezondheid.
Minder tijd online en meer tijd voor mijn lief.
Meer centen op mijn bankrekening.
Een geweldig metal jaar.

Mooi gesproken! Vooral punt 3 telt natuurlijk.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

glazer3
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor glazer3 » 29 Dec 2019, 11:32

Een prachtige Speyside en Highland tour gedaan met tal van distilleerderijen!

De ontdekking van de wondere wereld van samples! Op die manier meer whiskies geproefd dan ik ooit had kunnen denken...

In 2020 staat er een Cambeltown/ Islay trip op het menu en hoop ik verder veel te kunnen proeven en ontdekken.

:Slainte
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Dec 2019, 12:29

Willum schreef:- Een paar gedeelde vatdeeltjes van de casQueteers (met dank aan Dre)

Ha ja, dat zeker, wederzijds!
Zou ik dan nog de leuke tastingavondjes aan toe willen voegen, die moeten we maar proberen door te zetten in het nieuwe jaar (al is dit niet het topic voor de goede voornemens ;) )
Verder:
- vele mooie whisky's geproefd en sommige distilleries soort van alsnog 'ontdekt';
- mooie trip naar Schotland;
- leuke events/ontmoetingen zoals Hielander Alkmaar, Whiskyweekend Twente, Gathering en inloopmiddag Forum;
- ook wat meer controle over FOMO gekregen :bigsmile
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”