tasting op poten zetten

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
david_ve
Actief lid
Actief lid

tasting op poten zetten

Ongelezen berichtdoor david_ve » 07 Mei 2019, 11:13

deze zomer gaan we naar schotland. rondreis met familie en op de laatste week komen we met een hoop vrienden samen op een event.
dit alles staat los van het whisky gebeuren :( :( :(

tuurlijk zijn er een aantal onder ons die wel best wat interesse hebben naar whisky.
op dat event kan je ook 2 avonden whisky tasting meemaken (plaatsen zijn natuurlijk al weg)

wa zou je dan voor een beperkt budget kunnen doen een 4 tal whisky's lijkt me leuk.
bang for your buck lijkt me erg leuk! het 40€ topic lijkt me daarvoor ook leuk dus deze spit ik ook door

- zelf zou ik zeggen een jong whisky,
- nen goeden basis die iedereen zowat kan bekoren,of die in iedere whisky kast zou moeten staan :P
- nen licht gerookte highland park 12y ofzo die valt best mee ( minder dan talisker en kilchoman)
hier weet ik dat smoked voor velen hate or like is zeker als je nog niet veel of nooit whisky geproefd hebt
- een iets complexere whisky waar een leek ook echt kan zeggen wow deze staat wel boven de rest die we nu geproefd hebben zonder een fortuin uit te geven natuurlijk.

thanks in alle geval
0 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: tasting op poten zetten

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Mei 2019, 11:24

Je wil als ik het goed begrijp, in Schotland een kleine tasting met vrienden houden?

Als je dan toch in Schotland bent, zou ik qua sfeer, lokatie èn beleving dan toch echt een warehouse tasting boeken bij 1 van de vele distilleries.
Of desnoods in een lokale pub.
0 x

david_ve
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor david_ve » 07 Mei 2019, 12:07

da lijkt inderdaad een goed idee, maar praktisch niet haalbaar.
bij iedereen is het ook hun jaarlijkse vakantie en zijn de kinderen mee.
en die vormen een moeilijkheid op zich voor een warehouse tasting of een tasting in de bar.

gaan onderweg hopelijk wel ergens binnen geraken, glen turret ligt op weg en die doen al niet moeilijk ivm de kids.
talisker komen we ook tegen, daar zien we wel wat lukt.
verder zou tomatin ook lukken met kids en das ook wel op de route.

maar das dan weer op't individueel stuk van onze reis, die laatste week zitten we met een 10-20 personen samen en dan wordt het moeilijk.
daarom lijkt me het leuker om ergens pot uit te leggen en een aantal flessen te voorzien.

gaat niet hetzelfde zijn, qua beleving enzo maar beter dan niks denk ik dan
0 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Mei 2019, 12:32

Oké. Duidelijk. Dan zoek je dus 4 BFYB flessen van rond de 40€ om mee te nemen daar naar toe.
Als je precies weet hoeveel er meedoen aan de tasting zou ik dan voor die 160€ mooie samples meenemen. Dan drink je sws mooier spul dan dat je drinkt als je die flessen koopt.
1 x

david_ve
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor david_ve » 07 Mei 2019, 13:49

ja samples lijkt me ook wel leuk! had ik zelf nog niet aan gedacht
dan heb je wel een aantal dezelfde samples nodig maar kan je inderdaad wel een veel leuker aanbod "aanbieden" en zelf tasten :nat

allemaal 40€ hoeft nu ook niet.
als je bv gaat voor een jonge speyburn (die zonder leeftijd op) en glenfiddich 12, highland park 10 of 12 en dan een fijne fles van rond de 50a75€
heb je voor niet kenners volgens mij ook iets leuk. maar die duurder fles moet dan echt wel een heel leuke zijn (zijn zeker te vinden)

t idee staat absoluut nog in zijn orientatie fase, we hebben nog wa tijd tegen dan :lol:

t lijkt me vooral leuk om jullie input te horen.
zo zou ik nooit aan samples gedacht hebben :respect
0 x

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 07 Mei 2019, 15:00

Ik zou inderdaad ook voor samples gaan, en dan wellicht aan een van de wat grotere sampleboeren hier gewoon je vraag stellen, en niet voor al te high-end spul gaan. Als je gemiddeld aan een €5,- per sample zit, maal 4, maal 4 dan zit je op 80 euro en heeft iedereen vier mooie glazen.

Ik zou dan gaan voor een

- bourbon gerijpt
- sherry gerijpt
- geturfd
- en dan nog een iets duurdere oudere whisky.
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 07 Mei 2019, 17:13

Als iedereen door Schotland aan het toeren is en er zijn enkele met enige affiniteit met Whisky...

Kan je natuurlijk ook synchroniseren dat er een aantal bij een Distillery stoppen.
In de shop kijken voor een leuke fles voor een afgesproken prijs [let op; standaard bottelingen zijn iets duurder daar]

Als je dan samenkomt heeft eenieder zijn eigen verhaal en ervaring (al dan niet met een distillery tour)
Flessen op tafel, glas in de hand, Foto's op de laptop in presentatie modus, en genieten.

Je hebt dan ook Whiskies uit de bezochte gebieden.
In plaats van in het extreme geval een handvol Islay whiskies terwijl iedereen niet verder dan de Speyside is geweest.

Lijkt mij leuker dan samples meenemen van thuis, of in een supermarkt gewoon maar "pluk en pay" te doen...

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

david_ve
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor david_ve » 08 Mei 2019, 15:14

kan je eigenlijk bij merendeel zelf een fles vullen?

hun eigen standaard bottelingen zou ik niet kopen, eerder gaan voor iets wat je hier niet makkelijk vind.

we zien wel hoe we het doen.
denk da we maar met 2 zijn die echt het plan hebben om een bezoek te brengen aan een Distillery.
0 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 08 Mei 2019, 15:22

Dat kan zeker op plaatsen, maar meestal zal je naar de shop moeten voor flessen.
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Mei 2019, 23:44

david_ve schreef:kan je eigenlijk bij merendeel zelf een fles vullen?

hun eigen standaard bottelingen zou ik niet kopen, eerder gaan voor iets wat je hier niet makkelijk vind.

we zien wel hoe we het doen.
denk da we maar met 2 zijn die echt het plan hebben om een bezoek te brengen aan een Distillery.

Dat is sowieso aan te raden om te doen. De standaard flessen zijn daar duurder dan hier (belasting regels). Dus als je daar bent, alleen distillery exclusive kopen, eerst proeven natuurlijk, of de bottle your own (ook eerst proeven). Maar sommigen kunnen daar dan ook weer heel duur mee zijn. Dus voor jezelf wel even afwegen of t wat waard is.
0 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!
De hele maand mei: koop voor €50,- of meer en krijg verzending gratis!

Polleke
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Polleke » 11 Mei 2019, 09:46

Het zou toch wel heel erg zonde zijn wanneer jullie in Schotland zijn en jullie niet voor Distillery exclusive flessen zouden gaan. Wanneer jij aan kan geven waar iedereen naar toe gaat kunnen wij wel vertellen waar ze een mooie niet te dure fles kunnen scoren.

De standaard range kan je immers overal halen en dan had je bijn net zo goed thuis kunnen blijven.
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 18 Mei 2019, 11:53

Mijn advies om een tasting op poten te zetten: BEST EEN TAFEL NEMEN MET MINIMAAL 4 POTEN! :P :-P :yes
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”