Alles over samples

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Alles over samples

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 02 Feb 2019, 13:19

Zeker wel, kopen en verkopen.

Kopen omdat het soms wel prettig is een duurdere fles eerst te kunnen proeven voordat je besluit m te kopen. Het beste voorbeeld hierin was voor mij de Balvenie Tun 1509, deze wilde ik graag bezitten, maar na wat samples besloten dat deze voor mij het geld echt niet waard zijn.

Verkopen omdat ik door te delen dan geneigd ben flessen eerder te openen.

Hoeveel heb jij er staan?

Alleen maar 3cl met witte en zwarte dop.
Nog een stuk of 10 om zelf te proeven, maar er lopen weer wat bestellingen.
Voor de verkoop staan er nog een stuk of 30.

Hoelang staat de langste?
Die staat dan in mijn eigen archief van flessen die mooi waren en waar ik nog een sample bewaar voor een later moment, zal dan rond de 1 a 2 jaar staan.

En gemiddeld...?
Geen idee.

Witte of zwarte dop?
Beide zijn prettig, maar voor de verkoop geef ik de voorkeur vaker aan de witte dop.
De verzegeling geeft iets meer het vertrouwen dat het een nieuw flesje betreft.

Bijkomend voordeel van dit topic is dat ik weer wat samples aan mijn verkooplijst heb kunnen toevoegen :P
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Feb 2019, 14:41

Dit topic heeft een beetje een parallel met dit topic;
De zin/onzin van samples

Ik koop wel samples;
edwinedje @ De zin/onzin van samples
Maar niet volcontinue [meer], de flessen thuis moeten ook een keer op.

Op het ogenblik heb ik de Bunna Range share staan en nog een handjevol losse samples.
Voornamelijk witte doppen, zolang ze niet lekken maakt het mij niet uit wat voor dop erop zit.

Ik versample niet omdat ik te veel werk vind :-)
Plus ik heb door de bank genomen maar 5 flessen openstaan en misschien niet allemaal even interessant.
De kosten voor 1 of 2 samples zijn dan weer uit verhouding met de verzendkosten en niet voordelig voor de koper.

Ik geef wel eens samples weg aan vrienden als ik denk dat ze een bepaalde fles "moeten" proberen, en aan mijn barbier als fooi.
Of ik ruil wat met collega's. Daarnaast heb ik nog wel eens eem BYOB waar je technisch gesproken ook samples uitwisselt. :-)
In deze gevallen denk ik niet na over de waarde van de sample. Het is wie goed doet, goed ontmoet.
De ontvangende partij heeft soms mazzel, en soms wat minder... [Maar hey, het is gratis].

De flessen maken het bij mij over het algemeen niet langer dan een paar maanden dus "over-flessen" doe ik niet aan.
Bewaren voor toekomstig vergelijkings materiaal is ook niet aan mij besteed. Hier is trouwens ook al een topic over;
marcelk @ Gaat een fles helemaal leeg of bewaar je wat in een "archief"?
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 02 Feb 2019, 14:52

Een vraag die me al langer bezighoudt.., misschien dat de ervaren sample schenkers deze kunnen beantwoorden..; schenken jullie de samples met de linker of de rechterhand uit?
9 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Feb 2019, 15:23

Oogadal schreef:Een vraag die me al langer bezighoudt.., misschien dat de ervaren sample schenkers deze kunnen beantwoorden..; schenken jullie de samples met de linker of de rechterhand uit?

:P

vermoedelijk is dat bij ieder weer anders en hangt het af van de politieke voorkeur :gnif
3 x
Afbeelding

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 02 Feb 2019, 15:44

Oogadal schreef:Een vraag die me al langer bezighoudt.., misschien dat de ervaren sample schenkers deze kunnen beantwoorden..; schenken jullie de samples met de linker of de rechterhand uit?

Dat lijkt me logisch... op oneven dagen rechts en even dagen links :Tongue ehhh... of was het nou andersom ;)
2 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Feb 2019, 16:20

Gelukkig heb ik alles in WB staan:

In totaal 126 samples waarvan:

- 24 geopend
- 90 ongeopend
- 12 als archief (de laatste scheutjes uit eigen flessen en per definitie ongeopend)

Bijna allemaal met witte dop, allemaal 3cl omdat ze anders niet in de kistjes passen en allemaal voorzien van een eigen etiket.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 02 Feb 2019, 16:40

Voor Range Share 1 had ik zwarte doppen zonder verzegeling geleverd gekregen. Halverwege het versamplen van de share kwam ik er achter dat ik blaren op mijn handen begon te krijgen van het vast draaien. Voortaan ga ik alleen nog de witte met verzegeling bestellen. Die zijn mooier, maar ook een stuk vriendelijker voor de handen.

Ook ik voorzie samples van mijn eigen label.
Nu in huis zijn er zo'n 50x3cl en 40x6cl. In totaal zo'n 4 liter aan whisky samples in huis dus.
3 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Feb 2019, 17:50

Ohwja!
Heel het archief vergeten. Sinds 2015 doe ik dus 1 of 2 samples per fles in t archief. Dus daar staan er momenteel een kleine 200 van! :o
Mijn voornemen was om ze minimaal 5 jaar met rust te laten en dan weer te gaan proeven.
1 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

10% korting op alle samples! En gratis verzenden bij netto €50,- (€80,- naar BE)

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 02 Feb 2019, 19:54

Klein beetje off topic hier, maar ik wilde het toch nog even melden. Er viel me iets op tijdens het versamplen van de Laphroaig share.
Het was mijn wens om alle samples tot iets voorbij het nekje te vullen, bij Laphroaig kon dat echter alleen als ik alle samples een paar druppels extra gaf vanuit mijn eigen sample.
Vreemd, daar had ik bij alle andere shares geen last van.
Kennelijk vult Laphroaig net iets lager af dan de anderen. Of houdt Laphroaig zich aan de minimum norm en gaan de anderen daar iets ruimer mee om.
1 x

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 03 Feb 2019, 08:50

Samples?
Jazeker. Fijne manier om eens wat te proberen, een leuke line-up voor een kleine tasting neer te zetten en natuurlijk ook om met anderen te delen.
Ook mooi om bijvoorbeeld eens kennis te maken met een (voor mij) minder bekende distillery en natuurlijk als 'try before you buy'.

Heb er nu zo'n 70 in whiskybase staan. Daarnaast nog een paar setjes.
In principe wordt de kooplust begrenst door ruimte in een set houten sampledozen maar in de praktijk weet ik altijd ruimte te vinden voor een mooi setje extra. :?

De oudste zal denk ik een anderhalf jaar staan maar eigenlijk geen idee.
70% witte dop (en de rest van Henri) en 90% van 3 cl. Voordeel van witte doppen: ik schrijf met een sharpy de naam op de dop zodat ik meteen kan zien wat waar staat.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Feb 2019, 13:15

henri schreef:

:P

vermoedelijk is dat bij ieder weer anders en hangt het af van de politieke voorkeur :gnif

Politieke voorkeur? Hm, ik schenk áltijd met links, bij het extreme af. Maar om nou te zeggen dat mijn politieke voorkeur bij extreem links ligt... :lol:
Misschien zou het ook nog met links-of rechtsdragend te maken kunnen hebben, maar eigenlijk hoef ik hier ook helemaal niet te vernemen of dáár mogelijk een verband ligt :gnif
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Feb 2019, 14:31

Dre schreef:Misschien zou het ook nog met links-of rechtsdragend te maken kunnen hebben, maar eigenlijk hoef ik hier ook helemaal niet te vernemen of dáár mogelijk een verband ligt :gnif

Dat kan je altijd eens aan formulid (pun intended) Pielie vragen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 03 Feb 2019, 23:27

Samples? Zekerst. Niet in de zin van zelf flessen versampelen (daar ben ik tot dit moment klaarblijkelijk te lui voor :bigsmile ), maar wel om aan te schaffen en daarmee veel te kunnen proeven; ook van flessen die ik niet (snel..) zou kopen, want dik over budget.

Ik heb er nu denk ik nog zo'n 50 staan. Er zitten er tussen die al meer dan een jaar staan, waarschijnlijk omdat er altijd wel weer een andere sample in de kast staat die ik toffer vind. Gemiddeld staat een sample hier toch wel een aantal maanden. Veel witte dopjes. Ik denk dat 95% van m'n samples 3 cl is. Ik vind dat een fijne hoeveelheid, 2 cl vind ik eigenlijk wat te krap.
0 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Feb 2019, 06:39

Ik denk dat 95% van m'n samples 3 cl is. Ik vind dat een fijne hoeveelheid, 2 cl vind ik eigenlijk wat te krap.

Mee eens :duimop.
0 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 04 Feb 2019, 08:51

Mijn samplecollectie is ooit wat uit de hand gelopen; ik wilde voornamelijk rijtjes per distilleerderij sparen, maar kwam er niet vaak aan toe om een volledige verticale line up te proeven, waardoor de verzameling gestaag aangroeide. Op het hoogtepunt kwam ik in de buurt van de 1000 samples. Nu ben ik dit al een jaar of 2 flink aan het afbouwen en zit ik rond de 600. (ik koop net iets minder dan ik proef, maar veel samples deel ik ook of geef ik weg).

Ik heb geen administratie meer van wat ik precies in huis heb (dat was op een gegeven moment niet meer bij te houden), maar ik heb mijn samples nu ingedeeld in twee categorieen: 1. 'Nog te proeven' en 2. 'Reeds geproefd'. De tweede categorie bestaat uit samples die ik dubbel heb, of nog stammen uit de tijd dat ik van elke fles een paar sampletjes in het 'archief' op sloeg, of restanten van eigen bottle shares. Deze categorie is ook groter dan de eerste (+/-400 vs 200).

Uit de 'Nog te proeven' categorie drink ik gemiddeld 10 samples per week, maar heeft ook een gezonde inflow van samples (steeds vaker de voorkeur voor 2cl ivm betaalbaarheid en 2cl vind ik ruim genoeg om iets goed te proeven).

Voor de tweede categorie heb ik iets leuks gevonden: de 'lucky-dip-sample-tasting'. Waarbij je elke ronde blind een sample pakt en die gaat drinken. Al 2 keer toegepast met vrienden en is erg vermakelijk, zeker door de diversiteit in de voorraad. Er is de kans dat je een standaard pakt als een Glencadam 10, maar je kan net zo goed ook een Benriach 76 of Port Ellen trekken!

De keerzijde van dit hele samplegebeuren is dat ik nagenoeg nooit meer uit mijn eigen flessen drink, ik schenk ze eigenlijk alleen uit bij visite of byobs (waarbij ik bij dat laatste ook vaak een nieuwe fles opentrek :domdom )

Maar goed, over het algemeen ben ik ontzettend content met dat hele sample gebeuren. Blijf vooral sharen! :duimop
10 x
---Op een sabbatical van whisky---

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”