Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 505
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Koning » 30 Aug 2022, 14:49

van Geffen schreef:Bunnahabhain 18
Na het zien van Ralfy #931.
Dan maar een 12.


Ik heb ze laatst naast elkaar geproefd. De 18 wel iets beter, een 'donkerder' versie (qua kleur én smaak) van de 12. Maar de zwavel was op het randje van wat ik aangenaam vind. Omdat dit van batch tot batch kan verschillen is het me het risico en de meerprijs t.o.v. de 12 daarom niet waard.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 31 Aug 2022, 17:17

Cooley 20j 200.000 bottles on WB. Zal best een prima whisk(e)y zijn, maar €235 voor 20 jaar oud spul vind ik toch wel wat te gortig. Inmiddels overigens al weer uitverkocht, dus blijkbaar denkt de rest van de wereld hier helemaal anders over.
3 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Daan » 31 Aug 2022, 17:18

HammerHead schreef:Cooley 20j 200.000 bottles on WB. Zal best een prima whisk(e)y zijn, maar €235 voor 20 jaar oud spul vind ik toch wel wat te gortig. Inmiddels overigens al weer uitverkocht, dus blijkbaar denkt de rest van de wereld hier helemaal anders over.


Grappig, dacht precies hetzelfde. Al twijfelde ik kort door de goede ervaringen met Ieren bij de thuistastings van dit forum. Blij dat er geen keuze meer was, veel makkelijker :bigsmile
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Aug 2022, 18:32

HammerHead schreef:Cooley 20j 200.000 bottles on WB. Zal best een prima whisk(e)y zijn, maar €235 voor 20 jaar oud spul vind ik toch wel wat te gortig. Inmiddels overigens al weer uitverkocht, dus blijkbaar denkt de rest van de wereld hier helemaal anders over.

Nou dan hebben ze toch even 55k verdiend op een doorsnee woensdagmiddag. Slechte business die whisky :P
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 31 Aug 2022, 18:59

Vat zal niet gratis zijn geweest en het bottelen + belasting kost ook nog wel wat, maar wat mij betreft wordt er echt teveel geld gevraagd (en blijkbaar betaald) voor dit soort vaten. Goed, als de consument die prijs dan ook nog eens gemakkelijk neerlegt hebben ze het gelijk aan hun zijde. Ik heb op deze manier mijn laatste 20+ jaar botteling echter wel zo'n beetje gekocht.

Aan de andere kant laatst nog een 24 jaar oude Archives Burnside van de plank geplukt bij WB, voor een stukkie minder, dus het kan blijkbaar nog wel.
2 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Aug 2022, 19:45

HammerHead schreef:...dus blijkbaar denkt de rest van de wereld hier helemaal anders over.
Voor de chinezen is het niet meer interessant, en zelfs riskant, om in vastgoed te investeren en ze moeten toch ergens heen met hun Yuans. Een pallet whiskey is dan ook interessant. Kan wel in de opslag van het restaurant van neef Hoelang.

Zal wel afnemen als de rente stijgt, dan wordt het ook weer interessant om te sparen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Daan » 31 Aug 2022, 20:27

Reichenbach schreef:
HammerHead schreef:...dus blijkbaar denkt de rest van de wereld hier helemaal anders over.
Voor de chinezen is het niet meer interessant, en zelfs riskant, om in vastgoed te investeren en ze moeten toch ergens heen met hun Yuans. Een pallet whiskey is dan ook interessant. Kan wel in de opslag van het restaurant van neef Hoelang.

Zal wel afnemen als de rente stijgt, dan wordt het ook weer interessant om te sparen.


Hoewel ik het zeker interessant zou vinden eens een avondje te bomen over geopolitiek en geo-economie, twijfel ik of het de Chinezen zijn die dergelijke bottelingen opkopen. Volgens mij is het voor hen namelijk door hun interne strenge economische restricties (opgelegd ehm ingevoerd door de grote hemelse leider van de partij, in zijn oneindige wijsheid) enorm moeilijk voor de doorsnee Chinees om investeringen te doen in bottelingen die a priori alleen in Europa worden aangeboden. (Da's ook overigens waarom die vastgoedsector implodeert daaro, ze kúnnen eigenlijk alleen maar op nationaal niveau geld wegzetten). En door allerlei hoepeltjes met schijnconstructies en rechtspersonen, valse papiertjes om zulke flesjes daar te krijgen, ik zie het niet gebeuren.

Nee. Deze flessen zijn gewoon naar gasten gegaan zoals jij en ik. In NL, DE of een ander Noordwest-Europees land. Maar dan met óf een beter gevulde portemonnee, óf minder besef van of lak aan prijs/kwaliteit verhoudingen.
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Aug 2022, 21:28

Ik denk ook niet dat de pallets van specifiek deze whisky naar China worden getransporteerd, maar mijn opmerking was meer in het algemeen.

Deze gang van zaken in whiskyland werd ook geopperd door de slijter die wat dichter op het vuur zit. Niet alleen whisky, maar ook exclusieve wijn, cognac en champagne zou massaal worden opgekocht door de Chinese markt. Melkpoeder voor baby's werd toch ook massaal door chinezen ingekocht dat de winkeliers genoodzaakt waren de lokale markt te beschermen. Maar misschien hebben mijn slijter en ik het niet bij het rechte eind.

Deze flessen zijn gewoon naar gasten gegaan zoals jij en ik
Deze flessen zijn niet gegaan naar gasten zoals ik. Dat kan ik je dan wel verzekeren.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 711
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 11 Okt 2022, 23:53

Ik stond vanmiddag in de Auchan in Lille met een Knockando 18 in m'n handen voor 40 euro... toch maar niet gedaan. In plaats daarvan voor hetzelfde geld 8 flessen Rivesaltes gekocht ;-)
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Okt 2022, 01:12

Nou dat zijn er nogal een paar. Zit momenteel in Schotland en as usual loopt het over van de distillery visits en whisky. Bij elke distillery tot nu toe serieuze line ups tijdens de tastings maar helaas heeft het zich voor geen van de flessen omgezet tot een koop, £120-£150 is tegenwoordig de nieuwe standaard voor een handfill/distillery exclusive. Fantastische sapjes kunnen proeven maar geen van allen was de absurde prijzen waard. Zomaar een greep uit de whisky’s die ik dus niet gekocht heb:

- Benriach smokey 27 years old. £651 :shock:
- Benriach malting season first release 8-10yo £99 :domdom
- Cardhu 16yo special release £165 :Scratch
- Balvenie 19yo the edge of burnhead wood £265 :roll:
- Glenallachie peated sherry cask 11yo £150 :Protest

Tja, allemaal erg smaakvol en geslaagd maar ook allemaal hun geld niet waard. Het is me vrij duidelijk dat die leuke handfill / distillery exclusives ook een gepasseerd station is, tenzij je geen principes hebt of een rijke aziaat met geld teveel.

Godzijdank snappen ze t bij Balvenie nog wel een beetje. 2 van deze meegenomen:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 6-year-old
Belachelijk goed en verrassend betaalbaar. Normaal betaal je grof teveel voor 20cl flesjes. Deze kost, omgerekend naar 70cl, slechts £105. Dat is gewoon heel erg netjes voor een (inmiddels) 17yo handfill op 61%+ abv.
11 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2491
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 30 Okt 2022, 08:32

Cask1988 schreef: Blabla..... een handfill/distillery exclusive. ....nog meer bla
- Glenallachie peated sherry cask 11yo £150

...., tenzij je geen principes hebt of een rijke aziaat met geld teveel.


Okay, hoef niet in de spiegel te kijken om te checken, optie 1 van toepassing! :P
4 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 30 Okt 2022, 12:18

Fat Bastard! schreef:Okay, hoef niet in de spiegel te kijken om te checken, optie 1 van toepassing! :P


Bij met jouw totale gebrek aan ruggengraat, want die Glenallachie is lekker!
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Okt 2022, 20:52

Ondanks een wederom zeer geslaagde tour én zeer geslaagde tasting ook bij Royal Lochnagar hetzelfde laken en pak. £190 voor een fill your own 14yo ex sherry. Een vat dat in de shop gedumpt was omdat het te actief op de sherry zat en ze het dus niet konden gebruiken voor de lichte huisstijl van Royal Lochnagar. Interessant feitje: ze gebruiken daar uitsluitend 2nd en 3rd fill ex sherry butts voor hun eigen expressies. Geen bourbon, geen 1st fills.

Wel een goeie deal voor hen overigens. Een vat waarvan je denkt ‘neh’ in de shop donderen en de hoofdprijs per fles vragen. Te sherried of niet voor Royal Lochnagar, de whisky was wel heel erg mooi. Maar goed, geen €215 waard dus.

Die lichte huisstijl wist me overigens wel te overtuigen en heeft geleid tot wél een aankoop :o
£76,5, na een korting van 10% omdat we de tour gedaan hadden, voor een distillery exclusive op 48% en met een gemiddelde leeftijd van 15yo sprong deze er samen met de eerder genoemde Balvenie bovenuit.

Overigens even :offtopic Lochnagar is zeer de moeite waard om een bezoek te brengen. Een leuke tour met sympathieke gasten. Gordon was die van ons. Lochnagar wordt gebruikt als een opleidingscentrum voor nieuwe whiskyproducerende werknemers. Nooit geweten. Het hele systeem is zo ingericht dat er heel veel geleerd en toegepast kan worden. B.v. een open mash tun, maar ook alle wash en spirit runs worden tijdens een run 10 keer handmatig geanalyseerd, afgelezen en vervolgens met pen in een groot boek genoteerd. Het kon wel automatisch maar dat zou ten koste gaan van het bewuste leerproces rond graden/percentages/cutmomenten. Hun middlecut is relatief breed trouwens. 75% tot 61%, dat is iets wat je vooral veel ziet bij peated whisky’s.
Erg pittoresk gelegen overigens vlakbij het inmiddels zeer beroemde balmoral castle. De ingang ligt bezaaid met bloemen en zelfs nu wordt het nog massaal bezocht. Parkeerplaats stond bomvol beneden. Boven overigens geen kip :duimop
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 31 Okt 2022, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 30 Okt 2022, 22:57

Verlefen week bij een festival in Dordrecht een Dewars 21y geproefd. Heerlijk, helemaal mijn ding.
Festivalprijs ong 85 euro.

Hebbes dacht ik, maar toen hoorde ik van mijn maatje dat het maar een 50cl fles was.

Toch maar niet gedaan.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Gebruikersavatar
Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 763
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 22:00
Locatie: Noord-Brabant

Re: Omdenken: Wat is de laatste fles whisk(e)y die je niet hebt aangeschaft?

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 31 Okt 2022, 09:33

Ruud W schreef:Verlefen week bij een festival in Dordrecht een Dewars 21y geproefd. Heerlijk, helemaal mijn ding.
Festivalprijs ong 85 euro.

Hebbes dacht ik, maar toen hoorde ik van mijn maatje dat het maar een 50cl fles was.

Toch maar niet gedaan.

Quality over Quantity..
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten