Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Mar 2019, 10:12

Oogadal schreef:Een nieuw referendum? Totaal ongeloofwaardig. En als t weer Brexit wordt? Dan nog maar een referendum net zo lang tot je de uitslag hebt die je wilt?

Op zich heb je daar wel een punt, alleen: Vanuit de omstandigheden van het vorige referendum bezien... Vooral ouderen stemden 'Brexit', veel jongeren wilden erin blijven maar in het pro-kamp was de stemmingsbereidheid veel lager op dat moment, men had kennelijk niet verwacht dat het zo zou lopen.
Met de wetenschap van nu hebben de Britten inmiddels kunnen zien wat voor ellende, politieke crises, onzekerheid etc. het gebracht heeft. Ik zou zo denken dat veel pro-exit stemmers geschrokken zullen zijn van de gevolgen, en de stembereidheid van het 'blijven' kamp aanzienlijk groter is nu.
Een nieuw referendum zou dus zomaar een heel andere uitslag kunnen geven, en direct voor een groot deel een einde aan deze soap kunnen maken.
Vooralsnog lijken er namelijk alleen maar verliezers, en dat kan niemand willen. Ik zou het in ieder geval van veel moed en realiteitszin vinden getuigen als de Britse regering een nieuw referendum uitschrijft.
Laten we niet vergeten dat het formeel niet eens een bindend referendum wás, dus met wat minder halsstarrigheid is er heus nog wel een uitweg.
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 19 Mar 2019, 13:13

Hmm, ja, da's ook een insteek. Maar wel een zwakke lijkt me. Kun je wel zeggen dat de bereidheid te stemmen in het pro kamp zo laag is, maar peilingen wijzen uit dat de uitslag ook nu een dubbeltje op z'n kant zou zijn. Dus heel veel is er niet veranderd. Het argument 'wir haben es nicht gewust' lijkt me een hele zwakke; eerst als grote vent zeggen 'we leave' en als de gevolgen je dan niet passen toch maar weer door? Wat heeft het dan voor zin om te gaan stemmen voor wat dan ook?

Ik zou het van moed en realiteitszin vinden getuigen als dat stel slappe dweilen in het Britse parlement na bijna 3 jaar pappen en nathouden nu eindelijk een keertje zeggen wat ze WEL willen. In plaats van alleen maar wat ze NIET willen.
Ik vind het bijzonder slap (en laag) om nu de bal weer bij de EU neer te leggen zodat de Britten straks naar de EU kunnen wijzen indien de EU geen verlenging geeft voor de Brexit. En ik zie zelf geen enkele reden om uitstel te geven; waarvoor? Zodat ze nog een paar maanden (30 juni raus) alleen maar gaan roepen wat ze niet willen? Zakelijk gezien zou het me goed uitkomen als ze vertrekken met een deal, maar als ik op persoonlijke titel spreek dan ben ik er wel klaar mee; take it or leave.
May is van plan om voor de 3e keer de deal die al 2 x finaal is afgeschoten in stemming te brengen; kan iemand ook maar één serieuze reden geven waarom die nu ineens wel er door zou komen?

Dan kunnen we in de EU tenminste verder om handel te drijven met de rest van de wereld en dan zoeken ze het maar lekker uit op hun eiland. Historisch gezien menen de Britten zich te kunnen meten met grootmachten als USA, China en India. Nou, newsflash, met een leegloop naar de EU vanwege een no deal van allerhande multinationals (BMW/Mini/Nissan/JLR/Airbus en een handvol financiële instellingen) stelt UK geen zak meer voor op het wereldtoneel.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Mar 2019, 13:38

Oogadal schreef:Het argument 'wir haben es nicht gewust' lijkt me een hele zwakke; eerst als grote vent zeggen 'we leave' en als de gevolgen je dan niet passen toch maar weer door? Wat heeft het dan voor zin om te gaan stemmen voor wat dan ook?

Nou, dát vind ik sowieso dus wel een interessante. De hele kwestie met wel of niet in de EU blijven en onder welke voorwaarden wel of niet, dat is toch wel een heel stuk complexer dan enkel de keuze 'IN' of 'OUT' die de bevolking nu is voorgelegd.
Oftewel, hoewel ik best voorstander ben van referenda vind ik óók dat lang niet elk onderwerp er geschikt voor is, een Exit uit de EU lijkt me daar dus alvast níet geschikt voor. Hoewel ik echt niet zo'n voorstander ben van hoe de EU op dit moment functioneert en welke kant ze nog verder op willen, ben ik ook zeker niet per definitie anti-Europa. Als hier dus een dergelijk referendum gehouden zou worden zou ik dat onwaarschijnlijk moeilijk hebben gevonden, zowel mijn voor- als tegenstem zou totaal verkeerd uitgelegd kunnen worden.
Dat zal voor veel Britten ook zo kunnen zijn geweest, en als je dan vooraf niet goed de gevolgen kunt overzien en later inziet dat je de verkeerde weg bent ingeslagen, vind ik het juist van kracht getuigen als je daar op terugkomt. Beter dan stug doorgaan, ook al weet je dat je eigenlijk de verkeerde keuze hebt gemaakt.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 19 Mar 2019, 13:47

Daarom moet je dit soort vraagstukken dus ook niet aan een bevolking voorleggen waarvan het gros de weg naar een tandarts niet eens weet te vinden. Gelukkig is een referendum in NL afgeschaft, het geeft alleen een (vaak vals) beeld dat je iets te vertellen hebt terwijl je met de keuze voor de landelijke politiek al op dit soort vlakken een keuze hebt gemaakt.
Trek je de lijn door naar NL dan zijn er een paar partijen die beide prima zouden scoren indien ze niet een Nexit in hun programma hadden staan, PVV en FVD. Alleen al om deze reden zou ik er niet op stemmen. Kies je dan voor een partij die wel pro EU is (er moet wel wat veranderen, daar ben ik het mee eens) die vervolgens via een referendum ineens enthousiast een Nexit gaan voorbereiden dan voel je je toch redelijk genaaid?

De Britten gaan ook niet stug door, ze doen namelijk helemaal niets en wachten tot de EU ze uit de drek trekt. Schrijnend om te zien is dat alle Brexit gangmakers van weleer allang van het toneel zijn verdwenen en het bij elkaar vegen en weer uitsmeren van de sh.. overlaten aan anderen. Geeft alleen maar aan dat de Britten het maar over één ding eens kunnen worden; dat ze het nooit met elkaar eens worden. Ze staan schaakmat en hebben het zelf niet eens in de gaten.
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 19 Mar 2019, 15:09

En alles te danken aan David Cameron...
1 x
Afbeelding

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 19 Mar 2019, 15:18

Oogadal schreef:Daarom moet je dit soort vraagstukken dus ook niet aan een bevolking voorleggen waarvan het gros de weg naar een tandarts niet eens weet te vinden.

Whahaha :P
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 19 Mar 2019, 20:43

MikerG schreef:En alles te danken aan David Cameron...

Onder andere... Boris Johnson, nog zo’n opruier van ‘t 1e uur die al een paar jaar z’n grot amper nog uitkomt.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 19 Mar 2019, 21:55

Oogadal schreef:
MikerG schreef:En alles te danken aan David Cameron...

Onder andere... Boris Johnson, nog zo’n opruier van ‘t 1e uur die al een paar jaar z’n grot amper nog uitkomt.

Neen, volledig. Het was Cameron die het referendum heeft georganiseerd uit vrees voor z'n eigen postje en dat van z'n partij door de opmars van UKIP. Zonder dat volledig mislukt politiek spelletje was het referendum er nooit geweest. En dat is uiteindelijk wat dit verhaal is: een politiek spelletje dat het ooit zo machtige United Kingdom mogelijks een paar decennia achteruit zal schroeven. Kijk naar de statement van Bercow gisteren: hij heeft absoluut een punt om de huidige deal niet nog een derde en/of vierde keer te laten stemmen maar 't is ook door hem gewoon spierballengerol en even tonen dat hij ook macht heeft.

Trouwens - dat Johnson en Farrage nog niet veroordeeld zijn geweest voor hun openlijke leugens tijdens het campagne voeren om leave te stemmen is een andere zaak, want dat verdienen ze wel.
1 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Mar 2019, 22:38

Casketje schreef:Kijk naar de statement van Bercow gisteren: hij heeft absoluut een punt om de huidige deal niet nog een derde en/of vierde keer te laten stemmen...
Een opzetje, het volk heeft gesproken voor een brexit. Bewust of uit onbenul, dat heb je te respecteren.
Het parlement heeft gestemd tegen een deal, nogmaals gestemd tegen een aangepaste deal, gestemd tegen een harde brexit, maar gestemd voor uitstel.
Er kan niet nogmaals worden gestemd voor de deal dus als Brussel zijn poot stijf houdt is het ook geen optie om de boel maar twee maanden uit te stellen. Dan maar twee jaar of meer, de Britten doen dit jaar gewoon weer mee met de Europese verkiezingen, in die twee jaar komen wellicht vervroegde Britse verkiezingen of toch weer een referendum. Van uitstel komt afstel; geen afscheiding van Schotland en geen nieuwe burgeroorlog in Noord-Ierland.
We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was.
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 19 Mar 2019, 23:22

En dan te bedenken dat de UK van alle EU landen de beste deal had met Brussel... :HitHead
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Mar 2019, 00:04

Oogadal schreef:En dan te bedenken dat de UK van alle EU landen de beste deal had met Brussel... :HitHead

Ze waren netto betaler. Dus dat valt tegen.

Anyhow ik denk dat het volgende gaat gebeuren:
- Uitstel wordt gegeven voor 2 maanden, VK doet niet mee met de EU verkiezingen
- Geen fatsoenlijke nieuwe deal
- May gooit de handdoek in de ring
- Nieuwe verkiezingen
- EU geeft ze nog een jaar
- Labour wint
- Bakken er ook niks van
- Afstel
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Mar 2019, 07:56

Casketje schreef:Trouwens - dat Johnson en Farrage nog niet veroordeeld zijn geweest voor hun openlijke leugens tijdens het campagne voeren om leave te stemmen is een andere zaak, want dat verdienen ze wel.

Oeh, dat zou wat zijn, veroordelingen voor liegende politici. Ik vraag me oprecht af hoeveel politici we daarna nog zouden overhouden... :gnif

Reichenbach schreef:Een opzetje, het volk heeft gesproken voor een brexit. Bewust of uit onbenul, dat heb je te respecteren.

En dat vind ik dus juist totale onzin. Het volk heeft een stelling voorgeschoteld gekregen waar eigenlijk geen simpel 'Ja' of 'Nee' op te geven ís. Merendeel van diezelfde bevolking heeft bovendien totaal geen idee gehad van de werkelijke gevolgen van de uitkomst, en zelfs veel politici volgens mij niet.
Er is vervolgens een totaal onwenselijke situatie ontstaan, dan is het toch van de zotte om te blijven vasthouden aan de uitkomst, ook gezien de situatie waar deze uitkomst uit voortgekomen is? De toekomst van een land staat op het spel, dat lijkt me niet het moment om desondanks halsstarrig aan trots en (politieke) principes vast te blijven houden. Dat het zelfs 'om vijf voor twaalf' nog aan een goede leider ontbreekt die het verstand terugbrengt is echter zeer verontrustend.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 20 Mar 2019, 08:04

defeatless schreef:Ze waren netto betaler. Dus dat valt tegen.

Wel bij de feiten blijven Alex, niet zo maar wat roepen omdat je 'iets' gehoord hebt. UK kreeg een hele vette korting. Dit zijn wat bedragen:

UK 7 miljard
FR 19 miljard
D 23 miljard
NL 4 miljard
IT 13 miljard
S 10 miljard

Ik denk dat we kunnen stellen dat gezien de omvang van de economie de UK een hele goede deal had.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 20 Mar 2019, 08:52

Dre schreef:Oeh, dat zou wat zijn, veroordelingen voor liegende politici. Ik vraag me oprecht af hoeveel politici we daarna nog zouden overhouden... :gnif

Klopt ook. ;) Maar met dat verschil dat de meeste politici tenminste nog het fatsoen hebben niet openlijk toe te geven dat ze hebben staan liegen. :boos
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Mar 2019, 09:09

Oogadal schreef:
defeatless schreef:Ze waren netto betaler. Dus dat valt tegen.

Wel bij de feiten blijven Alex, niet zo maar wat roepen omdat je 'iets' gehoord hebt. UK kreeg een hele vette korting. Dit zijn wat bedragen:

UK 7 miljard
FR 19 miljard
D 23 miljard
NL 4 miljard
IT 13 miljard
S 10 miljard

Ik denk dat we kunnen stellen dat gezien de omvang van de economie de UK een hele goede deal had.

Jullie hebben allebei gelijk. Gezien de omvang van de economie hadden ze inderdaad een zéér goede deal (volgens mij was Thatcher daarvoor verantwoordelijk). Maar het maakt nogal uit of je veel bijdraagt en ook veel terugkrijgt aan subsidies, of vooral veel bijdraagt.
Overigens is van bovenstaand lijstje enkel Spanje netto-ontvanger. De rest betaalt allemaal meer dan het ontvangt (ja, zelfs Frankrijk)

Cijfers komen denk ik hier vandaan?
Mooi overzicht. Kun je per land direct zien wat ze betalen en spenderen.

Voor hoe de situatie er nu bij ligt in het VK: ik weet dat ik dus altijd de verwachting heb uitgesproken dat ze de keutel nog wel zouden intrekken. Die mening heb ik vorige week moeten bijstellen, de Britten zijn koppig genoeg zonder deal te vertrekken. Goed, dat hebben ze dan dus ook weer weggestemd.

Enige wat nu eigenlijk nog op tafel ligt is uitstel. En of uitstel dus afstel wordt, zoals hierboven geschetst.

Enerzijds wil de EU graag dat het VK erbij blijft. Een tweede referendum is echter uitgesloten door het parlement. Dus is als EU je enige kans om te proberen het proces zo te vertragen (daar helpen de Britten gelukkig zelf aan mee) dat er inderdaad nieuwe verkiezingen komen. Waarbij dan wat opties komen zodat het VK erin blijft (of dat nou een nieuw referendum is of ook complete incompetentie van de nieuwe regering om wel een Brexit-deal te onderhandelen waar iedereen achter staat).

Anderzijds wil je als EU de situatie voorkomen dat je min of meer moet buigen voor het VK en ze een te gunstige deal moet meegeven (omdat het alternatief een no-deal Brexit is). Dat kan namelijk een zeer gevaarlijk precedent scheppen voor andere Exit-roepers van populistische partijen in Europa. Wat dat betreft vind ik trouwens dat de EU het goed doet, ze spelen hard-ball. Als het dan toch niet lukt het VK binnenboord te houden moet in elk geval iedereen zien wat een bende het vervolgens wordt in de VK en wat een schade het de economie e.d. toebrengt.

Mijn verwachting is nu eigenlijk dat de EU min of meer wel een beetje klaar is met het VK.
Die eerste situatie (nieuwe verkiezingen), is meer wishful thinking. Je hebt daar zelf betrekkelijk weinig invloed op want het is een interne aangelegenheid. Ook is de uitkomst niet te voorspellen en daarmee de gevolgen niet. Dit circus kan bij wijze van spreken elke keer 4 jaar duren tot volgende verkiezingen (of hoe lang die termijn in het VK ook is). Daar zit denk ik niemand op te wachten.

Ik denk dat de Britten komende donderdag/vrijdag te horen gaan krijgen dat tenzij ze bereid zijn concessies te doen (en dat zijn ze niet) minimaal 1 maar misschien wel een meerderheid van de lidstaten ze geen uitstel zal gunnen.
En aangezien dat de laatste strohalm was, ben ik benieuwd wat er dan in die lange week in het VK gaat gebeuren. Misschien wel een soort emergency vote om de uittreding in te trekken ofzoiets. Zet de popcorn maar klaar! ORRRDEEER!!!!! :Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”