Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Nederland-paraat
Senior
Senior
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 Sep 2013, 18:47

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 25 Feb 2021, 15:45

Oogadal schreef:Daarom hebben ze 3 weken in Eindhoven gestaan ben ik bang. UPS naar UK is top, van UK naar NL een ramp.

Vorige week een sample (buy back) met DHL gehad en dat was er met 3 dagen. UPS even mijden vanuit UK denk ik :Scratch


Documentatie was niet eens uit de verpakking gehaald, was gewoon prima geregeld door de verzender.
Denk dat UPS geen capaciteit heeft (of zich hierop verkeken heeft) om de administratie voor al deze zendingen te doen. DHL lijkt mij inderdaad een partij die de zaakjes beter op orde heeft.
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Feb 2021, 16:04

Jop, ik heb exact hetzelfde gehad met 2 flessen van de Whb die er al met al 5 weken over hebben gedaan om te landen. En daar zat alles bij, factuur etc, heeft 5 weken in Eindhoven 'gehangen'.

Ik laat voorlopig niks meer met UPS uit de UK komen in ieder geval.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Zorglubxx
Actief lid
Actief lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 Nov 2020, 11:52
Locatie: Amsterdam

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Zorglubxx » 26 Feb 2021, 15:31

Is er iemand die www.flespakket.nl heeft geprobeerd om flessen te verzenden binnen de EU of naar het VK?
0 x

sjaak92
Senior
Senior
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 Feb 2018, 19:25
Locatie: Rotterdam

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 26 Feb 2021, 16:14

fritsk schreef:
sch@ker schreef:Het flesje, dat ik op de SWA heb bemachtigd valt toch "een ietsje" duurder uit, want onving zojuist via de post een verzoek tot betaling van kosten van € 83,76.
Hierin zit een BTW bedrag verwerkt van € 63.18, accijns € 6.85, de rest zijn kosten van UPS.
Jullie zijn gewaarschuwd, anders dan ik, na ontvangst van het flesje, dacht valt het nu dus niet mee en hebben eerder gemaakte opmerkingen (Oogadal e.a.) dus een behoorlijke realiteitsgehalte.
Vraag me alleen wel af, wat de betekenis is van het door de SWA gehanteerde begrip "schenking".
Ga het hier uiteraard met UPS over hebben maar veel kans geef ik mezelf niet :o


Ik had vorige week ook zo'n akkefietje. Rpg boeken, maar er was van tevoren aangekondigd dat de boel VAT-prepaid verstuurd zou worden. Helaas heeft toen ergens in de logistiek iemand iets verkeerds wel/niet aangevinkt. Ik heb de door mij betaalde import teruggekregen.
UPS kan hier niks aan doen, je moet hiervoor de SWA lastigvallen. ALS die tenmiste belooft hebben dat er geen VAT problemen zouden zijn...

Men heeft in de UK nog niet helemaal door hoe formulieren ingevuld moeten worden.


Ik heb dezelfde ervaringen als jullie met de mooie verassing van UPS. Maar je hebt dus gefikst datje de extra kosten via SWA vergoed hebt gekregen?
Had je daarvoor expliciet contact met hen gezocht voordat je jouw biedingen begon oid?
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 26 Feb 2021, 17:17

Ik heb dezelfde ervaringen als jullie met de mooie verassing van UPS. Maar je hebt dus gefikst datje de extra kosten via SWA vergoed hebt gekregen?
Had je daarvoor expliciet contact met hen gezocht voordat je jouw biedingen begon oid?[/quote]

Nee geen compensatie van de SWA tot dus ver. Hebben mijn verzoek in behandeling zoals dat heet. Ik hoor het nog en zal het resultaat hier melden.
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 03 Mar 2021, 11:55

sch@ker schreef:Ik heb dezelfde ervaringen als jullie met de mooie verassing van UPS. Maar je hebt dus gefikst datje de extra kosten via SWA vergoed hebt gekregen?
Had je daarvoor expliciet contact met hen gezocht voordat je jouw biedingen begon oid?


Nee geen compensatie van de SWA tot dus ver. Hebben mijn verzoek in behandeling zoals dat heet. Ik hoor het nog en zal het resultaat hier melden.[/quote]

Update na contact met UPS:
De "Commercial Invoice" van de SWA geeft twee waardes aan die tegengesteld zijn:
*commerciële waarde" met een bedrag en
*"Gift Permanent" bij Reason for Export.
De douane is in de berekening van het eerste uitgegaan en inmiddels door UPS verzocht om herberekening. UPS is in afwachting van deze herberekening en vraagt mij de BTW etc. betaling nog even op te houden.
Ik heb de SWA geïnformeerd en gevraagd om in de toekomst op hun Shipping Information/Commercial Invoice als waarde 0 op te geven in combi met "Gift Permanent". Dat zou het BTW probleem moeten/kunnen ondervangen.
1 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Daan » 03 Mar 2021, 12:41

sch@ker schreef:Update na contact met UPS:
De "Commercial Invoice" van de SWA geeft twee waardes aan die tegengesteld zijn:
*commerciële waarde" met een bedrag en
*"Gift Permanent" bij Reason for Export.
De douane is in de berekening van het eerste uitgegaan en inmiddels door UPS verzocht om herberekening. UPS is in afwachting van deze herberekening en vraagt mij de BTW etc. betaling nog even op te houden.
Ik heb de SWA geïnformeerd en gevraagd om in de toekomst op hun Shipping Information/Commercial Invoice als waarde 0 op te geven in combi met "Gift Permanent". Dat zou het BTW probleem moeten/kunnen ondervangen.


Niet om roet in het eten te gooien, maar creëert dat niet een compleet nieuw probleem? (fraude, valsheid in geschrifte, etc.)
Ik kan me voorstellen dat de SWA daar niet op zit te wachten, om douane/justitie achter zich aan te krijgen uit EU-landen.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 03 Mar 2021, 12:51

Ja, dat zou kunnen, maar ik voel me niet verantwoordelijk voor hun afwegingen. Mij gaat het er simpel gezegd om helderheid te krijgen in wat mij te wachten staat in volgende gevallen.
Mijn opmerking over de invulling van de shipping info in de toekomst, was letterlijk de suggestie van UPS Nederland.
Ik heb zo juist van de SWA bericht ontvangen, dat hun locale UPS hen heeft geadviseerd om de shipping information in te vullen zoals ze hebben gedaan. Ze hebben mijn informatie (van vandaag) naar hun "UPS vertegenwoordiging" doorgestuurd en gevraagd om opheldering.
Zij (de SWA) nemen hun verantwoordelijkheid blijkbaar.
2 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 03 Mar 2021, 16:41

Update nav contact met de SWA
De SWA stelt, dat zij de commerciële waarde niet op 0 kunnen zetten omdat dit repercussies kan geven voor hen.
Het commentaar van Daan (zie hierboven) klopt dus.
Mijn gang naar de SWA wat dit onderwerp betreft lijkt hiermee geëindigd.
Het wachten is nu op hetgeen de douane hier besluit nav het verzoek van UPS om herziening van hun "vonnis" :D
Ik zal dat hier melden.
2 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2474
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Mar 2021, 17:34

Daan schreef:
sch@ker schreef:Update na contact met UPS:
De "Commercial Invoice" van de SWA geeft twee waardes aan die tegengesteld zijn:
*commerciële waarde" met een bedrag en
*"Gift Permanent" bij Reason for Export.
De douane is in de berekening van het eerste uitgegaan en inmiddels door UPS verzocht om herberekening. UPS is in afwachting van deze herberekening en vraagt mij de BTW etc. betaling nog even op te houden.
Ik heb de SWA geïnformeerd en gevraagd om in de toekomst op hun Shipping Information/Commercial Invoice als waarde 0 op te geven in combi met "Gift Permanent". Dat zou het BTW probleem moeten/kunnen ondervangen.


Niet om roet in het eten te gooien, maar creëert dat niet een compleet nieuw probleem? (fraude, valsheid in geschrifte, etc.)
Ik kan me voorstellen dat de SWA daar niet op zit te wachten, om douane/justitie achter zich aan te krijgen uit EU-landen.


Ik heb gehoord dat in ieder geval één webshop in UK dit uit zichzelf deed. Bij een bestelling van 4 flessen verkoopprijs £250,00 werd als waarde minder dan de helft ingevuld op de formulieren.
0 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 03 Mar 2021, 18:08

Ik weet niet of dat is toegestaan maar zal het de SWA voorleggen
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Mar 2021, 18:16

Bij de douane komen ze ook niet uit een ei, tenminste, niet allemaal :lol: en zal die fraudeur die bij 4 flessen de helft van de waarde invult een probleem hebben nadat ie tegen de lamp loopt. Want de sancties zijn niet mals; je gaat gewoon de zwarte lijst op en alles wat je verstuurt gaat automatisch linksaf het dode spoor op. Dan controleren ze alle zendingen en als er ook maar iets op aan te merken valt dan blijft het staan.
En je hebt een probleem met de fiscus, in UK is het 0 tarief, en in de EU de helft van het reguliere tarief omdat de verkoper fraudeert.
Vind het ook een stuitende methode om meer flesjes te verkopen door niet op je marge in te teren, maar de fiscus er voor op te laten draaien.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

fritsk
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 Mar 2020, 20:19

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor fritsk » 03 Mar 2021, 18:55

Um, WTF? Dit klinkt alsof ze bij UPS clueless zijn.
Er zijn 2 opties:
1. er wordt in het UK geen VAT betaald, de waarde ex-vat gaat op het pakje en hier betaal je BTW + inklaringskosten
2. de boel wordt 'VAT pre-paid' verstuurd. Nog steeds geen UK VAT, maar de vervoerder krijgt vantevoren de nederlandse BTW om af te dragen wat in bulk zou moeten gebeuren. In dit geval geen inklaringskosten maar misschien een kleine fee vooraf voor deze afhandeling.

De suggestie om gewoon willekeurige lage getallen in te voeren had ik niet van een vervoerder verwacht.
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 04 Mar 2021, 12:38

Update SWA nav mijn vraag over een eventuele verlaging van de commerciële waarde.
De SWA stelt zich op het standpunt, dat zij onder elke omstandigheid geen officiële commerciële documenten willen vervalsen.
Er staan hoge boetes op voor de SWA zowel als voor de klant. Daarnaast is het risico aanzienlijk, dat de fles wordt vernietigd, dan wel in beslag genomen.
Hiermee is mij helder geworden, wat in de toekomst kan worden verwacht bij een winnend bod in een van de SWA veilingen.
Van UPS nog geen nieuws ontvangen.
Einde bericht
1 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Daan » 04 Mar 2021, 15:49

In elk geval hoeven ze in het UK niet bang te zijn dat ze hun whisky niet kwijt kunnen, want het wordt weer wat makkelijker voor ze om te exporteren naar de VS (je zou bijna vergeten dat ze import tarieven aan hun broek hadden gekregen destijds):
https://www.bbc.co.uk/news/amp/business-56279525
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten