Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Ruud1983
Senior
Senior

Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 23 Nov 2018, 10:08

Paxarate behandelde vaten. Iets wat het collectieve whiskygeheugen steeds maar lijkt te ontschieten. Ook bij mij was dit verschijnsel weer helemaal weggezakt, totdat een artikel van Gavin D. Smith in het Malt Whisky Yearbook 2019 het bij mij weer op de kaart zette.

Eerst wat achtergrond voor de personen bij wie het ook is weggezakt, of er zelfs nooit van gehoord hebben (je hoort er tegenwoordig ook maar verdomd weinig over):

Een tekort aan (goede) sherry vaten voor de whiskyindustrie is niet alleen van deze tijd. Al sinds de jaren 30 (Spaanse burgeroorlog) is er over het algemeen meer vraag dan aanbod. Als oplossing zochten Schotse distilleerderijen naar manieren om de levensduur van een sherryvat te verlengen. Dit vonden ze in het behandelen van vaten met paxarete.

Paxarete is een Spaanse mierzoete wijn gemaakt PX druiven (geen sherry dus). Gebruikte vaten werden nieuw leven ingeblazen door een relatief klein beetje (0,5 tot 1 liter) paxarete in deze vaten te gooien en vervolgens het vat onder druk te zetten, zodat de paxarete diep in het hout trok.
Dit was jarenlang zeer gebruikelijk in de whiskyindustrie. Levensduur van vaten werd verlengt, de smaak werd zeer gewaardeerd en de whisky kreeg door de paxarete een prachige diep donkere kleur. In feite was paxarete de voorloper van E150-a als kleurmiddel.

Door de intreding van de regel dat sherry in Spanje gebotteld moest zijn nam in 1986 het aanbod van sherryvaten nog verder af en het gebruik van paxarete nam daardoor steeds meer toe. Tot 1990 (of volgens sommige bronnen 1989). Toen verbood de SWA additieven anders dan E150-a in whisky. De ‘wine-treated casks’ waren vanaf toen niet meer toegestaan.

Naar het nu:

Er wordt in de whiskywereld vaak gesproken over ‘nieuwe stijl’ en ‘oude stijl’ sherried whiskies. Iedereen die wel eens een prachtige sherrybom uit de jaren ’70 of ’80 heeft geproefd, kan beamen dat deze doorgaans andere kwaliteiten bevat dan sherrymonsters uit de jaren ’90 en ’00. En dan is het niet de leeftijd. De sherrybommen van weleer lijken gewoon wat meer diepgang en spanning te bezitten. (Natuurlijk is dit nu even een subjectieve beleving, maar ga even met mij mee dat het profiel in ieder geval anders is geworden).

Nu gaan er stemmen op dat de prachtige sherried whiskies van vroeger hun profiel danken aan juist de paxarete behandeling. En dat de reden is dat we dit soort profielen nu haast niet meer tegenkomen, het verbieden van paxarete behandeling.

Niet iedereen is het eens met deze stelling. Hieronder 2 links naar artikelen over paxarete. De eerste een artikel van Michel van Meersbergen uit 2007. Het artikel waardoor ik voor het eerst wat over paxarete hoorde. Van Meersbergen legt voor het eerst de connectie tussen ‘oude stijl sherry’ en paxarete. Als tweede een artikel van Whisky Science uit 2013 waarin beweerd wordt dat paxarete juist een middelmatige invloed op de whisky had.

http://www.maltmaniacs.net/e-pistle-2007050-paxarete-the-unloved-saviour-of-sherry-casks/
http://whiskyscience.blogspot.com/2013/03/pajarete-and-wine-treatment.html

Beide artikelen zijn het zeer waard om eens goed door te lezen. Hierin wordt het veel beter uitgelegd dan ik nu doe.

Mijn punt:

In een tijd met een enorme krapte in de whiskymarkt en distilleerderijen en bottelaars van gekheid niet meer weten wat ze moeten doen om zich in deze markt te onderscheiden. In een tijd dat er meer gedistilleerd wordt dan ooit en de vraag naar vaten dus ook nog nooit zo hoogis geweest. Steeds meer exotische vatfinishes worden gebruikt. Whiskyliefhebbers laten zich nog steeds leiden door kleur, E150-a wordt nog volop gebruikt, en het is een publiek geheim dat niet alle vaten helemaal ‘sherryloos’ zijn als ze gevuld worden met whisky.

Dit is nu toch het ideale moment om paxarete een nieuwe kans te geven? Niet wetende of het inderdaad de reden was voor de old school sherry, het is het zeker waard om het te proberen. En zoals van Meersbergen zegt in zijn artikel:

The Paxarete used should be of highest quality comming from Jerez. Think of it, it’s traditionally linked to whisky, it has proven itself, it’s artisan, it’s biological and very important: we save parts of the oak forests by giving old casks truly a new life.

Het probleem is natuurlijk dat het nog steeds verboden is door de SWA. Maar ik zou graag zien dat een distilleerderij of bottelaar hier weer eens mee ging experimenteren. Desnoods een vat dat ‘geseasoned’ wordt met paxarete, dat is in ieder geval niet verboden.

Let’s make paxarete great again!

Who’s with me?

PS. het kan trouwens zijn dat hier de laatste jaren al mee geexperimenteerd is. Als dat zo is laat ik me daar graag naar verwijzen.
Laatst gewijzigd door Ruud1983 op 23 Nov 2018, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
20 x
---Op een sabbatical van whisky---

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 23 Nov 2018, 10:14

Goed bezig Ruud :duimop

Paxarete Ik zeg JA

:hoera
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 23 Nov 2018, 10:33

Niks op tegen.
Tenslotte was vroeger alles beter, in ieder geval de whisky...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Nov 2018, 10:55

Leerzaam stuk, eerlijk gezegd kende ik dit hele paxarete-verhaal niet.

Maar ik zie geen enkel bezwaar, oftewel: I'm with you! :goedgedaan
0 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 23 Nov 2018, 11:30

Dre schreef:Leerzaam stuk, eerlijk gezegd kende ik dit hele paxarete-verhaal niet.

Precies dat. Ik was het hele bestaan ook al weer kwijt. Ik vind dat het zo af en toe weer even onder de aandacht gebracht wag worden. Opdat het niet vergeten wordt!
1 x

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 23 Nov 2018, 11:48

Zeer interessant artikel.
Is er ergens ook geweten welke oude bottelingen hiermee in aanraking zijn gekomen. Ik lees jaren 50 tot jaren 80 maar vermoed dat niet alle gesherriede jaren 60 of 70 whiskies hierdoor werden beïnvloed?

Ik zou graag namelijk in tastingvorm de proef eens op de som nemen welke smaaknuances nu hierdoor worden beïnvloed.
0 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 23 Nov 2018, 11:53

pieters87 schreef:Zeer interessant artikel.
Is er ergens ook geweten welke oude bottelingen hiermee in aanraking zijn gekomen. Ik lees jaren 50 tot jaren 80 maar vermoed dat niet alle gesherriede jaren 60 of 70 whiskies hierdoor werden beïnvloed?

Ik zou graag namelijk in tastingvorm de proef eens op de som nemen welke smaaknuances nu hierdoor worden beïnvloed.

Ik zat aan hetzelfde te denken. Ik heb nog geen concrete (zekere) voorbeelden kunnen vinden. Ik denk dat we het beste kans maken met de late jaren 80 sherrybommen (er bestaan redelijk wat IB Bunnahabhain 1988ers, hele dike sherry. Uit 1989 is er plots helemaal geen blijk meer van sherryvaten, zou dat de paxarete ban zijn??).

Ik hoor graag (net als Pieters) of er iemand concrete voorbeelden heft!
0 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Nov 2018, 12:17

Ik had nog nooit van paxarete gehoord, zeer interessant.

Ik stem zeker voor, want het kan alleen maar beter zijn dan de kunstmatige (E150a) toevoeging.
Zeer nieuwsgierig om dit ook eens te proeven.
1 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 23 Nov 2018, 12:19

Interessante discussie!

De vraag die ik me stel: Is er wel een verbod op paxarete-vaten? Naar mijn weten niet.

De redenering :

'De ‘wine-treated casks’ waren vanaf toen niet meer toegestaan.'

Gaat m.i. een brug te ver.

Er mogen sedert 1989/1990 geen andere aditieven gebruikt worden dan caramel en water, maar dat impliceert volgens mij geen verbod op wine treated casks.

Het verbod wil het gebruik van het toevoegen van enkele liters Sherry aan whisky tegen gaan.

k herinner me bv deze fles... :
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/28977/glentauchers-1981-vw

Waar uitdrukkelijk op vermeld staat dat het om een wine treated butt gaat. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dan dus om een paxarete-vat.

Maar dit is een uitzondering, meestal wordt dit niet gespecifieerd.

Ik lees in het artikel van whisky science:

'The Scotch Whisky Order from 1990 bans the use of additives other than water and caramel E150a, so the blending of whisky with sherry wine including pajarete was indeed banned at that point'

En verder:

' It is likely that the wine-treatment was dropped because of the poor results rather than an SWA order.'

Conclusie: paxarete-vaten zijn in onbruik geraakt door de mindere resultaten en louter het toevoegen van Sherry/paxarete/port/ ... Aan vaten werd aan banden gelegd.

Het verbod op het mengen van een aantal liters Sherry in een whisky vat zal wellicht zijn invloed gehad hebben op de kwaliteit van whisky sedert 1989/1990... Maar of we dat gebruik terug willen brengen ... ?!
Laatst gewijzigd door BWhisky op 23 Nov 2018, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 23 Nov 2018, 12:33

BWhisky schreef:nuttige inbreng

Goede inbreng! Dat staat inderdaad allemaal in het tegenartikel, maar niet echt als harde feiten. Hij gebruikt woorden als 'likely' en kan het nog steeds niet helemaal hard maken (hoewel hij hele sterke punten heeft).

Naar mijn menig is de manier waarop paxarete werd gebruikt wel degelijk verboden sinds 'additieven' regel. Er werd namelijk iets in het vat gespoten (wat niet whisky was) en dat kwam er niet meer uit. Waar het bij het 'season'-en de sherry erin wordt gedaan en er ook weer uitkomt. Dat er dan wat in het hout achterblijft is dan maar zo. Technisch wellicht niet zo'n verschil, maar strict genomen qua regels wel.

Anyway, zolang er onzekerheid is over de invloed van paxarete wil ik het wel eens op de originele manier gebruikt zien worden. Wellicht lopen we als liefhebber iets geweldigs mis! (Wellicht ook niet, maar dat kunnen we dan ook met zekerheid zeggen.

Dus nog even terugkomend op je vraag:
BWhisky schreef:De vraag die ik me stel: Is er wel een verbod op paxarete-vaten? Naar mijn weten niet.

Verbod op paxarete-vaten is er sowieso niet (net als er geen verbod is op sauternes vaten). Maar op de manier waarop paxarete als een soort additief werd gebruikt, naar mijn mening wel.
0 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 23 Nov 2018, 13:09

BWhisky schreef:k herinner me bv deze fles... :
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/28977/glentauchers-1981-vw

Grappig!

Dat vat komt natuurlijk bij signatory vandaan en ik zie bij hen een hele reeks 'Wine Treated Butts'. Heel veel Blair Athols 1988'ers.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ol-1988-sv
en zo nog een stuk of 10

Maar ook een aantal PE's, HP's en Linlithgows.

Dat ga ik eens onderzoeken, want volgens mij moet ik nog wel iets in mn samplevoorraad hebben staaan van deze flessen.
3 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 23 Nov 2018, 13:17

Ruud1983 schreef:
Naar mijn menig is de manier waarop paxarete werd gebruikt wel degelijk verboden sinds 'additieven' regel. Er werd namelijk iets in het vat gespoten (wat niet whisky was) en dat kwam er niet meer uit. Waar het bij het 'season'-en de sherry erin wordt gedaan en er ook weer uitkomt. Dat er dan wat in het hout achterblijft is dan maar zo. Technisch wellicht niet zo'n verschil, maar strict genomen qua regels wel.

Aha, dat is interessant. Zo ver had ik niet gedacht, klopt inderdaad wellicht. Maar ik vraag me af in welke mate dergelijke praktijken in de jaren 50/60/70 inderdaad courant waren. Ik denk inderdaad ook dat het te eenvoudig is om de kwaliteit van de whisky uit die periode te linken aan het gebruik van paxarete.

Nu, de vraag die ik me stel, als we 'paxarete infused' vaten weer toe gaan staan, zetten we dan ook de deur open om bv weer enkele liters van andere dranken bij whiskyvaten te voegen? Immers, je zou kunnen redeneren dat we als whisky liefhebber misschien heel wat lekkers mislopen door het verbod op toevoeging van x in een vat whisky.

In ieder geval, een tasting met whisky's waarvan geweten is dat ze paxarete infused waren tov whisky's op traditionele , niet geinfuseerde, vaten zou zéér interessant zijn! Alleen is daar doorgaans niet genoeg informatie over te vinden. Alweer een pleidooi voor meer transparantie dus!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 23 Nov 2018, 13:23

BWhisky schreef:Nu, de vraag die ik me stel, als we 'paxarete infused' vaten weer toe gaan staan, zetten we dan ook de deur open om bv weer enkele liters van andere dranken bij whiskyvaten te voegen? Immers, je zou kunnen redeneren dat we als whisky liefhebber misschien heel wat lekkers mislopen door het verbod op toevoeging van x in een vat whisky.

Goed punt :lekker

Uitzondering voor paxarete is dan dat het in het verleden veel gebruikt is. En dat er in het verleden ook erg goede whisky is gemaakt (of er een link is laat ik even in het midden)

BWhisky schreef:In ieder geval, een tasting met whisky's waarvan geweten is dat ze paxarete infused waren tov whisky's op traditionele , niet geinfuseerde, vaten zou zéér interessant zijn! Alleen is daar doorgaans niet genoeg informatie over te vinden. Alweer een pleidooi voor meer transparantie dus!

Ik ben in!

BWhisky schreef:Maar ik vraag me af in welke mate dergelijke praktijken in de jaren 50/60/70 inderdaad courant waren.

Zojuist op Facebook hetvolgende antwoord van Jan Beek gehad:

Ik weet dat het paxareren in vroeger tijden veel gebruikt is voor sherryvaten. Of het met verschillen van de toenmalige kwaliteit ten opzichte van nu rijmt vind ik een lastige. Ik weet dat er momenteel niet veel sherryvaten zijn van die ouderwetse kwaliteit, dat heeft vooral te maken met schaarste. Als er een oude bodega failliet gaat dan komen er wel wat van die ouderwetse vaten los, soms wel 70 jaar oud en doordrenkt met sherry. Daarin vind ik veel van de vroegere sherry terug. Ik denk ook dat het ermee te maken heeft dat sherry tot medio zeventiger jaren van de vorige eeuw in het vat geëxporteerd werd naar Engeland, waar het gebotteld werd. Dat waren vaak oudere vaten, doordrenkt met sherry. Die vaten werden in Schotland gevuld met whisky. Wat ook zeker meespeelt is dat de whisky's uit die tijd vaak wat vetter waren, de gerst had toen nog wat dikkere schilletjes wat misschien iets meer foezelolie veroorzaakte in de spirit.Ook waren de ketels direct verhit, iets wat meer 'fouten' in de spirit gaf. Kortom, ik denk dat het paxareren zeker meespeelde maar niet uitsluitend de oorzaak was van andere sherrykwaliteit.
5 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 23 Nov 2018, 18:27

Jan Beek schreef:Als er een oude bodega failliet gaat dan komen er wel wat van die ouderwetse vaten los, soms wel 70 jaar oud en doordrenkt met sherry. Daarin vind ik veel van de vroegere sherry terug. Ik denk ook dat het ermee te maken heeft dat sherry tot medio zeventiger jaren van de vorige eeuw in het vat geëxporteerd werd naar Engeland, waar het gebotteld werd. Dat waren vaak oudere vaten, doordrenkt met sherry.

Ter aanvulling/tegenpunt: het is inderdaad zo dat er heel enkel solera-vaten op de markt komen, maar alleen bij faillissement. Dat type vat heeft voor zover ik het begrijp alleen weinig te maken met de sherryvaten van vroeger. Die transportvaten waren juist redelijke jonge vaten, en zeker niet oude, lang gebruikte sherryvaten (en al zeker niet solera-vaten). Lees ook nog eens het artikel van Ruben Luyten voor meer informatie over het hoe en wat rondom sherryvaten: https://www.whiskynotes.be/2017/whisky- ... -industry/
3 x
Afbeelding | Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Nov 2018, 18:33

BWhisky schreef:Nu, de vraag die ik me stel, als we 'paxarete infused' vaten weer toe gaan staan, zetten we dan ook de deur open om bv weer enkele liters van andere dranken bij whiskyvaten te voegen?
De huidige praktijk om met goedkope sherry de vaten te impregneren speciaal voor de whisky-industrie is toch ook kunstmatig geknutsel?
Eigenlijk zou je het branden van de bourbonvaten ook zo kunnen beschouwen, het was misschien ooit functioneel om de vaten te ontsmetten. Maar het bleek ook positieve invloed op de smaak te hebben dat het nu gemeengoed is.

Wat ik eigenlijk erg kwalijk vind is dat de whisky industrie bij monde van de SWA niet open is naar de consument. Zet op de fles wat er in zit in plaats van het verbieden dit te doen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”