Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 01 Apr 2019, 21:58

thijs100 schreef:
DavidH. schreef:Op het moment dat je dacht dat het niet gekker kon... dit slaat wel echt alles hoor Het is niet eens een fysieke fles!

Welke datum is het vandaag ook alweer?

Nee joh meen je oh shhhhht haha :HitHead
Maar het leuke aan dit verhaal is dat ze het ook zomaar zouden doen bij Macallan, zo gek zijn ze nou ook weer
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Rumology
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Rumology » 02 Apr 2019, 14:58

De uitdrukking op het gezicht van de zelfverklaarde "kenners" wanneer je hun meedeelt dat een single malt ook een blend is van whiskies uit dezelfde stokerij vind ik meestal gewoon hilarisch.
En al helemaal als ze net een half uur hebben liggen uitleggen dat ze van hun leven geen blended malt moeten hebben :bigsmile
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 02 Apr 2019, 19:39

Rumology schreef:De uitdrukking op het gezicht van de zelfverklaarde "kenners" wanneer je hun meedeelt dat een single malt ook een blend is van whiskies uit dezelfde stokerij vind ik meestal gewoon hilarisch.
En al helemaal als ze net een half uur hebben liggen uitleggen dat ze van hun leven geen blended malt moeten hebben :bigsmile

Kan zijn, niet ‘is’.... :bigsmile

Durf trouwens redelijk zeker te gokken dat als je ze een Vega 1977 voorzet deze groep ook wel ‘om’ is... :Party
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Apr 2019, 19:54

Rumology schreef:De uitdrukking op het gezicht van de zelfverklaarde "kenners" wanneer je hun meedeelt dat een single malt ook een blend is van whiskies uit dezelfde stokerij vind ik meestal gewoon hilarisch.

Tuurlijk, het snobisme richting blends is onzinnig. En toch is er een wezenlijk verschil tussen een blend, blended malt en een single malt.

Ik hoor het mensen steeds vaker zeggen en dat stoort me toch enigszins: “Een single malt is ook een blend.” Maar dat is natuurlijk pertinent onwaar. De terminologie rondom single malt, blended malt en blends is niet voor niets in het leven geroepen. Laten we dan mensen ook niet verder verwarren door die termen inwisselbaar te maken.
7 x
Afbeelding | Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Apr 2019, 20:21

thijs100 schreef:

Tuurlijk, het snobisme richting blends is onzinnig. En toch is er een wezenlijk verschil tussen een blend, blended malt en een single malt.

Ik hoor het mensen steeds vaker zeggen en dat stoort me toch enigszins: “Een single malt is ook een blend.” Maar dat is natuurlijk pertinent onwaar. De terminologie rondom single malt, blended malt en blends is niet voor niets in het leven geroepen. Laten we dan mensen ook niet verder verwarren door die termen inwisselbaar te maken.

Helemaal eens. Bovendien heb ik eigenlijk ook nog nooit 'zelfverklaarde kenners' een aversie tegen blended malts horen uitspreken. Gewone blends dan nog wel, omdat niet iedereen verder kijkt dan de standaard Glen Talloch, Label 5 of Red Label, maar blended malts? :Scratch
0 x

Tom2
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 02 Apr 2019, 21:41

Eigenlijk niet echt lachen,

De Teeling 24 is toch al enige jaren op de markt. (2016)
Prijs ergens rond de 300 a 325 euro op de meeste plaatsen met uitschieters naar beneden tot 242 euro in Zwitserland deze zomer.

Oplage van 5000 flessen, enkele jaren lang overal goed verkrijgbaar geweest, flessen zijn jaren op het schap blijven staan.

Even terug uitgeroepen tot beste single malt van 2019, flessen die jaren op het schap hebben gestaan of in de online schops te koop werden aangeboden zijn nu weer aan het uitverkopen op een mum van tijd!

Ondertussen kan je via de whiskybase markt al flessen aan 500 en 600 euro kopen.

Weer even groen lachen dus!

:SadHead
7 x
Afbeelding

Rumology
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Rumology » 02 Apr 2019, 23:12

Dre schreef:
thijs100 schreef:

Helemaal eens. Bovendien heb ik eigenlijk ook nog nooit 'zelfverklaarde kenners' een aversie tegen blended malts horen uitspreken. Gewone blends dan nog wel, omdat niet iedereen verder kijkt dan de standaard Glen Talloch, Label 5 of Red Label, maar blended malts? :Scratch

En toch is de definitie van een single malt in wezen een whisky afkomstig van dezelfde distilleerderij wat het een blend maakt van whiskies van een bepaald jaar. Het is onmogelijk op een andere manier om van een core range, keer na keer "bij benadering" weliswaar dezelfde smaak te evenaren.

Daarbij klopt het dat er een wezenlijk verschil is tussen een blend, blended malt en single malt maar dat wil daarom niet zeggen dat dit minderwaardige whiskies zijn zoals sommigen het bestempelen. Uiteraard moet je verder kijken dan de hyper gemarkte producten ;-).

Er is voor sommige whiskydrinkers nog vaak veel onwetendheid, ik ben trots dat ik hen daarmee verder kan helpen en begeleiden zoals het hoort. De meeste voldoening krijg ik van een klant die binnenkomt en meld dat hij whisky niet lekker vindt en toch met een flesje buiten gaat. :Proost
1 x

Rumology
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Rumology » 02 Apr 2019, 23:19

Tom2 schreef:Eigenlijk niet echt lachen,

De Teeling 24 is toch al enige jaren op de markt. (2016)
Prijs ergens rond de 300 a 325 euro op de meeste plaatsen met uitschieters naar beneden tot 242 euro in Zwitserland deze zomer.

Oplage van 5000 flessen, enkele jaren lang overal goed verkrijgbaar geweest, flessen zijn jaren op het schap blijven staan.

Even terug uitgeroepen tot beste single malt van 2019, flessen die jaren op het schap hebben gestaan of in de online schops te koop werden aangeboden zijn nu weer aan het uitverkopen op een mum van tijd!

Ondertussen kan je via de whiskybase markt al flessen aan 500 en 600 euro kopen.

Weer even groen lachen dus!

:SadHead

Jammer maar helaas, de waarheid van de medailles is niet altijd een richtlijn. Stel ik breng een whisky op de markt en ik stuur hem naar alle wedstrijden die uitgeschreven worden. Ergens zal ik wel enkele prijzen pakken waar ik een marketingcampagne rond kan bouwen waardoor de vraag het aanbod zal overstijgen en bijgevolg de prijzen opgedreven worden.
Dit is het nadeel van onze hobby en het feit dat er veel beleggers, flippers, e.d. inspelen hierop.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Apr 2019, 23:47

Rumology schreef:En toch is de definitie van een single malt in wezen een whisky afkomstig van dezelfde distilleerderij wat het een blend maakt van whiskies van een bepaald jaar. Het is onmogelijk op een andere manier om van een core range, keer na keer "bij benadering" weliswaar dezelfde smaak te evenaren.

En hier ga je tóch enigszins de fout in, wat een beetje jammer is voor iemand die beweert:
Rumology schreef:Er is voor sommige whiskydrinkers nog vaak veel onwetendheid, ik ben trots dat ik hen daarmee verder kan helpen en begeleiden zoals het hoort.

Die stelling van jou gaat namelijk op voor veelal (standaard) OB's. 'van een bepaald jaar' hoeft dan ook nog niet eens, want voor een NAS wordt er al niet eens specifiek naar whisky van een bepaald jaar gekeken, en bij age statements hoeft ook niet alles uit een bepaald jaar te komen, zolang alle gebruikte whisky maar minimaal de leeftijd heeft wat er op de fles staat.

Maar dan is er ook nog zoiets als single cask bottelingen, soms een OB, meestal IB. Dat zijn toch écht ook Single Malts, maar helemáál geen mengsel van whisky's uit meerdere vaten. Daarbij is het erg verwarrend dat je steeds de term 'blend' gebruikt, want bij de afgesproken term 'blend' hebben we het dan over een mengsel van single malt én grain whisky, waar in jouw voorbeeld helemaal geen sprake van is.
Áls je dan je statement wil maken naar die zelfverklaarde kenners over single malts, gebruik dan in ieder geval de term blended malt, maar dan wel met bovengenoemde kanttekeningen.
10 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 03 Apr 2019, 08:03

Misschien een idee om op te nemen in dit topic;
Whisky-gerelateerde afkortingen & termen

Malt;

Single Malt;

Blended Malt;

Single Cask;

...

Dwz, als we tot een overeenstemming kunnen komen natuurlijk ;)
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Rumology
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Rumology » 03 Apr 2019, 08:44

Dre schreef:
Rumology schreef:En toch is de definitie van een single malt in wezen een whisky afkomstig van dezelfde distilleerderij wat het een blend maakt van whiskies van een bepaald jaar. Het is onmogelijk op een andere manier om van een core range, keer na keer "bij benadering" weliswaar dezelfde smaak te evenaren.

En hier ga je tóch enigszins de fout in, wat een beetje jammer is voor iemand die beweert:
Rumology schreef:Er is voor sommige whiskydrinkers nog vaak veel onwetendheid, ik ben trots dat ik hen daarmee verder kan helpen en begeleiden zoals het hoort.

Die stelling van jou gaat namelijk op voor veelal (standaard) OB's. 'van een bepaald jaar' hoeft dan ook nog niet eens, want voor een NAS wordt er al niet eens specifiek naar whisky van een bepaald jaar gekeken, en bij age statements hoeft ook niet alles uit een bepaald jaar te komen, zolang alle gebruikte whisky maar minimaal de leeftijd heeft wat er op de fles staat.

Maar dan is er ook nog zoiets als single cask bottelingen, soms een OB, meestal IB. Dat zijn toch écht ook Single Malts, maar helemáál geen mengsel van whisky's uit meerdere vaten. Daarbij is het erg verwarrend dat je steeds de term 'blend' gebruikt, want bij de afgesproken term 'blend' hebben we het dan over een mengsel van single malt én grain whisky, waar in jouw voorbeeld helemaal geen sprake van is.
Áls je dan je statement wil maken naar die zelfverklaarde kenners over single malts, gebruik dan in ieder geval de term blended malt, maar dan wel met bovengenoemde kanttekeningen.

Ik had het in de eerste post en de antwoorden misschien duidelijker moeten omschrijven ;-). Mijn excuus voor de verwarring(en) :duimop
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 03 Apr 2019, 09:57

Zo'n zelfde gezichtsuitdrukking krijg ik wel eens van mensen die vinden dat aanlengen niet hoort, terwijl ze blijkbaar niet weten dat een whisky van 46% ook gewoon is aangelengd.
2 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Apr 2019, 17:26

Dre schreef:Maar dan is er ook nog zoiets als single cask bottelingen, soms een OB, meestal IB. Dat zijn toch écht ook Single Malts, maar helemáál geen mengsel van whisky's uit meerdere vaten.
Toch is zelfs dat rekbaar. Whisky uit meerdere vaten die bij elkaar nog een paar maanden op een groot sherryvat 'finishen' kan ook worden verkocht als single cask.
2 x

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 03 Apr 2019, 21:49

Wie kan mij dit verklaren... ik vind het persoonlijk oprecht lachwekkend maar ben eigenlijk ook wel op zoek naar de ware reden en gedachtengang hier achter:

Glendronach cask strenght batch 7. Erg lage beoordeling op WB (83,89). Slechte batch ook nog.. overal te koop voor € 60,00

Er wordt momenteel al £ 95,00 ex veilingkosten à 17% (?) geboden... beschadiging op de doos... schiet mij maar lek

https://www.scotchwhiskyauctions.com/au ... h-batch-7/
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 03 Apr 2019, 23:00

Ik kan wel lachen om zelf benoemde professionals die dan lachen om zelf benoemde ‘kenners’ maar ondertussen zelf ook de plank wel misslaan... ;)
3 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”