Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Sep 2018, 14:55
Helemaal eens, vooral niet te vroeg de oogkleppen op.
Daarnaast zijn er veel meer (tussen) categorieën dan de hiervoor genoemde.
Ik heb mijn flessen inmiddels wel in een aantal categorieën ingedeeld. Puur omdat ik ongeveer 15 flessen open wil hebben en veel meer koop dan ik drink.
Met al die aankopen was het overzicht een beetje kwijt en wanneer er weer een nieuwe fles open kon, wist ik niet goed welke.
Dus om wat overzicht te creëren heb ik mijn flessen nu de in volgende categorieën, verdeeld over ' open', 'gesloten standaard' en 'gesloten speciaal':
- licht ex-bourbon, Non-Peated 40-46%
- licht ex-bourbon, Non-Peated 40-46%
- zwaarder ex-bourbon, Non-Peated CS
- zwaarder ex-bourbon, Non-Peated CS
- lichte ex-sherry invloed, bijvoorbeeld refill of mix met ex-bourbon, Non-Peated 40-46%
- lichte ex-sherry invloed, bijvoorbeeld refill of mix met ex-bourbon, Non-Peated CS
- volle ex-sherry invloed, Non-Peated 40-46%
- volle ex-sherry invloed, Non-Peated 40-46%
- lichte peat, 40-46%
- lichte peat, CS
- volle peat, 40-46%
- volle peat, CS
De 2 peated categorieën kan je natuurlijk nog verder uitsplitsen, grain kan nog toegevoegd en uitgesplitst worden. Maar beide hebben veel minder mijn interesse, dus is verder splitsen voor mij niet nodig.
Van elke categorie wil ik er in ieder geval eentje open hebben. En dan liefst nog mooi verdeeld over standaard en speciaal.
Dit uitsplitsen heeft me trouwens wel geholpen om te bepalen waar mijn voorkeur ligt en welke flessen ik mezelf niet snel zie openen. Flessen uit die categorieën heb ik verkocht, om zo flessen uit geliefde categorieën te kunnen aankopen.
De verschillende categorieën zou je ook kunnen gebruikeb met samples. Koop setjes samples uit de verschillende categorieën en leer op die manier gerichter je smaak kennen.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"