Een vraag die me wel eens te binnen schiet als ik die verzameling elke keer alleen maar zie groeien en groeien.
Want vrienden en familie die niet bezig zijn met verzamelen vinden een collectie al vrij snel "groot" of "enorm" en meer van dat soort bewoordingen.
Leuk misschien om hem de volgende keer onderbouwd te kunnen pareren.
"Zo zo, heb je niet genoeg whisky staan inmiddels?" Nou, grappig dat je het vraagt..
Dus besloot ik dat eens aan te pakken:
De gemiddelde levensverwachting is op dit moment voor mannen 79,9 jaar en voor vrouwen 83,1 jaar.
(dat is, met gemiddelde schrikkeldagen meegenomen, 30.352 dagen voor vrouwen en 29.183 dagen voor mannen. Naar boven afgerond. Altijd positief blijven denken hé!)
Bij een dagelijkse dram ben ik uitgegaan van 3cl. Bij flessen van 70cl ga ik dan voor het gemak uit van 23 drams/fles.
Je zou kunnen zeggen waar is die positieve instelling nu met dat afronden naar beneden, maar da's omdat je 23e dram vaak extra vol is. Feest!
In elk geval dan is het nog een kwestie van de variabelen invullen:
W (whiskyvoorraad in drams) = [Fg (gesloten flessen) * 23] + [Fo (open flessen) * 11] (gemiddelde, of je moet handmatig gaan tellen. Waarom naar beneden afgerond? Zelfde redenering als hierboven, feest!)
D (daily drams die je nog gaat drinken) = Lv (levensverwachting in dagen) - L (leeftijd in dagen)
L kun je bijvoorbeeld hier berekenen.
En dan de formule: W / D = V
V >= 1? Dan zit je goed!
In mijn geval zat ik op een schamele 0,07!
Kortom: ik moet juist nog flink wat whisky bijkopen! Anders sta ik over 3 jaar droog!
Ik ben benieuwd wie de eerste is die op of boven 1 uitkomt...
(reeds overleden personen komen niet in aanmerking voor deelname)