Whisky op temperatuur

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Michiel87
Senior
Senior

Whisky op temperatuur

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 23 Dec 2010, 16:46

Gekoelde whisky laat minder van z'n geur en smaak los. Dus wordt het door liefhebbers vaak als een doodzonde gezien om bijvoorbeeld ijsklontjes toe te voegen. Duidelijk.

Vaak wordt dan ook gezegd dat whisky op kamertemperatuur gedronken moet worden. Het begrip "kamertemperatuur" laat m.i. trouwens nog wel wat schommelingen toe.

Nu herinner ik me van natuur- en scheikunde dat wanneer je iets opwarmt, moleculen meer in beweging komen waardoor er meer geuren vrijkomen. Waarom zijn sommige mensen er dan zo stellig op tegen om bijv. het glas zo in de hand te houden dat de whisky door de lichaamstemperatuur wat opwarmt?

Zo deelt Richard Paterson in het eerste filmpje op 0:57 min. duidelijk zijn mening. :nono

Ik zou denken dat het best interessant kan zijn om een whisky tijdens het drinken te laten opwarmen door je hand, waardoor je misschien wel na verloop van tijd nieuwe geuren en smaken ontdekt... Wat zie ik over het hoofd?
0 x
Afbeelding

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: Whisky op temperatuur

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 23 Dec 2010, 20:09

Helemaal niets.

Probeer het gewoon in plaats van andermans mening voor zoete koek te slikken. Zoals met alles heeft iedereen ook in de whisky wereld zijn/haar eigen mening. Er zijn echter geen absolute waarheden, enkel voorkeuren. Kijk maar eens naar de wijsheden betreffende glazen, ijs/geen ijs en zelfs muziek bij je whisky.

Ondervind gewoon wat jij het prettigst/aangenaamst vindt.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 23 Dec 2010, 20:37

Nee, dat begrijp ik wel, en dat doe ik ook wel. Maar ik vraag me af wat de achterliggende gedachte is van mensen die bijv. perse niet met de hand aan het glas willen zitten.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2010, 21:39

Michiel87 schreef:Nee, dat begrijp ik wel, en dat doe ik ook wel. Maar ik vraag me af wat de achterliggende gedachte is van mensen die bijv. perse niet met de hand aan het glas willen zitten.

Zoals veel van deze zaken vindt dit waarschijnlijk voor een groot deel zijn oorsprong in de Wijnwereld. Daar is dat ook veel relevanter om laten we zeggen, elke wijn maximaal te laten presteren. Er is ook een aantal verschillende redenen waarom een wijnglas een (lange) steel heeft, liefst rank is, tulpvormig en van dun glas gemaakt. Het bepaald mede hoe een wijn als geheel over komt.

Witte wijn drink je normaliter koel, en mousserende witte wijn nog koeler. Maar ook "kamertemperatuur" is geen 21°. Eerder tussen 15 en 20 afhankelijk van het type (rode) wijn.
Er wordt veel moeite gedaan om een wijn op de gewenste temperatuur, de serveertemperatuur, te schenken en zo wil je hem dan ook het liefst consumeren. Dat is een praktische reden om het glas bij de steel of voet vast te houden.
Een Wijn walsen in het glas gaat niet echt handig als je het glas bij de kelk vastpakt. En beoordelen van de uiterlijke kenmerken ook al niet. Bovendien komen er al snel (vette) vingerafdrukken op het glas. Dat helpt ook al niet en staat niet prettig bovendien.

Voor whisky geldt een aantal van deze zaken niet, enkele minder maar sommige zeker wel. Hoewel de temperatuur minder kritisch komt is het deels ook van toepassing. Zeker in de Zomer drink ik een whisky liever iets koeler door bijvoorbeeld koud(er) water toe te voegen. En eigenlijk gebruik ik altijd water uit de koelkast.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2010, 22:07

Michiel87 schreef:Vaak wordt dan ook gezegd dat whisky op kamertemperatuur gedronken moet worden. Het begrip "kamertemperatuur" laat m.i. trouwens nog wel wat schommelingen toe.

Zoals ik in mijn voorgaande bericht al schreef over wijn, geldt voor whisky hetzelfde. Dit gaat over de vroegere kamertemperatuur, toen we nog niet allemaal centraal verwarmde woningen hadden.
"Kamertemperatuur" is geen 21°. Eerder tussen 15 en 20°C. Persoonlijk vind ik ietsje koel, zeg 18°C wel prettig. .. voor de dram dan wel, niet voor de kamer !

Michiel87 schreef:Ik zou denken dat het best interessant kan zijn om een whisky tijdens het drinken te laten opwarmen door je hand, waardoor je misschien wel na verloop van tijd nieuwe geuren en smaken ontdekt... Wat zie ik over het hoofd?

Absoluut het proberen waard. Dit is te doen gebruikelijk bij Cognac. En alleen dat al is voor Mr. Paterson waarschijnlijk voldoende om te roepen "I'll kill ye if ye do that !".

Maar, ...bij Cognac voeg je dan ook nooit water toe, ook niet maar een drupje om de esters in het bouquet los te maken. Dat doe je bij whisky wel en heeft hetzelfde doel, maar dan zonder bijverwarming.
Op zich lijkt me dit laatste beter omdat door de verhoogde temperatuur ook de alcohol meer kan gaan prikkelen in de neus en wellicht de geuren sneller verdwijnen uit je drankje. Dat laatste weet ik niet zeker maar vermoed ik wel.
Uiteindelijk warmt de drank toch op in je mond en zal ook daardoor beter "uitwaaieren". Liever daar dan in het glas lijkt me :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 24 Dec 2010, 07:54

Tja, Meneer Paterson doet dat waarschijnlijk ook vanuit zijn rol als Master Blender.
Dan wil je (denk ik) graag dat alle whisky die je bij elkaar gooit in dezelfde staat is.

De ene smaakt prima als hij koud is, en de ander misschien juist beter als hij warm is.
Dat geldt voor alle alcoholische dranken, maar je kunt moeilijk smaken bij elkaar gooien als de ene half bevroren is en de andere dampend uit de fles komt.

Richard Paterson zegt hetzelfde over ijs, maar ook dat ligt aan je eigen smaak. Denk dat whiskydrinkers in Texas of Arizona niet zitten te wachten op whisky met 'hun' kamertemperatuur van 38 graden. ;)

"Kamertemperatuur" is eigenlijk niets anders dan de temperatuur van de kamer waar je je in bevind en aan geacclimatiseerd bent. Voor wijn geldt een kamertemperatuur van 18 graden, die nog stamt uit vervlogen tijden. Natuur- en Scheikunde houden echter een kamertemperatuur van 25 graden aan. :Scratch

Dus: experimenteer zelf met wat je lekker vindt!

Slainth en een fijne kerst! :yes
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 24 Dec 2010, 10:46

Als je aanhanger van Paterson bent moet je ook wel het eerste glas in het tapijt gooien!
En een emmer met ijs door de keuken smijten.
Zorgen dat je iedere dag een schone zakdoek hebt om het truukje met de lichte whisky te doen.
Meneer Paterson is whisky entertainer en daar is niks mis mee. Ik vind dat hij het wel leuk doet wat niet zegt dat ik alles maar moet na-apen.

In dit soort presentaties moet je om de 1,5 minuut iets stevigs zeggen/doen anders raak je de aandacht van je publiek kwijt.
Mensen die naar zijn show gaan verwachten van zo iemand dat hij prikkelende dingen zegt.
Zelf geef ik presentaties over computerbeveiliging. Soms vragen mensen dan: “hoe hebben jullie dat geregeld”. Mijn standaard antwoord: “natuurlijk vertel ik u dat graag maar daarna zal ik u dood moeten maken”
En ook daar zit een vorm van waarheid in maar zie de scherpte ook wel door de bril van het vermaak.

Neemt niet weg dat er experts zijn die menen te vertellen hoe je whisky moet drinken.
Authentiek! Maar wat is authentiek.
Strikt genomen drink je whisky direct als het uit de distilleer gang komt. Veel te sterk dus gooi je er fruit in en wat water. Dat is authentiek! Zo deden ze het vroeger!
Ieder die dat niet doet drinkt whisky op een foutieve wijze. Ik zal vanmiddag wel een youtubeje maken. En niks glas maar zo’n “kroes”

Er zijn genoeg wetenschappelijke argumenten om IEDERE whisky bij het proeven juist iets in temperatuur te laten stijgen of juist te laten zakken.
Daling van de temperatuur doet weliswaar smaakstoffen terugtrekken maar niet alle smaakstoffen gaan even snel op en neer bij temperatuurstijging en daling.
Zij die hun whisky soms iets koelen EN soms iets met de hand warmen zullen beslist meer ontdekken. Is gewoon wetenschap. Punt.
Let op IETS. Dus geen 10 bonken ijs (dan komt alles stil te staan) erin of in de magnetron (is alles al verdampt).

Voorbeeld wat je zelf kan testen:
Neem een gekookt ei en een rolletje spek. Leg beide op een schaaltje en zet het een uur in de koelkast. Ruik bij het verwijderen uit de koelkast aan deze “borrelhap”. De geur van ei is goed herkenbaar.
Gooi ze in de koekenpan en ruik na een minuut opnieuw. Het spek gaat het fors winnen en het ei is lastig te ervaren. Beetje extreem voorbeeld maar verschillende smaken en geuren gaan niet allebei gelijk op met temperatuurverschillen.

Bij iedere nieuwe fles experimenteer ik met temperatuur en water. Los wie wat daar van vindt. Punt.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Dec 2010, 15:03

GastheerG schreef:Meneer Paterson is whisky entertainer

...maar vooral Master Blender :-)

Waarom het een zou moeten en het ander juist niet... tsja... daar zullen genoeg verklaringen voor zijn. Zaak is wel dat jij dingen doet zoals jij dat prettig vind en niet omdat anderen het zo voorschrijven terwijl het andere eigenlijk beter vind... precies wat Fi-Wi al schreef :-) Maar daar ging het niet over...

Algemene tip daarbij wellicht: vind je een drank niet lekker: koel het vooral (met ijs). Dan is het beter te pruimen (of drink het niet...) En... bier... dat moet koel zijn (niet (ijs)koud, imho), lauw is het niet te zuipen! :Proost Voor andere dranken geldt dat weer net anders.

Richard zal me vermoorden, maar ook ik warm m'n whisky wel eens op (er zijn wel eens andere topics over geweest geloof ik); wel doe ik dat met een 'geniet' dram: gewoon lekker op de bank met een boek of voor de TV. Glas (Glencairn) een beetje schuin en heerlijk genieten van die condens die aan de binnenkant ontstaat. Ook dát is genieten, niet alleen het vloeibare goud in het glas! :lekker

GastheerG schreef:Bij iedere nieuwe fles experimenteer ik met temperatuur en water. Los wie wat daar van vindt. Punt.

Mee eens!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 26 Dec 2010, 11:21

JayDie schreef:
GastheerG schreef:...maar vooral Master Blender :-)

Laten we niet te naïef zijn. Meneer Paterson is gewoon commercieel medewerker. Wel een hele goeie trouwens en wellicht de belangrijkste en beste die ze hebben. Hij zal zeker in alle stadia van het whisky maken betrokken zijn geweest maar z'n huidige hoofdtaak is gewoon PR-manager.
PR klinkt alleen niet zo lekker. Master blender klinkt gewoon heel erg goed. Deze man is zoveel op tournee dat hij nauwelijks tijd heeft om whisky "in te kopen" wat toch de belangrijkste taak van een master blender is.

Het is overigens in heel veel takken van sport heel normaal om functionarissen NAAR BUITEN een ander "label" te geven. Ik weet er alles van :bigsmile
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”