Welk Whisky-type bij welke gelegenheid of stemming ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Welk Whisky-type bij welke gelegenheid of stemming ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Dec 2010, 16:05

Zojuist een boswandeling gemaakt door de sneeuw, heerlijk !
Toen ik thuis kwam (rond 14:00) was ik aan een heerlijk kopje koffie toe, ... met een met amandelspijs gevuld speculaas-cakeje. Nog té vroeg voor een dram. Maar toen bedacht ik me wel dat dit onderwerp al vaak ter sprake is gekomen maar dat er nog geen specifiek spoor voor is. Bij deze dus.

Het was nu té vroeg voor whisky maar de gedachte kwam wel bij me op.
Volgende week is het Kerstmis en (nu) een dik pak sneeuw. Wat is een mooi, zo niet de mooiste whisky voor die gelegenheid, een witte Kerstmis en de dagen er omheen ? Een whisky die ik daar echt mee associeer en toepasselijk vind. Die juist dan ook extra toepasselijk is en tot zijn recht komt ?

Voor mij is dat een "ouderwetse" sherry-whisky. Vol in de mond (veel body, zoetig in smaak) en geur en met een verzameling van die typische "Christmas cake" en "Fruit cake" aroma's.
Namen als Macallan, Mortlach en Balmenach komen als eerste op... laat ik er nu van al deze drie in huis hebben :dancing
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GastheerG
Senior
Senior

Re: Welke Whisky bij welke gelegenheid ?

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 18 Dec 2010, 16:26

Heerlijk topic.

Ga nu eerst even fudge maken maar kom hier in de loop van de dag op terug :bigsmile
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Dec 2010, 16:29

Makkelijk. Voor mij is elke gelegenheid goed voor een eender welke whisky. Daar doe ik niet moeilijk over. Bij mij gaat niet om een bepaalde gelegenheid, maar eerder in welke stemming ik ben.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Dec 2010, 18:15

johan brugge schreef:Makkelijk. Voor mij is elke gelegenheid goed voor een eender welke whisky. Daar doe ik niet moeilijk over. Bij mij gaat niet om een bepaalde gelegenheid, maar eerder in welke stemming ik ben.

Mooi gesproken :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: Welke Whisky bij welke gelegenheid of stemming ?

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 18 Dec 2010, 18:20

Naar mijn mening is dit gedoemd een opsomtopic te worden. Persoonlijk heeft de gelegenheid weinig tot geen invloed op mijn whiskyvoorkeur van het moment.

Zoveel genieters zoveel smaken.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 18 Dec 2010, 19:52

johan brugge schreef:maar eerder in welke stemming ik ben.

Helemaal goed maar deel dan met ons welke whisky het goed doet bij welke stemming :bigsmile

NU een filmpje kijken met m'n meiden maar ik kom zeker met een lijstje :blacklist
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Dec 2010, 20:06

Fi-Wi schreef:Naar mijn mening is dit gedoemd een opsomtopic te worden. Persoonlijk heeft de gelegenheid weinig tot geen invloed op mijn whiskyvoorkeur van het moment.

"Opsomtopics" (van whiskies) zijn er inderdaad al genoeg. Zo heb ik dit dan ook zeker niet bedoeld. Vandaar mijn argumentatie en daarbij enkele goede voorbeelden van whiskies die aan die argumenten tegemoet komen bij een specifieke gelegenheid.
Ook daarom heb ik ook in eerste instantie gekozen voor "gelegenheden" (of gebeurtenissen) i.p.v. "stemming", om echt min of meer markante gebeurtenissen te adresseren met daarbij passende whisky-typeringen.

Ik heb er geen probleem mee om het wat breder te trekken en heb daarom "stemming" aan het onderwerp toegevoegd. Zolang het maar geen opsomming wordt !
johan brugge schreef:Makkelijk. Voor mij is elke gelegenheid goed voor een eender welke whisky. Daar doe ik niet moeilijk over. Bij mij gaat niet om een bepaalde gelegenheid, maar eerder in welke stemming ik ben.

Natuurlijk is het ook afhankelijk van je stemming, maar ik ga er vanuit dat je met Kerstmis toch vooral in een Kerststemming bent. Neemt niet weg dat hier ook ruimte is om de relatie met een whisky-type en eventueel daaraan verbonden merken tot een uitgesproken stemming, ook hier te beschrijven. Daar doen we niet moeilijk over ;)
Zolang het maar geen opsomtopic gaat worden maar het over enigszins markante stemmingen gaat 8-)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Dec 2010, 20:44

JayDie schreef:

Mooi gesproken :goedgedaan

Piet schreef:Natuurlijk is het ook afhankelijk van je stemming, maar ik ga er vanuit dat je met Kerstmis toch vooral in een Kerststemming bent. Neemt niet weg dat hier ook ruimte is om de relatie met een whisky-type en eventueel daaraan verbonden merken tot een uitgesproken stemming, ook hier te beschrijven.

Enige wat ik nu globaal kan zeggen is dat wellicht de heavily peated ones met onstuimig weer heerlijk smaken 8-) en wat heftiger aankomen op een zomerse dag (waar je wellicht een lichtere, fruitige whisky bij drinkt).

Ik heb geen Kerst-whisky, geen Oud&Nieuw-whisky, Paas-whisky, etc. :-P Ook geen die speciaal op m'n verjaardag geopend of gedronken wordt... of op een andere bijzondere gelegenheid.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 18 Dec 2010, 20:55

Second that, Mr. J. Brugge :) Er is altijd wel 'n passende whisky te vinden voor bij 'n bepaalde stemming :) Andersom ook? Ja ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 18 Dec 2010, 23:15

Piet schreef:Het was nu té vroeg voor whisky maar de gedachte kwam wel bij me op.

Is daar al een topic van :D

Hoe laat mag je aan de whisky :bigsmile
Ik zeg altijd maar: "het is vast wel ergens op de wereld borreltijd"
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 20 Dec 2010, 19:56

Toch jammer dat het geen rijtjes topic is geworden.

kan toch gewoon leuk zijn?
Voorbeeld:
Bij de krant geen dure Single Malt want een krant stinkt dus dat is zonde. Een Laphroaig of Ardbeg kan nog net bij een wat "schone" krant want die winnen het wel :bigsmile
Tijdens het koken.....
Na een goeie partij sex (de meeste zullen niet gelijk aan whisky denken maar een smoes verzinnen waarom ze weer te laat thuis zijn)
Na een dag hard werken (of iets wat daar op lijkt)
Bij een boek
Film
Tijdens het koken
In de kroeg of op een feestje
Als aperitief

Rijtjes hadden in mijn ogen wel leuk kunnen zijn. :hoedaf
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Dec 2010, 20:51

GastheerG schreef:Toch jammer dat het geen rijtjes topic is geworden.
kan toch gewoon leuk zijn?
.....
Rijtjes hadden in mijn ogen wel leuk kunnen zijn. :hoedaf

Dit is ook geen probleem want daarover gaat het onderwerp.
Bij "opsomtopic" dacht ik aan (weer) een opsomming van lijsten met whisky merken en bottelingen en dat leek me niet zo zinvol.
Misschien moet ik het onderwerp (weer verder) aanpassen naar: Welk Whisky-type bij ....... zoals in mijn eerste bericht: de gelegenheid, whisky-typering /argument, en enkele karakteristieke voorbeelden.....
0 x

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 23 Dec 2010, 10:33

Misschien eerder iets als "Welke Whisky aangeschaft voor speciale gelegenheid" ?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welk Whisky-type bij welke gelegenheid of stemming ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2010, 11:32

dmace schreef:Misschien eerder iets als "Welke Whisky aangeschaft voor speciale gelegenheid" ?

Neen, ik wil het graag hierbij houden.
Dat kun je al kwijt in:
Wat is de laatste fles aangeschaft of gekregen ? en Wat wordt je volgende fles aankoop ?
Dan wordt het nog meer verspreid en ondoorzichtig.

Mensen die het niet nodig vinden hoeven ook niet te reageren, het mag.
Waarom zou je voor een specifieke wijn en allerhande andere dranken wel, of juist, een gelegenheid hebben en voor whisky niet ? Als mensen dat niet willen of hebben mij best. Ik zie die relatie wel.

Ik heb wel voor de duidelijkheid "Whisky-type" in het onderwerp gezet. Dat geeft beter aan wat ik eigenlijk bedoelde.
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Re: Welk Whisky-type bij welke gelegenheid of stemming ?

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 23 Dec 2010, 11:53

Zoiets Piet?

Ik fiets veel tochten waarvan de meeste in België. Dat varieert van 120km tot een volledige klassieker. Na afloop GEEN whisky maar een mooi glas Belgisch Bier. 1 max 2. Nagenieten van een dagje op de fiets. Probeer steeds wat anders.

Bij mooi eten graag een mooie wijn. Laat ik me echter graag door anderen adviseren. Mijn Italiaanse vriendjes zijn daar meester in.

Tijdens het koken wil ik gewoon een neutrale whisky en dan kom je eigenlijk uit op een blend of een neutrale malt. Sta ik proef te koken of te testen gooi ik er zelfs een blokje ijs in.

Krant lezen(stinkt) , modelbouw (lijm, verf), aan m’n fietsen knutselen (vet, wasbenzine) een stevige blend evt ijs (krant zonder).

Op de camping als ieder zit te BBQen? Doe maar een goedkope blend met ijs of een cocktail op basis van whisky.

Als ik met een schone hobby bezig ben neem ik wel graag een eenvoudige niet te zoete malt. Met schone hobby moet je denken aan fotograferen van droge dingen in een studio-opstelling. Doe maar in een proefglaasje.

In de kroeg gewoon een goedkope blend met ijs. Betaald de baas een duurdere blend. Op feestjes zit het ook wel in deze hoek.

Cocktailbar (op de Malediven bv) probeer ik steeds iets nieuws uit waar whisky in verwerkt zit.

Na een dag genieten (duiken, cultuur, natuur) met veel nieuwe indrukken wil ik de meest gepolijste whisky die ik heb staan. Kom je meestal uit op een dure blend. Drink ik ook wel graag bij een goede film. Graag in een mooi cognacglas.

Als aperitief het liefst een onschuldige whisky en voor een digestief kan het me niet zoet genoeg zijn. Graag in een cognacglas.

Whiskyavontuur. Of alleen of met UITSLUITEND met andere die meedoen. Dan kan het me niet gek genoeg. Van zoet naar turf van hout naar kaneel. Als ik het met andere doe het liefst met gezelschap wat over de nodige zelfspot beschikt. Met andere werkt het in mijn ogen het beste als andere hun associaties delen.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”