Hallo John,
Sommigen op het forum hier hebben inderdaad echt adembenemende collecties thuis staan. En allemaal waarschijnlijk met een eigen insteek en verhaal.
Bij mijzelf is het een mix van een aantal dingen. Ik ga maandelijks een of meerdere proeverijen af en neem daar meestal wel 1 of 2 flesjes mee. Soms ook niks trouwens, maar dat is niet al te vaak

. Op die manier heb ik ook wel een voorkeur voor een aantal distilleries opgebouwd. In mijn geval Glendronach, Arran, Springbank en wat Japanners ivm een bezoekje aan dat land.
Maar daar komen links en rechts nog wat andere zaken bij:
- ik heb een aantal flessen gekocht uit mijn geboortejaar. Vind ik ook tof
- een paar distilleries wil ik gewoon een fles van hebben. En ik sluit niet uit dat ik misschien ooit streef om van iedere distillery een fles te hebben
- Sommige flessen zijn onderdeel van een serie.... daar ga je alweer
- En misschien wel de belangrijkste: ik heb een aantal flessen gekocht omdat ik die lekker vind en ze met het oog op de toekomst nog aan een acceptabele prijs kan opentrekken
- En ja, soms speculeer ik. Vooral ook om op die manier een keer een droomfles aan te kunnen schaffen.
En zo zullen er ongetwijfeld nog wel meer verhalen zijn. In ieder geval lijkt een fles of 100 heel wat, maar elk jaar een stuk of 25 en een paar jaar bezig zijn.. dan kom je een heel eind.
succes met je verzameling!