Welk goed voornemen heb jij als het om whisky gaat?
-
whisky4wood
- Senior

Welk goed voornemen heb jij als het om whisky gaat?
Welk goed voornemen heb je als het gaat om whisky? Eindelijk die ene fles aanschaffen of aanbreken? Meer of juist wat minder nuttigen?
Mijn voornemen is om wat vaker te genieten van zo nu en dan een klein glaasje en mijn buurman de goedkope slobberwhisky voor te zetten. Hij is het niet waard (zijn woorden) dus dat ga ik regelen. Nu nog goedkope whisky in huis halen!
Mijn voornemen is om wat vaker te genieten van zo nu en dan een klein glaasje en mijn buurman de goedkope slobberwhisky voor te zetten. Hij is het niet waard (zijn woorden) dus dat ga ik regelen. Nu nog goedkope whisky in huis halen!
0 x
Re: Welk goed voornemen heb jij als het om whisky gaat?
Ik zou willen zeggen: geen nieuwe flessen meer kopen (Ik weet niet meer waar ik de laatste aanwinsten moet opslaan en met de huidige collectie kan ik nog minstens tot aan mijn pensioen vooruit). Maar vorig jaar heb ik dit voornemen ook al eens lopen te verkondigen en dat is niet echt een succes geworden (Ik heb het, geloof ik, 6 weken volgehouden). Een realistischer voornemen is vooral te sparen om de mooie, oudere flessen op mijn verlanglijstje (zoals de Strathisla 1967 GM) aan te schaffen. En wellicht minder samples proberen; ik heb nogal de neiging om, als het sample bevalt, te proberen er een fles van aan te schaffen. We zullen zien.
1 x
Meer samples van echte knallers. En het gemiddeld maandelijks budget op hetzelfde, niet al te gekke, niveau houden. Maar dan wel wat minder middle of the road kopen en wat meer 88+-spul.
0 x
ik doe niet aan voornemens, maar als ik het dan toch moet benoemen neem ik me voor om 2018 net zo te gaan doen als 2017.
elke mooie fles die ik vind gaat open en komt beschikbaar als sample!
weer heel veel mooie whisky proeven; thuis, op visite bij een ander, op een festival of gezellige proeverij
en daarnaast ga ik weer drammetjes uit eigen collectie schenken op de whiskybase gathering in oktober!
elke mooie fles die ik vind gaat open en komt beschikbaar als sample!
weer heel veel mooie whisky proeven; thuis, op visite bij een ander, op een festival of gezellige proeverij
en daarnaast ga ik weer drammetjes uit eigen collectie schenken op de whiskybase gathering in oktober!

1 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Voor 2017 had ik het voornemen om voor kwaliteit boven kwantiteit te gaan. Dat is me heel goed gelukt, een paar heel mooie flessen aangeschaft en (bijna) geen instappers meer.
Zelfs een aantal flessen via het forum kunnen verkopen, om zo iets mooiers er voor in de plaats te kopen.
Inmiddels kan ik volgens mij tot mijn pensioen wel vooruit volgens mij, zelfs als de regering over een paar jaar besluit om die leeftijd op te rekken naar 80.
Ook nog een berg samples staan waar ik maar eens doorheen moet (it's a dirty job, but someone has to do it)
Dus voornemen één is om dit jaar minder flessen te kopen. Een stapje verder nog in kwaliteit boven kwantiteit dus.
En er daarmee voor zorgen dat ik volop kan genieten van voornemen twee: eindelijk op whiskyreis naar Schotland. Dat zou dan na de zomer moeten gaan gebeuren.
Paar favoriete distillery's bezoeken, mooie tours en tastings, handfill's, bars.
En misschien nog wel even langs een van de vaatjes waar ik via de casqueteers een aandeel in heb.
--edit--
Goed voornemen drie:
Kersttombola voor het goede doel
Meedoen
Zelfs een aantal flessen via het forum kunnen verkopen, om zo iets mooiers er voor in de plaats te kopen.
Inmiddels kan ik volgens mij tot mijn pensioen wel vooruit volgens mij, zelfs als de regering over een paar jaar besluit om die leeftijd op te rekken naar 80.
Ook nog een berg samples staan waar ik maar eens doorheen moet (it's a dirty job, but someone has to do it)
Dus voornemen één is om dit jaar minder flessen te kopen. Een stapje verder nog in kwaliteit boven kwantiteit dus.
En er daarmee voor zorgen dat ik volop kan genieten van voornemen twee: eindelijk op whiskyreis naar Schotland. Dat zou dan na de zomer moeten gaan gebeuren.
Paar favoriete distillery's bezoeken, mooie tours en tastings, handfill's, bars.
En misschien nog wel even langs een van de vaatjes waar ik via de casqueteers een aandeel in heb.
--edit--
Goed voornemen drie:
Kersttombola voor het goede doel
Meedoen

2 x
Wouter1981 schreef:Voor 2017 had ik het voornemen om voor kwaliteit boven kwantiteit te gaan.
In 2016 is het voor mij allemaal begonnen, als een gek flessen kopen uit het laagste segment, proeven, proberen, beslissingen maken en je smaakprofiel ontwikkelen. In 2017 heb ik de lat iets omhoog kunnen leggen, gerichter op m'n smaakprofiel kunnen kopen, heel veel geproefd, smaken bijgesteld, minder flessen, maar wel 'betere' flessen gekocht. Wat dat betreft een prima jaar. In 2018 wil ik proberen nog meer te verdiepen in m'n smaakprofiel, met de flessen nog een stapje hoger te gaan. Meer verdiepen in IB's. En hopelijk een paar mooie flessen aan de collectie toe te voegen.

Laatst gewijzigd door FGG op 26 Dec 2017, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

FGG schreef:Wouter1981 schreef:Voor 2017 had ik het voornemen om voor kwaliteit boven kwantiteit te gaan.
In 2016 is het voor mij allemaal begonnen, als een gek flessen kopen uit het laagste segment, proeven, proberen, beslissingen maken en je smaakprofiel ontwikkelen. In 2017 heb ik de lat iets omhoog kunnen leggen, gerichter op m'n smaakprofiel kunnen kopen, heel veel geproefd, smaken bijgesteld, minder flessen, maar wel 'betere' flessen gekocht. Wat dat betreft een prima jaar. In 2018 wil proberen nog meer te verdiepen in in m'n smaakprofiel, met de flessen nog een stapje hoger te gaan. Meer verdiepen in IB's. En hopelijk een paar mooie flessen aan de collectie toe te voegen.
Herkenbaar voor velen denk ik. Is ook hoe ik de whiskyreis beleef.
0 x
- Petrovitski
- Senior

Mijn goede voornemen...
Mijn ouders gaan in mei/juni naar Schotland.
Mijn voornemen is dat ik ze langs een paar destilleerderijen stuur en zij daar moois voor mij gaan meebrengen.
Ik denk aan:
Glendronach handfilled (stuk of 3)
Glenturret Handfilled (2 of zo)
Verder zijn tips welkom, zolang het in de regio Speyside is.
Ik krijg ze echt niet zo gek om even voor me om te rijden en via Islay te gaan
Mijn ouders gaan in mei/juni naar Schotland.
Mijn voornemen is dat ik ze langs een paar destilleerderijen stuur en zij daar moois voor mij gaan meebrengen.
Ik denk aan:
Glendronach handfilled (stuk of 3)
Glenturret Handfilled (2 of zo)
Verder zijn tips welkom, zolang het in de regio Speyside is.
Ik krijg ze echt niet zo gek om even voor me om te rijden en via Islay te gaan

0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Voor mij ongeveer dezelfde goede voornemens als Rob:
Van alles wat minder. Minder aankopen, minder geld uitgeven en vooral hopelijk wat minder FOMO en minder het hoofd laten zot maken.
Dit was ook het opzet voor het voorbije jaar maar dit is met glans mislukt.
Dus wel nog af en toe wat kwaliteit aankopen tegen "redelijke" prijzen.
Proberen om toch nog ergens een droomfles aan te kopen.
En af en toe een leuke tasting of festival meepikken.
Het blijft gewoon een moeilijke combinatie om kwaliteit hoog en budget aanvaardbaar te houden.
Van alles wat minder. Minder aankopen, minder geld uitgeven en vooral hopelijk wat minder FOMO en minder het hoofd laten zot maken.
Dit was ook het opzet voor het voorbije jaar maar dit is met glans mislukt.
Dus wel nog af en toe wat kwaliteit aankopen tegen "redelijke" prijzen.
Proberen om toch nog ergens een droomfles aan te kopen.
En af en toe een leuke tasting of festival meepikken.
Het blijft gewoon een moeilijke combinatie om kwaliteit hoog en budget aanvaardbaar te houden.
2 x
-
DavidH.
- Top bijdrager

Mijn goede voornemen is waarschijnlijk minder als een gek geld uitgeven aan whisky, zijn ook belangrijkere zaken in het leven als je samenwoont.
Merk aan mezelf dat het soms te ver gaat met de maandelijkse uitgaves haha
Dit (half eigenlijk) jaar enorm veel geproefd en gekocht, van laag tot hoog segment.
Beetje mijn lat kunnen bepalen van wat ik lekker ben gaan vinden en van wat ik wel een fles van wil hebben staan thuis (het 88+ pnt spul), maar alles draait uiteindelijk om geld he
Wil sowieso wat minder gaan drinken, en als ik ga drinken dan wel het goede spul zo nu en dan.
Wens is om 2-3 hele goede flessen te hebben staan om zelf van te genieten en soms wat aan te vullen met mooie samples
Heb al 1 pracht fles dicht staan en wil het misschien aanvullen met die nieuwe zeester van Archives om het daarmee voorlopig uit te houden
Merk aan mezelf dat het soms te ver gaat met de maandelijkse uitgaves haha
Dit (half eigenlijk) jaar enorm veel geproefd en gekocht, van laag tot hoog segment.
Beetje mijn lat kunnen bepalen van wat ik lekker ben gaan vinden en van wat ik wel een fles van wil hebben staan thuis (het 88+ pnt spul), maar alles draait uiteindelijk om geld he
Wil sowieso wat minder gaan drinken, en als ik ga drinken dan wel het goede spul zo nu en dan.
Wens is om 2-3 hele goede flessen te hebben staan om zelf van te genieten en soms wat aan te vullen met mooie samples
Heb al 1 pracht fles dicht staan en wil het misschien aanvullen met die nieuwe zeester van Archives om het daarmee voorlopig uit te houden
Laatst gewijzigd door DavidH. op 27 Dec 2017, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"
Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection
Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection
- defeatless
- Moderator

Mijn goede voornemen is eigenlijk om door te gaan zoals het gaat.
Mezelf niet gek laten maken door marketing en door andere hypes. Gewoon een standaard doos met OB's bij D12 halen en de rest alleen na proeven.
Daarnaast naar het Wagenings Woudenbergs Whiskyevent en Potstill. En maandelijks niet meer dan voor 100,- uit geven aan whisky.
Mezelf niet gek laten maken door marketing en door andere hypes. Gewoon een standaard doos met OB's bij D12 halen en de rest alleen na proeven.
Daarnaast naar het Wagenings Woudenbergs Whiskyevent en Potstill. En maandelijks niet meer dan voor 100,- uit geven aan whisky.
0 x
Gewoon lekker doorgaan waar ik mee bezig ben. Af en toe een OB tot 50 euro. Van elke open distilleerderij een OB gedronken hebben. Samples voor wat ik graag wil proeven maar nog boven mijn budget. Zou echt graag iets uit mijn geboortejaar kopen maar...1972... beetje duur,
En zeker een reis gaan plannen naar Schotland maar dat zal dit jaar nog niet gaan gebeuren.
Nog wat boeken kopen.
En verder gewoon lekker genieten en lezen.
En zeker een reis gaan plannen naar Schotland maar dat zal dit jaar nog niet gaan gebeuren.
Nog wat boeken kopen.
En verder gewoon lekker genieten en lezen.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Ik ga minderen....
Er komt een uitbouw aan het huis, nieuwe keuken en een nieuwe badkamer in 2018.
Vrees dat de collectie die ik nu heb staan niet groter gast worden (wel kleiner). Is NOG geen ramp, want heb genoeg....al zal ik nog wel wat moeilijke momenten gaan krijgen het komend jaar.....
Er komt een uitbouw aan het huis, nieuwe keuken en een nieuwe badkamer in 2018.
Vrees dat de collectie die ik nu heb staan niet groter gast worden (wel kleiner). Is NOG geen ramp, want heb genoeg....al zal ik nog wel wat moeilijke momenten gaan krijgen het komend jaar.....

0 x
De laatste 2 jaren heb ik veel whisky gekocht, en dan bedoel ik veel verschillende soorten. Meestal in de prijsklasse rond de € 100 of lager.
Nu ik ongeveer mijn smaakprofiel gevonden heb, ga ik meer in die richting kijken, en ook opzoek gaan naar de meer zeldzamere, oudere, specialere
whisky van desbetreffende Distilleries.
En een ander voornemen is eindelijk eens een fatsoenlijke kast vinden en kopen, om de whisky in te zetten.
Nu ik ongeveer mijn smaakprofiel gevonden heb, ga ik meer in die richting kijken, en ook opzoek gaan naar de meer zeldzamere, oudere, specialere
whisky van desbetreffende Distilleries.
En een ander voornemen is eindelijk eens een fatsoenlijke kast vinden en kopen, om de whisky in te zetten.
0 x
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

Mijn goed voornemen wat whisky betreft is enkele maanden geleden al in gang gezet:
Geen Whisky meer kopen want:
- ik heb al meer dan genoeg flessen
- de huidige prijzen zijn te waanzinnig voor woorden
Blijven genieten van mooie drams aan betaalbare prijzen dus lid geworden van een Whiskyclub.
Heb mijn aandacht ook wat verlegd naar wijn; daar heb je al een meesterwerk in voor 20-25€.
Geen Whisky meer kopen want:
- ik heb al meer dan genoeg flessen
- de huidige prijzen zijn te waanzinnig voor woorden
Blijven genieten van mooie drams aan betaalbare prijzen dus lid geworden van een Whiskyclub.
Heb mijn aandacht ook wat verlegd naar wijn; daar heb je al een meesterwerk in voor 20-25€.
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 27 Dec 2017, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”