Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 13 Nov 2017, 16:04

Cor - Vinabc schreef:Met de Whiskybaselink naar de bottelaar. Benieuwd naar de 1e reviews van de Glen Moray en de Lagavulin.

https://www.whiskybase.com/whiskies/bot ... 006-whisky

Ik kijk er ook naar uit, en ook wat de toekomstige vaten gaan brengen. Zeker iets om te blijven volgen!
2 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 13 Nov 2017, 16:05

blaaat schreef:Hoe weet je dat de Secrets of Islay whisky eigenlijk in uit de Lagavulin destilleerderij komt?

Tsja, mij laten vertellen. Mar je hebt gelijk, bedoelde de Secret Islay.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 13 Nov 2017, 18:24

Hartelijk dank voor de support!

DavidH. schreef:Wauw, mooi verhaal en een prachtig avontuur!
Er zijn natuurlijk heel veel slijterijen in de wijde omgeving, is er een bepaalde regio waar je ze voornamelijk hebt afgegeven? Neem aan dat je niet heel Nederland door bent gereden om langs te wippen bij de kleinere slijterijen ;)

Ach, even toeren daar ben ik niet vies van. Het is ontspannend om even te rijden. Neemt niet weg dat ik de voorkeur geef aan de wat grotere slijterijen, want even op en neer voor een paar flessen kost gewoon te veel.

Op dit moment is het vierkantje Alkmaar - Sluis - Sittard - Apeldoorn, de concentratie zit toch wel in de randstad en het Brabantse.

Cor - Vinabc schreef:
blaaat schreef:Hoe weet je dat de Secrets of Islay whisky eigenlijk in uit de Lagavulin destilleerderij komt?

Tsja, mij laten vertellen. Mar je hebt gelijk, bedoelde de Secret Islay.

Ik weet van niets :zwijg

DavidH. schreef:Ik kijk er ook naar uit, en ook wat de toekomstige vaten gaan brengen. Zeker iets om te blijven volgen!

Er komt weer wat leuks aan, maar dat kan nog wel even duren een beetje afhankelijk van de transitietijd van warenhuis A en B naar C. Vaten gecombineerd transporteren is veel goedkoper, maar duurt altijd even. En dan bottel ik ze allemaal tegelijk. Scheelt weer in de doorberekening naar de winkelprijs.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 13 Nov 2017, 18:44

Mooi verhaal en een geweldig avontuur!
Hou ons vooral op de hoogte van je nieuwste vaten, of heb je al een site waar we alles kunnen volgen?
1 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 13 Nov 2017, 19:10

Mooi om te lezen en tof om te zien hoe je hobby-product op de planken van de middenstand terecht komt. :goedgedaan
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 13 Nov 2017, 19:33

Rien68 schreef:Mooi verhaal en een geweldig avontuur!
Hou ons vooral op de hoogte van je nieuwste vaten, of heb je al een site waar we alles kunnen volgen?

Facebook is het medium dat makkelijk bij te houden is en waar met toch enige regelmaat het een en ander gepost wordt; https://www.facebook.com/3006whisky/
2 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 17 Nov 2017, 22:12

De Caledonian geproefd: mooie grain hoor!
Bekende lijm in de start.... en daarna zoete geuren, gedroogd fruit, chocolade en tikje bitter aan het einde :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 18 Nov 2017, 10:16

Stuk voor stuk pareltjes job! En met een hele goeie prijs/kwaliteit verhouding. Ik kijk al uit naar de toekomstige bottelingen!
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Mark
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mark » 23 Nov 2017, 09:36

Ik kwam je flessen per toeval op een verkoopsite van whisky tegen. Erg leuk om nu het achterliggende verhaal hier op het forum te lezen, top :duimop
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 23 Apr 2019, 23:19

Het avontuur van Jop gaat verder. Deze week levert ie 4 nieuwe whisky's uit;

Dumbarton 1987 - 31 jaar oud (closed distillery)
North British 1991 - 28 jaar oud
Linkwood 2007 - 11 jaar oud
Linkwood 2007 - 11 jaar oud

Klopt dat er 2 keer Linkwood staat. Het gaat om 2 octaven, zodoende zijn er 2 uitgebracht met verder dezelfde stats. Een A en een B versie. Omdat een octaaf maar een klein vat is, zijn de aantallen ook niet groot. Zelfde geldt voor 31 jaar in een vaatje zitten, daar nemen de engelen ook hun deel.
3 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Apr 2019, 08:20

Jop is goed bezig! :goedgedaan

Ondertussen heb ik 4 flessen van 3006 in de kast staan:

Miltonduff 2008
Linkwood 2007
Glen Moray 2007
Caledonian 1987

Mooie flessen met mooie producten.
3 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Fat Bastard!
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 24 Apr 2019, 08:54

Jop is zeker goed bezig!
Aardige en enthousiaste kerel. Hij heeft 2x heel Nederland doorgereden om bij ons whiskyfestival(letje) aanwezig te zijn.
De whisky's die hij tot nu toe heeft uitgebracht zijn stuk voor stuk prima.
Ik ben dus ook weer benieuwd naar de nieuwste bottelingen.
2 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 24 Apr 2019, 23:47

Cor is mij weer voor zo te zien :bigsmile

Het is altijd tof als de pallets binnen komen, dan ben je net een klein kind en wil je gelijk proeven. Maar dan begint gelijk ook de logistieke operatie om alles door het land te krijgen, dus komende dagen genoeg te doen. Vrije dagen van het werk goed gespendeerd denk ik zo.

Ik zal van het weekeind even een uitgebreide update geven met een paar leuke details!
9 x

HupsendeHippie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HupsendeHippie » 26 Apr 2019, 08:54

Gisteren de North British gekocht bij Cor, ga ik gebruiken voor een proeverij voor collega's, ex-collega's en vrienden. Ik dacht een mooie grain met een leuke leeftijd voor zo'n zachte prijs kan ik mensen niet onthouden! Dus ben zeer benieuwd naar de details, altijd leuk om erbij te vertellen :-) Net even dit hele draadje gelezen, dat is ook zeker een leuk verhaal om te vertellen!
2 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 27 Apr 2019, 17:09

Zoals beloofd nog een kleine uitgebreidere update!

Eigenlijk is er niet heel veel veranderd sinds de eerste post in het topic. De kernwaarden staan nog steeds; leuke bottelingen, lekker in de alcohol voor een competitieve prijs.

De laatste tijd toch nog behoorlijk druk geweest met het kopen van leuke vaten, het afgelopen jaar heel veel jong spul gekocht (0-5 jaar) met een paar uitschieters. Dan heb je gelijk de mogelijkheid om bij te sturen als het vat wat minder is/wordt. Ook qua prijs is dat interessanter, want hoe ze het doen, ook oudere vaten worden wederom steeds duurder. Maar dat maakt het ook leuker om de cask samples te proeven en de vaten te volgen.

Ik heb nu een mooi clubje van slijters, ik hoef niet actief opzoek naar verkooppunten en is alles snel weg. Zakelijk gezien een luxe positie, maar om nu het volume op te krikken en lukraak te bottelen zie ik niet zitten. Ik hoef er toch niet van te leven.

Zoals eerder aangegeven zijn deze week de nieuwe bottelingen weer binnen, twee oude grains en twee sherry octaves. Maar er stond nog meer op de pallet...

Ik heb in juni zes octaves laten vullen, allemaal nieuwe oloroso octaves van de Speyside cooperage. Niet goedkoop, dus je moet dat wel doorrekenen in je prijzen. Maar het is een leuk experiment geweest. Vier octaves zijn als private botteling naar whisky clubs gegaan, twee Orkney`s, een Miltonduff en een Ledaig. Ook allemaal mooie whisky`s, met ieder een gepersonaliseerd etiket. Het zijn leuke flessen geworden waar een aantal clubleden veel plezier aan zullen beleven.

Vijf van de octaves zijn gevuld met een Teaninich 2010, het Ledaig octaafje is gevuld met een new-make Orkney. Ik denk dat deze een jaar o.i.d. blijven liggen voordat ik ze ga bottelen. Een paar octaafjes zullen ook een private botteling gaan worden, en een paar ga ik onder eigen label bottelen.

De twee oude grains. Een Dumbarton (closed distillery) en een North British, op de North British had ik een goede deal gekregen, dus die gaat ook voor een mooie prijs naar de slijter toe. Echter bij het omdraaien van het vat bleek dat deze gerijpt heeft op een ex brandy vat. Dat zie je niet zo vaak!

Ik laat de vaten ook deze kant op komen, als ik ze toch niet meer gebruik in Schotland is het zonde om ze weg te gooien. Nu gaan ze regelrecht naar een lokale brouwer (`t Meuleneind) waar we er bier op doen en laten rijpen. De eerste twee vaten zijn inmiddels gebotteld, dit is een Stout op het Ledaig vat en de IPA op het MIltonduff vat. Er liggen nu zeven ex-whiskyvaten met bier, dus ook in de toekomst komen er zo nu en dan wat flesjes bier mee die hebben liggen rijpen op de vaten. Het blijft leuk om ook deze vaten te sampelen als ik in de buurt ben om de ontwikkeling te volgen.

We blijven gewoon lekker doorgaan met het kopen van vaatjes en proberen ieder half jaar wel een tweetal (of meer) vaten te kunnen bottelen. Met de huidige voorraad moet dat de komende jaren gewoon gaan lukken. Ook de private casks voor whiskyclubs en slijters blijf ik doen en zal wel meer worden. Als ik af en toe de prijzen zie en de samples proef van andere vaten die ze via enkele Nederlandse importeurs krijgen dan zijn het allemaal samples waarvan de prijs/kwaliteit balans verdwenen is.
10 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”