Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nederland-paraat
Senior
Senior

Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 12 Nov 2017, 13:04

Zoals enkele forumleden al weten is de whisky hobby al eventjes (behoorlijk) uit de hand gelopen. Links en rechts is er wel het een en ander benoemd. Maar op verzoek een kleine uiteenzetting van het avontuur.

Een jaar of drie-vier geleden voor de lol naast een groeiende collectie aan flessen als klein avontuur een vat new-make gekocht (Dalmore) via een broker. Met de intentie om deze door lengte van jaren te volgen en tegen de tijd dat deze op leeftijd is er iets mee te doen.
Maar zoals altijd ging het van kwaad tot erger. Binnen een jaar had ik nog vier vaten bij gekocht om wat verschillende soorten whisky te hebben liggen. De leeftijd van deze vaten lagen op het punt dat deze nog wel even konden liggen. Op een zeker moment kon ik een 28 jarige Caledonian kopen, nu stond een vat van een closed distillery nog op het verlanglijstje. Na deze geproefd te hebben is het vat aangekocht.

Maar na de aankoop werd duidelijk dat deze toch wel de fles in moest. En toen begon het echte avontuur. Om de whisky in een standaard fles te stoppen met een fancy etiket was ook weer zoiets. Er moest iets komen dat voor wat meer onderscheid zorgde. Zo was het oog gevallen op een eigen fles. De lokale glasfabrieken wilden pas bij belachelijke hoeveelheden produceren, uiteindelijk is na het nodige onderzoek de keuze gevallen op een kleine Chinese fabrikant. De communicatie en geleverde diensten was/is goed, zo heb ik een aantal pallets in een zeecontainer naar Schotland laten sturen. Dus genoeg flessen om af te vullen. Maar op de fles moet dan ook nog een kurk, drie keer raden, ook deze moest op maat gemaakt worden. Uiteindelijk met een klein fabriekje in Portugal een mooie kurk gemaakt. Zo is dan toch alles geland.

Het logo en label heb ik door een bevriend reclamebureau laten maken. Zo was het product gereed, er zijn nog wel een paar kleine wijzigingen tussendoor gekomen i.v.m. wetgevingsdingetjes. Het laten drukken van genummerde labels was ook nog lastiger dan voorzien, uiteindelijk daar een geschikte partij voor gevonden.

De tijd om alles te regelen had ik, als student tussen verschillende stages en afstudeerprojecten door heb ik ook nog wat sturing mogen ontvangen van het ondernemingsloket van de hogeschool. Dat heeft alles wel in een stroomversnelling gebracht, anders zat de Caledonian nog in het vat.
En toen was het moment daar na 1,5 jaar plannen. Het concept van 3006 Whisky was daar en de Caledonian moest eraan geloven. Ik heb het enkel bij de Caledonian gehouden om te kijken of het proces ging zoals gepland. Wat kleine vertragingen tussendoor, maar die kan ik in de toekomst incalculeren.

Het moment dat de pallet met flessen op de stoep staat is wel bijzonder. Maar dan komt het pas echt, ruim 200 flessen zelf leegmaken gaat niet lukken. Daar hebben we hulp bij nodig. Dus met de nodige flessen achter in de auto en wat samples maar gewoon gaan rijden langs slijters in de buurt en ook wat verder weg om zo de flessen in het schap te krijgen. Dit is wel aardig gelukt, in een relatief korte periode waren alle flessen bij mij uitverkocht. Nog een paar doosjes heb ik staan voor proeverijen en eigen gebruik uiteraard.

Maar bij het vat Caledonian blijft het niet, in de tussentijd had ik nog wat andere vaten gekocht om te bottelen. Deze enkele weken geleden naar Nederland gekomen, een first-fill Glen Moray 2007, een Ardmore 2010 en een Secrets of Islay vol. 1 2008. Dit zijn in tegenstelling tot de Caledonian 1987 jonge whisky`s. Daar is bewust voor gekozen, een whisky hoeft in mijn opinie niet oud te zijn om lekker voor te gaan zitten. Neemt niet weg dat oude vaten bijna onbetaalbaar zijn en bij de doorberekening naar de winkelprijs op belachelijke bedragen komt.

Het sampelen en monitoren van vaten is toch iets wat erg leuk is om te doen. Er zullen dan ook nog meer bottelingen volgen met als insteek om value for money te creëren, dat gebeurt de laatste tijd steeds minder in mijn opinie. Met grote voorkeur lekker op vatsterkte en zeker niet gefilterd of gekleurd. Met een lage kostenstructuur (en gewoon een baan naast de hobby) is dat zeker haalbaar.

Het verkoopkanaal blijft de onafhankelijke slijterij in Nederland. Ik heb niet veel klanten, maar dat heeft ook wel iets. De band met de slijter is ook belangrijk in plaats van alleen maar flessen wegduwen bij zo veel mogelijk slijters. Misschien komen op termijn ook de omliggende landen aan de beurt. Maar dat brengt meer administratieve taken met zich mee, al moet ik zeggen dat die beginnen te wennen.

Dat is in een nutshell een beetje hoe de hobby van kwaad naar erger gegaan is. Voel vrij om te vragen, daar zijn we voor.
42 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Ongelezen berichtdoor MacErik » 12 Nov 2017, 14:37

Tjonge mooi verhaal...je moet het maar durven!
Erg leuk om te lezen.....en ik wil graag wat van je releases proeven! :Pipersmile
1 x
Afbeelding

roylubbers
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 12 Nov 2017, 15:50

Leuk verhaal/project :nl-vlag , ben wel benieuwd waar de naam vandaan komt...
1 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 12 Nov 2017, 19:14

MacErik schreef:Tjonge mooi verhaal...je moet het maar durven!
Erg leuk om te lezen.....en ik wil graag wat van je releases proeven! :Pipersmile

Ach, je leeft maar een keer ;)

Bij een grotere afname krijgen slijters samples om te laten proeven, dus ook voor de aankoop kan er geproefd worden.

roylubbers schreef:Leuk verhaal/project :nl-vlag , ben wel benieuwd waar de naam vandaan komt...

Dat is nog een verhaal op zich zelf. Met de frustratie van de onuitspreekbare namen van andere IB`s en destilleerderijen in het achterhoofd moest ik iets hebben wat makkelijk was, ook in het verre buitenland. Daar lenen cijfers zich goed voor, bijkomend voordeel is dat ze bij de meeste shop`s en op whiskybase beginnen te sorteren op de cijfers. 3006 staat voor mijn geboortedatum, het is toen overal ingeslopen. Maar stiekem hoop ik dat het voor het aantal vaten staat die de komende jaren mogen komen :lekker
3 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 12 Nov 2017, 20:18

Super leuk om te lezen en wat een ambitie!
Keep up the good work en hopelijk krijg ooit iets in het glas wat afkomstig is uit jouw creatie :Slainte
1 x
Het begint met een W en de rest wisknie meer.....

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 12 Nov 2017, 21:20

mooi verhaal! Bied je ook flessen aan op het forum?
0 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 12 Nov 2017, 22:43

gerritbakker57 schreef:mooi verhaal! Bied je ook flessen aan op het forum?

Helaas, alles gaat via de slijter. Ik verwijs je graag door naar de slijters in de buurt, mochten die er niet zijn dan zorgen we dat het wel zo wordt.
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 13 Nov 2017, 00:33

Prachtig verhaal Jop! (had je naam nog ergens staan :bigsmile )
1 x

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 13 Nov 2017, 09:08

Tof verhaal. Met plezier zitten lezen :)
1 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 13 Nov 2017, 12:30

Wauw, mooi verhaal en een prachtig avontuur!
Er zijn natuurlijk heel veel slijterijen in de wijde omgeving, is er een bepaalde regio waar je ze voornamelijk hebt afgegeven? Neem aan dat je niet heel Nederland door bent gereden om langs te wippen bij de kleinere slijterijen ;)
1 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 13 Nov 2017, 12:37

Na wat speuren paar flesjes gevonden zien er leuk uit!

https://vinabc.nl/home/whisky/product/p ... ay-9-years
2 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 13 Nov 2017, 12:39

Mooi en interessant verhaal; zag laatst nog de Ardmore @ 61% en sluit niet uit dat ik binnenkort een flesje koop. :goedgedaan
1 x

Wahlee
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 13 Nov 2017, 14:56

Binnenkort eens naar Sittard :duimop
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 13 Nov 2017, 15:21

Met de Whiskybaselink naar de bottelaar. Benieuwd naar de 1e reviews van de Glen Moray en de Lagavulin.

https://www.whiskybase.com/whiskies/bot ... 006-whisky
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 13 Nov 2017, 15:58

Hoe weet je dat de Secrets of Islay whisky eigenlijk in uit de Lagavulin destilleerderij komt?
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”