Jouw favoriete whiskybar in NL of BE?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Jouw favoriete whiskybar in NL of BE?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Jul 2017, 13:08

Ik vermoed dat de meesten van ons hun whisky thuis drinken, of bij vrienden/kennissen. Toch is het soms best leuk om in de ambiance van een goede whiskybar te genieten van een paar drams. Daarom ben ik benieuwd: wat is jouw favoriete whiskybar in Nederland of België? En ook belangrijk: waarom dan?

En dan wel graag een bar noemen waar je echt geweest bent ;)
Laatst gewijzigd door thijs100 op 10 Jul 2017, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

SirNagalot
Senior
Senior

Re: Jouw favoriete whiskybar in NL of BE?

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 10 Jul 2017, 13:14

Bij Dram 242 in Lebbeke (België): een whiskyshop met ook heel wat open flessen :)

Edit n.a.v. aanpassing beginpost en reactie thijs100: een whiskyshop die ingedeeld is in twee stukken: shop en bar. In de bar staan meer dan 400 flessen open en elke maand wordt ook een whiskybar georganiseerd, zodat je dus de ambiance hebt van iets te drinken in gezelschap. Een favoriet vanwege het grote aanbod met voornamelijk IB's en ook heel wat minder bekende distilleries, in combinatie met aanvaardbare prijzen en de kennis en tips van gepassioneerde whiskyliefhebbers voor en achter de toog.
Laatst gewijzigd door SirNagalot op 10 Jul 2017, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Jul 2017, 13:22

thijs100 schreef:Daarom ben ik benieuwd: wat is jouw favoriete whiskybar in Nederland of België?

SirNagalot schreef:Bij Dram 242 in Lebbeke (België): een whiskyshop met ook heel wat open flessen :)

Het was nou niet mijn idee dat hier alle whiskyshops worden genoemd die toevallig ook een leuk aantal flessen open hebben.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 10 Jul 2017, 13:37

De Huppel in Den Haag - kom er niet vaak, maar altijd gezellig. Prima ambiance, lekkere happies en genoeg bier en whisky om uit te kiezen. Kaart staat overigens wel vol met fouten :D .

Drink overigens in een buitenhuizelijke (sociale) setting eigenlijk nooit whisky, doe maar gewoon een biertje om van te slobberen. Naast het feit dat je in de meeste whiskybarren around the globe 99 van de 100 keren gewoon ordinair bestolen wordt; dat maakt de ambiance niet meer goed. Loop door deze geldkloppende praktijken tegenwoordig met een boog om zelfbenoemde 'whisky'-cafés.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 10 Jul 2017, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 10 Jul 2017, 13:40

Ben zelf een aantal keer in twee whiskybars geweest in adam, L&B whiskybar en JD William's whisky bar.

Moet zeggen dat ik na de laatste keer toch heb besloten dit niet meer te doen. Redenen

- Vooral bij L&B, waar ik het meest ben geweest, is het altijd erg (te) druk.
- Ik vind de kennis van de medewerkers meevallen, als je ergens om vraagt komen ze met instapwhisky aanzetten.
- De whisky is ontzettend duur.
- Echt rustig zoals thuis er voor zitten doe ik dan ook niet in een bar.

Dus samples van wat luxere whiskys kopen hier op het forum heeft dan toch echt mijn voorkeur. JD William was op zich oke, maar niet super speciaal.
2 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 10 Jul 2017, 15:11

Tot nu toe weinig bars aangetroffen die enigszins respectabele whisky's in de kast hebben staan. Echter, de Beiaard in Enschede is een uitzondering met een flinke collectie mooie whisky's.

De Beiaard
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 10 Jul 2017, 15:29

Niet echt een whiskybar, maar was een tijd terug bij een kennis in Nijmegen en ben toen bij Cafe Jos geweest (minuut of 10 buiten het centrum). Zeer uitgebreid whiskyassortiment - meen zo rond de 175/200 verschillende flessen - en je kunt er zowel binnen als buiten erg relax zitten.

Zoals waarsch. overal is een beetje fatsoenlijke whisky ook daar duur en als ik al een keer in een dergelijk café kom drink ik een x-aantal biertjes en misschien een keer 2 single malts; naar mijn idee bezopen om ergens op locatie 8 drams te drinken (en 70 euro lichter te zijn).
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 10 Jul 2017, 18:31

The Green Man in Oostende is wat mij betreft de onbetwiste nummer 1 in België.
Prijzen van de drams vallen nog goed mee en ze hebben er heel veel speciale flessen om van te proeven.
Geweldig koppel ook die allebei een passie hebben voor Whisky en veel verhalen te delen hebben bij één of meerdere goede drams.
Heel vaak zal je mij niet tegenkomen in Whiskybars of op Whiskyfestivals want op het einde van de rit ben je altijd een smak geld kwijt.
Zoals de meesten hier geniet ik nog het meest van een goede dram uit de privécollecties van vrienden (inclusief de mijne natuurlijk) en met die gezamenlijke collecties kunnen we zelf al een whiskybar openen denk ik :bigsmile
MAAR: één of twee keer per jaar naar The Green Man - vooral wanneer we niet naar Schotland gaan - blijft toch wel een must :hoera

Dram242 in Lebbeke krijgt ook een eervolle vermelding want Dirk is een prima gastheer en heeft ook veel open flessen in de winkel staan.

Verder ga ik in de toekomst tijdens eventuele reizen naar het buitenland zeker ook eens een whiskybar bezoeken want lijkt me erg leuk om te doen, met name dan in Azië wat mij persoonlijk betreft :goedgedaan
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 10 Jul 2017, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 10 Jul 2017, 18:42

Kom graag in Cafe Stalles in Rotterdam: http://www.cafestalles.nl.
Whisky is voor mij meer iets om thuis of bij vrienden te drinken maar bij Stalles pak ik er toch altijd wel een of twee mee.
Er staan er altijd ruim 100 open waaronder een aantal IB's. Leuke kroeg met een ontspannen sfeer.
0 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 10 Jul 2017, 18:56

Café het wapen van Strijp in Eindhoven. In principe een "gewone" kroeg maar met wel ca 30 mooie, meest niet standaard whisky's. In welke normale kroeg vind je bijvoorbeeld een Tullibardine 1993 of Longrow Red 13 yo. Last but not least, zeer klantvriendelijke eigenaar, zelf ook verzot op whisky.
0 x

Freddy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freddy » 10 Jul 2017, 19:12

Mag het ook een restaurant met bar zijn Thijs?
Dan is deze zeker een aanrader.
Schots restaurant en whiskybar de Koebrug Stavoren.
Zelf binnenkort ook maar weer eens heen.
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 10 Jul 2017, 19:42

Als ik in een bar of kroeg zit houd ik het vaak ook bij bier. Maar een kroeg waar ik af en toe kom en een mooie bierkaart heeft die heeft ook mooie whisky's, stuk of 50 met standaard OB's en IB's en schappelijke prijzen. Voor een Glen Keith '92 van The Ultimate bijvoorbeeld 6,50 euro. Daar laat ik me wel eens verleiden.verder drink ik ook liever uit eigen collectie of met vrienden van eigen flessen of samples.

Dit is De Natte in Alphen aan den Rijn

https://m.facebook.com/BiercafeDeNatte/?locale2=nl_NL
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 10 Jul 2017, 19:54

Even buiten de zeer bijzondere whiskybar :bigsmile van Henri en natuurlijk gewoon thuis, vind ik de bar waar Usquebach regelmatig zijn bijeenkomst houdt, Hotel Terminus in Den Bosch, een echt leuke whiskybar. Mooie wisselende bieren van de tap en een mooie verzameling whisky. We hebben daar regelmatig een whisky avond en wanneer daar dan mannen met flessen in sokken binnen komen kijkt niemand raar. :lekker
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 10 Jul 2017, 20:37

Voor mij ook geen bar maar een restaurant: 't Konijntje in Kluisbergen! :goedgedaan
Lekker eten, hele fijne en vriendelijke uitbaters en top whisky's!
2 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 10 Jul 2017, 21:01

Tot nu toe alleen nog maar ervaring bij Hielander (restaurant) in Alkmaar. ik denk dat velen van jullie wel hiervan gehoord hebben.
Leuke (schotse) ambiance, knap bordje eten en lekkere whisky's erbij met een praatje en uitleg van Wully :Slainte
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”