Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Michaël
Senior
Senior
Berichten: 379
Lid geworden op: 18 Aug 2015, 15:16

Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Michaël » 30 Mar 2017, 14:28

Beste mede-forumleden

Komende zomer vier ik de tweede verjaardag van mijn whiskyhobby. Ik heb het gevoel nog steeds een beginner te zijn, maar geniet ten volle van deze boeiende ontdekkingstocht doorheen deze wonderlijke wereld. Ik drink niet elke dag, en de hoeveelheid waarmee ik mijn proevertjes inschenk, zal slecht een cl. zijn. Feit is dus dat ik momenteel een twintigtal flessen van 70 cl. open heb staan. Ik tracht me ergens te houden aan 'een nieuw flesje gaat open wanneer een ander leeg is' maar vorig weekend slaagde ik hier niet in toen mijn Glendronach 18 y.o. Allardice werd geleverd. Soms is de nieuwsgierigheid te groot om lang te kunnen wachten de fles te openen. Dat herkennen we waarschijnlijk allemaal wel.

De vraagstelling die ik in dit topic wil stellen, is de volgende: hoe ver gaan jullie in het 'optimaal' zorg dragen voor jullie collectie, en hebben deze effectief een meerwaarde? Zaken waaraan ik dan denk, zijn:

- De kurk van je fles vochtig houden.
- Je fles extra afsluiten met tape of het duurdere 'parafilm'.
- De whisky decanteren wanneer de fles een stuk over de helft is.
- Een gas in de fles inbrengen zodat dit gas een dekentje bovenop de whisky legt en oxidatie stopt.
- Geen spuitbussen gebruiken in de ruimte waarin je whiskycollectie staat.
- ...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties !
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3200
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Mar 2017, 15:19

Ja daar ga ik best wel ver in, maar goed de vrouw heeft me toch al voor gek verklaard.

De bewaar flessen, of de flessen die pas later open gaan, die gaan met parafilm eromheen. Elk jaar haal ik ze uit de kast en leg ik ze op hun rug. Dan vervang ik ook het parafilm (aliexpress is de goedkoopste).

Verder decanteer ik ook, maar niet elke fles. Meestal de super heavy sherried, of de duurdere als ik inschat dat oxidatie een grote invloed gaat hebben. Dit doe ik als de fles op de helft is.

Verder alle dichte flessen netjes in een kast in het midden van het huis, daar zijn de minste schommelingen in de temperatuur en komt het zonnetje niet.
1 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 30 Mar 2017, 15:42

Ik heb mijn flessen koel en donker staan, that's it.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Tottenham
Senior
Senior
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 12:08

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 30 Mar 2017, 15:56

Totaal niet ver en ben dan ook meer van het drinken dan van het verzamelen (zo zijn er hier ook maar weinig flessen die langer meegaan dan een paar maanden). Het is wat mij betreft slechts een kleine bijzaak in het leven.

Enige waar ik voor zorg is dat ze relatief koel en veilig in de kelderkast staan.
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Daan » 30 Mar 2017, 20:34

Speciaal zorg dragen.. Ja en nee.

Ze staan niet in direct zonlicht, de meeste flessen bewaar ik koel en donker tot ze in het kabinet komen (die staat in de woonkamer dus tja..) en eens in de 2 maanden draai ik alle flessen om zodat de kurken niet uitdrogen.
Dat laatste meer uit praktische overwegingen, iedereen weet hoe k*t een gebroken kurk is.

Decanteren doe ik in principe niet maar ik trek van de speciale flessen wel altijd 2 6cl samples voor het archief.
Meestal doe ik dat als de fles iets over de helft is. Soms trek ik er meteen 1-2 extra samples uit voor collega's of vrienden.
Tja tegen die tijd is decanteren niet echt meer nodig want dan zit er nog zo weinig in dat je hem binnen een weekje of 2 wel op krijgt :D
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Braveheart
Senior
Senior
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 Dec 2016, 21:05

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 30 Mar 2017, 21:34

Daan schreef:Speciaal zorg dragen.. Ja en nee.

Ze staan niet in direct zonlicht, de meeste flessen bewaar ik koel en donker tot ze in het kabinet komen (die staat in de woonkamer dus tja..) en eens in de 2 maanden draai ik alle flessen om zodat de kurken niet uitdrogen.
Dat laatste meer uit praktische overwegingen, iedereen weet hoe k*t een gebroken kurk is.

Decanteren doe ik in principe niet maar ik trek van de speciale flessen wel altijd 2 6cl samples voor het archief.
Meestal doe ik dat als de fles iets over de helft is. Soms trek ik er meteen 1-2 extra samples uit voor collega's of vrienden.
Tja tegen die tijd is decanteren niet echt meer nodig want dan zit er nog zo weinig in dat je hem binnen een weekje of 2 wel op krijgt :D


"Eens in de twee maanden draai je de flessen om". Heb je het dan over geopende flessen? Ik dacht dat je whiskyflessen juist niet mag neerleggen.
0 x

Gebruikersavatar
Tottenham
Senior
Senior
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 12:08

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 30 Mar 2017, 21:40

Braveheart schreef:
Daan schreef:Speciaal zorg dragen.. Ja en nee.

Ze staan niet in direct zonlicht, de meeste flessen bewaar ik koel en donker tot ze in het kabinet komen (die staat in de woonkamer dus tja..) en eens in de 2 maanden draai ik alle flessen om zodat de kurken niet uitdrogen.
Dat laatste meer uit praktische overwegingen, iedereen weet hoe k*t een gebroken kurk is.

Decanteren doe ik in principe niet maar ik trek van de speciale flessen wel altijd 2 6cl samples voor het archief.
Meestal doe ik dat als de fles iets over de helft is. Soms trek ik er meteen 1-2 extra samples uit voor collega's of vrienden.
Tja tegen die tijd is decanteren niet echt meer nodig want dan zit er nog zo weinig in dat je hem binnen een weekje of 2 wel op krijgt :D


"Eens in de twee maanden draai je de flessen om". Heb je het dan over geopende flessen? Ik dacht dat je whiskyflessen juist niet mag neerleggen.

Lol, ff snel omdraaien in de hand om de kurk nat te maken.
0 x

Braveheart
Senior
Senior
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 Dec 2016, 21:05

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 30 Mar 2017, 21:56

Tottenham schreef:
Braveheart schreef:
Daan schreef:Speciaal zorg dragen.. Ja en nee.

Ze staan niet in direct zonlicht, de meeste flessen bewaar ik koel en donker tot ze in het kabinet komen (die staat in de woonkamer dus tja..) en eens in de 2 maanden draai ik alle flessen om zodat de kurken niet uitdrogen.
Dat laatste meer uit praktische overwegingen, iedereen weet hoe k*t een gebroken kurk is.

Decanteren doe ik in principe niet maar ik trek van de speciale flessen wel altijd 2 6cl samples voor het archief.
Meestal doe ik dat als de fles iets over de helft is. Soms trek ik er meteen 1-2 extra samples uit voor collega's of vrienden.
Tja tegen die tijd is decanteren niet echt meer nodig want dan zit er nog zo weinig in dat je hem binnen een weekje of 2 wel op krijgt :D


"Eens in de twee maanden draai je de flessen om". Heb je het dan over geopende flessen? Ik dacht dat je whiskyflessen juist niet mag neerleggen.

Lol, ff snel omdraaien in de hand om de kurk nat te maken.


Tja, zo kun je het ook lezen. :D
0 x

Arthur1988
Senior
Senior
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 Dec 2016, 19:41

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 31 Mar 2017, 00:10

Decanteren doe ik zeker. Vooral als het om whisky gaat die ik minder vaak of alleen bij speciale gelegenheden drink. Oxidatie onder controle houden is M.i. het belangrijkste wat er is. Verder staan de meeste van mijn flessen gewoon in een kast bij de keuken maar nooit in de directe zon of in rechtstreeks daglicht. In de warme zomermaanden verplaats ik mijn volledige voorraad naar de berging onder ons huis. Het is dan in huis bijna niet koel meer te houden en de berging onder het huis is in die maanden heel constant en ideaal qua temperatuur. M'n eigen Hollandse dunnage warehouse :lekker 1x per 1-2 maand draai ik alle flessen even een keer om voor de kurk. Dit laatste moet je zeker niet te vaak doen. Het hoge alcohol percentage in whisky tast de kurk aan en zorgt er uiteindelijk voor dat de kurk af gaat brokkelen (irritante eigenschap bij o.a. Glenfarclas). Dan ben je verder van huis. tenzij je van die kunststof kurken hebt natuurlijk ;)
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 852
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor RvdB » 31 Mar 2017, 00:43

Arthur1988 schreef:Decanteren doe ik zeker. Vooral als het om whisky gaat die ik minder vaak of alleen bij speciale gelegenheden drink. Oxidatie onder controle houden is M.i. het belangrijkste wat er is.


Ik heb me laten vertellen dat dat bij een Glenfarclas 25 vooral van toepassing is :cool:
1 x
Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 Dec 2016, 19:41

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 31 Mar 2017, 07:45

RvdB schreef:
Arthur1988 schreef:Decanteren doe ik zeker. Vooral als het om whisky gaat die ik minder vaak of alleen bij speciale gelegenheden drink. Oxidatie onder controle houden is M.i. het belangrijkste wat er is.


Ik heb me laten vertellen dat dat bij een Glenfarclas 25 vooral van toepassing is :cool:


:P juist ja. Als je het niet doet krijg je dus het Glenfarclas 25 fiasco :lol: heb je m al op gekregen of is het toch een dronken gootsteen geworden?
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor FGG » 31 Mar 2017, 11:40

Ik ga hier niet heel ver in. Ik heb geen voorraad, alle flessen die ik heb staan in de kast en zijn open. Wanneer ik een dram schenk draai ik de fles een keer om om de kurk vochtig te houden. Periodiek doe ik ze allemaal.

Daan schreef:maar ik trek van de speciale flessen wel altijd 2 6cl samples voor het archief.

Deze vind ik wel interessant. En dan niet van de standaard bottelingen maar de wat lastiger of niet meer verkrijgbare flessen.

Ik heb nog wel 2 living bottles staan, peated en unpeated. Daar gaan de kliekjes in. :lekker
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 31 Mar 2017, 13:02

Ik lees voor het slapen gaan altijd een boekje voor, daarna zing ik poesje mauw en krijgen ze allemaal een dikke knuffel en een kus.
Dan dromen ze de hele nacht en worden 's ochtends weer vrolijk wakker.

Mijn dochters daarentegen draai ik inderdaad 2x per jaar even ondersteboven
16 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Mar 2017, 13:07

FGG schreef:Ik heb nog wel 2 living bottles staan, peated en unpeated. Daar gaan de kliekjes in. :lekker


Ik hoop toch wel in zo'n prachtige Signatory Vintage fles hé.... :lol:
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Michaël
Senior
Senior
Berichten: 379
Lid geworden op: 18 Aug 2015, 15:16

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Michaël » 31 Mar 2017, 13:51

Wouter1981 schreef:Ik lees voor het slapen gaan altijd een boekje voor, daarna zing ik poesje mauw en krijgen ze allemaal een dikke knuffel en een kus.
Dan dromen ze de hele nacht en worden 's ochtends weer vrolijk wakker.

Mijn dochters daarentegen draai ik inderdaad 2x per jaar even ondersteboven


Ik lig STRIKE ! :D
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten