Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Nov 2010, 14:37

Het is niet alleen leuk maar ook nuttig om te weten wie welke whisky tot op heden haar of zijn "mooiste", beste of lekkerste vindt. Jouw topper dus !

De term "mooi" wordt voor wat ik weet vooral in de Wijnwereld gebruikt. Het gaat hier om de whisky waar je met het meeste plezier en genoegen aan terugdenkt ná consumptie van ten minste meerdere borrels.
Ik wil juist niet alle geproefde whiskies hierbij betrekken (samples, proeverijen etc.) omdat het dan té veel om een momentopname gaat die meestal erg onder invloed van allerlei condities en factoren kan hebben gestaan.
Van een whisky die je een paar keer gedronken hebt is het oordeel betrouwbaarder, zeker ook t.o.z.v. eerdere borrels.

Als je hier jouw absolute favoriet geplaatst hebt kom je pas met een opvolger wanneer je daarvan meerdere malen gedronken hebt en die nóg beter, lekkerder, mooier is dan de whisky die je eerder noemde.

Let wel het gaat dus puur om de smaak ! Pas wanneer je er meerdere hebt die je precies even lekker vindt gaan zaken als de aankoopprijs, mooie fles of wat ook mee tellen.
Er kan er op enig moment maar één jouw beste tot op heden zijn.

EDIT: Zie ook het hieruit ontstane Boek idee: Mijn top whisky
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Nov 2010, 15:19

Heb ik het goed begrepen dat je slechts één whisky mag noemen, want ik er een aantal in mijn collectie die echt top zijn.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Nov 2010, 15:46

Yep, alle begin is moeilijk Johan.
johan brugge schreef:Heb ik het goed begrepen dat je slechts één whisky mag noemen,...

Ja, goed begrepen
Piet schreef:Er kan er op enig moment maar één jouw beste tot op heden zijn.

Als je er meerdere hebt die qua smaakbeleving en genot echt elkaars gelijken zijn dan pas moet je andere factoren een rol laten spelen om er één uit te verkoren tot jouw absolute favoriet tot nu toe.
Piet schreef:Let wel het gaat dus puur om de smaak ! Pas wanneer je er meerdere hebt die je precies even lekker vindt gaan zaken als de aankoopprijs, mooie fles of wat ook mee tellen.

Ik weet het kiezen is niet altijd makkelijk, het forumleven kan hard en onbarmhartig zijn, maar in deze rubriek moet je één keuze maken :roll:
Er zullen er toch nog genoeg komen en anders hebben we straks weer geen selectief lijstje dat anderen tot hulp kan zijn.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Nov 2010, 15:51

Pfiew... lastig onderwerp, Piet! :Tongue Kies wat dat betreft niet zo graag maar eentje! Ligt ook aan de stemming, moment, jaargetijde, etc... Verdeel ze wat dat betreft liever in de categorieen peaty, non-peaty, etc.

Maar... tsja... mijn topper op dit moment in mijn collectie (of op m'n bottle graveyard)... euhm... zal vanavond eens kijken!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Nov 2010, 15:59

Hmmja, niet gemakkelijk zoals je zegt, JD. Ik twijfel tussen de Ardbeg Renaissance en de Caol Ila CS 58.6 %. Ik kan op dit ogenblik heel moeilijk kiezen. Qua smaakbeleving verschillen ze niet zo veel, net zomin als qua prijs. Als het dan toch echt moet geef ik een (heel) lichte voorkeur voor de Renaissance. Maar ja, wacht tot ik een Uigeadail opendoe ... :D
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

De oude Springbank 21yo

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 01 Nov 2010, 16:10

Welke? De oude Springbank 21Y
Waar? In de Quaich Bar van het Craigellachie Hotel
Met wie? Michael Jackson en Hideo Yamaoka
Wanneer? Way back when ...

:schotland
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Royal Brackla 1964 Distillery Botteling

Ongelezen berichtdoor Jock » 01 Nov 2010, 16:25

Op dit moment mijn favo: Royal Brackla 1964 Distillery Botteling.
Waar gedronken? Gewoon bij mij thuis. Heb ik in de kast staan.
Kan het beste ervan genieten als er iemand anders bijzit die het net zo kan waarderen.
Na halfuur in glas veranderd het in een toetje met nuances van pear drops. Werkelijk subliem. Totally non peated en uit de tijd dat de distillery ketels direct fired waren
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Lagavulin 21yo

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Nov 2010, 16:32

Laat ik er dan de Lagavulin 21yo aan toevoegen. Ik wil mijn vorige post niet teniet doen, want die twee whisky's drink ik nog regelmatig en beschouw ik eerder als een 'repeat buy' (van zeer goede kwaliteit!!) dan de Laga 21.
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 01 Nov 2010, 18:17

Piet, als topic-starter mis ik je eigen inbreng....
0 x
Afbeelding

gadeweerd
Senior
Senior

Glenmorangie 1993 Post Oak Cask no. 1947

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 01 Nov 2010, 18:24

Als een voorwaarde is om een dram regelmatig gedronken te hebben, dan is het voor mij:

Glenmorangie 1993
10.05.1993-07.09.2005
'Post' Oak Cask no. 1947
58.2 %

Edit: het is 'post' oak...blijkbaar was het bericht fout verbeterd door een administrator....
Laatst gewijzigd door gadeweerd op 01 Nov 2010, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Caol Ila Manzanilla Finish

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 01 Nov 2010, 19:04

Beste Piet, realiseer je wel, dat dit één van de moeilijkste vragen is, die je aan 'n whisky-passionaat kunt vragen! Je ziet 't aan de vragen cq opmerkingen van diverse forumleden, puf puf hm.

Het e.e.a. hangt af van omstandigheid, gevoel, omgeving, de staat v.d. whisky etc. En ik denk, dat ik er nu nog wat vergeet ook!

M'n Lagavulins zijn allemaal van topklasse, als ik het zo even mag stellen :) , daar komt dan zeker de Ardbeg Renaissance bij, plus de Mannochmore én de Yoichi 1991, sinds kort ook de HP 1997 GMR en last but not least de Caol Ila 13yo Manzanilla Finish van Chieftain's(IM). En dan sluiten er ;n heleboel subtoppers bij aan! Dit is volgens mijn gevoel/belevenis en heeft totaal niets te maken met opschepperij of wat dan ook. Oké Piet, je wilt echt horen, wat ik de lekkerste, de mooiste, de geweldigste vind van mijn whiskies, ik denk de Caol Ila Manzanilla Finish én denk tegelijkertijd, wat zou je denken van de Laphroaig's én de Caol Ila's en de Aberlour's a'bunadh etc.?

We zijn nu terug bij het begin; wat Johan Brugge al eerder terecht opmerkte, is juist: het hangt van diverse factoren af!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Macallan 1997 12yo Sherry Cask, Exclusive Malts

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Nov 2010, 19:18

gadeweerd schreef:Piet, als topic-starter mis ik je eigen inbreng....

Tjsa Antoine ik wil ook niet weer direct haantje de eerste zijn. Maar het leek me een interessant onderwerp. En dat blijkt. Ik was zeker van plan op de proppen te komen met mijn topper. Bij deze.
Dit is wellicht niet mijn topper ever maar zeker vanaf mijn, laat ik zeggen whisky-doorstart, begin vorig jaar.

Als zijnde een zoetekauw en Sherried liefhebber springt deze recente ervaring er toch wel positief uit:
Macallan 1997 12yo Sherry Cask, 50° The Exclusive Malts.
Hoewel niet mijn hoogste score vind ik deze toch wel het meest bijzonder en verrassend.
Een score probeer ik toch zo objectief mogelijk te geven, zelfs al is een whisky niet naar mijn smaak. Deze scored hoog en is helemaal mijn smaak.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Nov 2010, 19:49

I_SPEY schreef:Beste Piet, realiseer je wel, dat dit één van de moeilijkste vragen is, die je aan 'n whisky-passionaat kunt vragen! Je ziet 't aan de vragen cq opmerkingen van diverse forumleden, puf puf hm.....

Kijk René hetgeen jij schrijft is precies de reden dat ik de vraag en beantwoording zo strikt stel. Boeken en lijsten met honderden whiskies zijn ar al genoeg. De kracht ligt er nu juist in dat jij jouw keuze moet maken. Dat is jouw huidige favoriet, ook al is het verschil nog zo klein met jouw nummer twee en drie en ..., en die 1ste keuze staat dan ook in het onderwerp vermeld.
Dan kunnen wij daarvan gebruik maken en is het al weer moeilijk genoeg.
Zoals John al eerder schreef:
JayDie schreef:Verdeel ze wat dat betreft liever in de categorieën peaty, non-peaty, etc.

...en dan zitten we weer met hetzelfde dilemma van nog meer lijsten. Ook interessant maar niet hier en nu. Dat zou later kunnen maar is dan een separaat onderwerp 8-)

In de huidige opzet laat, en jouw voorkeur en jouw topper zien. Als dat over een tijdje een andere topper is, en misschien ook een andere voorkeur, prima. Dat kan en mag.
Mij lijkt dit nu juist een heel krachtig hulpmiddel, juist door een stringent beleid toe te passen anders loopt het, gezien ook jouw opsomming, nu al weer uit de klauwen en is het niet meer te behappen. Zeker niet voor de vele beginners op het forum. Het zet zeker aan tot denken.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

The Glenlivet Nadurra

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 02 Nov 2010, 11:51

Pff , moeilijk idd.
In mijn eigen collectie vind ik The Glenlivet Nadurra voorlopig de beste.
Van de geturfde zou dat dan de Laphroaig Quarter Cask zijn.
Maar zoals menigeen al aanhaalden , veel hangt af van de situatie, omgeving, ... EN ik heb natuurlijk nog geen 10-15-20-... jaar aan ervaring :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

johan
Senior
Senior

Mortlach 16yo, Flora & Fauna botteling

Ongelezen berichtdoor johan » 02 Nov 2010, 12:21

Ik heb na het lezen van dit topic al een tijdje lopen denken voor een passende reply.
En ik denk dat de whisky die mij op dit moment het meest na aan het hart ligt ook wel voor een deel een gevoelskwestie is.
Ik denk aan de Flora & Fauna botteling van Mortlach 16yo.
Misschien niet de aller lekkerste die ik in het bezit heb maar telkens als ik deze drink roept hij ook dat extra gevoel en een zweem van heimwee op naar Schotland.
De eerste keer dat ik deze heb mogen proeven was na een rondleiding bij Mortlach zelf, de tweede keer tijdens de Fiddichwalk een paar dagen later. Ik heb daarna 2 flessen aangeschaft en de er zit nog een glas of 8 in de laatste fles schat ik en zal deze dan ook zeker weer bij bestellen.
Elke keer als ik deze whisky proef krijg ik weer een beetje dat gevoel terug van hoe het daar was vorig jaar tijdens de Autumn versie van de Spirit of Speyside.

ha, ik weet in ieder geval al wel wat ik vanavond voor mezelf inschenk.
:Slainte
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”