rokerig, maar zonder jodium
rokerig, maar zonder jodium
Dag, ik ben Coen.
Een beginnend, maar nu al enthousiast whiskey drinker.
Ik vraag mij af of iemand mij kan vertellen of er rokerige whiskeys bestaan zonder die typische jodium smaak. En zo ja welke dit zijn.
Ben benieuwd. Coen
Een beginnend, maar nu al enthousiast whiskey drinker.
Ik vraag mij af of iemand mij kan vertellen of er rokerige whiskeys bestaan zonder die typische jodium smaak. En zo ja welke dit zijn.
Ben benieuwd. Coen
0 x
- roetertoeter
- Actief lid

Re: rokerig, maar zonder jodium
Ik vind dat altijd lasig, maar ik zie mijn rokerige drams altijd in 2 groepen. Aan de ene kant heb ik Laphroaig, Coal Ila en aan de andere kant Kilchoman, Bowmore en Lagavulin. Ik vind de eerste 2 wat klinischer dan de laatste 2.
0 x
Het is wat persoonlijk, maar ik zou zeggen Caol Ila, Lagavullin en bijvoorbeeld een Laphroaig Quarter Cask of Triple Wood. Octomore kan ook, maar dan zit je meteen in en andere prijscategorie.
De standaard Ardbeg of Laphroaig hebben dat "medicinale" en daar was ik ook nooit zo kapot van, maar ik moet zeggen dat ik die twee tegenwoordig prima kan drinken.
De standaard Ardbeg of Laphroaig hebben dat "medicinale" en daar was ik ook nooit zo kapot van, maar ik moet zeggen dat ik die twee tegenwoordig prima kan drinken.
0 x
Paulini schreef:highland park - kilchoman - ledaig - longrow
Ik heb zelf de HP12 en vind die absoluut niet rokerig
De Kilchoman is best wel stevig rokerig
Ledaig vind ik een mooie middenweg: mooi rokerig karakter zonder echt heftig te worden. Ik doel dan op de standaard 10yo. De 2005SV is echt wel een bom.
0 x
FGG schreef:Paulini schreef:highland park - kilchoman - ledaig - longrow
Ledaig vind ik een mooie middenweg: mooi rokerig karakter zonder echt heftig te worden. Ik doel dan op de standaard 10yo. De 2005SV is echt wel een bom.
hivhland park heeft echt wel rook hoor.
2 x
Paulini schreef:hivhland park heeft echt wel rook hoor.
Jawel, maar het is geen 'rookbom' (vergeleken met de zware Islay-jongens).
On topic: ik zou de core ranges van Talisker, Ledaig en Bowmore eens onderzoeken. De standaardexpressies zijn goed te betalen dus het kost je de kop ook niet.
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Ik vind de Benriach Septendecim 17 wel een aanrader. Zachte turf, rook maar zoals je al aangeeft niet medicinaal. En het is merkbaar dat die echt wel meer leeftijd heeft als de gemiddelde geturfde whisky die je tegen komt.
0 x
Paulini schreef:FGG schreef:Paulini schreef:highland park - kilchoman - ledaig - longrow
hivhland park heeft echt wel rook hoor.
Ik proef 't niet. Maar misschien komt dat ook omdat mijn referentiekader wordt bepaald door Kilchoman, Coal Ila, Laphroaig en Ledaig.
0 x
Rokerig en peaty vind ik niet hetzelfde.
Caol Ila vind ik echt rokerig, alsof je een vloeibaar kampvuur drinkt.
Ardbeg / Laphroaig vind ik meer turferig.
HP12 heeft een licht rokerige nuance. Geen peat.
Misschien kan de TS ook een whisky noemen die z'n aversie naar jodium heeft gegeven? Dan weten we een beetje wat jij met jodium bedoelt.
Sommige whisky's hebben dat heel nadrukkelijk, maar misschien was 't wel een peatbom die je naar jodium vond smaken waar andere dat niet direct mee associëren?
Caol Ila vind ik echt rokerig, alsof je een vloeibaar kampvuur drinkt.
Ardbeg / Laphroaig vind ik meer turferig.
HP12 heeft een licht rokerige nuance. Geen peat.
Misschien kan de TS ook een whisky noemen die z'n aversie naar jodium heeft gegeven? Dan weten we een beetje wat jij met jodium bedoelt.
Sommige whisky's hebben dat heel nadrukkelijk, maar misschien was 't wel een peatbom die je naar jodium vond smaken waar andere dat niet direct mee associëren?
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Als er nu één whisky is die voor mij een jodium/medicinale smaak heeft dan is het Laphroaig.
Dus deze aanraden als de persoon in kwestie dit niet zoekt lijkt me zinloos.
Ardbeg lijkt me ook geen optie.
In eerste instantie zou ik dan voor Talisker gaan.
Deze is sowieso al iets minder in your face.
0 x
nigel_tufnel schreef:Als er nu één whisky is die voor mij een jodium/medicinale smaak heeft dan is het Laphroaig.
Mee eens. Laphroaig, Ardbeg en Coal Ila, met name de standaard bottelingen, vind ik behoorlijk over komen. Als ik iemand rokerig wil laten proeven pak ik óf de Lagavullin óf de Ledaig. Ook de Bowmore 12yo is een mooie instapper, rokerig, niet medicinaal, én betaalbaar.
0 x
Hebben de heren ook al eens gedacht aan geturfde Bunnahabhain, of Ardmore ?
PS: Longrow, Kilchoman en Talisker zijn mooie aanraders, Ledaig zou ik aan een beginner niet aanraden.
PS: Longrow, Kilchoman en Talisker zijn mooie aanraders, Ledaig zou ik aan een beginner niet aanraden.
2 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”