Whisky avondje; welke volgorde?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Coburn
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky avondje; welke volgorde?

Ongelezen berichtdoor Coburn » 04 Jan 2017, 23:21

Hallo beste Whisk(e)y liefhebbers,

Normaal ben ik niet zo van de goede voornemens als een nieuw jaar aanbreekt, maar nadat ik het afgelopen oud en nieuw gevierd heb in het gezelschap van een fles Glenlivet 18, heb ik besloten dat mijn goede voornemen voor het komende jaar gaat zijn: Vaker Whisky drinken!

Zo gezegd, zo gedaan. Voor het komende weekeinde wil ik met een paar vrienden een Whisky avondje organiseren. Aangezien geen van ons een kenner/fijnproever is, heb ik geprobeerd neutraal en toegankelijk te beginnen. Het zal voor ons ieder het begin van de ontdekkingsreis zijn naar ons eigen smaakprofiel.

Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en een paar flesjes besteld. Samen met de Glenlivet 18 zullen de gastheren van de avond zijn:

1. Glenmorangie 10 The Original
  2. Glenlivet 12 Year First Fill
  3. Dalmore 12 Year
  4. Macallan 12 Year Sherry Oak
  5. Glenlivet 18 Year
  6. Highland Park 12 Year

Nou is mijn vraag aan jullie, de kenners, in welke volgorde kunnen deze het beste gedronken worden?
1 x

Arthur1988
Senior
Senior

Re: Whisky avondje; welke volgorde?

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 05 Jan 2017, 00:42

Mijn volgorde zou zijn:

1) Glenlivet 12 first fill: lekker makkelijk en simpel beginnen: smaakpapillen losmaken.
2) Glenmorangie 10: heerlijke lichte, zachte whisky die behoorlijk complex is voor zo'n relatief jonge leeftijd. Valt veel uit te halen als je er rustig de tijd voor neemt.
3) Dalmore 12: mooie mix tussen olorosso sherry en bourbon gerijpte whisky die de overgang naar de zwaardere sherrysmaken mooi inleidt
4) Glenlivet 18: schepje er bovenop. Hogere leeftijd, iets meer body in de whisky en wat diepere smaken/geuren en daarmee een mooi vervolg op de dalmore.
5) Macallan 12 Year Sherry Oak: echte sherry'bom' puur sherrywhisky van Spaans eiken. Diepere, stevigere smaak met een pittige neus
6) Highland Park 12 Year: vanwege het toch wel behoorlijke rokerige, stevige karakter (mede door de turf) als laatst! De uitgesproken rokerige, turfachtige smaak met duidelijke sherry-tonen is geneigd om veel nuances van de eerder genoemde whisky's te overstemmen, daarom deze absoluut als laatste doen. Zeker als beginnende whisky drinkers wordt de rest van een proeverij anders erg lastig.

Heb nog wat tips voor je:
- gebruik pipetjes voor water toevoegen om met letterlijk druppels tegelijk je whisky open te laten bloeien in je glas en zo te merken wat er gebeurd met geuren en smaken als een whisky 'opwarmd'.
- Zorg voor wit stokbrood en voldoende water wat je tussen de verschillende whisky's door kan eten en drinken. Dit neutraliseert je smaak waardoor je de volgende whisky weer veel beter kan waarnemen met je zintuigen.
- laat voldoende tijd tussen whisky's vallen, ga niet te snel, neem je tijd.
- persoonlijk zou ik nog een echte islay peated whisky toevoegen aan je proeverij, deze na de Highland park als 7e en laatste doen. Dan krijgt iedereen ook een mooie indruk van wat een klassieke Islay peated malt whisky inhoud. Neem bijvoorbeeld een Ardbeg 10 years old, een Caol ila of een lagavulin 16 years old erbij als 7e whisky van de avond.

Veel plezier! :goedgedaan
2 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 05 Jan 2017, 07:37

Welkom op het forum!

Ik zou ze in dezelfde volgorde schenken als jij ze had opgeschreven. Ik denk dat er weinig discussie over zal zijn dat de Highland Park het beste als laatste kan, vanwege de wat rokerige tonen.

Wat ik je verder aanraad is om de tijd te nemen. Mocht iedereen meerdere glaasjes hebben, dan kun je ze alvast inschenken en naast elkaar ruiken. Afhankelijk daarvan kun je nog kiezen om de lichtste whisky (maar ik schat in dat dit toch de Glenmorangie 10 is) eerst te nemen.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Jan 2017, 07:47

Zoals Paul al aangaf kun je de volgorde zoals ze er staan prima gebruiken. In ieder geval de HP als laatste. Voldoende brood, voldoende water, voldoende tijd.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Coburn
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Coburn » 06 Jan 2017, 21:50

Bedankt voor de informatie en adviezen!

Aan brood had ik zelf nog niet gedacht, dus dat wordt nog toegevoegd. Water is aanwezig, en we gaan er zeker de tijd voor nemen.
Een pipetje heb ik niet meer kunnen regelen, maar ik las ergens anders op het forum dat de achterkant van een theelepeltje ook werkt.

Die 7e whisky ga ik om twee redenen toch niet toevoegen. Ten eerste wil ik even afwachten hoe die Highland Park gaat smaken voordat ik een heftigere peated aanschaf. Ik lees en hoor veel dat het je ding wel moet zijn, en dat het vrij heftig kan zijn als je het nog nooit gehad hebt. En ten tweede heb ik als niet whisky drinker al 6 flessen aangeschaft in een week tijd. Het moet wel leuk blijven.. :duimop
Mocht de Highland Park er bij de meeste van ons als favoriet uitkomen, dan is dat een mooie reden om later nog eens een peated proeverij te doen.

Ik heb er in ieder geval al zin in! :smullen
2 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 06 Jan 2017, 22:02

Coburn schreef:Bedankt voor de informatie en adviezen!

Aan brood had ik zelf nog niet gedacht, dus dat wordt nog toegevoegd. Water is aanwezig, en we gaan er zeker de tijd voor nemen.
Een pipetje heb ik niet meer kunnen regelen, maar ik las ergens anders op het forum dat de achterkant van een theelepeltje ook werkt.

Die 7e whisky ga ik om twee redenen toch niet toevoegen. Ten eerste wil ik even afwachten hoe die Highland Park gaat smaken voordat ik een heftigere peated aanschaf. Ik lees en hoor veel dat het je ding wel moet zijn, en dat het vrij heftig kan zijn als je het nog nooit gehad hebt. En ten tweede heb ik als niet whisky drinker al 6 flessen aangeschaft in een week tijd. Het moet wel leuk blijven.. :duimop
Mocht de Highland Park er bij de meeste van ons als favoriet uitkomen, dan is dat een mooie reden om later nog eens een peated proeverij te doen.

Ik heb er in ieder geval al zin in! :smullen

Ik heb Highland Park 12 nooit heftig gevonden. Vol goeie moed maanden later een 5 cl. Ardbeg in huis gehaald: helemaal mijn ding niet.
Zelfs een Benromach 10 vind ik eigenlijk op een manier minder aangenaam en die wordt als licht rokerig omschreven. Een ander soort dan de lichte rokerigheid van de Highland Park, die me zoals gezegd nooit gestoord heeft. HP gebruikt ook een ander soort turf, nl. afkomstig van heide. Die is eerder aromatischer dan de gebruikte turf die je in de meeste andere peated whisky's tegenkomt.

Ik zou rondje Islay dus ook overslaan, met uitzondering van de Bunnahabhain 12: een niet rokerige Islay Whisky :)

Vergeet verder niet eens een Ierse whisky in je proeverij te betrekken, of zelfs een mooie bourbon als de Four Roses Single Barrel. Of de Japanse Nikka From The Barrel of hun Coffey Malt.

Enjoy !
Laatst gewijzigd door Michaël op 07 Jan 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Jan 2017, 10:34

Bruichladdich is ook een niet-rokerig merk van Islay trouwens.
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 07 Jan 2017, 12:04

Bij mij thuis stond gisteravond een zelfde initiatief op de agenda:

- 6 man; waarvan de meesten niet of nauwelijks ervaring met whisky
- Insteek: standaard bottelingen niet te duur; wel diverse smaken

Inbring en line-up:
- Ancnoc 12
- Maker's Mark
- Dalwhinnie 15
- Springbank 10
- Talisker 10
- Caol Ila 12

Twee liefhebbers van Rum wisselden in de loop van de avond Ultimate rum af met Diplomatico Reserva Exlusiva.

Verder:
Voldoende water
Voldoende stokbrood al dan niet met zalm.

Ervaringen aan het eind van de avond:
- Rum drinkers waren zeer aangenaam verrast door de Diplomatico
- Unaniem kwamen de Talisker 10 en zelfs Caol Ila als winnaars uit de bus. Verrassend voor starters.
- Voor herhaling vatbaar mogelijk met samples van forumleden.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 07 Jan 2017, 12:18

Erik1908 schreef:Bij mij thuis stond gisteravond een zelfde initiatief op de agenda:

Inbring en line-up:
- Ancnoc 12
- Maker's Mark
- Dalwhinnie 15
- Springbank 10
- Talisker 10
- Caol Ila 12

Twee liefhebbers van Rum wisselden in de loop van de avond Ultimate rum af met Diplomatico Reserva Exlusiva.

Verder:
Voldoende water

- Unaniem kwamen de Talisker 10 en zelfs Caol Ila als winnaars uit de bus. Verrassend voor starters.

Mij lijkt dat lijstje toch best hevig voor starters, vooral vanaf de Springbank. Maar ik ben ook niet zo voor geturfd.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 07 Jan 2017, 12:20

Heeft gewoon met smaak te maken. Sommige beginners vinden Ardbeg 10 geweldig. Er mag dus best vanalles wat in een tasting voor beginners zitten. Ik ben zelf ook niet voor fel geturfd...
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Jan 2017, 12:21

Het hangt er wellicht ook van af of je in het algemeen van gerookte of rokerige etenswaren houdt. Één van mijn eerste whiskies was een Talisker 10 en ik was meteen verkocht.

Dus het kan verstandig zijn met je proefgenoten af te stemmen.
3 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 07 Jan 2017, 12:23

Michaël schreef:
Erik1908 schreef:Bij mij thuis stond gisteravond een zelfde initiatief op de agenda:

Inbring en line-up:
- Ancnoc 12
- Maker's Mark
- Dalwhinnie 15
- Springbank 10
- Talisker 10
- Caol Ila 12

Verder:
Voldoende water

Mij lijkt dat lijstje toch best hevig voor starters, vooral vanaf de Springbank. Maar ik ben ook niet zo voor geturfd.

Klopt zeker. Daarom was ik ook verrast dat diegene die de Ancnoc inbracht, vol voor de Talisker ging. Leuk hoe smaak je kan verrassen. Ik heb hem mijn Talisker Storm (half leeg) meegegeven. Die werd nog voorzichtig naast de Talisker gezet maar haalde het (uiteraard) niet.
Voor mij was het de eerste kennismaking met een bourbon; zeker niet slecht. Aangenaam zelfs.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 07 Jan 2017, 12:47

MisterMonkeyDonkey schreef:Heeft gewoon met smaak te maken. Sommige beginners vinden Ardbeg 10 geweldig. Er mag dus best vanalles wat in een tasting voor beginners zitten. Ik ben zelf ook niet voor fel geturfd...

Als ik naar mezelf kijk: stel dat ik tijdens mijn eerste stappen in de whiskywereld, anderhalf jaar geleden, dit lijstje had moeten afwerken tijdens een eerste proeverij, dan had dat mogelijk een 'dernière als première' opgeleverd. Ik zou dus voorzichtiger te werk gaan, maar het blijft inderdaad persoonlijk. Schreef hier als een dat een collega van me nog nooit whisky had gedronken en ik hem liet kennismaken met Glenmorangie 10 voor bourbon-maturatie, Glenfiddich 15 voor sherryinvloeden en Highland Park 12 voor licht peaty. Voor de 'grap' had in mijn miniatuur Ardbeg 10 meegenomen om 'm eens flink te doen schrikken, zoals ik zelf enorm schrok (en besefte dat het niets voor mij is momenteel) maar het was voor mijn collega een veel interessantere ervaring dan met de eerder vernoemde whisky's. Dus het blijft enorm persoonlijk. IK had die avond ook nog Old Pulteney 12 mee en een sherrybom van Edradour door van Wees gebotteld, maar die hebben we niet uitgeschonken.
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 07 Jan 2017, 13:19

Michaël schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Heeft gewoon met smaak te maken. Sommige beginners vinden Ardbeg 10 geweldig. Er mag dus best vanalles wat in een tasting voor beginners zitten. Ik ben zelf ook niet voor fel geturfd...

Als ik naar mezelf kijk: stel dat ik tijdens mijn eerste stappen in de whiskywereld, anderhalf jaar geleden, dit lijstje had moeten afwerken tijdens een eerste proeverij, dan had dat mogelijk een 'dernière als première' opgeleverd. Ik zou dus voorzichtiger te werk gaan, maar het blijft inderdaad persoonlijk. Schreef hier als een dat een collega van me nog nooit whisky had gedronken en ik hem liet kennismaken met Glenmorangie 10 voor bourbon-maturatie, Glenfiddich 15 voor sherryinvloeden en Highland Park 12 voor licht peaty. Voor de 'grap' had in mijn miniatuur Ardbeg 10 meegenomen om 'm eens flink te doen schrikken, zoals ik zelf enorm schrok (en besefte dat het niets voor mij is momenteel) maar het was voor mijn collega een veel interessantere ervaring dan met de eerder vernoemde whisky's. Dus het blijft enorm persoonlijk. IK had die avond ook nog Old Pulteney 12 mee en een sherrybom van Edradour door van Wees gebotteld, maar die hebben we niet uitgeschonken.

Klopt; daarom wilden we eigenlijk beginnen met een Bushmill 10; maar de persoon die deze in wilde brengen was ziek. De fles is uiteraard dicht gebleven. Toen de avond vorderde en ik in de gaten kreeeg dat het sterkere spul de voorkeur had en kreeg, heb ik uit eigen verzameling nog de Caol Ila ingebracht. Tot plezier van het gezelschap.
2 x
Afbeelding

Coburn
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Coburn » 10 Jan 2017, 06:19

Zo, na een geslaagde avond nog even een korte reactie.

Allereerst allen bedankt voor de hulp en de input!

Vooropgesteld dat alle whisky's goed ontvangen werden, waren er geen duidelijke winnaars of verliezers.
De enigen die niet genoemd werden bij de favorieten waren de Glenlivet 12 en de Highland Park, maar daarmee is niet gezegd dat ze niet lekker bevonden werden.

Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik het een leuke (en lekkere) ervaring vond om zoveel best uiteenlopende smaken te proeven.
Ook denk ik dat het nog erg lastig te zeggen is welke nou mijn echte favoriet was. Zo zie ik mijzelf bijvoorbeeld in de zomer sneller de Glenmorangie in het avondzonnetje op tafel zetten, terwijl ik vanavond waarschijnlijk de Macallan erbij ga pakken.

Verder was het ook leuk om te ervaren hoe verschillend men smaken kan interpreteren. Zo werd de Dalmore bijvoorbeeld voor de Macallan geplaatst, maar in mijn beleving was de Dalmore wat "scherper" in de sherry smaak. Wellicht dat de Dalmore de weg enigszins geplaveid had voor de Macallan, wie weet. Maar de Macallan kwam toch wat milder binnen.

Over de Highland Park ben ik nog niet uit, deze moet ik nog eens vaker proeven om uitgebreider kennis te maken. (wat een straf, hehe)

Wat ik ook interessant vond om te ontdekken is dat de Glenlivet 12 goed smaakte, maar wel wat naar de achtergrond gedrukt werd tegenover de rest. Dat terwijl de 18 dan weer goed aanwezig was. Leuk om te zien dat een paar jaar langer blijkbaar zoveel verschil kan brengen.

Al met al een prima avond. Voorlopig ga ik nog even rustig verder met deze flessen. Af en toe eens eentje erbij pakken zonder een andere ervoor of erna te drinken. Daarna zullen het waarschijnlijk samples gaan worden om de volgende nieuwe smaken te proeven, anders loopt het al snel uit de hand.. :nat
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”