Hoe ver ben jij in het ontdekken van de verschillende distilleries ?
Hoe ver ben jij in het ontdekken van de verschillende distilleries ?
Beste Forumleden,
Gewoon even een test voor jezelf, hoe goed ken ik de verschillende distilleries ?
(Ik heb nu 7 verschillende expressies genomen als kader, we kunnen wel een discussies gaan voeren of dit nu te veel of te weinig is om een idee te hebben van een distillerie karakter, maar dat doen we dan maar in een ander onderwerp, en laten we het voor deze bevraging op zeven houden.)
Van hoeveel verschillende distilleries dronk je 7 of meer verschillende expressies ?
Welke zijn deze distilleries ?
Van hoeveel verschillende distilleries dronk je 25 of meer verschillende expressies ?
Ik ben zeer benieuwd of we enkel de bekende namen gaan tegenkomen, of ook namen zoals Paul John en Cooley.
Gewoon even een test voor jezelf, hoe goed ken ik de verschillende distilleries ?
(Ik heb nu 7 verschillende expressies genomen als kader, we kunnen wel een discussies gaan voeren of dit nu te veel of te weinig is om een idee te hebben van een distillerie karakter, maar dat doen we dan maar in een ander onderwerp, en laten we het voor deze bevraging op zeven houden.)
Van hoeveel verschillende distilleries dronk je 7 of meer verschillende expressies ?
Van hoeveel verschillende distilleries dronk je 25 of meer verschillende expressies ?
Ik ben zeer benieuwd of we enkel de bekende namen gaan tegenkomen, of ook namen zoals Paul John en Cooley.
Laatst gewijzigd door Tom2 op 01 Jan 2017, 03:16, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Re: Hoe ver ben jij in het ontdekken van de verschillende distilleries ?
Er zijn teveel lekkere whiskies om bij één en dezelfde stokerij te blijven. Bij Bruichladdich en ardbeg ben ik er niet ver vanaf, maar toch zal het mij worst wezen of ik aan 7 geraak. Ooit wel wellicht ...
0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...
Geen idee, want ik hou het niet exact bij. Al mijn proefnotities staan op mijn blog, maar daarnaast heb ik zoveel meer gedronken waarvan ik dat niet heb bijgehouden.
In de poll heb ik desalniettemin 20+ gestemd, want dat is toch zeker wel het geval
In de poll heb ik desalniettemin 20+ gestemd, want dat is toch zeker wel het geval
0 x
- defeatless
- Moderator

Zeven of meer heb ik erop van:
Aberlour (voornamelijk een hele rits A'Bunadh's)
Bunnahabhain (17 stuks)
Glendronach (veel vintages)
Glenfarclass (de hele serie t/m 25yo + een paar specials)
Springbank (als ik dan Spirit of Freedom mee tel)
20+ zit ik op geen enkele. Althans niet sinds dat ik het serieus ben gaan bijhouden.
Aberlour (voornamelijk een hele rits A'Bunadh's)
Bunnahabhain (17 stuks)
Glendronach (veel vintages)
Glenfarclass (de hele serie t/m 25yo + een paar specials)
Springbank (als ik dan Spirit of Freedom mee tel)
20+ zit ik op geen enkele. Althans niet sinds dat ik het serieus ben gaan bijhouden.
0 x
Oei, ik heb best veel whisky geproefd de afgelopen jaren. Ik kom nu aan 49 distilleries waar ik 7 of meer expressies van gehad heb. Dit heb ik niet in mijn eentje geregeld, heus! Ik heb dit grotendeels te danken aan mijn whiskyclub (Dutch Whisky Society), waardoor ik veel relatief onbekende distilleries heb mogen proeven.
In de categorie 25 of meer eigenlijk alleen maar de grote namen: Benriach, Littlemill, Glendronach, Bowmore, Bunnahabhain, Highland Park, Laphroaig, Caol Ila, Clynelish en Springbank (en dan reken ik Hazelburn en Longrow nog niet eens mee).
Als ik dit zo optel, denk ik dat ik maar eens hulp moet gaan zoeken.
In de categorie 25 of meer eigenlijk alleen maar de grote namen: Benriach, Littlemill, Glendronach, Bowmore, Bunnahabhain, Highland Park, Laphroaig, Caol Ila, Clynelish en Springbank (en dan reken ik Hazelburn en Longrow nog niet eens mee).
Als ik dit zo optel, denk ik dat ik maar eens hulp moet gaan zoeken.

3 x
Ik kom tot 3 (waarvan 7 of meer verschillende gedronken): Laphroaig, Ardbeg, Springbank
&
Het komende jaar gaat Glenfarclas daar wel bij komen denk ik.
Dirk
&
Het komende jaar gaat Glenfarclas daar wel bij komen denk ik.
Dirk
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ik heb van alle nu werkende tenminste één dram op (maar da's wat off topic). Wellicht sla ik wat over, maar ten minste mijn 7+:
Aberlour
Arran
Ardbeg
Balvenie
Bruichladdich
Benrinnes
Bowmore
Bunnahabhain
Caol Ila
Clynelish
Glendronach
Glen Garioch
Glengoyne
Lagavulin
Laphroaig
Millstone
Miltonduff
Mortlach
Springbank
Talisker
Tobermory (incl Ledaig)
Aberlour
Arran
Ardbeg
Balvenie
Bruichladdich
Benrinnes
Bowmore
Bunnahabhain
Caol Ila
Clynelish
Glendronach
Glen Garioch
Glengoyne
Lagavulin
Laphroaig
Millstone
Miltonduff
Mortlach
Springbank
Talisker
Tobermory (incl Ledaig)
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Mijn eigen grens ligt op ongeveer +10 om zowat een idee te verkrijgen:
Aberlour, Benriach, Benromach, Bowmore, Brora, Bunna, Caol Ila, Caperdonich, Clynelish, Glen Grant, Glendronach, Glenfarclas, Glengoyne, HP, Karuizawa, Lagavulin, Laphroaig, Littlemill, Ledaig, Longmorn, Springbank, Talisker.
Afgelopen jaar vooral heel wat nieuwe destilleries geproefd. Ik zoek dus nu wel meer bewust naar samples van bepaalde distilleries. Voorheen was dat soms wel meer willekeurig.
Aberlour, Benriach, Benromach, Bowmore, Brora, Bunna, Caol Ila, Caperdonich, Clynelish, Glen Grant, Glendronach, Glenfarclas, Glengoyne, HP, Karuizawa, Lagavulin, Laphroaig, Littlemill, Ledaig, Longmorn, Springbank, Talisker.
Afgelopen jaar vooral heel wat nieuwe destilleries geproefd. Ik zoek dus nu wel meer bewust naar samples van bepaalde distilleries. Voorheen was dat soms wel meer willekeurig.
1 x
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Ik kom tot 9 distilleries.
Aberlour, Arran, Balvenie (dankzij een specifieke Balvenie proeverij ), Bruichladdich, Bunnahabhain (dankzij een set Samples
), Caol ila, Glendronach, Glenmorangie, Laphroaig.
Aberlour, Arran, Balvenie (dankzij een specifieke Balvenie proeverij ), Bruichladdich, Bunnahabhain (dankzij een set Samples
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Bij mij zijn het net iets meer dan 10 distilleries:
Ardbeg, Arran, Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain, Caol Ila, Clynelish, GlenDronach, Karuizawa, Kavalan, Littlemill & Springbank.
In principe ook nog de undisclosed Irish maar ja, daarvan ken je de afkomst niet dus ik weet niet of deze meekunnen in de lijst.
Ardbeg, Arran, Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain, Caol Ila, Clynelish, GlenDronach, Karuizawa, Kavalan, Littlemill & Springbank.
In principe ook nog de undisclosed Irish maar ja, daarvan ken je de afkomst niet dus ik weet niet of deze meekunnen in de lijst.

0 x
25 + expressies kom ik voorlopig aan een rijtje van 10:
Bowmore, Bunnahabhain, Clynelish, Glendronach, Laphroaig, Ledaig, Macallan, Springbank, Strathisla, Tomatin
Ik moet wel zeggen dat ik 49 distilleries best een indrukwekkend rijtje vind Arjen...
Wat me ook wel opvalt is dat Islay goed vertegenwoordigd is in de meeste rijtjes.
Bowmore, Bunnahabhain, Clynelish, Glendronach, Laphroaig, Ledaig, Macallan, Springbank, Strathisla, Tomatin
Ik moet wel zeggen dat ik 49 distilleries best een indrukwekkend rijtje vind Arjen...
Wat me ook wel opvalt is dat Islay goed vertegenwoordigd is in de meeste rijtjes.
0 x
-
Arthur1988
- Senior

Geen idee hoeveel het er precies zijn. Sws glenlivet, glenfarclas, springbank en bunnahabhain. Wellicht nog wel een stuk of 4-5 andere maar heb dat verder nooit bij gehouden. Ik vind dat eigenlijk ook geen interessante statistiek. Als ik een whisky drink vind ik het belangrijkste dat ik m lekker vind en er van kan genieten 

0 x
- mikegerards
- Top bijdrager

oef goeie vraag. Ik weet het exacte aantal niet maar gezien maar ik vermoed wel meer dan 20 maar 100% zeker ben ik ook niet. Wel een goed idee om dit eens bij te gaan houden in een filetje ofzo. Hop mijn whisky voornemen voor 2017 
0 x
Tom2 schreef:Ik moet wel zeggen dat ik 49 distilleries best een indrukwekkend rijtje vind Arjen...
Dat is allemaal dankzij de whiskyclub. Die maken er een sport van om ook de ondergeschoven kindjes een kans te geven op proeverijen. Ik denk niet dat ik snel uit mezelf veel verschillende Glentauchers, Blair Athol, Dailuaine, Macduff of Glen Moray zou gaan proeven.
0 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Omdat ik van lijstjes houd heb ik dit sinds mijn begin (zo goed mogelijk) bijgehouden;
Volgens de huidige statistieken heb ik bijna 500 verschillende Whisky's geproefd (incl. Whiskey & Bourbon etc)
Hiervan zijn er 164 unieke Distilleries of Bottelaars.
Voorbeeld; De 8 Kintra's zijn van verschillende Distilleerderijen. De Glen Scotia van Kintra is niet opgeteld bij de 4 Glen Scotia's.
Mijn Lijstje (top 10) ;
Expressies / Van
29 Kilchoman
17 Balvenie, The
17 Bowmore
17 Glenfiddich
16 Benriach
14 Bruichladdich
11 Glendronach
11 Highland Park
10 Cadenhead
9 Laphroaig
Waarbij aangetekend voor Kilchoman dat de 100% Islay & Machir Bay verschillende Jaargangen als verschillende expressies zijn geteld.
Ik kom to 16 Distilleerderijen / Bottelaars met 7 of meer expressies. Met nog 5 die al op 6 expressies zitten en nog eens 10 die al op 5 expressies zitten.

Volgens de huidige statistieken heb ik bijna 500 verschillende Whisky's geproefd (incl. Whiskey & Bourbon etc)
Hiervan zijn er 164 unieke Distilleries of Bottelaars.
Voorbeeld; De 8 Kintra's zijn van verschillende Distilleerderijen. De Glen Scotia van Kintra is niet opgeteld bij de 4 Glen Scotia's.
Mijn Lijstje (top 10) ;
Expressies / Van
29 Kilchoman
17 Balvenie, The
17 Bowmore
17 Glenfiddich
16 Benriach
14 Bruichladdich
11 Glendronach
11 Highland Park
10 Cadenhead
9 Laphroaig
Waarbij aangetekend voor Kilchoman dat de 100% Islay & Machir Bay verschillende Jaargangen als verschillende expressies zijn geteld.
Ik kom to 16 Distilleerderijen / Bottelaars met 7 of meer expressies. Met nog 5 die al op 6 expressies zitten en nog eens 10 die al op 5 expressies zitten.

2 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”