Flessen sorteren
Flessen sorteren
Hoe sorteren jullie je whiskyflessen in je kast? Doe je dat op alfabetische volgorde of van groot naar klein en van dik naar dun? Of misschien op kleur van het label of zelfs de kleur van de whisky? Of haal je misschien whiskybase erbij en zet je ze op volgorde van WB scores?
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Re: Flessen sorteren
Ik denk dat het heel erg afhangt van hoeveel flessen je open hebt staan. Bedoel, als je er 6 open heb staan kan ik me voorstellen dat je ze op kleur of label sorteert.
Ik heb meestal rond de 50 flessen openstaan en voor mij persoonlijk vind ik het handig om ze op smaaktype te rangschikken. Dus een plan peated op bourbon, peated op sherry, dikke sherry bommen, en ex bourbon cask gecombineerd met USA spul. Benieuwd hoe anderen dit doen, interessant topic man
Ik heb meestal rond de 50 flessen openstaan en voor mij persoonlijk vind ik het handig om ze op smaaktype te rangschikken. Dus een plan peated op bourbon, peated op sherry, dikke sherry bommen, en ex bourbon cask gecombineerd met USA spul. Benieuwd hoe anderen dit doen, interessant topic man

0 x
Eigenlijk gewoon willekeurig. De mooiste flessen meestal van voor.
Zou ze ook willen sorteren op smaak of regio, maar daar is de collectie nog nie groot genoeg voor, en de kast leent zich er niet toe.
Zou ze ook willen sorteren op smaak of regio, maar daar is de collectie nog nie groot genoeg voor, en de kast leent zich er niet toe.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Ik sorteer ze niet, ik onthou welke ongeveer waar staat.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Errrrm, niet... eigenlijk....
Mijn kast is sowieso te klein, dus het is passen en meten. En (te) diep, dus de flessen staan meerdere rijen achter elkaar.
Meestal staan de flessen die ik vaker grijp meer vooraan, wat wel het gevolg heeft dat ik veel moeite moet doen om de achterste flessen te pakken. Waardoor ik die dus weer minder vaak grijp.... Tja, meer/betere kastruimte zoeken...
Mijn kast is sowieso te klein, dus het is passen en meten. En (te) diep, dus de flessen staan meerdere rijen achter elkaar.
Meestal staan de flessen die ik vaker grijp meer vooraan, wat wel het gevolg heeft dat ik veel moeite moet doen om de achterste flessen te pakken. Waardoor ik die dus weer minder vaak grijp.... Tja, meer/betere kastruimte zoeken...
2 x
- mikegerards
- Top bijdrager

Sorteren? Ik heb bepaalde OCD trekjes maar de flessen sorteren....kost teveel tijd 
0 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Ik sorteer mijn flessen op vulniveau, zodat ik zodra ik mijn 'open-flessen-limiet' bereik kan gaan legen
..
0 x
2 ∞ & →
- mikegerards
- Top bijdrager

caskstrength schreef:Ik sorteer ze niet, ik onthou welke ongeveer waar staat.
vooral dat ongeveer
0 x
- mikegerards
- Top bijdrager

squaadgras schreef:Ik sorteer mijn flessen op vulniveau, zodat ik zodra ik mijn 'open-flessen-limiet' bereik kan gaan legen..
open flessen limiet? En daar houd jij je altijd aan?
0 x
Ik sorteer niet, ik wil wel dat ze netjes staan. Ik heb de bovenste plank gereserveerd voor de Kilchomans en de Bowmores en wat losse flessen. Dat ziet er dan zo uit:

Maar dat komt meer door mijn dwangneurotisch gedrag, met CD's doe ik dat ook. En met schoenen. En met glazen.

Maar dat komt meer door mijn dwangneurotisch gedrag, met CD's doe ik dat ook. En met schoenen. En met glazen.

1 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

mikegerards schreef:squaadgras schreef:Ik sorteer mijn flessen op vulniveau, zodat ik zodra ik mijn 'open-flessen-limiet' bereik kan gaan legen..
open flessen limiet? En daar houd jij je altijd aan?
Nooit

2 x
2 ∞ & →
-
MisterMonkeyDonkey
- Whisk(e)y goeroe

Dat durft al eens veranderen (sta regelmatig te herschikken
). Open flessen sowieso op het bovenste schap, gesorteerd op basis van smaak/vattype. Bourbon links, sherry in het midden en (licht) peated rechts. Tussen de open flessen door staan enkele gesloten flessen die eerstdaags open mogen (om geen lege plekken te hebben). Deze flessen staan allemaal langs elkaar, nooit zoeken dus. Op het 2e schap grains, 3e schap de flessen die nog wat stof mogen vangen (duurdere of dubbele flessen, geboortejaar,...). En ten slotte van onder de flessen die eventueel weg mogen. En overal ertussen allerlei glazen, spullen, gin,... die verdere uitbreiding van de collectie tegen gaan.
0 x
fjharms schreef:Errrrm, niet... eigenlijk....
Bij mij precies zo. Met dat verschil dat ik de lagere/bredere flessen vooraan zet en de grotere kokers en flessen achterin. En het belemmert me overigens niet om ook de achtersten te pakken, dan maar een beetje schuiven. Het is niet anders
0 x
Kastruimte is idd beetje een probleem ..
Bij mij staan de geopende flessen (5 à 7 stuks) vooraan "in het zicht". Daarachter de flessen die op de nominatie staan geopend te gaan worden
En ik heb in de kast ook een glazen pot staan waar ik stops/kurken (met logo) in bewaar en bovenop staat een hele rij lege dozen/blikken.
In een andere kast (op de bovenverdieping) staan dan nog een x-aantal flessen die meer voor de heb/verzamel zijn gekocht, die worden zeker wel eens ge(her)rangschikt op OB/IB/soort/verpakking/%/jaar/favo ... Heerlijk om zo af en toe eens lekker te "mutsen" met je flesjes
Dirk
Bij mij staan de geopende flessen (5 à 7 stuks) vooraan "in het zicht". Daarachter de flessen die op de nominatie staan geopend te gaan worden
En ik heb in de kast ook een glazen pot staan waar ik stops/kurken (met logo) in bewaar en bovenop staat een hele rij lege dozen/blikken.
In een andere kast (op de bovenverdieping) staan dan nog een x-aantal flessen die meer voor de heb/verzamel zijn gekocht, die worden zeker wel eens ge(her)rangschikt op OB/IB/soort/verpakking/%/jaar/favo ... Heerlijk om zo af en toe eens lekker te "mutsen" met je flesjes
Dirk
0 x
Oogadal schreef:Voor mij persoonlijk vind ik het handig om ze op smaaktype te rangschikken.
Zoiets inderdaad. Eerst op distillery (alle Benromach bij elkaar, alle Clynelish bij elkaar etc), en dan op smaaktype. Dus niet een sherried Clynelish bij de Glendronach, puur omdat ie sherried.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”