Paar feiten:
1. Het is spul van 10 yo en dat gaat voor € 58 de deur uit.
2. Ik zie wat opmerkinge over de zeer donkere kleur; ik merk steeds vaker dat mensen (zelfs de gevorderden hier) een donkere kleur associëren met goed. (dat zal Sylvana Simons goed doen trouwens
)3. De volgorde van maturen geen logische; kennelijk heeft het sherry vat meer kleur als diepte gegeven aan de whisky. Normaal gesproken doe je spirit eerst in een bourbon vat en als ie de gewenste diepte heeft steek je deze over naar een sherry vat voor een finish van 6 maand tot 2 jaar.
4. En tenslotte gaat het (heel irritant weer) om afgewaterd spul wat is teruggebracht van hoog in de 60% tot 54.8%. Beste plomp water erbij dus.
Voor mij persoonlijk; op natural cask strength zou ik er zeker 2 kopen op de gok. Maar teruggebracht niet, ik bepaal zelf wel of ik water in m'n whisky wil.
Wat mij bij een interessante vraag brengt, puur commercieel, want zoals velen van jullie weten heb ik (soms in share) wat vaten in Schotland liggen waarvan het de bedoeling is dat ze indien goed genoeg bevonden, gebotteld gaan worden op natural cask strength, non-chill filtered en non-coloured. Dus 'as it comes'.
Nou proef ik hier een beetje dat het jullie (de mensen die met de Laddie 2006 denken het zoveelste wereldwonder te hebben gevonden) het eigenlijk niet uitmaakt of je afgewatered spul drinkt of dat je een eerlijke whisky 'as it comes' koopt. En dat is best een interessante afweging, want aanlengen met 20 of 30% water vergroot natuurlijk de outturn en dat geeft mij de mogelijkheid om meer te verdienen. Op zich zou dat mooi uitkomen, want de bedoeling is om goede whisky aan nette prijzen te brengen. Afwateren geeft wat meer ruimte om dat te realiseren.
Want dat staat mij bij de Whiskybroker soms wel tegen; de Bunna's die nu online staan vind ik gewoon te duur en het argument dat de Laddie is afgewaterd om de prijs acceptabel te houden geloof ik niet; als ie op natural cask strength ipv £ 45.50 naar £ 58.50 (deze is 20% afgewaterd en de berekening klopt aardig, give or take a pound) was gegaan was de belangstelling zeker niet minder geweest. Imho is afwateren simpelweg een manier om meer opbrengst (qua geld) uit een vat te halen.
Benieuwd naar jullie gedachten.....