TIP! Interessante flessen op de veiling of in het buitenland

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: TIP! Interessante flessen op de veiling of in het buitenland

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Feb 2019, 20:52

Yvesss88 schreef:Toch zou het in strijd zijn met de regels van de SWA omdat het geen eikenhout betreft :domdom
...
Wat dan? Cider kan toch ook in eiken?

Blijkbaar is cider niet traditioneel genoeg:
https://scotchwhisky.com/magazine/lates ... tch-first/

Of sherry gespoelde whiskyvaten wel traditioneel zijn.

Maar als SWA weer hun machtsspelletjes gaan spelen zou het wel eens een interessant flesje kunnen worden als curiositeit.
0 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 05 Feb 2019, 21:29

Reichenbach schreef:Maar als SWA weer hun machtsspelletjes gaan spelen zou het wel eens een interessant flesje kunnen worden als curiositeit.

Daarom houd ik zo van Compass Box. Lekker alles op het randje :bigsmile
1 x
Het begint met een W en de rest wisknie meer.....

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 07 Feb 2019, 19:27

Yvesss88 schreef:Nou viel mijn oog op een nieuw experimentje van Glen Moray. Eentje gefinished op cidercasks. Omgerekend zo'n 62 euro's en het schijnt een geslaagd experiment te zijn geweest want je vindt er lovende berichten over.
Het fris-fruitige karakter zou nog meer tot zijn recht komen wordt gezegd.
Toch zou het in strijd zijn met de regels van de SWA omdat het geen eikenhout betreft :domdom
Te koop bij The Whisky Exchange dus voor 62eu maar daar komen dus nog kanaalkosten bij :schotland

Was ik ook wel in geïnteresseerd :)!
Hell, heb ook nog een heel deel TWE bottlings die ik wel wil hebben
0 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 07 Feb 2019, 21:00

Ze hebben ook nog een mooie Glenturret 2004 van Gordon & Macphail staan ;)
0 x
Het begint met een W en de rest wisknie meer.....

braamr
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor braamr » 01 Mar 2019, 15:53

Whiskybroker heeft weer een aantal nieuwe flessen online gezet:

https://www.whiskybroker.co.uk/bottles-c-1

O.a. een vrij donkere Girvan (sherry), Ledaig (Bourbon) Glen Moray (Sherry)
2 x

Mark
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mark » 02 Mar 2019, 12:05

braamr schreef:Whiskybroker heeft weer een aantal nieuwe flessen online gezet:

https://www.whiskybroker.co.uk/bottles-c-1

O.a. een vrij donkere Girvan (sherry), Ledaig (Bourbon) Glen Moray (Sherry)

Mooie flesjes idd. Ik zag ze gister al op Facebook voorbij komen en zit nog steeds te twijfelen of ik wat zal bestellen..

Keuzes keuzes... :HitHead
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 02 Mar 2019, 12:47

Die Girvan is gone...

Ik zie wel een Aberlour 26 yo staan, wilde 'm al bestellen, maar bij Whb zoom ik altijd op etiketten want je weet maar nooit wat ie gedaan heeft. Nou, deze slaat alles; in 1992 eerst in een (sherry?) butt, toen in wat octaves, toen weer in een butt en uiteindelijk in een hogshead.... :HitHead
AKA; die 1e butt heeft niet gedaan wat ie moest doen, al die octaves kennelijk ook niet, die 2e butt ook niet en ten einde raad maar in een hogshead geflikkerd?
Knappe kerel die daar nog een distillery profiel uit kan vissen... :?
6 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

braamr
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor braamr » 02 Mar 2019, 13:11

Oogadal schreef:Die Girvan is gone...

Ik zie wel een Aberlour 26 yo staan, wilde 'm al bestellen, maar bij Whb zoom ik altijd op etiketten want je weet maar nooit wat ie gedaan heeft. Nou, deze slaat alles; in 1992 eerst in een (sherry?) butt, toen in wat octaves, toen weer in een butt en uiteindelijk in een hogshead.... :HitHead
AKA; die 1e butt heeft niet gedaan wat ie moest doen, al die octaves kennelijk ook niet, die 2e butt ook niet en ten einde raad maar in een hogshead geflikkerd?

Deze Aberlour is een half jaar al gedeeltelijk gebotteld. Deze werd toen toch wel erg goed beoordeeld... Dus ga er vanuit dat het geen rommel is en ben wel benieuwd wat dat half jaar heeft toegevoegd.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... r-1992-whb
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Mar 2019, 13:27

braamr schreef:
Oogadal schreef:Die Girvan is gone...

Deze Aberlour is een half jaar al gedeeltelijk gebotteld. Deze werd toen toch wel erg goed beoordeeld... Dus ga er vanuit dat het geen rommel is en ben wel benieuwd wat dat half jaar heeft toegevoegd.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... r-1992-whb

Hm, bijzonder: dat lijkt toch echt om andere whisky te gaan... De whisky van de link die jij hier post is gedistilleerd op 16/10/1992, het distillaat van de recente WhB botteling is van 16/09/1992.
Maar dan wél hetzelfde casknr van de Hogshead? Komt op mij over dat ze eerst die 2018 botteling in die hogshead hebben gehad en die dus duidelijk goed beviel, waarna ze diezelfde hogshead nog maar eens hebben gebruikt om het andere distillaat mee te redden? Of weet iemand toevallig dat het toch anders in elkaar steekt?
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 02 Mar 2019, 13:58

Niet veel ten nadele van Whiskybroker, maar het is natuurlijk makkelijk maar een vat te pakken voor een (korte?) finish.
Waar ik wat moeite mee heb is dat hij nergens aangeeft van wanneer tot wanneer het in welk vat heeft gezeten. Gekunstel met een hele rits vaten lijkt meer op ‘we zien wel waar het schip strandt’ als op een daadwerkelijke visie. Die hij dan wel weer met die 2006 Girvan op refill ex sherry heeft, al staat er niet bij dat het om een refill gaat... (en t is een refill, ik heb er eentje liggen met zelfde vatnummer, maar dan A ipv C.
Ik vind dat je open moet zijn met dat soort zaken.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

braamr
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor braamr » 02 Mar 2019, 14:00

Zoveel verstand heb ik er dan weer niet van. Die datum komt inderdaad niet overeen. Iemand op FB had het gevraagd en kreeg te horen dat het om hetzelfde vat ging. Zie screenshot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
2 x

braamr
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor braamr » 02 Mar 2019, 14:04

Dan zou het dus om deze moeten gaan als je naar de datum kijkt en die zou kloppen.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... r-1992-whb.

Dan heeft die nog 3 a 4 jaar in andere vaten gezeten... blijft wel apart. Heb er wel eentje besteld maar dat was eigenlijk voordat ik dit zag. Op goed geluk dan...
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Mar 2019, 14:09

braamr schreef:Dan zou het dus om deze moeten gaan als je naar de datum kijkt en die zou kloppen.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... r-1992-whb.

Dan heeft die nog 3 a 4 jaar in andere vaten gezeten... blijft wel apart. Heb er wel eentje besteld maar dat was eigenlijk voordat ik dit zag. Op goed geluk dan...

Wel zelfde distillaat, maar waarschijnlijk via ander hout in de fles gekomen. Hier is het Abv weer veel lager namelijk, alhoewel wel veel eerder gebotteld... en bovendien ander vatnummer. Het is vrij ondoorgrondelijk allemaal, maar goed: Wat je zegt, op goed geluk. Als het uiteindelijk een smakelijke whisky is geworden, dan verzacht dat het opmerkelijke voortraject toch al een hoop he. Bij deze fles zijn ze tenminste transparant geweest dat ie vaak is overgegoten. Hoe vaak zou dat gebeuren zonder dat we het ooit weten, en beoordelen we die betreffende whisky's uiteindelijk ook gewoon goed?
2 x

braamr
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor braamr » 06 Mar 2019, 09:27

Nog een paar keer gemaild en net zelfs gebeld met Whiskybroker.... Nou dat geeft ook weinig vertrouwen. Ze hebben echt geen idee waar het vandaan komt.... Je kan net zo goed niks vragen, want het antwoord wordt je helemaal niet wijzer van.

Dus.... Geen idee hoe het nu echt zit. Blijft alleen de optie over om hem zelf maar zsm te gaan proberen :)
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 06 Mar 2019, 09:49

Dre schreef:Bij deze fles zijn ze tenminste transparant geweest dat ie vaak is overgegoten. Hoe vaak zou dat gebeuren zonder dat we het ooit weten, en beoordelen we die betreffende whisky's uiteindelijk ook gewoon goed?

Dat zal best vaker gebeuren inderdaad, zonder melding. Vandaar dat de SWA hier nog werk te verzetten heeft om de regels wat strakker en duidelijker te maken. Net als dat het tijd wordt dat single cask whisky ook echt single cask wordt ipv de Glendronach 'single' cask whisky's. Noem het wat het is. Net als dat 'Master' Vintage. Wat een kolder. Krijg je er ook een sticker pakket bij om je andere 1993 vintages met dat 'Master' predicaat te tooien?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”