Vraag: malt vs grain
- Petrovitski
- Senior

Vraag: malt vs grain
Beste kenners,
Ik heb de nodige (single) malts in mijn bezit, maar nu lees ik ook best veel over grain whiskies. (Invergordon bijvoorbeeld).
Hoe zit dat met de smaak? Is er een groot verschil? Als ik Single Malt lekker vind, kan ik dan met een gerust hart een grain whisky kopen?
Nu staan er weer wat te koop op het forum, en een grain kan ik nog wel eens kopen uit mijn geboortejaar (1973), bij een single malt wordt het al snel een erg duur grapje.
Ik heb de nodige (single) malts in mijn bezit, maar nu lees ik ook best veel over grain whiskies. (Invergordon bijvoorbeeld).
Hoe zit dat met de smaak? Is er een groot verschil? Als ik Single Malt lekker vind, kan ik dan met een gerust hart een grain whisky kopen?
Nu staan er weer wat te koop op het forum, en een grain kan ik nog wel eens kopen uit mijn geboortejaar (1973), bij een single malt wordt het al snel een erg duur grapje.
1 x
Re: Vraag: malt vs grain
Ik zou je vraag graag willen beantwoorden, maar zou belangenvermenging zijn he 
Kijk hier anders even Grain whisky
Kijk hier anders even Grain whisky
1 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Ik zou aanraden om eens een sampleset met grains te bestellen (of mee te doen met Bram's grainfestival). Zo leer je beter de typische geuren en smaken van grains te herkennen. Persoonlijk heb ik goede (en ik sta hier niet bekend als een echte grain-fan
) en slechte grainbottelingen op. Denk dat het keyword proeven is. Daarnaast staat bij de meesten een oude grain nooit in de weg denk ik.
1 x
2 ∞ & →
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

Je kan met een gerust hart een single grain kopen, alle grains die ik tot nu toe geproefd heb vond ik wel redelijk complex.. de invergordon's (whb) van 43yr oud krijgen een wel heel hoge rating, maar wie ben ik, toch zijn deze flessen je centen zeker waard, en het gegeven dat deze whisky 43 jaar oud is de jaar/euro ratio heel netjes... ik zeg gewoon doen.
0 x
Bram84 schreef:Ik zou je vraag graag willen beantwoorden, maar zou belangenvermenging zijn he
Maar even serieus:
Petrovitski schreef:Als ik Single Malt lekker vind.
Ook tussen single malts zitten enorme verschillen, de ene single malt is de andere niet. Dus eigenlijk is dit geen argument. Ik zou zeggen: samplesetje bestellen of als de bliksem inschrijven bij Bram's feestje.

0 x
hoogheid2015 schreef:Je kan met een gerust hart een single grain kopen, alle grains die ik tot nu toe geproefd heb vond ik wel redelijk complex.. de invergordon's (whb) van 43yr oud krijgen een wel heel hoge rating, maar wie ben ik, toch zijn deze flessen je centen zeker waard, en het gegeven dat deze whisky 43 jaar oud is de jaar/euro ratio heel netjes... ik zeg gewoon doen.
Adviseer iemand die nog nooit een grain whisky heeft geproefd nou niet om maar meteen 100+ euro te kopen

2 x
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

thijs100 schreef:hoogheid2015 schreef:Je kan met een gerust hart een single grain kopen, alle grains die ik tot nu toe geproefd heb vond ik wel redelijk complex.. de invergordon's (whb) van 43yr oud krijgen een wel heel hoge rating, maar wie ben ik, toch zijn deze flessen je centen zeker waard, en het gegeven dat deze whisky 43 jaar oud is de jaar/euro ratio heel netjes... ik zeg gewoon doen.
Adviseer iemand die nog nooit een grain whisky heeft geproefd nou niet om maar meteen 100+ euro te kopen
nou ok dan, probeer eerst maar eens https://www.drankgigant.nl/the-clan-denny-9-years-sherry-butt.html
1 x
Dat is nou een goeie tip! Lekker spul en dat voor z'n 9yo... 
Weet jij toevallig welk vat dit is? Kan t niet lezen...
https://www.whiskybase.com/whisky/67352 ... de-2005-dh of https://www.whiskybase.com/whisky/73430 ... de-2005-dh

https://www.whiskybase.com/whisky/67352 ... de-2005-dh of https://www.whiskybase.com/whisky/73430 ... de-2005-dh
Laatst gewijzigd door Bram84 op 14 Nov 2016, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Tijdens de -10% weken bij Whiskysite.nl kreeg ik het idee om Hedonism van The Compass Box aan een mooie prijs aan te schaffen vermits ik erg onder de indruk ben van de enige expressie die ik van hen in huis heb (Spice Tree). Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik heb geen idee wat te verwachten van zo een grain whisky en om erachter te komen dat het mijn ding niet zou zijn is het toch te veel geld..
0 x
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

Bram84 schreef:Dat is nou een goeie tip! Lekker spul en dat voor z'n 9yo...
ik heb er 4 maanden geleden zelf 3 besteld en de dh10867 gekregen, ik durf niet te zeggen of je die nu ook krijgt.
0 x
hoogheid2015 schreef:Bram84 schreef:Dat is nou een goeie tip! Lekker spul en dat voor z'n 9yo...
ik heb er 4 maanden geleden zelf 3 besteld en de dh10867 gekregen, ik durf niet te zeggen of je die nu ook krijgt.
Ik heb hem 10 augustus gekocht en ook vat nummer DH10867.
0 x
Laten we wel zijn; een grain whisky van 9 jaar oud voor €60 (€6,66 per jaar!) waar je de invergorden 43 van whb (€2,80 per jaar) voor ca €120 kunt kopen. Wat klopt hier niet? Ookal is het een sherry cask, deze is gewoon te duur.
0 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Heb je hem ook geproefd Paulini? Ik ben totaal geen fan van single grains maar DH10867 is gewoon goede troep en z'n prijs waard. Dat het onderlinge verschil groot is betekent niet dat de p/q niet in orde is.. de 42yo SG is qua leeftijd gewoon 'spotgoedkoop', maar of die kwalitatief gezien stukken beter is? Dat valt te bezien..
2 x
2 ∞ & →
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Paulini schreef:Laten we wel zijn; een grain whisky van 9 jaar oud voor €60 (€6,66 per jaar!) waar je de invergorden 43 van whb (€2,80 per jaar) voor ca €120 kunt kopen. Wat klopt hier niet? Ookal is het een sherry cask, deze is gewoon te duur.
Wat een onzin! Ga eerst eens proeven en dan zien we je rectificatie wel tegemoet hier.
Want die 2005 DH Strathclyde is een echte bang 4 your buck. Een prima whisky die zich moeiteloos kan meten met veel (duurdere) single malts.
2 x
Een 9 jaar oude grain Mag ook wel heel bijzonder zijn als je dat bedrag er voor moet neertellen.
Ik zeg ook niets over de kwaliteit, ik zeg wat over de prijs.
Ik zeg ook niets over de kwaliteit, ik zeg wat over de prijs.
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”