zelf whisky maken

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
cask9220
Nieuwkomer
Nieuwkomer

zelf whisky maken

Ongelezen berichtdoor cask9220 » 14 Nov 2016, 10:33

Heb van mijn vrouw een klein koperen keteltje met thermometer gekregen (zie bijlage).

Nu zou ik natuurlijk graag zelf willen distilleren. Mijn vraag is of iemand tips heeft ivm gerst-aankoop, vat-aankoop, verhoudingen water-gerst-gist.
IMG_20161114_102433664.jpg
IMG_20161114_102433664.jpg (91.17 KiB) 1847 keer bekeken
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: zelf whisky maken

Ongelezen berichtdoor Paulini » 14 Nov 2016, 11:01

hier kun je je vat kopen;
http://www.tasbrouwwinkel.nl/epages/PH2 ... ageSize=10

letwel, je hebt een kleine ketel, je bent heel lang bezig om een aantal liters destillaat te krijgen, zeker als je 2 of 3 keer wil destilleren.

Daarbij let op dat je wel de juiste alcohol krijgt, anders kun je blind worden. (als je er geen verstand van hebt, lees je dan goed in)

t.a.v. het aankopen van de grondstof; voor de gerst; veevoerhandelaren of boeren in de buurt kunnen je wel helpen. Anders is google je vriend. Gist koop je via internet. Je hebt gerst, gist en bronwater nodig. GEEN leidingwater gebruiken!!!

het maken van je mash (of bier) is een kunst. Als je hier geen ervaring mee hebt dan zoek hobby bier brouwers in de buurt op, zij kunnen je vast wel adviseren en anders weergoed inlezen. alle info is wel te vinden.

LEuk project, succes!

p.s.
oja; het mag niet ;)
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Nov 2016, 11:48

Paulini schreef:... en bronwater nodig. GEEN leidingwater gebruiken!!!

Dat hangt echt af van waar je woont. In Wageningen wordt het leidingwater voor de stad onderaan 'de Berg' uit de grond gepompt, dit water gaat ook in pakken. Je kan het in Wageningen (en de rest van het land) kopen als Barleduc. :goedgedaan

Dus je zou gek zijn als je goed leidingwater hebt om heel duur water in te kopen.
1 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 14 Nov 2016, 19:28

Het gaat om de toevoeging van chloor. Dit stopt de de goede bacterien en gisting enigzins. Het kan zijn dat de hooeveelheid chloor per regio, naast de hardheid, ook wisselt. Dat weet ik zo niet.
0 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Nov 2016, 19:38

Paulini schreef:Het gaat om de toevoeging van chloor. Dit stopt de de goede bacterien en gisting enigzins. Het kan zijn dat de hooeveelheid chloor per regio, naast de hardheid, ook wisselt. Dat weet ik zo niet.

Zie http://www.water.nl/wat_er_in_kraanwater_zit.htm

Meestal geen chloor dus...tenzij je in België woont, of bij de 20% in NL hoort.
0 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 14 Nov 2016, 21:09

fjharms schreef:
Paulini schreef:Het gaat om de toevoeging van chloor. Dit stopt de de goede bacterien en gisting enigzins. Het kan zijn dat de hooeveelheid chloor per regio, naast de hardheid, ook wisselt. Dat weet ik zo niet.

Zie http://www.water.nl/wat_er_in_kraanwater_zit.htm

Meestal geen chloor dus...tenzij je in België woont, of bij de 20% in NL hoort.

Dus; in 20% vh water in nederland zit chloor. Dat is in mijn statistiekboekje iets meer dan meestal niet.

Hoe dan ook, als ik destilleer dan gebruik ik bronwater uit fles, ieder staat het natuurlijk vrij te doen wat ie wil.
In het geval van whisky, zeker in schotland, is het grond, bron, meer of rivierwater.
0 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Nov 2016, 21:17

Paulini schreef:
Dus; in 20% vh water in nederland zit chloor. Dat is in mijn statistiekboekje iets meer dan meestal niet.

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die een 80-20 verhouding toch wel zullen omschrijven als meestal - soms
Daar heb ik geen statistiekboekjes voor nodig.
0 x
Afbeelding

cask9220
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor cask9220 » 15 Nov 2016, 10:01

Paulini schreef:hier kun je je vat kopen;
http://www.tasbrouwwinkel.nl/epages/PH2 ... ageSize=10

letwel, je hebt een kleine ketel, je bent heel lang bezig om een aantal liters destillaat te krijgen, zeker als je 2 of 3 keer wil destilleren.

Daarbij let op dat je wel de juiste alcohol krijgt, anders kun je blind worden. (als je er geen verstand van hebt, lees je dan goed in)

t.a.v. het aankopen van de grondstof; voor de gerst; veevoerhandelaren of boeren in de buurt kunnen je wel helpen. Anders is google je vriend. Gist koop je via internet. Je hebt gerst, gist en bronwater nodig. GEEN leidingwater gebruiken!!!

het maken van je mash (of bier) is een kunst. Als je hier geen ervaring mee hebt dan zoek hobby bier brouwers in de buurt op, zij kunnen je vast wel adviseren en anders weergoed inlezen. alle info is wel te vinden.

LEuk project, succes!

p.s.
oja; het mag niet ;)

Bedankt voor de snelle en zeer complete hulp.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Nov 2016, 15:49

Leuk!

Ik als bierbrouwer wil ooit ook de stap zetten om te distilleren en daarmee te experimenteren.

Water: ik gebruik bij het brouwen gewoon leidingwater.

Blind worden? Heb ook ooit gehoord dat dit als bangmakerij geïntroduceerd is ten tijde van de drooglegging. Wel heb je te maken met de voorloop en naloop, daar moet je weg in vinden.

Misschien kun je ook eens contact opnemen met Renswoude, Cor en Whisky maken en kijk eens bij Whisky zelf stoken, distillatieproces, productieproces etc.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”