Hoeveel procent NAS in uw collectie?
- WhiskyLiam
- Senior

Hoeveel procent NAS in uw collectie?
Beste leden en ledeninnen,
we zien de laatste maanden/jaren de NAS (no age statement) whiskies in aantal toenemen. Er zijn zelfs een paar tastings geweest om de AS met de nieuwe NAS te vergelijken. Er is vrij veel weerstand tegen de NAS whiskies, aangezien ze erin kunnen stoppen wat ze willen en ons dat niet hoeven te vertellen. Leeftijd is niet altijd een goede maatstaf voor kwaliteit maar 1 van de weinige die we hebben. De mening onder liefhebbers lijkt vrij unaniem, dat over het algemeen de NAS whiskies inferieur zijn aan hun AS broeders en zusters.
Nu zijn er zeker een aantal goede NAS whiskies te krijgen, ik noem een Aberlour A'bunadh of de Ardbeg Uigeadail. aar als we willen dat ze gewoon weer AS whiskies gaan produceren is aan het ons, de whiskyliefhebber, om deze whiskies zoveel mogelijk links te laten liggen.
Toch ben ik benieuwd hoeveel procent van de whiskies van leden hier (complete collectie; open en gesloten flessen, lege flessen uitgesloten) bestaat uit NAS whiskies. Zelf heb ik momenteel maar 6 whiskies staan, waarvan er 3 NAS zijn, een Uigeadail, een Deanston Virgin Oak en Talisker Port Ruighe.
Uigeadail vooralsnog de beste NAS die ik gehad heb.
we zien de laatste maanden/jaren de NAS (no age statement) whiskies in aantal toenemen. Er zijn zelfs een paar tastings geweest om de AS met de nieuwe NAS te vergelijken. Er is vrij veel weerstand tegen de NAS whiskies, aangezien ze erin kunnen stoppen wat ze willen en ons dat niet hoeven te vertellen. Leeftijd is niet altijd een goede maatstaf voor kwaliteit maar 1 van de weinige die we hebben. De mening onder liefhebbers lijkt vrij unaniem, dat over het algemeen de NAS whiskies inferieur zijn aan hun AS broeders en zusters.
Nu zijn er zeker een aantal goede NAS whiskies te krijgen, ik noem een Aberlour A'bunadh of de Ardbeg Uigeadail. aar als we willen dat ze gewoon weer AS whiskies gaan produceren is aan het ons, de whiskyliefhebber, om deze whiskies zoveel mogelijk links te laten liggen.
Toch ben ik benieuwd hoeveel procent van de whiskies van leden hier (complete collectie; open en gesloten flessen, lege flessen uitgesloten) bestaat uit NAS whiskies. Zelf heb ik momenteel maar 6 whiskies staan, waarvan er 3 NAS zijn, een Uigeadail, een Deanston Virgin Oak en Talisker Port Ruighe.
Uigeadail vooralsnog de beste NAS die ik gehad heb.
1 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Re: Hoeveel procent NAS in uw collectie?
Minder dan 5%. En wat ik heb staan zijn indd. de A'Bunadhs, Uigeadail & Cairdeasjes van deze wereld.
0 x
2 ∞ & →
- caskstrength
- Forum goeroe

Ca. 12%. Deze bestaan uit:
- NAS-bottelingen uit de jaren '60 en '70
- Twee blends van Compass Box, dus eigenlijk weet ik wel wat er in zit, echter Compass Box mag het niet officieel bekend maken
- Twee bewust gekochte NAS: Ailsa Bay (wilde ik proberen, nieuwe distilleerderij) en Talisker Young & Feisty (Talisker-fan, althans vroeger)
Het punt is dat NAS idd niet per se verkeerd hoeft te zijn. Weet echter wat je koopt...
Overigens vermoed ik dat AS weer gaat toenemen. De afgelopen tijd oversteeg de vraag datgene dat normaliter als single malt uit de pakhuizen zou komen. Het gevolg is dat veel jong spul is gebotteld. Vanaf 2004 is de productie weer aardig opgeschroefd, waardoor er waarschijnlijk nu weer meer spul met een AS-waardige leeftijd in de warenhuizen ligt. De eerlijke distilleerderij is dus weer rijp om over te gaan op AS (en houdt daarbij hopelijk de prijzen laag), de oneerlijke blijft misschien meer marge over een NAS vangen. Dit is natuurlijk een generalisatie, niet alle distilleerderij hoeft hier aan te voldoen.
- NAS-bottelingen uit de jaren '60 en '70
- Twee blends van Compass Box, dus eigenlijk weet ik wel wat er in zit, echter Compass Box mag het niet officieel bekend maken
- Twee bewust gekochte NAS: Ailsa Bay (wilde ik proberen, nieuwe distilleerderij) en Talisker Young & Feisty (Talisker-fan, althans vroeger)
Het punt is dat NAS idd niet per se verkeerd hoeft te zijn. Weet echter wat je koopt...
Overigens vermoed ik dat AS weer gaat toenemen. De afgelopen tijd oversteeg de vraag datgene dat normaliter als single malt uit de pakhuizen zou komen. Het gevolg is dat veel jong spul is gebotteld. Vanaf 2004 is de productie weer aardig opgeschroefd, waardoor er waarschijnlijk nu weer meer spul met een AS-waardige leeftijd in de warenhuizen ligt. De eerlijke distilleerderij is dus weer rijp om over te gaan op AS (en houdt daarbij hopelijk de prijzen laag), de oneerlijke blijft misschien meer marge over een NAS vangen. Dit is natuurlijk een generalisatie, niet alle distilleerderij hoeft hier aan te voldoen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Op dit moment 3/70. De NAS die ik heb, zijn Aberlour A'Bunadh en twee Mortlach OB's: Special Strength en Spirit of Speyside Festival 2013. Een belangrijke verklaring daarvoor is dat er maar weinig OB's van Mortlach zijn en de IB's vrijwel altijd een vintage- of leeftijdsaanduiding hebben.
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Van de single malt's is dat 11 van de 61 flessen,
Daar zitten bijvoorbeeld ook de Glenmorange Private Edition's bij, toch niet de minste..
De Blended Scotch en Single Grain niet meegeteld.
Daar zitten bijvoorbeeld ook de Glenmorange Private Edition's bij, toch niet de minste..
De Blended Scotch en Single Grain niet meegeteld.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Heb een paar NASsen in mijn collectie, maar dat zijn dan wel de algemeen goed gewaardeerde: Balvenie tun 1401, Ardbeg Uigeadail, A'bunadh, Compass box. Voor het overige laat ik NAS al redelijk links liggen omdat ik het idee heb dat het inderdaad nogal eens gebruikt wordt om wat jongere whisky toch aan de prijs te verkopen. Los daarvan vind ik single casks steeds leuker/interessanter en is dat inmiddels 80% van wat ik koop.
0 x
Leuke vraag dit
Bij mij is het ongeveer 6 procent.
- Aberlour a'bunadh #49
- Balvenie TUN 1401 #8
- Clynelish 'Available Only At The Distillery'
- Kilkerran WIP7 ex-bourbon (2x)
- Mortlach Spirit of Speyside 2013
- Royal Lochnagar Selected Reserve (2x, oude versie met houten kist)
NAS-bottelingen zijn vaak instapwhiskies. Daarom denk ik dat hoe verder je in je ontdekkingstocht bent, hoe minder NAS je thuis hebt staan.
- Aberlour a'bunadh #49
- Balvenie TUN 1401 #8
NAS-bottelingen zijn vaak instapwhiskies. Daarom denk ik dat hoe verder je in je ontdekkingstocht bent, hoe minder NAS je thuis hebt staan.
0 x
thijs100 schreef:Leuke vraag ditBij mij is het ongeveer 6 procent.
- Aberlour a'bunadh #49
- Balvenie TUN 1401 #8
Kilkerran WIP7 is toch geen NAS? Die is gewoon 11jaar oud!
T/m WIP 5 staat er aan de binnenkant van de fles een code, bijv bij WIP5 staat 13/228. Dit betekent jaar 2013 flesnummer 228. WIP6 en 7 heeft heel klein een stempel aan de onderkant, zijkant van de fles met zo'n soort code.
Ik heb WIP 7 met stempel 15/208, dus 2015 fles 208. Dus je weet dat ie 11yo is....
0 x
- edwinedje
- Forum goeroe

thijs100 schreef:NAS-bottelingen zijn vaak instapwhiskies. Daarom denk ik dat hoe verder je in je ontdekkingstocht bent, hoe minder NAS je thuis hebt staan.
Tenzij je Kilchoman fan bent...
Export vanuit Whiskybase = 106 flessen [closed/open/empty]
71 flessen hiervan hebben een age statement = 66,9% [33.1% NAS]
Echter, sommige Kilchoman flessen hebben een age statement volgens WB.
Kilchoman zet geen age statements op de fles. Als ik dit aanpas;
59 flessen hebben een age statement = 55,7% [44,3% NAS]
Andere NASsen zijn de welbekende instap whiskies; [hele vette knipoog hier]
- Ardbeg (Auriverdes, Perpetuum)
- Devil's Cask van The Arran
- Glenfiddich (125th en Snow Phoenix)
- Connemara's
- Laphroaigh (QC, QA-Cask, Cardeais)
En ja ook een Winters Gold van Dalwhinnie, een Buffalo Trace Bourbon, een Jappanner [Nikka], en een Tullamore D.E.W.

PS1:
Ik heb niet gestemd omdat mijn lege en dubbele flessen ook in de export zaten...
voor dit topicPS2:
Als een whisky lekker is, en hij valt binnen mijn budget kan het mij niet schelen of het AS of NAS is...
Ik ga dus niet, geen NASsen kopen omdat er geen Age opstaat om de producenten te ontmoedigen.
... zou mijn Kilchoman Kluppie niet ten goede komen.
0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
- fjharms
- Whisk(e)y goeroe

Inderdaad, Laphroaig QC (en ook de triple wood), en Kilchoman, maar ook de Glendronach CS serie. En ik ben een groot liefhebber van Glendronach, heb zowel de AS als meerdere NAS (CS). En de Aberlour a'bunadh, en Benriach CS, Bowmore dusk (vind ik ook erg lekker), en zo heb ik er nog wel een aantal, lang niet allemaal instapwhiskies. Veel van mijn NAS whiskies zijn ook CS, en dat is IMO toch niet precies instap te noemen.
0 x
Pellie schreef:Kilkerran WIP7 is toch geen NAS? Die is gewoon 11jaar oud!
T/m WIP 5 staat er aan de binnenkant van de fles een code, bijv bij WIP5 staat 13/228. Dit betekent jaar 2013 flesnummer 228. WIP6 en 7 heeft heel klein een stempel aan de onderkant, zijkant van de fles met zo'n soort code.
Ik heb WIP 7 met stempel 15/208, dus 2015 fles 208. Dus je weet dat ie 11yo is....
Natuurlijk is algemeen bekend hou oud de WIP's zijn, maar het staat nergens op de fles. Zodra je bottlecodes moet uitpuzzelen om te ontdekken hoe oud een whisky is, dan is het een NAS in mijn ogen. Plus dat je dan alleen nog maar het bottlejaar weet, officieel weet je niet het destillatiejaar
1 x
edwinedje schreef:thijs100 schreef:NAS-bottelingen zijn vaak instapwhiskies. Daarom denk ik dat hoe verder je in je ontdekkingstocht bent, hoe minder NAS je thuis hebt staan.
Tenzij je Kilchoman fan bent...![]()
Very true

0 x
- defeatless
- Moderator

Voor mij 11/50.
Daar zitten dus flessen tussen die ik gekocht heb, maar wist dat er goede kwaliteit in zat, maar ook een cadeautje.
Het gaat bij mij momenteel om:
Aberlour - A'Bunadh #49 & # 52
Dalwhinnie - Winters Gold
Johnnie Walker - Swing
Balvenie - TUN 1401 #8
Amrut - Fusion
Glendronach - CS #2
Spice Tree - Compass Box
Woodford reserve - Distiller's select
Buffalo Trace
Cameron Brig
Daar zitten dus flessen tussen die ik gekocht heb, maar wist dat er goede kwaliteit in zat, maar ook een cadeautje.
Het gaat bij mij momenteel om:
Aberlour - A'Bunadh #49 & # 52
Dalwhinnie - Winters Gold
Johnnie Walker - Swing
Balvenie - TUN 1401 #8
Amrut - Fusion
Glendronach - CS #2
Spice Tree - Compass Box
Woodford reserve - Distiller's select
Buffalo Trace
Cameron Brig
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

0 % NAS in de collectie bij mij.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
100% Nas in mijn collectie:
1994 - Illmatic
1996 - It Was Written
1999 - I Am…
1999 - Nastradamus
2001 - Stillmatic
2002 - God's Son
2004 - Street's Disciple
2006 - Hip Hop is Dead
2008 - Untitled
2010 - Distant Relatives
2012 - Life is Good
1994 - Illmatic
1996 - It Was Written
1999 - I Am…
1999 - Nastradamus
2001 - Stillmatic
2002 - God's Son
2004 - Street's Disciple
2006 - Hip Hop is Dead
2008 - Untitled
2010 - Distant Relatives
2012 - Life is Good
10 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”