Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Mei 2020, 19:51

HammerHead schreef:Nee hoor, ik woon ook in een appartement. De oplossing is natuurlijk een grotere kast of meer kasten. Of meer drinken... :lol:


Mijn vriendin verzamelt lp's (en boeken) en ik heb juist ingeleverd op kastruimte de afgelopen jaren :gnif

Plus, tegen het tempo waarin ik flessen koop op het moment valt niet op te drinken..
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2020, 20:31

Daan schreef:Mijn vriendin verzamelt lp's (en boeken)..
Jij de whisky; dat is toch een geweldige combinatie.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Mei 2020, 21:04

Reichenbach schreef:
Daan schreef:Mijn vriendin verzamelt lp's (en boeken)..
Jij de whisky; dat is toch een geweldige combinatie.


In theorie wel ja, maar iedereen die met een vrouw samenwoont weet dat wij als mannen weinig te willen hebben :lol:
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2020, 21:17

Ja, ze houdt je graag in de illusie dat jij haar hebt gekozen. Berust je daar maar in.
Ik heb die illusie niet, ergens jammer. Maar niemand die moppert om mijn verzameling whisky, boeken en cd's.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 21 Mei 2020, 09:34

Daan schreef:
HammerHead schreef:Nee hoor, ik woon ook in een appartement. De oplossing is natuurlijk een grotere kast of meer kasten. Of meer drinken... :lol:


Mijn vriendin verzamelt lp's (en boeken) en ik heb juist ingeleverd op kastruimte de afgelopen jaren :gnif

Plus, tegen het tempo waarin ik flessen koop op het moment valt niet op te drinken..


Mooie combi: LP's, boeken, whisky. In welke volgorde dan ook. Daar krijg je nooit genoeg van. Jij naar een whiskyfestival; je vriendin naar de mega platen en cd beurs in Utrecht. Zo iets?

Sommige LP verzamelaars zijn net zo gek als wij: stond eens naast iemand op de platen beurs in Utrecht die 600 Euro aftikte voor een LP die hij al had; maar dan uitgebracht op een ander label. :HitHead
4 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 21 Mei 2020, 11:58

Erik1908 schreef:
Daan schreef:
HammerHead schreef:Nee hoor, ik woon ook in een appartement. De oplossing is natuurlijk een grotere kast of meer kasten. Of meer drinken... :lol:


Mijn vriendin verzamelt lp's (en boeken) en ik heb juist ingeleverd op kastruimte de afgelopen jaren :gnif

Plus, tegen het tempo waarin ik flessen koop op het moment valt niet op te drinken..


Mooie combi: LP's, boeken, whisky. In welke volgorde dan ook. Daar krijg je nooit genoeg van. Jij naar een whiskyfestival; je vriendin naar de mega platen en cd beurs in Utrecht. Zo iets?

Sommige LP verzamelaars zijn net zo gek als wij: stond eens naast iemand op de platen beurs in Utrecht die 600 Euro aftikte voor een LP die hij al had; maar dan uitgebracht op een ander label. :HitHead


Oh absoluut! En bij lp's doen ze vaak aan limited editions, net als whisky. Soms zijn er limited editions die in verschillende kleuren bedrukt worden, soms moet ze er daar dan ook meerdere van hebben dus ik herken het ;)

Volgens mij is dat iets wat de whisky industrie nog niet ontdekt heeft: limited edition van exact dezelfde whisky maar ander kleur label.

Er zijn echt wel verzamelaars die het gaan kopen..
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 21 Mei 2020, 12:11

Daan schreef:Soms zijn er limited editions die in verschillende kleuren bedrukt worden, soms moet ze er daar dan ook meerdere van hebben dus ik herken het ;)

Dus zelfs bij muziek is kleur belangrijk? :HitHead
Wordt de LP met donkere kleuren dan ook beter gewaardeerd? :P

Daan schreef:Volgens mij is dat iets wat de whisky industrie nog niet ontdekt heeft: limited edition van exact dezelfde whisky maar ander kleur label.

Douglas Laing heeft dat al wel ontdekt met zijn Big Peat uitvoeringen. Heel veel verschillende labels voor verschillende landen of gebeurtenissen. Volgens mij gewoon dezelfde whisky, behalve jaarlijkse CS uitvoeringen en die met leeftijd.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 21 Mei 2020, 12:34

Wouter1981 schreef:Dus zelfs bij muziek is kleur belangrijk? :HitHead
Wordt de LP met donkere kleuren dan ook beter gewaardeerd? :P


Grappig genoeg juist niet ;)
Ze zijn vaak op zoek naar mooie kleurcombinaties.
Meer dit soort taferelen:

R-6148489-1412279708-1755.jpeg.jpg
R-6148489-1412279708-1755.jpeg.jpg (16.1 KiB) 963 keer bekeken


En dan alle kleuren van de regenboog.

Wouter1981 schreef:Douglas Laing heeft dat al wel ontdekt met zijn Big Peat uitvoeringen. Heel veel verschillende labels voor verschillende landen of gebeurtenissen. Volgens mij gewoon dezelfde whisky, behalve jaarlijkse CS uitvoeringen en die met leeftijd.


Ja en nee, Big Peat is altijd wel verkrijgbaar. Maar gewoon met een ander labeltje.
Bedoel meer: stel dat WB bij de 200.000 straks een speciale eenmalige editie van iets bottelt, maar met 5 verschillende kleuren label.
Of 5 designs (oude stijl, art deco, modern, etc.)
Zijn vast wel verzamelaars te vinden die dat willen hebben. (en er grof voor willen betalen)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Mei 2020, 12:36

Wouter1981 schreef:
Daan schreef:Soms zijn er limited editions die in verschillende kleuren bedrukt worden, soms moet ze er daar dan ook meerdere van hebben dus ik herken het ;)

Dus zelfs bij muziek is kleur belangrijk? :HitHead
Wordt de LP met donkere kleuren dan ook beter gewaardeerd? :P


Gelukkig koop ik mijn platen om ze af te spelen, hoef je er in principe maar eentje te hebben. Sowieso geen doen want veel releases komen al snel in een kleurtje of 10 op markt, dan wordt het al gauw een onbetaalbare hobby. Tenzij je ze echt grijsdraait natuurlijk, dan moet er toch een nieuwe fles (euh plaat) worden aangeschaft. Het bijmengen van kleurstoffen schijnt daarbij een plaat wat zachter te maken, waardoor zwart vinyl (en donkerder wordt het trouwens niet :gnif ) bij vooral audiofielen beter wordt gewaardeerd. De laatste 10 jaar is dat verschil echter zo miniem dat je een plaat echt duizenden uren moet draaien om dat te gaan merken.

Picture discs is een ander verhaal, die klinken vaak helemaal nergens naar, echt om aan de muur te hangen (net als matige whisky in een leuke verpakking kopen om naar te kijken ipv op te drinken).
1 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 21 Mei 2020, 12:44

HammerHead schreef:Het bijmengen van kleurstoffen schijnt daarbij een plaat wat zachter te maken, waardoor zwart vinyl (en donkerder wordt het trouwens niet :gnif ) bij vooral audiofielen beter wordt gewaardeerd.


Dus toch! Donkerder = beter volgens de kenners.
:D
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1874
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 21 Mei 2020, 12:46

Daan schreef:Bedoel meer: stel dat WB bij de 200.000 straks een speciale eenmalige editie van iets bottelt, maar met 5 verschillende kleuren label.


Ah, dus een limited multiple edition bedoel je.
Dat is wel next level inderdaad.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 21 Mei 2020, 13:23

HammerHead schreef:
Wouter1981 schreef:
Daan schreef:Soms zijn er limited editions die in verschillende kleuren bedrukt worden, soms moet ze er daar dan ook meerdere van hebben dus ik herken het ;)

Dus zelfs bij muziek is kleur belangrijk? :HitHead
Wordt de LP met donkere kleuren dan ook beter gewaardeerd? :P


Gelukkig koop ik mijn platen om ze af te spelen, hoef je er in principe maar eentje te hebben. Sowieso geen doen want veel releases komen al snel in een kleurtje of 10 op markt, dan wordt het al gauw een onbetaalbare hobby. Tenzij je ze echt grijsdraait natuurlijk, dan moet er toch een nieuwe fles (euh plaat) worden aangeschaft. Het bijmengen van kleurstoffen schijnt daarbij een plaat wat zachter te maken, waardoor zwart vinyl (en donkerder wordt het trouwens niet :gnif ) bij vooral audiofielen beter wordt gewaardeerd. De laatste 10 jaar is dat verschil echter zo miniem dat je een plaat echt duizenden uren moet draaien om dat te gaan merken.

Picture discs is een ander verhaal, die klinken vaak helemaal nergens naar, echt om aan de muur te hangen (net als matige whisky in een leuke verpakking kopen om naar te kijken ipv op te drinken).


Bij LP's is het net als bij voetbalschoenen: die moeten (vind ik) zwart zijn! Bij whisky bij voorkeur dan weer niet; enkele uitzonderingen daargelaten.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 21 Mei 2020, 13:24

Wouter1981 schreef:
Daan schreef:Bedoel meer: stel dat WB bij de 200.000 straks een speciale eenmalige editie van iets bottelt, maar met 5 verschillende kleuren label.


Ah, dus een limited multiple edition bedoel je.
Dat is wel next level inderdaad.


Breng ze niet op het idee he! :blacklist
3 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 22 Mei 2020, 16:36

Vandaag iets bijzonders aan de collectie toe kunnen voegen.

Zo op het oog niks bijzonders, een GlenDronach 12yo... OB.
Gewoon, de Original.

Maar, dit is de editie met de tweed hip flask (waar het éigenlijk om ging)
De whisky nemen we dan maar op de koop toe :Slainte

Glendronach-12-Year-Old-Hip-Flask-Gift-Set-Highland-Whisky.jpg
Glendronach-12-Year-Old-Hip-Flask-Gift-Set-Highland-Whisky.jpg (37.3 KiB) 833 keer bekeken
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor JvR » 23 Mei 2020, 11:49

edwinedje schreef:Totaal niet geïntimideerd door aankopen van anderen zal ik voor de leuk ook eens wat aankopen tentoon stellen...

>> deel een van drie <<
In July was ik op vakantie in Westerbork.
Een van de dingen die op het programma stond was het http://hunebedcentrum.nl/ in Borger. Niet ver daar vandaan is de winkel van Frans Muthert.

https://www.fransmuthert.nl/
https://www.dramtime.nl/

In de "hoek" achterin is het Whisky wat de klok slaat.
En ondanks dat meerdere malen werd gezegd "als je hulp nodig heb dan hoor ik het wel" gevolgd door mijn "ja, is goed" viel het gesprek eigenlijk niet stil :-)

De eerste keus was al snel gemaakt, daar ik dit gewone leuke bottelingen vind;
- Double Barrel Ardbeg / Inchgower DL
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... chgower-dl

De tweede kwam boven water na mijn criteria Bottelaar; Islay, Mostly Bourbon, Liefst <100,-
Het vergde wat zoekwerk maar uiteindelijk werd het deze. Mede ingegeven door het feit dat het aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Lagavulin is. Mocht dit niet het geval zijn, dan voldoet hij in ieder geval aan de criteria ;-)
- Laggan Mill 2008 CC
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ll-2008-cc

CC-DB.jpg


Erg oude quote, maar ben benieuwd wat je destijds van de DL vond?
1 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roland... en 28 gasten