Oliver Klimek is er tussenuit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Oliver Klimek is er tussenuit

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Mei 2016, 17:31

Zojuist op Dramming.com het verhaal van Oliver Klimek gelezen. Hij houdt het (tijdelijk) voor gezien.

http://www.dramming.com/2016/05/28/dont ... hokes-you/

Ik moet zeggen dat hij daar precies aansnijd waar ik ook tegenaan loop. Niet dat ik wil nuilen over te hoge prijzen, maar het is soms niet meer leuk meer.
Zelf overweeg ik ook om meer malternatives te gaan kopen omdat de prijs kwaliteit verhouding imho al even zoek is.
Je kan nog wel een 20+ jaar IB kopen voor <100 euro. Maar om nu te zeggen dat die kwaliteit echt goed is, valt vaak ook tegen. Zelfs de gerenommeerde jongens als Cadenheads en G&M kunnen niet meer voor die prijs goede kwaliteit leveren.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, maar dan moet je echt een mazzeltje hebben.
3 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Oliver Klimek is er tussenuit

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 29 Mei 2016, 17:59

interessant artikel er zit veel waarheid in :goedgedaan
eens in de zoveel keer kom je dan het magische gouden ei tegen een whisky die voor een relatief laten prijs toch een heel goeie whisky is
zoals de North British 2000 MoS maar dit gebeurt minder en minder vind het erg jammer dat we voor de prijs van bijvoorbeeld 300euro vroeger 4-5 flessen hadden als je geluk hebt kan je er nu nog 3 kopen snap wel dat velen stoppen met whisky en over stappen naar rum of cognac ik zelf begin nu meer en meer samples te kopen om toch nog die zelfzame en dure single malts te kunnen drinken zonder dat het me 200+euro moet kosten

natuurlijk hebben we alleen maar de zogenaamde "collectors" te verwijten voor deze belachelijke toestanden de personen die flessen kopen en verkopen voor belachelijke prijzen hebben hier schuld aan dat veel mensen deze hobby stop zetten :Cry
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 08 Jun 2016, 01:09

Beetje dezelfde hibernation mode die ik al een hele tijd op het forum heb. Tis dat ik nu weer even een klein budgetje heb om ff goed op zoek te gaan naar wat pareltjes en dat er weer een VBT aan gaat komen, maar anders blijf ik al tijden weg van alle blogs, facebook groepen en fora. Geen zin meer om mijzelf te pijnigen met onbereikbare flessen die ik zo graag wil. Kan cognac ook wel waarderen, maar geen idee waar ik dan zou moeten beginnen met zoeken haha. Wel echt jammer van Klimek trouwens. Was 1 van mijn fav. bloggers. Was ook onwijs tof om aan zijn NAS vs AS experiment mee te doen!
3 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 08 Jun 2016, 09:42

Ik ben ook niet voor niets mijn hele whiskykast aan 't verkopen, om me enkel nog met rum en cachaça bezig te houden...
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Jun 2016, 11:03

semtex schreef:Ik ben ook niet voor niets mijn hele whiskykast aan 't verkopen, om me enkel nog met rum en cachaça bezig te houden...

Die link snap ik toch niet helemaal :Scratch .
Even afstand nemen van de whisky(markt), de hype en de opdrijvende prijzen is toch iets anders dan de whisky de rug toekeren en gelijk je hele voorraad/collectie verkopen?
Alles wat je in je verzameling hebt/had kun je toch ook koesteren en enkel de nieuwe aankopen 'on hold' zetten?
7 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Jun 2016, 13:00

Dre schreef:
semtex schreef:Ik ben ook niet voor niets mijn hele whiskykast aan 't verkopen, om me enkel nog met rum en cachaça bezig te houden...

Die link snap ik toch niet helemaal :Scratch .
Even afstand nemen van de whisky(markt), de hype en de opdrijvende prijzen is toch iets anders dan de whisky de rug toekeren en gelijk je hele voorraad/collectie verkopen?
Alles wat je in je verzameling hebt/had kun je toch ook koesteren en enkel de nieuwe aankopen 'on hold' zetten?

Inderdaad, je kan het ook opzuipen. Scheel je ook in de kosten. Ik ben ook van plan om meer malternatives te kopen. Er is heus nog wel een hoop moois te koop, maar ik ga gewoon niet meer dan 5 euro per rijpingsjaar betalen (6 euro voor CS).
Heb nu een fles koren- en moutwijn staan die 3 jaar op rode wijn heeft gelegen. Fantastisch product. En ik ga ook nog wel een paar rummetjes halen. Dan heb ik naast 50 open whisky's ook nog 8-10 malternatives staan. Lijkt me een prima combinatie.
1 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 08 Jun 2016, 14:29

De link is simpel. Ik richt me meer op rum en cachaça. Dat wil ook zeggen dat ik
- de centjes daar in ga steken, en dus whisky verkoop omdat mijn ezelke niet eindeloos veel geld blijft sch.. ;-)
- plaats nodig heb. Ik had 600+ flessen whisky en zowat evenveel rum. Wil ik de rum verder uitbouwen, moet er whisky weg omdat ook mijn beschikbare plaats niet eindeloos groot is
2 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 10 Jun 2016, 15:29

Tsja, dit probleem lopen we inderdaad allemaal tegenaan jammer genoeg. Ik was me al een tijdje aan het wapenen en ben bijzonder selectief in wat ik nog koop. Een aantal eigen vaatjes, kleintjes dan en een hele rits delen in allerlei vaten van de cQs is ook een prima manier om je op de middellange en langere termijn te verzekeren van zeer acceptabele single cask en cask strenght whisky tegen (nu al) bodemprijzen. Bijvoorbeeld; als iemand mij over een jaar of 15-16 nog een doosje sherried Arran 17-18 yo kan leveren voor € 39 de fles dan hoor ik het graag. (mag ook nu, die wil ik wel hebben) Je kunt er vergif op innemen dat die 18 yo single cask Arran op sherry, die nu al € 100 kost, over 15 jaar minimaal € 200-250 gaat aantikken. Tuurlijk, je loopt het risico dat er een keer een vat tussenzit wat minder is; als je hebt ingetekend voor € 125 dan is mij dat het risico wel waard.
Inmiddels zou ik theoretisch kunnen stoppen met het kopen van whisky omdat ik met wat ik heb staan en wat er letterlijk nog in het vat zit nog wel een jaar of 35 vooruit kan. Dus 83 wil ik dan sowieso wel worden :P
3 x
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tom2
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 01 Nov 2016, 20:49

Als je de prijzen van batch 13 van Benriach ziet, net geen 700€ voor de 1976 bij La Maison Du Whisky.
Ik loop zelf nog niet zo lang mee als sommige "oldtimers" hier, maar toen ik met whisky begon was de prijs voor een Benriach 1976 ongeveer de helft (wat nog een heel dik bedrag is voor een fles).
1 x
Afbeelding

Maurice_Casqueteer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Maurice_Casqueteer » 11 Nov 2016, 22:11

Oogadal schreef:Tsja, dit probleem lopen we inderdaad allemaal tegenaan jammer genoeg. Ik was me al een tijdje aan het wapenen en ben bijzonder selectief in wat ik nog koop. Een aantal eigen vaatjes, kleintjes dan en een hele rits delen in allerlei vaten van de cQs is ook een prima manier om je op de middellange en langere termijn te verzekeren van zeer acceptabele single cask en cask strenght whisky tegen (nu al) bodemprijzen. Bijvoorbeeld; als iemand mij over een jaar of 15-16 nog een doosje sherried Arran 17-18 yo kan leveren voor € 39 de fles dan hoor ik het graag. (mag ook nu, die wil ik wel hebben) Je kunt er vergif op innemen dat die 18 yo single cask Arran op sherry, die nu al € 100 kost, over 15 jaar minimaal € 200-250 gaat aantikken. Tuurlijk, je loopt het risico dat er een keer een vat tussenzit wat minder is; als je hebt ingetekend voor € 125 dan is mij dat het risico wel waard.
Inmiddels zou ik theoretisch kunnen stoppen met het kopen van whisky omdat ik met wat ik heb staan en wat er letterlijk nog in het vat zit nog wel een jaar of 35 vooruit kan. Dus 83 wil ik dan sowieso wel worden :P

Jij wordt bejaard en het is het waard! :duimop
2 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Nov 2016, 15:41

Ik volg hem ook op facebook en daar houdt hij zich tegenwoordig voornamelijk bezig met worst, vlees, kazen (het zelf produceren daarvan).

Zoals de 'oudjes' onder jullie weten ben ik ook al enige tijd minder in de whisky wereld. Ik focus me meer op bier brouwen. Moet toegeven dat het toch wel weer begint te kriebelen, die whisky wereld, maar inderdaad... als ik zie wat 'tegenwoordig' een fles kost...?! Wat is er gebeurd?!

...en als je van zowat dagelijks een of soms meerdere drams bijna geen drams meer pakt en er dan weer eentje pakt... sjezus wat brandt dat spul :HitHead Ik bedenk me dan... was dat gezond, dat je daar zo aan gewend was geraakt?! :gnif
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”