Alles over vaten topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Dec 2023, 11:51

Eaglesburn schreef:
WhiskyDudes schreef:Eeeh, ja. Ik heb er zat staan waar single cask opstaat. Maar een 20 yo + met 750 flessen uit een butt of pucheon is echt 100% onmogelijk hoor…
Ik begrijp ook niet wat de term ‘cask bottling’ toevoegt? Waar haal je de whisky anders uit? Een IBC? Dit is net zulke prietpraat als ‘matured in oak’


Waarom zou dit niet kunnen? een 700L butt met een 2% verlies per jaar heeft een totaal van 486,59L over na 20 jaar rijping, onverdund zijn dit dan 695 flessen van 700ml, stel dus dat je geen 2% angels share hebt maar enkele jaren of het hele verloop maar 1% dan red je die 750 flessen van een Single Cask op cask strength dus makkelijk... Mocht je deze dan nog naar 46% brengen, wat een normaal percentage voor Glendronnach is dan lukt je het makkelijk om 1000 flessen te vullen.

Dus om GD te betichten van fraude zonder sluitend bewijs te hebben, en of je rekenwerk te doen vind ik eigenlijk best wel stuitend.


Waar beschuldig ik Glendronach van fraude dan? Of ligt onwetendheid aan de basis van je post? Want je gaat nogal een paar keer goed de mist in. Een butt of een puncheon zit namelijk geen 700 liter in maar rond de 500. Dus je uitgangspunt van 700 liter in een butt met je 2% angels share klopt al niet. Buiten dat heeft Billy Walker er zelf nooit een geheim van gemaakt de beste vaten samen te voegen voor een 2e rijping tot hij het niveau 'goed genoeg' vond om ze in batch X te drukken. En kennelijk besef je ook niet eens dat de batch reeks van Glendronach, zowel wat vroeger 'single cask' en tegenwoordig 'cask bottling' wordt genoemd altijd op vatsterkte gaat. Dat je die kennis niet eens hebt en dan toch mij beticht van het beschuldigen van Glendronach van fraude vind ik nog veel stuitender. Van een ex distillery eigenaar zou je verwachten dat die basale kennis er is voordat je gaat reageren op een topic van 2,5 jaar geleden. :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Eaglesburn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 Mei 2015, 17:53
Contact:

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Eaglesburn » 28 Dec 2023, 12:52

Dat doe je zeker, je beticht GD van het uitbrengen van een single die niet Single is, maar goed ik zal je wel verkeerd begrepen hebben.

Sorry dat ik een foutje met een sherry Gorda maakte ipv Butt, maar alsnog een Butt op 500L dan hou je met 1% angels share wat perfect kan op zon grote inhoud, 408,95 liter over, dat zijn dus 584 flessen. Als je volume langzaam gaat gaat ook je alcohol langzaam, als je dat dus verdund is 700 flessen geen onmogelijke opgave..

En waarom moet je het stoppen er zo negatief bij halen?! Wees blij dat ik dat zelf in zie dat kleine schaal niet haalbaar is en alleen mn eigen geld verkwanseld heb...
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Dec 2023, 17:11

Ja, Bart, je kunt wel alle kanten opdraaien om je gelijk te halen met 'wat als' en 'what if' voorbeelden, kromme rekensommen, angel share % aanpassen, maar het slaat gewoon nergens op wat je beweert. Zo zou jij als ex distillery eigenaar moeten weten dat je geen 500 bulk liter in een 500 liter vat kunt stoppen. Net als dat je als liefhebber zou moeten weten dat de Glendronach 'cask bottelingen' altijd op vat sterkte zijn.
Verder leg je mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb, misschien dat het handiger is als je eerst zorgt dat je de feiten juist hebt voordat je mij beschuldigt van het beschuldigen van fraude? Nergens zeg ik dat Glendronach fraudeert, dat lees jij kennelijk. En ze hebben toch ook 'single cask' uitgebracht die dat niet zijn? Daarom hebben ze dat gewijzigd in 'cask botteling'. Fraude = bewust feiten achterhouden om iets mooier te maken als het is met als doel jezelf te verrijken.
Sterker nog, ik voeg er aan toe dat ik er geen enkele moeite mee heb dat Glendronach vaten married en dan een mooie finish geeft, maar dat gedeelte laat je maar weg in je quote.
Glendronach is er juist heel eerlijk over. In tegenstelling tot nog steeds bottelaars die maar wat aan rommelen en een whisky met een finish nog steeds single cask noemen. Uit onwetendheid of niet, geen idee. Maar de SWA is duidelijk wat 'single cask' genoemd mag worden toch? Dat hebben ze bij Glendronach ook ingezien want er staat nu 'cask botteling' op, een term die nergens in de SWA regels voorkomt, dus da's toch prima?
Wat betreft negatief zijn dat je er mee moet stoppen. Waar lees jij dat? Ik zeg helemaal niets negatiefs dat je moet stoppen, ik zeg slechts 'ex distillery eigenaar'. Begrijpend lezen is kennelijk wel een dingetje bij je.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Slight » 25 Feb 2024, 00:23

Nu heb ik laatst een whisky mogen proeven met een rijping op Brandy Barrique. Dat beviel me erg goed, en ik houd hier nu dus mijn ogen voor open. Heeft iemand nog tips voor andere flessen whisky die in dezelfde categorie vallen? Wellicht dat een Cognac of Armagnac vat ook een optie is. Liefst een beetje betaalbaar (<80 euro). Nu ik het zo beschrijf denk ik bij mezelf: waarom koop ik niet gewoon een fles cognac?... Of is dat schelden in deze contreien? Hoe dan ook, tips zijn welkom.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Feb 2024, 01:34

Cognac kun je zeker kopen. Ik ben persoonlijk fan van Chateau Montifaud. Niet te duur, goede kwaliteit.

Mijn meest recente die ik op heb op cognac vaten en die mij positief verraste was deze: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 3-year-old.

Desalniettemin, is dit licht off-topic.
0 x

Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Slight » 25 Feb 2024, 08:31

Ja, ik wist niet zo goed waar ik het kon plaatsen. Maar toch bedankt voor de tips.
0 x
Afbeelding

Dawisknie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 Dec 2022, 10:36

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 25 Feb 2024, 11:10

Slight schreef: Nu ik het zo beschrijf denk ik bij mezelf: waarom koop ik niet gewoon een fles cognac?


Als je nog onbekend bent met Cognac, en voor een fles <80 gaat in de whisky. Kan ik je een Remy Martin 1738 Accord Royal aanbevelen. Als je n beetje rondkijkt altijd wel ergens in de aanbieding voor +/- 55,- en voor deze prijs echt een heerlijke zachte cognac met zoeten tonen. Ondanks Remy Martin natuurlijk wel 1 an de meest commerciële merken is.maar zeker een goede start.
0 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 711
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Uridium » 25 Feb 2024, 12:57

Qua cognac is Château Montifaud is inderdaad heel goed, zoals Defeatless al aangaf.
Probeer zeker ook Armagnac (slechts één keer gedestilleerd en daarna bij ca. 60% ABV op vat). Goede merken zijn Domaine Le Basque (topniveau) en Samalens (uitstekende en vooral goed betaalbare middenklasser). Ook Clés des Ducs is goed, maar wel aardig aan de prijs voor de kwaliteit.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Alles over vaten topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Feb 2024, 18:29

In het andere destillaten forumdeel zijn er ook wat aanbevelingen voor armagnac voorbij gekomen:
Armagnac advies

Spreekt mij wat stijl betreft wat meer aan dan cognac.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MikerG en 19 gasten