Bizarre en bijzondere smaaknotities

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
roylubbers
Senior
Senior

Bizarre en bijzondere smaaknotities

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 08 Apr 2016, 13:40

Nino schreef:
Oogadal schreef:
Ik las gisteren een note op WB van iemand (een man..) die bij palet daadwerkelijk 'sperma' geproefd heeft. :domdom Dan moet je denk ik niet verder gaan vragen :gnif

hahaha goeie lachbui was ik net nodig :P

Ben benieuwd wat er zoal gelezen wordt aan tasting notes, en dan vooral de extreme notes zoals hierboven genoemd. Sperma :o

Uit Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ? topic, heb ik maar even een aparte thread aanmaken. Kon er in dit subforum geen bestaand topic van vinden, mocht die er al wel zijn, gaarne verplaatsen .

Ben wel benieuwd naar vreemde, bizarre of bijzondere smaak en geur notities die jullie zijn tegengekomen of die jullie zelf hebben gemaakt.

Ik ga proberen dit weekend er een van mij uit de doeken te doen, maar weet niet meer welke whisky het was, maar dat staat ergens in mijn smaaknotities.
Wordt vervolgd van mijn kant dus, maar begin vooral alvast met het opwarmen van dit topic! :)
Laatst gewijzigd door roylubbers op 08 Apr 2016, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
Afbeelding

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Re: Bizarre en bijzondere smaaknotities

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 08 Apr 2016, 14:01

Schoenleer in HP12

Ik kwam op een zondagochtend beneden, rook nog even in mijn glas van de avond daarvoor, en ging daarna mijn wandelschoenen aandoen. Exact dezelfde geur!
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 08 Apr 2016, 14:53

Ja hier kan ik ook wat toevoegen :gnif
Bunna 2000 MoS => Taste en vooral finish: schil van okkernoot (walnoot)
ik bedoel het geel/bruin vliesje rond de hersentjes, niet het harde omhulsel uiteraard he... :bigsmile
0 x

Poezewoef
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Poezewoef » 08 Apr 2016, 15:09

Bram84 schreef:Ja hier kan ik ook wat toevoegen :gnif
Bunna 2000 MoS => Taste en vooral finish: schil van okkernoot (walnoot)
ik bedoel het geel/bruin vliesje rond de hersentjes, niet het harde omhulsel uiteraard he... :bigsmile

De smaak van tannine dus? :lol:
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 08 Apr 2016, 15:25

ik herinner me nog de japanse tasting in de greenman in 2014 er zat een whisky in de line up die erg naar kaas en yoghurt rook (kan me niet meer herinneren welke whisky het was)

en een vriend van me beschreef de nose van the wild geese rare irish whisky als natte hond :P :P :P
0 x

squarnon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor squarnon » 08 Apr 2016, 15:49

Bij een proeverij was een van de tastingnotes "de natte jas van de havenmeester" :lol:
0 x
Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 08 Apr 2016, 17:26

Op het whisky festival in Leiden vorig jaar heb ik de Dreifältigkeit van Santis Malt geprobeerd. Dit is whisky dat in biervaten heeft gezeten.

Ik vind peated/rokerige whisky erg lekker, maar dit sloeg door naar de smaak van Hema rookworst. Het was een hele vreemde whisky en ik vond het helemaal niet!. Bij de volgende 2 whisky's had ik nog steeds die smaak in mijn mond. Ik had het duidelijk verkeerd opgebouwd.

Woensdag kreeg ik de tip dat je er genoeg water bij moet gooien, zodat je meer de biervaten gaat proeven. Ik denk niet dat ik dat ooit nog ga proberen.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Apr 2016, 17:35

Dit is een leuk topic! (kom op anciens... :bigsmile )

Heb er ook wel een paar;
Santis Dreifaltigkeit; alsof je een doos overrijpe bananen uit een rookoven haalt. Bizarre dram. Niet echt heel goed, maar ook zeker niet slecht. Love or hate. Ik neig naar het eerste.

Mortlach SS Silverseal 1992; een volle bek droge naaimachine olie. Net teveel van het goede. Hoe het ook kan laat de Port Dundas 1991 MBL zien; als je 'm tijd genoeg geeft een heerlijk dirty randje naaimachine olie. Love it!

Highland Park casksample 1992; natte rottende bladeren. Een aanwijzing dat er een schimmel in het hout van het vat zat ten tijde van afvullen.

Bunna 2000-2015 MoS (die van Bram); dit is met afstand het goorste wat ik heb doorgeslikt. Vieze wrange Marmite achtige finish met een zweem van rottende Schwarzwalder die je maar niet uit je mond krijgt... Jak. Krijg rillingen als ik er nog aan denk :vies
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Apr 2016, 17:52

Bananenschil bij de nieuwe Mortlach MoS. Boven haardvuur berookte zalm bij de Dreifaltigkeit. Dennennaalden met spuitsneeuw bij de Lochside 1964 CC. Topic = :bigsmile
0 x
2 ∞ & →

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 08 Apr 2016, 17:56

Oogadal schreef:Bunna 2000-2015 MoS (die van Bram); dit is met afstand het goorste wat ik heb doorgeslikt. Vieze wrange Marmite achtige finish met een zweem van rottende Schwarzwalder die je maar niet uit je mond krijgt... Jak. Krijg rillingen als ik er nog aan denk :vies

Hiervan heb ik nog een aantal samples staan voor de eerstvolgende proeverij met vrienden. Deze had ik op aanraden van....... :P ?? Had het toen al begrepen van je dat het 'you love it' or 'you hate it' zou zijn, ben erg benieuwd :gnif

Zelf heb ik gelukkig nog geen evaring met ranzige Whisky's. Maar de Balvenie 21yo PortWood vond ik persoonlijk wel iets vreemd hebben. Op de afdronk had het iets kunstmatig zoets, precies zoals de kauwgomballen die ik vroeger uit het kauwgomballenautomaat haalde na mijn zwemles.
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 08 Apr 2016, 17:56

brechtvds schreef:ik herinner me nog de japanse tasting in de greenman in 2014 er zat een whisky in de line up die erg naar kaas en yoghurt rook (kan me niet meer herinneren welke whisky het was)

en een vriend van me beschreef de nose van the wild geese rare irish whisky als natte hond :P

edit ik kwam net via fb op de site whiskyforgirls te recht ik citeer enkele zinnen uit haar tasting notes

-dusty flgstones in a shaded alley with brightness and heat of the sun above.
-Old wooden lofts with shafts of sunlight and dancing dust motes.
-A whiff of American cream soda. Then, red currants. I am reminded of old torn, green nylon fishing net.
-A smell of bubble gum. And white fish that has been cooked in tinfoil on a fire ringed with stones, on the shore.

ik heb al veel tasting notes gezien maar wat die hier verteld is toch echt volledige onzin :P dus jongens bij mijn volgende tasting notes zal je niet gewoon gedroogd fruit zien maar fruit die exact 5uur gedroogd heeft bij een temperatuur van 42°C terwijl er een ligt briesje van 5km per uur uit het noordwesten kwam :P
3 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Apr 2016, 18:34

Het meest eigenaardige dat ik over een whisky gelezen heb is dat er 2 mensen lychees in proefden. Het staat in de smaaknotities van onze beloved Serge en Markske Dermul over de Yamazaki 1993 Heavily Peated. Ik had die whisky al geproefd voordat ik die reviews gelezen had op whiskyfun en WB, for the record. Nu, met de beste wil van de wereld kan ik daar absoluut geen lychees in ruiken en proeven. Ik heb er zelfs verse lychees bij gehaald en die zitten besnuffelen en proeven terwijl ik die Yamazaki dronk. Geen spoor van lychees. Waar die 2 dat vandaan halen is mij echt een raadsel. Ik had toen al mijn twijfels over de reviews van MD, maar toen heb ik afgehaakt. Volgens mij heeft hij die review geschreven nadat hij die van Serge gelezen had en heeft hij dit toen gewoon overgenomen om geloofwaardig over te komen.
Het raarste dat ik tot nu geroken en geproefd heb was een bijzondere wijn. Die rook en smaakte naar koeiendrek.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Apr 2016, 18:38

Bijna alle smaaknotities van de Scotch Malt Whisky Society bevatten vreemde elementen: https://www.smws.com/whisky

Verder heb ik al wel babykots en vapo rub geroken...
1 x
Affirmanti incumbit probatio

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Apr 2016, 18:45

johan brugge schreef:Het meest eigenaardige dat ik over een whisky gelezen heb is dat er 2 mensen lychees in proefden. Het staat in de smaaknotities van onze beloved Serge en Markske Dermul over de Yamazaki 1993 Heavily Peated. Ik had die whisky al geproefd voordat ik die reviews gelezen had op whiskyfun en WB, for the record. Nu, met de beste wil van de wereld kan ik daar absoluut geen lychees in ruiken en proeven. Ik heb er zelfs verse lychees bij gehaald en die zitten besnuffelen en proeven terwijl ik die Yamazaki dronk. Geen spoor van lychees. Waar die 2 dat vandaan halen is mij echt een raadsel. Ik had toen al mijn twijfels over de reviews van MD, maar toen heb ik afgehaakt. Volgens mij heeft hij die review geschreven nadat hij die van Serge gelezen had en heeft hij dit toen gewoon overgenomen om geloofwaardig over te komen.
Het raarste dat ik tot nu geroken en geproefd heb was een bijzondere wijn. Die rook en smaakte naar koeiendrek.

Heb wel eens lychees in een jonge Mortlach waargenomen (denk ik). Lekker man :lekker ..
1 x
2 ∞ & →

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Apr 2016, 18:50

Wat mij opvalt aan veel Japanse whisky's is die kurksmaak die in eerste instantie in je mond rond drijft. Net of je een kurken vloert proper likt met je tong. En dan spreek ik nog niet over de indringende vernisgeur.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”